Stadin AO:ssa opitaan tulevaisuuslukutaitoa

Stadin AO:n tekstiili- ja muotialan opiskelijat ovat osallistuneet työpajoihin, joissa testataan tulevaisuuslukutaidon oppimisen mallia ja pohditaan yhdessä tulevaisuuden ilmiöitä.

Julkaistu , päivitetty
Opiskelijat Greta Hauhia ja Adiel Korvajärvi istuvat tekstiililuokassa.
Kuva: Annukka Pakarinen

– Jokainen voi vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa, se on itsestä kiinni.

– Katse tulevaisuuteen on parantunut.

Näin toteavat lähes yhteen ääneen Stadin AO:ssa tekstiili- ja muotialan perustutkintoa opiskelevat Greta Hauhia ja Adiel Korvajärvi. He aloittivat opintonsa viime elokuussa ja ovat oman ryhmänsä kanssa osallistuneet Tulevaisuuslukutaito-työpajoihin.

Pajat ovat osa Tulevaisuuskoulun ja Stadin AO:n Tulevaisuuslukutaitoa ammatilliseen koulutukseen (TULU) -hanketta. Hankkeessa luodaan tulevaisuuslukutaidon oppimisen malli, joka vahvistaa ammattiin opiskelevien nuorten työelämässä tarvittavia laaja-alaisia tulevaisuus- ja kestävyystaitoja. Sen avulla nuoret pystyvät hyödyntämään osaamistaan tulevaisuuden työelämän muutoksissa.

Tulevaisuuslukutaidolla pyritään esimerkiksi tukemaan ennakointitaitoja, kykyä ajatella kriittisesti ja luovasti sekä tulevan kehityksen ja sen suuntien ymmärtämistä.

Tulevaisuuden hahmot heräsivät henkiin 

Stadin AO:ssa järjestettyjen työpajojen tarkoituksena on saada nuoret yhdessä miettimään ja määrittelemään tulevaisuutta. Opiskelijat ovat muun muassa pohtineet, mitä tulevaisuuden ilmiöitä he itse tunnistavat ja miten tulevaisuus muokkaa tämän päivän ajatuksia.

Työpajoissa on käytetty tulevaisuustyökalujen lisäksi taidekasvatusta ja taiteen menetelmiä. Ensimmäisellä pajakerralla vierailtiin Amos Rex -museossa ja luotiin tulevaisuuskuvia. Kulttuurikäynti tuki hyvin myös ajatusta oppimisesta luokkahuoneen ulkopuolella.

Neljännessä työpajassa opiskelijat loivat pienryhmissä tulevaisuuden hahmot, joille määriteltiin tulevaisuuden ammatti, nimi ja ikä. Kun hahmot oli esitelty koko ryhmälle, ne herätettiin henkiin: hahmoille suunniteltiin asut, jotka puettiin mallinukeille. Apuna käytettiin taide- ja musiikkigenrejä.

Nuoret olivat silmin nähden innoissaan tehtävästä. Ideointia tehtiin yhdessä ja mallinuket saivat päälleen upeita asukokonaisuuksia. Tekstiili- ja muotialan opiskelijoiden luovuus päästettiin valloilleen.

– On ollut tosi kivaa, kun on tehty oman alan tehtävää omaa luovuutta käyttäen, sanoo Adiel Korvajärvi. Hänestä työpajat ovat olleet mielenkiintoisia, kun on saanut tehdä uusia juttuja.

– Erilaiset aktiviteetit ja tekeminen ovat olleet parasta. Aihe on kiinnostavampi, kun pääse itse tekemään.

Kestävän tulevaisuuden ajattelu on tärkeä osa Stadin AO:n ja etenkin tekstiili- ja muotialan opintoja. Opiskelijat kertovat, että kestävyysajattelu on ominaista alalla ja kierrätystä suositaan. Toisaalta myös uniikki tavara ja vaatteet kiinnostavat ja niitä hankitaan second handina.

