Mannerheimintien sillan uusimistyöt pääsevät jatkumaan, sillä Helsingin luonnonsuojeluyhdistys veti rakennussuojeluesityksensä pois ja ELY-keskus teki päätöksen vaarantamiskiellon raukeamisesta.
Silta uusitaan kahdessa osassa
Sillan uusiminen tehdään kahdessa osassa, ensin itäpuoli sillasta ja sen jälkeen länsipuoli. Kun itäpuoli on saatu valmiiksi, voidaan liikenne sillan päällä siirtää tähän ja uusia toinen puolisko. Uusimistyöt kestävät alustavasti vuodenvaihteen yli. Töiden salliessa Baanan alikulku on mahdollista avata tilapäisesti syksyllä joiksikin viikoiksi. Tästä tiedotetaan myöhemmin.
Työt alkavat liikennejärjestelyjen tekemisellä maanantai-iltana 3. heinäkuuta. Ajoyhteys sillan päällä Mannerheimintiellä säilyy koko ajan, eli moottoriajoneuvot, pyöräliikenne ja jalankulkijat pääsevät koko remontin ajan kulkemaan.
Jalankulku ja pyöräily kiertoreitille
Sillan alituksen kohdalla jalankulku ja pyöräily siirtyvät kiertoreiteille. Lyhin kiertotie kulkee lännestä tultaessa Pikkuparlamentin vierestä ramppia ylös ja Kiasman edustan suojatien yli Kansalaistorille.
Vaihtoehtoinen reitti on rampin jälkeen kulkea Eduskuntatalon edestä ja ylittää Mannerheimintie Musiikkitalon kohdalta ja kulkea Töölönlahdenkatua Kansalaistorille tai Töölönlahdelle. Kiertotiet opastetaan maastossa.
Sillan betoniholvi uusitaan, mutta kivijulkisivu säilyy ennallaan
Mannerheimintien silta on vuodelta 1894. Silta koostuu betoniholvista, kiviperustuksesta ja kivijulkisivusta.
”Betoniholvi uusitaan, mutta hyväkuntoisia kiviperustuksia tai holvin kivijulkisivua ei muuteta. Ne ennallistetaan osana peruskorjausta. Uusi silta tukeutuu siis vanhoihin perustuksiin, ja alkuperäinen kivijulkisivu säilyy”, sanoo siltarakentamisen asiantuntija ja projektinjohtaja Riku Kytö Helsingin kaupungilta.
Uusi betoniholvirakenne on alkuperäistä vastaava, eivätkä holvin mitoitukset muutu. Betoniholvi tehdään raudoitettuna kestämään paremmin nykyisen ja tulevan ajoneuvo- ja raitiotieliikenteen aiheuttamat kuormitukset.
Sillan korjauksen vaihtoehtoja tutkittiin
Sillan korjauksen suunnittelussa harkittiin ja selvitettiin myös muita vaihtoehtoja. Ajatus alkuperäisen holvin korjaamisesta ja vahventamisesta jouduttiin hylkäämään, koska betoniholvin kunto osoittautui tutkimuksissa liian heikoksi.
Myös uuden siltarakenteen toteuttamista vanhan holvin päälle pidettiin huonona vaihtoehtona. Siitä olisi aiheutunut merkittäviä muutostarpeita sillan ympäristöön ja myös sillan alkuperäistä kivimuuria olisi voitu joutua korottamaan.