Ruska täplittää päiväkodin pihaa syksyisenä iltapäivänä. Päiväkoti Herukka muodostaa yhdessä päiväkoti Mustikan kanssa varhaiskasvatusyksikön, jossa Siru Varsamäki työskentelee suomi toisena kielenä -opettajana.
– Olen aina ollut kiinnostunut kielistä ja halusin jo nuorena kieltenopettajaksi, Siru Varsamäki kertoo.
Siru on ensimmäiseltä tutkinnoltaan sosionomi, ja hänen polkunsa päiväkoti Herukkaan on kulkenut useamman mutkan ja maan kautta. Ensikosketus päiväkodissa työskentelyyn tuli jo sosionomiopintojen aikana, vaikka hän ei tuolloin vielä suunnitellut jäävänsä varhaiskasvatuksen pariin. Pian valmistumisen jälkeen Siru asettui sosiaalityöhön, jossa työskenteli aikuissosiaaliohjaajana. Suunnitteilla oli myös käänteentekevä matka Brasiliaan.
– Opiskelin portugalia intensiivikurssilla tulevaa Brasilian matkaani varten. Kävi niin, että ihastuin totaalisesti portugalin kieleen. Osallistuin kaikille kursseille, mutta sekään ei tuntunut riittävän. Mielessäni kummitteli yhä lapsuuden haaveet kieltenopettajan työstä, Siru toteaa.
Paluu päiväkotimaailmaan S2-opettajana
Siru päätti ottaa askeleen lähemmäs unelmaansa hakemalla Helsingin yliopistoon opiskelemaan portugalilaista filologiaa. Opintoihin sisältyi myös suomen kielen opintoja, vaikka Siru valmistuikin portugalin kielen aineenopettajaksi.
– Jo opintojen kandivaiheessa päiväkoti Herukan johtaja, Onerva Annaniemi-Nguyen, houkutteli minut takaisin päiväkotimaailmaan tekemään keikkavuoroja pääkaupunkiseudun päiväkoteihin, Siru muistelee.
Ensimmäisen varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuuden aikana Sirulla heräsi niin pirskahtelevaa innostusta, että hän pohti, miksi koskaan edes lähti päiväkotimaailmasta.
– Muistan ajatelleeni, että tämä on niin kivaa. Tätä haluan aina tehdä.
Kun päiväkoti Herukassa aukesi mahdollisuus aloittaa suomi toisena kielenä -opettajana, Siru tarttui tilaisuuteen. Nykyään hän opettaa päivätyössään lapsille suomen kieltä.
– Haluan olla kieltenopettaja ja pidän varhaiskasvatuksen alasta. Nykyään kaksi ammattiani yhdistyvät tavallaan yhdeksi.
Siru on aiemmin työskennellyt muun muassa hankekoordinaattorina kehitysyhteistyön parissa, sosiaaliohjaajana ja työvoimasuunnittelijana. Sosiaalialalla työnkuvaan kuului paljon tulipalojen sammuttelua, mikä teki arjesta välillä kuormittavaa. Paluu päiväkotiin tarjosi toisenlaisen, energisoivan
ympäristön. Siru pääsi yhdistämään akateemisen puolen ihmisten kanssa työskentelyyn. Hanketyö kiinnostaa yhä, mutta Siru on toistaiseksi tyytyväinen kieltenopettajan työhönsä.
– Lapsissa on tulevaisuus, ja he ovat täynnä intoa. Se on todella inspiroivaa. Minulla olisi aivan liikaa energiaa vain tietokoneen äärellä istumiseen, Siru naurahtaa.