Valtuusto hyväksyi Vantaan ratikan Helsingin osuuden

Kaupunginvaltuusto päätti eilisessä kokouksessaan hyväksyä Helsingin osuuden Vantaan ratikkaan. Vantaan ratikka rakennetaan siten, että sen päätepysäkki ulottuu Helsingin Mellunmäkeen. Raitiotieinfran sekä siihen liittyvien katujen ja johtosiirtojen kustannukset ovat Helsingille 15 miljoonaa euroa.
Nainen kävelee Mellunmäessä.
Vantaan ratikka ulottuu pian myös Helsingin puolelle. Kuva: Marja Väänänen

Vantaan ratikka on suunniteltu pikaraitiotieyhteys Helsingin Mellunmäestä Vantaan Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Raitiotien kokonaispituus on noin 19,3 kilometriä, josta noin 500 metrin rataosuus ja itäinen päätepysäkki sijoittuu Helsingin Mellunmäkeen. Mellunmäki kuuluu Mellunkylän kaupunginosaan, joka on yksi Helsingin kaupunkiuudistusalueista.

Raitiotie on suunniteltu samoin suunnitteluperiaattein kuin Helsingin pikaraitiotiet. Raitiotietä varten toteutetaan uusi varikko Vantaan Vaaralaan. Raitiolinjaa liikennöidään tiheimmillään 7,5 minuutin vuorovälillä, matka-aika Mellunmäestä lentokentälle on noin 54 minuuttia ja keskinopeus noin 22 km/h.

Poikittainen raideliikenneyhteys on osa pääkaupunkiseudun pikaraitiotieverkostoa ja Vantaan ensimmäinen raitiotielinja. Ratikka mahdollistaa siis suoran liikkumisen Itä-Helsingistä Tikkurilaan ja lentokentälle. 

Helsingin osuuden kustannukset on arvioitu Länsimäentien kunnallisteknisessä yleissuunnitelmassa. Raitiotieinfran sekä siihen liittyvien katujen ja johtosiirtojen kokonaiskustannukset ovat 15 miljoonaa euroa. Kustannusarvio sisältää rakentamisen, rakennuttamisen ja suunnittelun kustannukset sekä riskivarauksen. Rakentamisen yhteydessä toteutetaan lisäksi muita alueen maankäyttöä palvelevia investointeja, kuten kunnallisteknisiä töitä.

Vantaan ratikan liikennöintikustannukset vuonna 2030 ovat noin 17,8 miljoonaa euroa. Hankkeen arvioidaan lisäävän samana vuonna HSL-kuntayhtymän kuluja noin 24 miljoonaa euroa ja Helsingin kuntaosuutta noin 4 miljoonaa euroa. Vantaan ratikan kokonaiskustannukset ovat 606 miljoonaa euroa​, josta Vantaan osuus 414 miljoonaa euroa

Vantaan ratikka kuuluu Helsingin seudun raideliikenneverkkoon, jota kehitetään muun muassa seudun kuntien, valtion sekä Helsingin seudun liikenteen (HSL) solmimilla maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksilla (MAL). Tämänhetkisen MAL-sopimuksen mukaan seudulle suunnitellaan kattavaa pikaraitioteiden verkostoa. Tulevaisuudessa Vantaan ratikka voisi yhdistyä Viikin-Malmin pikaraitiotiehen.

Mellunmäen keskuksen asemakaava on vireillä. Kaava-alueelle suunnitellaan asunto- ja liikerakentamista ja kaupungin palvelutilojen uudistamista. Asia on päätöksenteossa vuonna 2024-2025. 

Vantaan kaupunki tiedottaa, että ratikan rakentaminen voi alkaa syksyllä 2024 ja liikennöinti vuonna 2029.