Försöket med tvåårig förskoleundervisning avslutades – gav viktig information om förskolans påverkan på barnets utveckling

Försöket med tvåårig förskoleundervisning avslutades i maj 2024, när de sista av barnen som deltagit i försöket slutförde sin förskola. Försöket började år 2020, och omkring 2 000 barn födda 2016 och 2017 i Helsingfors deltog i det.
Kolme esiopetusikäistä lasta viittaa luokassa opettajan vieressä.
I försöket med tvåårig förskola deltog över 10 000 barn runtom i Finland. Bild: Antti Nikkanen

”Försöket med tvåårig förskoleundervisning har varit unikt: fler än 100 kommuner i olika storlekar har deltagit, och i hela landet har totalt 10 000 barn deltagit i den tvååriga förskoleundervisningen. Det är mycket betydelsefullt att Helsingfors har fått vara med i det här försöket. Vi har kunnat lyfta fram en stor stads upplevelse av de goda sidorna med tvåårig förskoleundervisning, men även utmaningar”, säger Miia Kemppi, som är direktör för småbarnspedagogiken.

Den uppföljande undersökningen om försöket ger värdefull information om effekterna av att delta i förskoleundervisning

Inför försöket med tvåårig förskoleundervisning gjordes en egen läroplan. I Helsingfors lokala läroplan för försöket med tvåårig förskoleundervisning betonades lek, att utforska, kreativitet och en gemenskapsfrämjande verksamhetskultur. Försöket har innefattat egenskaper som är typiska för småbarnspedagogiken, dvs naturliga sätt för barn att lära sig, agera och bli inspirerade.

Målet med försöket har varit att stärka jämlikheten i utbildningen. I Helsingfors deltar de flesta barn i förskoleundervisningen. Dessutom har 5-åringar i Helsingfors redan erbjudits avgiftsfri småbarnspedagogik fyra timmar per dag i flera år. I och med försöket började ändå även barn som inte tidigare deltagit i småbarnspedagogik i den tvååriga förskoleundervisningen. ”Vi ser detta som viktigt, eftersom en ökning av deltagandet i småbarnspedagogiken också är ett av våra strategiska mål. Den uppföljande undersökning som gjorts under försöket ger oss mer viktig information om hur deltagande i småbarnspedagogik och förskoleundervisning påverkar barnets tillväxt och utveckling”, säger sektordirektör Satu Järvenkallas.

Den nationella uppföljande undersökning som gjorts under försöket blir klar år 2025. I undersökningen har man utrett hur deltagandet i försöket har påverkat utvecklingen av barnens sociala färdigheter och självkänsla samt om det har stärkt deras matematiska och språkliga färdigheter. Materialinsamlingen för undersökningen har också fortsatt i grundskolans lägsta årskurser.

Lärdomar av försöket med tvåårig förskoleundervisning

”Vi vet inte ännu hur den tvååriga förskoleundervisningen kommer att fortsätta. Under försöket har det ändå skapats god praxis, som man modigt kan fortsätta med på daghemmen även om den tvååriga förskoleundervisningen officiellt skulle upphöra. Jag vill tacka alla som deltagit i försöket för deras fina arbete”, konstaterar småbarnspedagogikdirektör Miia Kemppi. Personalen har bland annat lyft fram barngruppernas permanens, tidig identifiering av barnens stödbehov och den konkreta läroplanen för försöket som positiva saker.

De lärare som deltagit i försöket har sett den tvååriga förskoleundervisningen som viktig för barnen. ”Varje barn har fått möjlighet att framskrida i sin egen takt, de två åren har möjliggjort en känsla av att det inte är någon brådska och gett kontinuitet för långvariga temaprojekt enligt barnens intressen. Även vårdnadshavarna har gett positiv respons på försöket. ”Barnens iver och lekfullhet samt gemenskap som centrala faktorer i verksamheten har lyfts fram på ett bra sätt i verksamheten i försöket med tvåårig förskoleundervisning i Helsingfors.”

Nämnden för fostran och utbildning i Helsingfors beslöt 13.4.2021 (§ 191) att den avgiftsfria småbarnspedagogiken för femåringar (fyra timmar per dag) ska börja årligen den 1 augusti och fortsätta tills förskoleundervisningen börjar.