Palkanmaksun tilanne on vakaa – palkkapalveluiden kehitystyö jatkuu

Joulukuussa palkanmaksun ja asiakaspalvelun tilanne säilyi hyvänä. Joulukuun palkkalaskelmista oikein oli 98,8 prosenttia. Virhetaso (1,2 %) on huhtikuussa 2022 alkaneen mittausjakson alhaisin ja alhaisempi kuin aiemman palkkajärjestelmän aikana.
Lukuisat kaupungin työntekijät ovat joutuneet kärsimään palkanmaksun ongelmista Sarastia-järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Määrätietoisella työllä tilannetta on saatu parannettua niin, että kokonaistilanne on nyt varsin hyvä. Esimerkiksi uusia palkkavirheitä syntyy nyt vähemmän kuin ennen järjestelmäuudistusta. Kuva: Jussi Hellsten.
Lukuisat kaupungin työntekijät ovat joutuneet kärsimään palkanmaksun ongelmista Sarastia-järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Määrätietoisella työllä tilannetta on saatu parannettua niin, että kokonaistilanne on nyt varsin hyvä. Esimerkiksi uusia palkkavirheitä syntyy nyt vähemmän kuin ennen järjestelmäuudistusta. Kuva: Jussi Hellsten.

Myös asiakaspalvelun tilanne oli normaali: saapuvat yhteydenotot käsiteltiin ripeästi, eikä puhelinpalvelu ruuhkautunut toisin kuin vielä keväällä. Virheet palkanmaksussa syntyivät useimmiten siitä, että tarvittavat tiedot esimerkiksi poissaoloista puuttuivat tai ne toimitettiin myöhässä.  

Vuoden 2023 loppuun mennessä käsiteltiin tavoitteen mukaisesti 31.10. mennessä saapuneet palkkavirheitä koskevat palvelupyynnöt.  Tilanteen vakiinnuttua ei nykyisenkaltaiselle tilannekuvauutisoinnille ole enää jatkossa tarvetta, vaan seurantaa jatketaan osana normaaleja raportoinnin käytäntöjä.

Palkanmaksun vakauttamishanke päättyy

Lukuisat kaupungin työntekijät ovat joutuneet kärsimään palkanmaksun ongelmista, jotka alkoivat kaupungin siirtyessä käyttämään Sarastia-järjestelmää 1.4.2022. Vaikean tilanteen johdosta kaupunki käynnisti lokakuussa 2022 palkanmaksun vakauttamiseen tähtäävän hankkeen, jonka etenemisestä on raportoitu säännöllisesti erityisillä tilannekuvauutisilla. Määrätietoisella työllä tilannetta on saatu parannettua niin, että kokonaistilanne on nyt varsin hyvä. Esimerkiksi uusia palkkavirheitä syntyy nyt vähemmän kuin ennen järjestelmäuudistusta.

Palkanmaksun asiakaspalvelun tilanne on myös vakiintunut ja yhteydenottoihin pystytään vastaamaan pääsääntöisesti ripeästi. Talpan asiakaspalveluun saapuu joka kuukausi noin 20 000 yhteydenottoa, ja näistä 95 % koskee nykyisellään jotakin muuta kuin palkkavirhettä. Kysymykset koskevat usein esimerkiksi verokortteja tai palkanmaksun neuvontaa.  

Parantuneen tilanteen myötä vakauttamishanke päättyy. Palkanlaskennan prosesseja ja järjestelmiä kehitetään kuitenkin jatkossakin.

Valtaosalla tilanne hyvä, mutta yksittäisiä tilanteita ratkotaan edelleen

Joitakin ongelmia on kuitenkin vielä ratkaistavana.

– Valitettavasti palkanmaksun aiemmat ongelmat näkyvät vielä joidenkin työntekijöiden arjessa. Esimerkiksi palkanmaksun vaikeassa tilanteessa jotkut työntekijät saivat liikaa palkkaa, ja he joutuvat maksamaan näitä palkkoja takaisin. Myös muita yksittäisiä monimutkaisia tilanteita ratkotaan edelleen. Tilanne on siis valtaosalle hyvä, mutta pienellä joukolla työntekijöistä ongelmia on edelleen. Teemme edelleen sitoutuneesti työtä, että nämä kaikki saadaan ratkaistua mahdollisimman pian, toteaa Talpan toimitusjohtaja Anniina Kitula.  

Henkilöstöjohtaja Petri Lumijärvi kiittää kaupungin työntekijöitä kärsivällisyydestä ja nostaa esiin tilanteen korjaamiseen osallistuneiden työpanoksen:  

– Haluan esittää suuret kiitokset kärsivällisyydestä työntekijöillemme, jotka ovat jaksaneet odottaa virheiden korjauksia ja jotka ovat joutuneet sietämään hankalia tilanteita palkanmaksuongelmiemme takia kuluneen lähes kahden vuoden aikana. Kiitän myös palkanmaksun vakauttamiseen osallistuneita työntekijöitä sitkeästä ja sitoutuneesta uurastuksesta. Kehittämistyötä tarvitaan edelleen, mutta vahvalla yhteistyöllä onnistumme varmasti.