Stadsstyrelsen beslutade om skärpningen vid sitt möte den 2 september. Kriterierna för låga utsläpp skärptes så att gränsen för koldioxidutsläpp är 0 g/km i stället för tidigare 50 g/km.
Skärpningen av kriterierna innebär att förmånen dras in för cirka 13 000 fordon i slutet av året. I Helsingfors var andelen helelektriska fordon cirka 38 procent av alla första registreringar i fjol. Totalt var andelen helelektriska bilar i Helsingfors nästan 7 procent i slutet av 2023.
Elektrifieringen av trafiken stöder Helsingfors mål för utsläppsminskning
Helsingfors stad beviljar 50 procent rabatt för fordon med låga utsläpp på parkeringsplatser längs gatan då man betalar mobilt. Rabatten är också tillgänglig för boende- och företagsparkeringskoder. Rabattens storlek beror på parkeringskodens typ och område.
I Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 har elektrifiering av trafiken lyfts fram som ett viktigt inslag för att uppnå stadens mål om koldioxidneutralitet. Stadsstrategin och utsläppsminskningsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2030 syftar till att minska antalet bilar med förbränningsmotor i stadens område.
De skärpta kriterierna för lågutsläppsrabatten kommer att styra mer i riktning mot Helsingfors mål om elektrifiering av trafiken. Uppdateringen är också i linje med Helsingfors mål för luftkvalitet och bullerbekämpning.
Kriterierna uppdateras vartannat år. Incitamenten för lågutsläppsfordon är avsedda att vara tillfälliga, och i framtiden kommer parkeringsrabatten att avskaffas helt.
- Läs mer om parkeringsrabatten för lågutsläppsbilar på webbplatsen Hel.fi
- Beslutet om granskning av kriterierna för parkeringsförmånen för lågutsläppsfordon (Helsingfors stadsstyrelse 2.9.2024): (Länk leder till extern tjänst)
- Nyhet 24.8.2024: Parkeringsrabatten för lågutsläppsfordon endast för helelektriska fordon i framtiden