Vuosaaren tietunnelin varareitin parantaminen alkaa 14. lokakuuta

Vuosaaren tietunnelin varareittiä välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama parannetaan loppuvuoden ja ensi kevään aikana. Katutyöt varareitillä alkavat maanantaina 14. lokakuuta. Reitin parantamisella valmistaudutaan Vuosaaren tunnelin ensi vuonna käynnistyvään ja lähes vuoden kestävään laajaan tunnelitekniikan saneeraukseen, jonka aikana tunnelin varareitti toimii kiertotienä.
Parannettavalla varareitillä on viisi työkodetta.
Parannettavalla varareitillä on viisi työkodetta.

Tunnelin varareittiä parannetaan useissa kohdissa

– Töitä tehdään koko reitin varrella loppusyksyn ajan aina lumen tuloon. Varareitin parannustyöt viimeistellään kokonaisuudessaan keväällä 2025, minkä jälkeen kiertotien toimivuus testataan oikealla liikenteellä ennen tunnelin saneerauksen alkamista, yksikön päällikkö Jukka Värri Fintrafficista kertoo.

Työalueita varareitillä on viisi, ja työt alkavat kaikissa kohteissa samaan aikaan.  Suurimmat työt ovat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Kaistoilla parannetaan liikenteen sujuvuutta, kun liikennemäärät kasvavat tunnelin korjauksen aikana. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää parannetaan, jotta ne täyttäisivät jatkossa erikoiskuljetusten vaatimukset.  Samalla selkeytetään reitin liikenteenohjausta ja parannetaan turvallisuutta muun muassa asentamalla huomiopylväitä suojateiden kohdille.

Suurin osa tie- ja katutöistä sijoittuu liikennöityjen alueiden ulkopuolelle, mutta töistä aiheutuu jonkin verran haittaa liikenteelle. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille rakennetaan uusi väylä Itäväylän liittymässä nykyisen viereen: jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on hyvä huomioida, että nykyinen Itäväylän pohjoispuoleinen jalankulun ja pyöräilyn väylä on poissa käytöstä Kallvikintien liittymän molemmin puolin noin 500 metrin matkalla. Korvaava reitti kulkee Mellunmäentien ja siitä erkanevan jalankulun ja pyöräilyn väylän kautta. Korvaavan reitin pituus on noin kilometri, ja se on käytössä arviolta marraskuun puoleen väliin saakka.

Parannettu varareitti toimii kiertotienä Vuosaaren tunnelin saneerauksen ajan

Vuosaaren tietunnelin varareittiä välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama parannetaan ennen tunnelin saneerausta, joka toteutetaan vuosien 2025 ja 2026 aikana: Suunnitelmien mukaan rakennustyöt tunnelissa käynnistyvät keväällä/kesällä 2025, jolloin tunneli suljetaan liikenteeltä noin vuodeksi. Tänä aikana satama- ja muu liikenne ohjataan käyttämään ensisijaisesti tunnelin varareittiä. Normaalisti varareittiä käytetään tunnelin huoltotöiden aikaisena yhteytenä ja sitä käyttävät myös erikoiskuljetukset.

Vuosaaren tunnelin korjaushankkeessa Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin elinkaarensa päähän tulleet tekniset järjestelmät uusitaan. Lisäksi korjataan tunnelin rakenteita sekä uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Laajat purku- ja rakennustyöt edellyttävät tunnelin sulkemista, sillä tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa turvallisuusjärjestelmien ollessa poissa käytöstä.  

Taustatietoa hankkeesta

Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.

Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus. Varareitin parantamisen toteuttaa Ylöjärven Kiviset Oy.

Jalankulun ja pyöräilyn kiertotie kartalla.