Lågemissionskriterierna för rabatterad parkeringsavgift skärps enligt förslaget så att gränsen för koldioxidutsläpp i fortsättningen är 0 g/km i stället för tidigare 50 g/km. I praktiken är det de fullständigt eldrivna bilarna som uppfyller de nya kriterierna. De nya kriterierna träder i kraft 1.1.2025. För fordon som inte längre omfattas av parkeringsrabatten gäller den nuvarande rabatten fram till slutet av 2024.
Elektrifieringen av trafiken stöder Helsingfors utsläppsminskningsmål
Helsingfors stad beviljar en rabatt på 50 procent för lågemissionsfordon på gatuparkeringsplatser då du betalar mobilt. Rabatten omfattar inte de kostnader som mobilbetalningsoperatörerna tar ut. Du får även rabatt på boende- och företagsparkeringstillstånd. Rabattens belopp beror då på typen av parkeringstillstånd och parkeringsområdet.
I Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 har elektrifieringen av trafiken lyfts fram som en viktig roll i förverkligandet av stadens koldioxidneutralitetsmål. Målet för stadsstrategin och utsläppsminskningsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2030 är att minska antalet bilar med förbränningsmotor i stadsområdet.
Lågemissionskriterierna för rabatterad parkeringsavgift som blir strängare styr starkare mot Helsingfors mål om att elektrifiera trafiken. Uppdateringen ligger också i linje med målen för luftkvaliteten och bullerbekämpningen i Helsingfors.
Kriterierna uppdateras vartannat år. Incitamenten för lågemissionsfordon är avsedda att vara temporära, och i framtiden slopas rabatten för parkeringsavgifterna helt.
Elbilsmarknaden har utvecklats rekordartat under de senaste åren
Marknadsandelen för fullständigt eldrivna fordon har ökat kraftigt under de senaste åren. År 2023 överskred andelen förstregistrerade elbilar första gången andelen laddbara hybrider.
I Helsingfors utgjorde elfordon i fjol ca 38 procent av alla förstregistreringar. I sin helhet ökade andelen elbilar i Helsingfors fordonsbestånd till nästan sju procent i slutet av 2023.
Staden förbereder sig på det ökande antalet eldrivna fordon bland annat genom att utveckla laddningsnätet. Under år 2023 byggde staden cirka 140 laddningsstationer på över 50 olika platser. Inom den närmaste framtiden kommer ökningen av laddningspunkter för elbilar i gatuutrymmet att påskyndas avsevärt. Ytterligare finns det även laddningspunkter som upprätthålls av kommersiella aktörer bland annat vid köpcentrum och parkeringsanläggningar.
Stadsstyrelsen fastställde redan 2022 att lågemissionskriterierna för rabatterad parkeringsavgift i fortsättningen skärps i enlighet med marknadsläget till kravet på full elektrifiering. Stadsstyrelsen behandlar förslaget till uppdatering av kriterierna vid sitt möte den 26 augusti 2024.