Stadsbornas klimatpanel banade väg för rättvis övergång till utsläppsfri trafik i Helsingfors

Stadsbornas klimatpanel som bildats genom slumpmässigt urval har övervägt metoder med vilka Helsingfors kunde uppnå sina mål för att minska trafikutsläpp. Klimatpanelen har färdigställt sitt offentliga uttalande. I uttalandet framhävs behov för olika personer som rör sig i staden, utveckling av kollektivtrafiken och cyklingen, förbättring av vinterunderhållet och förbättring av förutsättningarna för att åka med olika färdmedel.
I panelen funderade vanliga helsingforsare på hur trafiken kunde vara smidig och rättvis för alla i framtiden. Bild: Teina Ryynänen.
I panelen funderade vanliga helsingforsare på hur trafiken kunde vara smidig och rättvis för alla i framtiden. Bild: Teina Ryynänen.

”Helsingfors stad har utrett effektiva åtgärder för att minska trafikutsläppen så att vi kan uppnå våra kolneutralitetsmål. Som en del av beredningen bjöd vi stadsbor in till panelen för att bedöma hur klimatåtgärderna påverkar deras vardag och överväga hur övergången till trafik med låga utsläpp kunde genomföras på ett rättvist sätt”, berättar Hanna Wesslin, klimatdirektör.

En övervägande stadsinvånarpanel är ett nytt sätt för deltagande i Helsingfors. Panelen utarbetade ett eget offentligt uttalande om frågan. I det framhävdes fem teman. Temana anknyter till utveckling av kollektivtrafiken, förbättring av vinterunderhållet, utveckling av stadsstrukturen, förbättring av förutsättningarna för cykeltrafiken samt hur staden vid anläggningen av miljözoner kan beakta stadsbor som absolut behöver en bil.

Panelen betonar att man på ett omfattande sätt ska beakta säkerheten och tryggheten samt olika personer som rör sig och särskilda grupper, såsom personer med funktionsnedsättning, långtidssjuka och seniorer, vid övergången till utsläppsfri trafik. Det är viktigt att involvera olika grupper i planeringen av beslut som gäller dem.

Panelen förde även häftig diskussion bland annat om utsläppsfri privatbilism. Grupper som behöver en bil ska ges en möjlighet till att köra bilar med förbränningsmotor eller en längre övergångsperiod till utsläppsfri bilism. Enligt panelen är grupper som behöver en bil till exempel taxibilar, invataxibilar och övriga transporttjänster, hemkörning av mat och varor, trafik till hälso- och sjukvård, biltrafik som tolkar, övriga assistenter och stödtjänster behöver.

”Panelen erbjuder stöd för beslutsfattare eftersom stadsbornas övervägda syn framgår av det offentliga uttalandet. Paneldeltagarna önskar att de senare hör hur trafikens miljöfrågor har gått vidare i beslutsfattandeprocessen”, berättar  Pyry Luhtanen som deltog i panelen.

Trafikens klimatpanel var Helsingfors i miniatyr

Helsingfors klimatpanel bildades så att 5 000 helsingforsare som fyllt 18 år fick genom slumpmässigt urval en inbjudan till trafikens klimatpanel. De intresserade svarade på en enkät utifrån vilken staden anonymt bildade en mångsidig grupp på 64 personer för panelen. Urvalskriterierna och de slutgiltiga deltagarna i panelen motsvarar befolkningsunderlaget i Helsingfors. Till panelen bjöds in dessutom representanter för äldrerådet, handikapprådet och ungdomsrådet i Helsingfors.

I panelen funderade vanliga helsingforsare på hur trafiken kunde vara smidig och rättvis för alla i framtiden; för de stadsbor som bor i olika områden, har olika familjesituationer, använder olika färdsätt och har olika inkomstnivåer även om privatbilismen minskar. Trafikens klimatpanel samlades in fyra gånger. Panelen utarbetade en gemensam lägesbild av frågan och skrev ett offentligt uttalande för att stödja beslutsfattande och fortsatt planering.
 

Panelen presenterade sitt offentliga uttalande för stadsmiljönämnden på tisdagen den 1 oktober. Utredningen av åtgärderna för att minska trafikutsläppen behandlas i nämnden senare under den pågående fullmäktigeperioden. 

Du kanske är intresserad av