– Tällaista työpajatoimintaa voisi olla enemmänkin, ehkä jostakin tekstiili- ja muotialaan liittyvästä aiheesta. Olisi mukavaa päästä tekemään asioita vielä itsenäisemmin, ei aina niin ohjatusti, Greta Hauhia pohtii.

Nuorille luotava tilaisuuksia keskustella tulevaisuudesta 

Tulevaisuuslukutaidon oppimisen mallista halutaan tehdä käytännönläheinen. Se tukee ammatillisen koulutuksen opiskelijoita kehittymään tulevaisuuden työn muutoksentekijöiksi ja lisää heidän ymmärrystään työelämän muutostarpeista. Malli pohjautuu EU:n GreenComp-kehykseen.

Stadin AO:n toimintaan oppimisen malli loksahtaa luontevasti, sillä oppilaitos haluaa kehittää ennakointikyvykkyyttään. Myös Helsingin kaupungin Koulutus 2030 -strategisissa suuntaviivoissa painotetaan yhteistä näkemystä halutusta tulevaisuudesta.

Tulevaisuuskoulun asiantuntija Mari Tähjä kertoo, että työpajoissa nuoret ovat rakentaneet melko positiivisia tulevaisuuksia, mutta ensimmäisellä kokoontumiskerralla he sanoittivat myös pelkoa ja epävarmuutta.

– On tärkeää rakentaa hetkiä ja tilaisuuksia, joissa nuoret voivat keskustella tulevaisuudesta. Ei jätetä heitä yksin epävarmuuteen, vaan mietitään, mitä asioille voidaan tehdä, Tähjä toteaa.

Hän lisää myös, että nuorten kanssa toimiessa on olennaista luoda turvallinen tila, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Tätä on muistuteltu myös työpajojen alussa osallistujille.

– Kaiken kaikkiaan nuoret ovat tarttuneet hyvällä otteella, uteliaasti ja kiinnostuneesti pajojen tehtäviin. Heiltä on saatu hyvää palautetta, hankkeen projektipäällikkö Heidi Enbacka kertoo.

Opiskelija ottaa kuvaa mallinukesta.
Opiskelijat pukivat mallinuket tulevaisuuden hahmoiksi. Kuva: Annukka Pakarinen

Mallia testattu myös henkilöstön kanssa 

Oppimisen mallia on kehitetty myös opettajien ja työelämän kanssa. Stadin AO:n henkilöstölle järjestettiin mallin testaamiseen omat työpajat. Osallistujiin kuului ympäristökasvattajia, koulutuspäälliköitä, strategisten tiimien jäseniä ja rehtori.

Työpajoissa mukana olleet opettajat kokivat, että tulevaisuuslukutaidon miettiminen yhdessä lisää myös työssä jaksamista.

– Työhyvinvointi lisääntyy, kun saa osallistua ja tutustua tulevaisuusajatteluun yhdessä kollegoiden kanssa, kertoo TULU-hankkeessa mukana oleva opettaja Kaisa Rastas.

Oppimisen mallin voi integroida osaksi oppiainetta tai se voidaan pitää itsenäisenä opetuksen osana. Opettajalle on omat opetusmateriaalit ja opiskelijalle oppimismateriaalit.

– Mallin kehittäminen jatkuu. Tavoitteena on luoda valtakunnallisesti levitettävä kokonaisuus, joka sisältää tehtäviä viiteen 1,5 tunnin opetuskertaan, Heidi Enbacka kertoo.

Seuraavaksi tulevaisuuslukutaidon oppimisen mallia testataan rakennusalalla sekä sosiaali- ja terveysalalla. Malli rakentuu koko ajan, ja vuoden 2025 aikana Stadin AO:n opettajat testaavat sitä omilla opiskelijoillaan.

Pääkuva: Greta Hauhia ja Adiel Korvajärvi ovat olleet tyytyväisiä Tulevaisuuslukutaito-työpajoihin.

Kuvat: Annukka Pakarinen

Sinua voisi kiinnostaa