Totalrenoveringen av Mannerheimvägen framskrider – så ändras trafiken från och med den 2 september

Den andra fasen av totalrenoveringen av Mannerheimvägen mellan Runebergsgatan och Grejusgatan inleds med att ändra trafikarrangemangen under den första veckan i september. Totalrenoveringen av Mannerheimvägen genomförs i två etapper och färdigställs i sin helhet i slutet av 2025.
Manneheimintie ennen remonttia.
Arbetsplatsen för totalrenoveringen av Mannerheimvägen flyttas mellan Runebergsgatan och Grejusgatan den 2 september. Då blir även totalrenoveringen av södra delen färdig.

Arbetena påverkar hur man kan rör sig på Mannerheimvägen och dess tvärgator. De avvikande trafikarrangemangen på Mannerheimvägen och sidogatorna ändras i och med att arbetena framskrider.

Arbetsområden

I det inledande skedet av renoveringen finns det tre arbetsområden på Mannerheimvägen.

  1. Mellan Runebergsgatan och Eino Leinos gata finns   ett arbetsområde på västra sidan av gatan
  2. Mellan Eino Leinos gata och Nordenskiöldsgatan finns ett arbetsområde på östra sidan av gatan

Mellan Nordenskiöldsgatan och Grejusgatan finns ett arbetsområde på västra sidan av gatan

Ändringar i trafiken

Man kan köra genom arbetsplatsen under hela renoveringen. Motorfordon kan använda en fil i båda riktningarna under renoveringen, men trafiken kan stocka sig.

Avvikande trafikarrangemang
Karta. Trafikarrangemangen på Mannerheimvägen i början av september 2024.

Det är en bra idé att använda alternativa rutter om det bara är möjligt.

Förslag på omvägar runt byggarbetsplatsen
Förslag till ersättande rutter för motorfordon.

Efter att totalrenoveringen blivit färdig återställs det nuvarande antalet filer. Under hela renoveringen bibehålls passagen för fotgängare till trapphus och affärslokaler. Man kan köra till gårdar och portgångar, men det kan tidvis förekomma korta avbrott och trafiken kan styras till ersättande rutter. 

Kollektivtrafik

  • Spårtrafiken använder ersättande rutter från och med 2.9 Läs mer om HRT:s nyhet.
  • Grejusgatan får tillfälliga hållplatser för spårtrafiken.
  • Busstrafiken fortsätter att trafikera samma undantagsrutter. Lägen för hållplatserna vid Mannerheimvägen ändras i och med att renoveringen framskrider. Läs mer om hållplatser i HRT:s nyhet.

Motorfordon:

Ändringar inleds torsdagen den 5 september, och ändringarna är i kraft fredagen den 6 september.

På Mannerheimvägen kan man använda en fil i båda riktningarna genom arbetsplatsen under hela renoveringen. Det minskade antalet körfiler kan dock leda till trafikstockningar. Efter renoveringen återställs antalet filer.

  • En nedsatt hastighetsbegränsning på 30 km/h gäller hela renoveringsområdet.
  • Päivärintagatan stängs för motorfordon.
  • Sibeliusgatan, Salligatan, Savilagatan, Rosagatan och Minna Canths gata vid Rosagatan är fortfarande stängda för genomfart.
  • Körning till fastigheter är tillåten från riktningen av den motsatta gatan. Ett undantag är Rosagatan där man kör till fastigheterna från riktningen av Mannerheimvägen. Körriktningarna för tvärgatorna ändras i och med arbetsområdena flyttas.
  • Räddningsfordon och taxibilar kan fortfarande köra framför dörrar.
  • Parkeringsplatser tas ur bruk i ändarna av de stängda tvärgatorna för att ge plats för vändplatser för fordon.
  • Efter renoveringen blir Rosagatan, Savilagatan och Salligatan permanent enkelriktade.

Gångtrafik:

  • Trottoarerna på båda sidor av Mannerheimvägen kan användas i det inledande skedet av renoveringen.
  • I takt med att arbetena framskrider kommer det dock ändringar i rutterna. Passagen till alla trapphus och fysiska butiker bibehålls under hela renoveringen.
  • En del av övergångsställena vid Mannerheimvägen stängs, men i närheten finns ersättande övergångsställen. Mellan Runebergsgatan och Grejusgatan finns det10 övergångsställen för fotgängare.
  • Övergångsställen med ljussignaler bibehålls vid Grejusgatan, Nordenskiöldsgatan, Toivogatan samt Runebergsgatan. Trafikljusen används vid Toivogatan tills vidare i början av renoveringen.
  • Vid Grejusgatan ändras trottoaren på norra sidan till en gemensam gång- och cykelbana under arbetena.

Cykeltrafik

  • Det finns ingen separat cykelväg vid Mannerheimvägen under arbetena, utan man använder cykelbanorna på närliggande gator. En cykelbana som går i samma riktning som arbetsplatsen finns på Idrottsgatan.
  • Cykelfilen vid Grejusgatan till riktningen av Mannerheimvägen tas ur bruk och trottoaren bredvid ändras till en gemensam gång- och cykelbana.