Kaupunkistrategian mukaan Helsingin kaupunki toimii aktiivisesti toisen asteen koulutuksen kehittäjänä. Helsingin kaupungin lukio- ja ammatillisen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön palvelukokonaisuuden ja ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden tavoitteena on vuonna 2024 luoda rakenteet ristiinopiskelumahdollisuuksien lisäämiseksi toisen asteen opiskelijoille.
Keväällä 2024 Helsingin kaupungin lukiokoulutus, Stadin AO, Helsingin työväenopisto ja Helsingfors arbis ovat käynnistäneet ristiinopiskelumallin suunnittelun. Ristiinopiskelua on testattu kevään ja kesän aika minitestauksessa, ja nyt syksyllä käynnissä on varsinainen toiminnan pilotointi.
Lisää mahdollisuuksia ammatillisen ja lukioiden opiskelijoille
Ristiinopiskelussa Helsingin kaupungin lukioiden ja Stadin AO:n opiskelijat voivat suorittaa sellaisia opintoja ja kursseja, jotka eivät kuulu heidän oman oppilaitoksensa opintotarjontaan. Tavoitteena on, että toisen asteen opiskelijat voivat hyödyntää ristiinopiskelun tarjoamia oppimismahdollisuuksia osana omia opintojaan.
– Mahdollisuus vaikuttaa omien opintojensa sisältöön lisää opiskelijan hyvinvointia ja auttaa saavuttamaan oman osaamispotentiaalin. Ristiinopiskelun tavoitteena on myös helpottaa opiskelijan siirtymistä jatko-opintoihin sekä vahvistaa työelämävalmiuksia. Tulevaisuudessa pyrimme vahvistamaan korkeakouluyhteistyötä sekä kehittämään ilmiöpohjaisia opintokokonaisuuksia yhteistyössä lukiokoulutuksen, Stadin ammattiopiston ja vapaan sivistystyön kanssa. Tavoitteena on panostaa opintotarjonnassa läpileikkaaviin ilmiöihin, kuten ennakointikyvykkyyteen, tulevaisuususkoon, kestävään kehitykseen ja yrittäjyyteen, kertoo Helsingin kaupungin lukiokoulutuksen päällikkö Tarja Aro-Kuuskoski.
Monipuolistuva opintotarjonta avaa uusia mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan
Lukiolaiset ovatkin ristiinopiskelleet jo esimerkiksi merenkulkuun, sijoittamiseen ja hyvinvointiin liittyviä kursseja, sekä työelämävalmiuksia tukevia opintoja. Stadin AO:n opiskelijat taas ovat voineet suorittaa verkkolukion ja Konepajan aikuislukion tarjonnan kautta yli 400 opintojaksoa eri oppiaineissa. Stadin AO:n opiskelijoiden osalta panostetaan erityisesti laajaan kielitarjontaan ja jatko-opintovalmiuksia vahvistaviin opintokokonaisuuksiin.
Lisäksi lukiolaisille ja Stadin AO.n opiskelijoille on valmisteltu uusia yhteistoteutuksia, joissa pilotoidaan yhteisopettajuutta. Esimerkiksi Vuosi Yrittäjänä Intro on hieno esimerkki yhteistyöstä ja pedagogisesta yhteiskehittämisestä. Nuorten yrittäjyys- ja talous -järjestö NYTin materiaalipakettiin perustuvan yrittäjyysopintojakson toteuttavat opettajat Konepajan lukiosta sekä Stadin AO:n yrittäjyyskasvatustiimistä.
– Näemme Helsingin kaupungilla tärkeänä panostaa koulutuksen saavutettavuuden sekä monipuolisten oppimismahdollisuuksien kehittämiseen etenkin nyt, oppivelvollisuuden laajentumisen myötä. Kaupunki haluaa entistä paremmin palvella kaupungin oppilaitosten oppijoita ja heidän erilaisia tarpeitaan, sekä tukea oppijoita opintoihin kiinnittymisessä. Ristiinopiskelun mahdollistaminen toisen asteen opiskelijoille lisää yhdenvertaisuutta ja avartaa tulevaisuuden näkymiä, ajattelee Helsingin kaupungin lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja Harri Korhonen.
– Ristiinopiskelu on myös erinomainen tapa monipuolistaa opintotarjontaa ja vahvistaa koulutuksen saavutettavuutta kustannustehokkaasti, muistuttaa Harri Korhonen
Tarja Aro-Kuuskoski korostaa lukioiden, Stadin AO:n, ja Helsingin työväenopiston sitoutumista ristiinopiskelun kehittämiseen. Suuri joukko kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä oppilaitosten asiantuntijoita on osallistunut kehittämistyöhön ja antanut merkittävän panoksensa ristiinopiskelumallin luomiseen.
– Olen erityisen ylpeä siitä, että opiskelijat sekä lukiosta että Stadin AO:sta ovat olleet mukana ristiinopiskelun opintotarjonnan suunnittelussa heti alusta alkaen. Mallin onnistumisen edellytyksenä on ollut innostunut ja osaava henkilökunta lukioissa, Stadin ammattiopistossa, Helsingin työväenopistossa ja Helsingfors arbiksessa, iloitsee Aro-Kuuskoski.