Syyslukukauden käynnistyminen lisäsi palkanlaskennan yhteydenottomääriä

Helsingin kaupungin palkkavirheitä on saatu korjattua elokuun alusta lähtien keskimäärin nopeammin kuin uusia on kirjattu.
Helsinki-logo.

Helsingin kaupungin palkkavirheitä on saatu korjattua elokuun alusta lähtien keskimäärin nopeammin kuin uusia on kirjattu, vaikka tilanne onkin tällä hetkellä ruuhkautunut. Ruuhkautumisen syynä on muun muassa se, että koulujen syyslukukauden käynnistyessä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on alkanut runsaasti uusia työsuhteita.

Palkanlaskennan viimeisimmän tilannekuvan mukaan korjaamattomien kokonaan ja osittain puuttuvien palkkojen sekä liikaa maksettujen palkkojen määrä kasvoi aavistuksen edeltäneeseen viikkoon verrattuna. Kokonaan puuttuvia palkkoja oli 15. syyskuuta 97 kappaletta (8. syyskuuta 84 kappaletta). Kokonaan puuttuvat palkat maksetaan pääsääntöisesti kahdessa arkipäivässä siitä, kun asiasta on ilmoitettu palkanlaskentaan. Muiden virheiden, esimerkiksi lomapäiväsaldoa koskevien virheiden, määrä vähentyi.

Palkanlaskennan asiakaspalveluun tuli 9.–15. syyskuuta noin 7 900 yhteydenottoa, mikä oli yli kolmanneksen enemmän kuin edeltävällä viikolla. Syyskuun 15. päivä asiakaspalvelun työjonossa oli yhteensä noin 6 600 käsittelyä odottavaa yhteydenottoa. Kuun puoleenväliin ajoittuva palkanmaksupäivä kasvatti yhteydenottojen määrää. Palkanlaskennan asiakaspalvelussa käsiteltiin jo ennen uuden palkkajärjestelmän käyttöönottoa noin 5 000 yhteydenottoa viikossa. Kaikki yhteydenotot eivät koske palkkavirheitä.

Palkkavirheiden korjaustahdin ja yhteydenottojen käsittelyn hidastumiseen vaikuttaa tällä hetkellä palkanlaskennan asiakaspalvelun työvoimatilanne: kesätyöntekijöiden työsuhteet ovat päättyneet ja uusien työntekijöiden perehdytys on käynnissä. Asiakaspalveluun lisätään työvoimaa myös vuokratyöntekijöiden avulla.

Helsingin kaupunki otti huhtikuussa käyttöön uuden palkkajärjestelmän. Tämänhetkisen arvion mukaan palkanlaskennan tilanteen vakauttaminen kestää koko syyskauden.