Stadsstyrelsen beslutade justera kriterierna för lågemissionsfordon. Från och med den 1 januari 2025 kan en rabatt för lågemissionsfordon ges på gällande parkeringsavgifter samt på inlösningsavgiften för tillstånd för boende- och företagsparkering. Rabatten gäller för eldrivna person- och paketbilar samt eldrivna fordon i kategori L, vilka är motorcyklar, mopeder, tre- och fyrhjulingar samt lätta fyrhjulingar, dvs. mopedbilar.
Ändringen jämfört med de nuvarande kriterierna är att gränsen för CO2-utsläpp fastställs till 0 g/km (WLTP-testmetod) i stället för, som tidigare, 50 g/km. I praktiken uppfyller endast eldrivna fordon dessa kriterier. Förändringen iakttar riktlinjen i stadsstyrelsens beslut 14.3.2022 (§ 205), enligt vilken koldioxidgränsen i kriterierna för lågemissionsfordon skärps i enlighet med marknadsläget i riktning mot krav på eldrivna fordon.
Elektrifieringen av trafiken har fått en viktig roll i Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 för att uppnå stadens skärpta mål om klimatneutralitet. Målet för stadsstrategin och åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2030 är att minska antalet bilar med förbränningsmotor på stadens område.
Stadsstyrelsen beslutade dessutom vid sitt sammanträde att ge ett utlåtande till finansministeriet om projektet för att reformera lagstiftningen om statens regionförvaltning. Utlåtandet i sin helhet kan läsas i beslutsmeddelandet.
Stadsstyrelsens alla beslut och eventuella omröstningar kan läsas i beslutsmeddelandet (på finska). Beslutsmeddelandet publiceras på webbsidan med stadsstyrelsens handlingar.