Merellisyys ja uudet tapahtumatilat matkailun ja tapahtumien kehitysehdotusten kärjessä

Helsingin kaupunki toteuttaa matkailun ja tapahtumien toimintaohjelmaa vuosille 2022–2026. Yksi ohjelman tavoitteista on ottaa huomioon matkailun sosiaalinen kestävyys. Siinä tärkeää on korostaa erityisesti helsinkiläisten viihtymistä omassa kotikaupungissaan ja heidän tyytyväisyyttään Helsingin matkailuun. Näin voidaan ennaltaehkäistä matkailun aiheuttamia mahdollisia negatiivisia vaikutuksia Helsinkiin ja sen asukkaisiin.
Helsinkiläisten osallistaminen matkailun kehittämiseen on kaupungin näkökulmasta erityisen tärkeää.  Kuva: Lauri Rotko
Helsinkiläisten osallistaminen matkailun kehittämiseen on kaupungin näkökulmasta erityisen tärkeää. Kuva: Lauri Rotko

Helsinkiläisten viihtymisen takaamiseksi kaupunki keräsi kevään 2023 aikana verkkokyselyllä asukkailta kehitysideoita, kuinka Helsingin matkailua ja tapahtumia tulisi kehittää. Avoimella kyselyllä haettiin vastauksia myös Helsingin alueen matkailuyrittäjiltä, opasyhdistyksiltä ja Helsingin tekijät -verkostolta. Ideoita kaupunki sai lopulta yhteensä 108 kappaletta. 

- Helsinkiläisten osallistaminen matkailun kehittämiseen on erityisen tärkeää. Ennen pandemiaa nähtiin, että monissa eurooppalaisissa matkakohteissa matkailu tuotti enemmän haittaa kuin hyötyä liikamatkailun tai luonnon kulumisen muodossa. Helsinki haluaakin käydä aktiivista vuoropuhelua kaupungin asukkaiden kanssa, jotta nämä sudenkuopat vältetään, korostaa Helsingin kestävän matkailun kehittämisestä vastaava erityissuunnittelija Jukka Punamäki.

Kyselyssä esille nousivat esiin erityisesti merellisen Helsingin edistäminen, tapahtumatilojen sekä areenoiden lisääminen, terassien ja pop up -ravintoloiden perustamisen helpottaminen, liikuntavälineiden vuokraamisen mahdollistaminen sekä luontokohteiden kehittäminen. Osa näistä nostoista on jo nyt vahvasti kaupungin kehittämissuunnitelmissa ja osaa lähdetään jatkossa edistämään.  

Helsinki haluaa ottaa huomioon niin asukkaiden kuin vierailijoidenkin tarpeet

- Kaupunkistrategiamme mukaan Helsingin tulee olla asukkailleen mutta myös vierailijoilleen hyvä kaupunki. Asukkailla ja yrityksillä on ensikäden konkreettista tietoa siitä, miten Helsingin toimivuutta matkailukohteena ja vierailupaikkana voidaan parantaa. Tiedon perusteella myös matkailun mukanaan tuomat mahdolliset haitat asukkaille saadaan esille ja edelleen minimoitua.  Sitoudummekin edistämään kyselyn kautta tulleita parhaita ideoita, toteaa kaupungin matkailupäällikkö Nina Vesterinen. 

Vastaava kysely toteutettiin nyt toista kertaa. Ensimmäisessä, vuonna 2018 toteutetussa kyselyssä kaupunkilaisten havaitsemista kehittämiskohteista esille nousivat erityisesti linja-autoliikenteen kehittäminen, julkisten vessojen lisääminen sekä opasteiden kehittäminen. Niitä kaikkia onkin sittemmin edistetty useilla eri tavoilla: matkailun linja-autoliikenteen kehittämissuunnitelma on julkaistu, vessoja lisätty sekä opastusta parannettu. 

Helsinkiläisten kuuleminen tärkeää matkailun kehittämistyölle 

Tänä keväänä kaupunki toteutti lisäksi helsinkiläisten matkailuun ja tapahtumiin liittämiä näkemyksiä tarkastelleen tutkimuksen yhteistyössä Helsingin matkailusäätiön kanssa. Tutkimuksen mukaan helsinkiläisten suhtautuminen matkailuun ja tapahtumiin on erinomaisella tasolla ja matkailulla nähdään olevan positiivinen vaikutus niin kaupungin talouteen kuin viihtyvyyteenkin. Positiivisesti matkailuun suhtautuvien osuus on kuitenkin laskenut hivenen edellisestä tutkimuksesta. Toisaalta toimintaympäristökin on muuttunut: välissä on ollut pandemia, ilmastonmuutoksesta on keskusteltu aiempaa enemmän ja Venäjä on hyökännyt Ukrainaan. 

Kaupunkilaiset pääsivät keskustelemaan matkailun ja tapahtumien kehittämisestä kaupungintalolla järjestetyssä tilaisuudessa 30.3.2023. Tilaisuudessa nousi esiin erityisesti se, että Helsingillä on käytössään monia kanavia paikallisten matalan kynnyksen vaikuttamista ja päätöksentekoa varten. Niihin voi tutustua kaupungin osallistu ja vaikuta -sivustolla ja tulla mukaan kehittämään kaupunkia sekä sen alueita ja palveluita.