Kaupunginhallitus päätti tiukennuksesta kokouksessaan 2. syyskuuta. Vähäpäästöisyyskriteereitä kiristettiin siten, että hiilidioksidipäästöraja on 0 g / km aiemman 50 g / km sijaan.
Kriteereiden kiristys tarkoittaa sitä, että vuoden lopussa etu poistuu noin 13 000 ajoneuvolta. Helsingissä täyssähköajoneuvojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli viime vuonna noin 38 prosenttia. Kokonaisuudessaan täyssähköautojen osuus Helsingissä oli lähes seitsemän prosenttia vuoden 2023 lopussa.
Liikenteen sähköistyminen tukee Helsingin päästövähennystavoitteita
Helsingin kaupunki myöntää vähäpäästöisille ajoneuvoille 50 prosentin alennuksen kadunvarsipysäköintipaikoilla mobiilimaksua käyttäen. Alennusta saa myös asukas- ja yrityspysäköintitunnuksista. Alennuksen määrä riippuu tällöin pysäköintitunnustyypistä ja -alueesta.
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 liikenteen sähköistyminen on nostettu tärkeään rooliin kaupungin hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa. Kaupunkistrategian ja Hiilineutraali Helsinki 2030 -päästövähennysohjelman tavoitteena on polttomoottoriautojen määrän väheneminen kaupunkialueella.
Kiristyneet vähäpäästöisyysalennuksen kriteerit ohjaavat voimakkaammin kohti Helsingin tavoitetta liikenteen sähköistymisestä. Päivitys on myös linjassa Helsingin ilmanlaadun ja meluntorjunnan tavoitteiden kanssa.
Kriteereitä päivitetään kahden vuoden välein. Vähäpäästöisiä ajoneuvoja koskevat kannustimet on tarkoitettu väliaikaisiksi, ja tulevaisuudessa pysäköintimaksujen alennus poistuu kokonaan.
- Lue lisää vähäpäästöisten autojen pysäköintimaksujen alennuksesta Hel.fi- sivuilta
- Päätös vähäpäästöisten ajoneuvojen pysäköintietuuden kriteerien tarkistamisesta (Helsingin kaupunginhallitus 2.9.2024)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Uutinen 24.8.2024: Pysäköinnin vähäpäästöisyysalennus jatkossa vain täyssähköajoneuvoille