Reparationen av Mannerheimvägens bro fortsätter

Arbetet med att förnya bron fortsätter i början av juli, och Banans gång- och cykeltunnel stängs på måndagskvällen den 3 juli. På grund av rivningsarbetena och för att säkerställa en trygg gång- och cykeltrafik är gång- och cykeltunneln stängd under arbetena.
Mannerheimintien silta ja Baanan alikulku.
Mannerheimintien silta ja Baanan alikulku.

Staden kan fortsätta arbetet med att förnya Mannerheimvägens bro eftersom Helsingfors naturskyddsförening tog tillbaka sitt förslag på att bron skulle skyddas och NTM-centralen fattade ett beslut om att förbudet mot äventyrande av byggnadsarvet förfaller.

Bron förnyas i två etapper

Förnyandet av bron kommer att ske i två etapper, först den östra sidan och därefter den västra. Efter att staden har färdigställt östra sidan, kan trafiken över bron flyttas till östra sidan och den andra halvan förnyas. Förnyelsearbetena pågår preliminärt över årsskiftet. Om arbetena tillåter, är det möjligt att tillfälligt öppna gång- och cykeltunneln på Banan för några veckor på hösten. Staden kommer att meddela om detta senare.

Staden inleder arbetena med att ändra trafikarrangemangen på måndagskvällen den 3 juli. Körförbindelsen på bron på Mannerheimvägen kan användas hela tiden, med andra ord är förbindelsen öppen för motorfordon, cykeltrafik och fotgängare under hela renoveringen.

Gång- och cykeltrafik på ersättande rutter

Där Banan går under bron dirigeras gång- och cykeltrafiken till ersättande rutter. Den kortaste ersättande rutten från väster går upp på rampen bredvid Lilla parlamentet och över övergångsstället framför Kiasma till Medborgartorget. 

En alternativ rutt är att efter rampen gå eller cykla framför Riksdagshuset och korsa Mannerheimvägen vid Musikhuset och gå eller cykla längs Tölöviksgatan till Medborgartorget eller Tölöviken. I terrängen finns guideskyltar för ersättande rutter.

Brons betongvalv förnyas, men stenfasaden bevaras

Mannerheimvägens bro är från 1894. Bron består av betongvalv, stengrund och stenfasad.

"Betongvalvet förnyas, men stengrunden eller de partier av valvets stenfasad som är i gott skick ändras inte. De kommer att restaureras som en del av totalrenoveringen. Den nya bron bygger alltså på den gamla grunden, och den ursprungliga stenfasaden bevaras”, säger Riku Kytö, expert på brobygge och projektledare vid Helsingfors stad.

Den nya betongvalvkonstruktionen motsvarar den ursprungliga och valvets dimensionering ändras inte. Betongvalvet armeras för att bättre kunna stå emot belastningen från den nuvarande och framtida fordons- och spårvagnstrafiken.

Staden undersökte alternativ för att reparera bron

Vid planeringen av reparationen av bron övervägde och undersökte staden även andra alternativ. Staden var tvungen att överge tanken på att reparera och stärka det ursprungliga valvet eftersom betongvalvets skick vid undersökningarna visade sig vara alltför svagt.

Även byggandet av en ny brokonstruktion över det gamla valvet ansågs vara ett dåligt alternativ. Detta skulle ha medfört betydande förändringsbehov i brons omgivning, och staden skulle ha kunnat behöva höja även brons ursprungliga stenmur.

Ersättande rutter då gång- och cykeltunneln på Banan är stängd.
Ersättande rutter då gång- och cykeltunneln på Banan är stängd.
Förslag till ersättande rutter för cykeltrafiken.
Förslag till ersättande rutter för cykeltrafiken.