Tunnelns reservrutt förbättras på flera ställen
"Arbeten utförs längs hela rutten under senhösten ända tills snön faller. Förbättringsarbetet på reservrutten slutförs i sin helhet våren 2025, varefter omvägens funktion testas med riktig trafik innan saneringen av tunneln inleds", berättar enhetschef Jukka Värri vid Fintraffic.
Det finns sammanlagt fem arbetsområden på reservrutten och arbetet inleds samtidigt på alla arbetsplatser. De största arbetena är att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. På körfälten förbättras trafikens smidighet när trafikmängderna ökar under reparationen av tunneln. Dessutom förbättras rondellen vid Bastövägen och Porslaxvägen samt anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen för att de ska uppfylla kraven för specialtransporter bättre än tidigare. Samtidigt förtydligas trafikstyrningen på rutten och säkerheten förbättras bland annat genom att installera varningsstolpar vid övergångsställena.
Största delen av väg- och gatuarbetena sker utanför de trafikerade områdena, men arbetet medför vissa olägenheter för trafiken. För fotgängare och cyklister byggs en ny led bredvid den nuvarande vid Österledens anslutning: det är bra om fotgängare och cyklister beaktar att den nuvarande gång- och cykelleden norr om Österleden är ur bruk på båda sidorna om Kallviksvägens anslutning på en cirka 500 meter lång sträcka. Den ersättande rutten går via Mellungsbackavägen och gång- och cykelleden som viker av från den. Den ersättande rutten är cirka en kilometer lång och den är uppskattningsvis i bruk fram till mitten av november.
Den förbättrade reservrutten fungerar som omväg under saneringen av Nordsjö tunnel
Reservrutten runt Nordsjö vägtunnel på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Nordsjö hamn förbättras före saneringen av tunneln, som genomförs under 2025 och 2026: Enligt planerna inleds byggarbetet i tunneln våren/sommaren 2025, då tunneln stängs för trafik i cirka ett år. Under denna tid dirigeras hamntrafiken och den övriga trafiken i första hand till tunnelns reservrutt. Normalt används reservrutten som förbindelse under servicearbetet i tunneln och den används också av specialtransporter.
I reparationsprojektet för Nordsjö tunnel förnyas de tekniska system som kommit till slutet av sin livscykel i vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors. Därtill repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas. De omfattande nedmonterings- och byggarbetena kräver att tunneln stängs, eftersom de stränga säkerhetsbestämmelserna inte tillåter trafik i tunneln när säkerhetssystemen är ur bruk.
Bakgrundsinformation om projektet
Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.
Fintraffic ansvarar för reparationsprojektet i Nordsjö tunnel och genomförandet av byggarbetet på omvägen. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen. Förbättringen av reservrutten genomförs av Ylöjärven Kiviset Oy.