Päättyvästä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta saadaan tärkeää tietoa esiopetuksen vaikutuksista lapsen kehitykseen

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu päättyy toukokuussa 2024, kun viimeiset kokeiluun osallistuneet lapset päättävät esiopetuksensa. Kokeilu alkoi vuonna 2020 ja siihen osallistui Helsingissä noin 2000 vuonna 2016 ja vuonna 2017 syntynyttä lasta.
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistui yli 10 000 lasta ympäri Suomen.  Kuva: Antti Nikkanen
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistui yli 10 000 lasta ympäri Suomen. Kuva: Antti Nikkanen

”Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on ollut hyvin ainutlaatuinen: mukana on ollut yli 100 erikokoista kuntaa, ja valtakunnallisesti kaksivuotiseen esiopetukseen on osallistunut yhteensä 10 000 lasta. On erittäin merkityksellistä, että Helsinki on saanut olla mukana tässä kokeilussa. Olemme voineet tuoda esiin ison kaupungin kokemusta kaksivuotisen esiopetuksen hyvistä puolista, mutta myös haasteen paikoista”, sanoo varhaiskasvatusjohtaja Miia Kemppi.

Kokeilun seurantatutkimuksesta arvokasta tietoa esiopetukseen osallistumisen vaikutuksista

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua varten laadittiin oma opetussuunnitelma. Helsingin paikallisessa kokeiluopetussuunnitelmassa ovat korostuneet leikki, tutkiminen, luovuus ja yhteisöllinen toimintakulttuuri. Kokeilu onkin pitänyt sisällään varhaiskasvatukselle ominaisia ja lapselle luontaisia tapoja oppia, toimia ja innostua asioista.

Kokeilun tavoitteena on ollut vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa. Helsingissä suurin osa lapsista osallistuu esiopetukseen. Lisäksi Helsingissä 5-vuotiaiden varhaiskasvatusta on tarjottu maksuttomana 4 tuntia päivässä jo useamman vuoden ajan. Kokeilun myötä kaksivuotisessa esiopetuksessa aloitti kuitenkin myös lapsia, jotka eivät olleet aikaisemmin olleet varhaiskasvatuksessa. “Pidämme tätä tärkeänä, koska varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nosto on myös yksi strategisista tavoitteistamme. Kokeilun aikana tehty seurantatutkimus antaa meille lisää tärkeää tietoa varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistumisen vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen”, sanoo Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimialajohtaja Satu Järvenkallas.

Kokeilun aikana tehty valtakunnallinen seurantatutkimus valmistuu vuonna 2025. Tutkimuksessa on selvitetty kokeiluun osallistumisen vaikutuksia lapsen sosiaalisten taitojen ja itsetunnon kehittymiselle sekä matemaattisten ja kielellisten valmiuksien vahvistumiselle. Tutkimuksen aineistonkeruuta on jatkettu myös alaluokilla.

Opit kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta

”Emme vielä tiedä, miten kaksivuotinen esiopetus tulee jatkumaan. Kokeilun aikana on kuitenkin muodostunut hyviä käytäntöjä, joita päiväkodeissa voidaan rohkeasti jatkaa, vaikka virallisesti kaksivuotinen esiopetus päättyykin. Haluankin kiittää kaikkia kokeiluun osallistuneita hienosta työstä”, toteaa varhaiskasvatusjohtaja Miia Kemppi. Henkilöstö on tuonut esiin muun muassa lapsiryhmien pysyvyyden, lasten tuen tarpeiden varhaisen tunnistamisen ja kokeilu opetussuunnitelman konkreettisuuden hyvinä asioina.

Kokeiluun osallistuneet opettajat ovat nähneet kaksi vuotta jatkuneen esiopetuksen lasten kannalta tärkeänä. “Jokaisella lapsella on ollut mahdollisuus edetä omaa tahtiaan, kaksi vuotta on mahdollistanut kiireettömyyden tunnetta ja jatkuvuutta pitkäkestoisille teemaprojekteille lasten mielenkiinnon kohteiden mukaan. Myös huoltajat ovat antaneet positiivista palautetta kokeilusta. “Lasten innostus ja leikillisyys, sekä yhteisöllisyys keskeisinä toiminnassa ovat nousseet hienosti esiin Helsingin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun toiminnassa.”

Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta on päättänyt 13.4.2021 (§ 191), että viisivuotiaiden maksuton varhaiskasvatus (neljä tuntia päivässä) alkaa vuosittain 1.8 alkaen ja jatkuu esiopetuksen alkamiseen saakka.