Metroliikenne palaa Rautatientorille 2.9. – työt asemalla jatkuvat

Rautatientorin metroasema avautuu ja metro alkaa kulkea taas aseman kautta Helsingin keskustan läpi maanantaina 2. syyskuuta. Paloturvallisuuden parantamistyöt kuitenkin jatkuvat asemalla suunnitellusti vielä maaliskuulle 2025 asti.
Metro alkaa kulkea taas Rautatientorin metroaseman kautta 2. syyskuuta.  Kuva: Antti Honkala
Metro alkaa kulkea taas Rautatientorin metroaseman kautta 2. syyskuuta. Kuva: Antti Honkala

Maanantaista 2.9. alkaen metro kulkee jälleen normaalein vuorovälein Helsingin keskustan läpi linjoilla Kivenlahti–Vuosaari ja Tapiola–Kontula. Vuoroväli välillä Tapiola–Itäkeskus on tiheimmillään kolme minuuttia. Mellunmäen asema avautuu maanantaina 9.9., jolloin metroliikenteen poikkeukset ovat tältä vuodelta ohi.

Rautatientorin metroasemalla jatkuvat paloturvallisuustyöt eivät vaikuta enää metroliikenteeseen, vaan metro pääsee liikennöimään normaalisti. Työt näkyvät matkustajille siten, että laiturialueen keskiosa on poissa matkustajien käytöstä.

Matkustajia on vastaanottamassa metroaseman Kompassitasolla Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja Kaupunkiliikenteen edustajia avajaispäivänä 2.9. noin kello 7–9.30. Matkustajille on tarjouksia avajaispäivänä ja -viikkona.

Rautatientorin metroasemalla on parannettu paloturvallisuutta

Rautatientorin metroasema on ollut suljettuna 3.6.2024 lähtien aseman paloturvallisuuden parantamistöiden takia. Toimenpiteillä on erotettu metron laituritaso omaksi savunpoistoalueeksi. Asemalla on työskennelty kesällä laiturialueella, liukuportaissa, metroradalla ja tunneleissa. Töitä on tehty yötä päivää ja viikonloppuisin, jotta liikennöintikatkoa vaatineet työt saatiin valmiiksi kolmessa kuukaudessa.

Matkustajille näkyvin muutos Rautatientorin metroasemalla ovat liukuportaiden alaosaan metron laituritasolle asennetut savusulkuovet. Lisäksi metrolaiturien yläosaan on rakennettu savuotsa koko laiturin pituudelle erottamaan metrolaituri ja raidealue toisistaan. Savusulkuovien ja savuotsien rakenteisiin asennetaan vielä opastenauhat. Samanlaiset opastenauhat ovat jo nyt käytössä Lauttasaaren ja Kivenlahden välisillä asemilla.

Asemalla on asennettu myös koko metrolaiturialueen kattava sprinklerisammutusjärjestelmä sekä parannettu valaistusta ja akustiikkaa uusimalla liukuportaiden ja laiturialueen alakattoalueita. Metron tunneleissa ja rata-alueella on uudet savuovet. Savuovilla erotetaan metrotunnelit ja laiturialue toisistaan savunpoistotilanteessa.

Kesän 2024 aikana metroliikenteen muutoksia on ollut myös metron Mellunmäen haaralla, jossa on esimerkiksi uusittu metron vaihteita ja metrosiltoja sekä aloitettu Kontulan metroaseman perusparannus. Kontulan työt jatkuvat vielä vuonna 2025 muun muassa läntisen sisäänkäynnin uusimisella.

Työt ovat edenneet ajallaan

Työt ovat edenneet aikataulussa, kertoo Kaupunkiliikenteen omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen.

– Helsingin keskustan metroliikenteen katkaissut remontti Rautatientorin metroasemalla on edennyt aikataulussa ja metroliikenne asemalla jatkuu suunnitelmien mukaisesti. Liikenteen poikkeusjärjestelyitä on suunniteltu HSL:n kanssa yli vuoden ajan, ja nyt myös nämä poikkeusjärjestelyt voidaan purkaa, kertoo Nousiainen.

HSL:n Liikenne-tulosalueen johtaja Johanna Wallin kiittää asiakkaita.

– Suuri kiitos kärsivällisyydestä kaikille asiakkaillemme. On ilo toivottaa matkustajat taas maanantaista alkaen takaisin myös vilkkaimmalle asemallemme Rautatientorille, sanoo Wallin.

Liikenteeseen tulee poikkeuksia ensi vuonnakin

Metron työmaat jatkuvat myös ensi vuonna, jolloin merkittävimmät poikkeukset nähdään Itäkeskuksen ja Vuosaaren välisellä osuudella. Poikkeusten tarkat ajankohdat varmistuvat myöhemmin. Joukkoliikenne turvataan muun muassa korvaavalla bussiliikenteellä.

Ensi vuonna korjataan Vartiolahden metrosiltaa. Samalla tehdään korjauksia myös Vuosaaren metroasemalla. Toukokuusta syyskuuhun metron Vuosaaren haaran pääteasema on Puotila.

Vartiolahden metrosillan peruskorjauksen yhteydessä korjataan sillan erikoistarkastuksissa todetut betonirakenteiden halkeamat sekä kansilaatan vesivuodot. Sillan vedeneristys ja kuivatusjärjestelmät uusitaan. Korjaustyöt edellyttävät radan päällysrakenteiden purkamista, minkä vuoksi metron liikennöinti ei ole mahdollista. Silta on 28 vuotta vanha ja kyseessä on sillan ensimmäinen laajamittainen peruskorjaus.

Metron liikennekatko hyödynnetään tehokkaasti ajoittamalla Vuosaaren metroaseman laiturialueen korjaus ja liukuportaiden uusimistyöt samaan aikaan. Hankkeessa korjataan laiturialueen sulanapitojärjestelmä, uusitaan aseman vedeneristys sekä valaistusta ja muita teknisiä järjestelmiä. Asemalaiturin laatoitukseen asennetaan myös esteettömyysopastus.

Kesän aikana vaihdetaan myös metron vaihteita Itäkeskuksessa, minkä vuoksi metroon tulee joitakin poikkeusjärjestelyjä ja harvennettuja vuorovälejä.