Sosiaalipalvelut siirtyvät Apottiin tulevana viikonloppuna

Viimeinen Apotti-järjestelmän käyttöönotto Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla tapahtuu lauantaina 6.11.
Aikuinan näyttää lapselle puhelintaan

Viimeinen Apotti-järjestelmän käyttöönotto Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla tapahtuu lauantaina 6.11. Uusi järjestelmä otetaan käyttöön lapsiperheiden sosiaalipalveluissa, lastensuojelussa, nuorten ja aikuisten sosiaalipalveluissa, sosiaali- ja kriisipäivystyksessä sekä asumisen tuessa

Apotti-järjestelmää alkaa marraskuussa käyttää noin 2100 työntekijää, joista suurin osa työskentelee perhe- ja sosiaalipalveluissa.

”Yksiköt ja tiimit ovat tehneet vahvaa valmistautumistyötä muun muassa tukihenkilöiden johdolla”, kiittelee perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja Maarit Sulavuori.

Tukihenkilöt ovat soten työntekijöitä, jotka ovat saaneet hieman laajemman Apotti-järjestelmäkoulutuksen.

Järjestelmä nykyaikaisiin tarpeisiin

Kaikille sosiaali- ja terveyshuollon ammattilaisille yhteinen järjestelmä yhdenmukaistaa kuntalaisen saamia terveys- ja sosiaalipalveluja ja edistää palveluiden kehittämistä.

”Nykyiset asiakastietojärjestelmät ovat vanhentuneita, eikä niiden kehittäminen ja ylläpito ole enää mielekästä. Nyt saamme käyttöömme nykyaikaisemman tietoteknisen ratkaisun, jota on mahdollista kehittää sopimaan nykyaikaisiin tarpeisiin”, jatkaa Sulavuori.

Helsinkiläiselle Apotti näkyy ennen kaikkea Maisa-asiakasportaalina, jossa kuntalainen voi asioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. 

”Sekä asiakkaat ja että työntekijät saavat keskinäiseen kommunikointiin uuden välineen, Maisan. Asiakas myös näkee Maisasta häneen liittyvät kirjaukset”, kertoo Sulavuori.

___________________________________

Käyttöönoton aikaiset palveluiden muutokset on koottu yhdelle sivulle nähtäväksi:

Apotti ja Maisa käyttöön, mikä muuttuu palveluissa?

Seuraa käyttöönottoa verkossa ajalla 6.-10.11.2021:
Käyttöönoton seuranta

Lisätietoa Apotista: Apotti

Lisätietoa Maisasta: Maisa