Yhä useampi ravitsemusalan yritys haluaa Helsinkiin

Ravitsemusalan yritysten kiinnostus Helsinkiä kohtaan on kasvussa. Erityisesti pienpanimo- ja -tisleteollisuuden suosion kasvu näkyy Helsingissä.
CoolHead Brewin tilat. Kuva: Oskari Sarkima

Ravitsemusalan yritysten kiinnostus Helsinkiä kohtaan on kasvussa. Erityisesti maailmanlaajuisesti kasvavan pienpanimo- ja -tisleteollisuuden suosion kasvu näkyy Helsingissä toimitilojen kysynnässä. Alan yritykset haluavat sijaita siellä, missä kuluttaja-asiakkaatkin ovat ja missä kuljetusmatkat yritysasiakkaille ovat lyhyitä. Samalla panimoille ja tislaamoille on luontevaa perustaa valmistustilan yhteyteen oma myymälä, taproom tai ravintola, jossa asiakkaat pääsevät maistelemaan tuotteita suoraan niiden alkulähteiltä mahdollisimman tuoreina.

Alkoholilainsäädäntö tarjoaa myös oman vaikutuksensa yritysten halukkuuteen sijaita Helsingissä. Alkoholilain mukaan käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia saa myydä 12 %:n alkoholitilavuuteen asti suoraan kuluttaja-asiakkaille vain, mikäli ne on valmistettu myyntitilan välittömässä läheisyydessä eikä tuotanto ylitä puolta miljoonaa litraa. Yhä useampi panimo haluaakin valmistaa alkoholiprosentiltaan vahvempia tuotteita kuin kaupassa myytävät enintään 5,5 % vahvuiset alkoholituotteet.

Helsinkiin on perustettu monta uutta pienpanimoa

Helsinkiin on perustettu viime vuosina lukuisia pienpanimoita kuten Vallilan Panimo, Etko Brewing sekä Tuusulasta Helsinkiin muuttanut CoolHead Brew. Omien tuotantotilojensa yhteydessä he voivat myydä kauppavahvuista vahvempia oluita suoraan kuluttaja-asiakkaille ilman, että hyllytilasta tarvitsee taistella vähittäismyyntikaupoissa ja Alkoissa muiden saman toimialan yritysten kanssa.

”Halusimme muuttaa Helsinkiin päästäksemme lähemmäksi asiakkaitamme. Kun kivenheiton päästä Helsingin maantieteellisestä keskipisteestä löytyi uniikki tila, tiesimme heti pystyvämme herättämään sen uudelleen henkiin. Nyt asiakkaillamme on mahdollista seurata valtavista lasi-ikkunoista oluen valmistusta sekä osallistua panimokierroksiin ja tastingeihin. Osa tuotetusta oluesta myydään paikan päällä, osa taas lähtee kauppoihin ja ravintoloihin ympäri Eurooppaa”, iloitsee CoolHead Brew -panimon perustaja Cleber Goncalves.

CoolHeadin siirtyminen Helsinkiin on esimerkki siitä, miten vanhojen rakennusten käyttötarkoituksia muuttamalla voidaan kaupunkiin saada uutta eloa ja elävöittää alueita, joissa kuluttaja-asiakkaita ei aiemmin ole liikkunut. CoolHead muutti tyhjillään olleeseen Helsingin vanhaan trooppiseen sisäpuutarhaan Gardeniaan, jolle uuden käyttötarkoituksen keksiminen oli haasteellista. Vanhan trooppisen sisäpuutarhan omalaatuinen ulkoasu toimii panimoalan yritykselle, jossa rakennuksen näyttävyys houkuttelee asiakkaita ja myös huonekorkeus on riittävä panimoteollisuuden tarpeisiin. CoolHead puhaltaakin rakennuksen lisäksi uutta eloa koko Viikin ympäristöön. Se toimii solmukohtana niin julkiselle liikenteelle kuin myös luonnon ystäville ja pyöräilijöillekin. Ympäristö mahdollistaa kesätapahtumien lisäksi myös koko rakennuksen kiertävän kesäterassin.

"Ravitsemusalan tuotannon sijoittuminen Helsinkiin tukee ja kehittää koko alan ekosysteemiä Helsingissä. Helsinki haluaa olla yritysten tukena ja tästä on saatu hyviä kokemuksia myös CoolHeadin kanssa tehdystä yhteistyöstä", toteaa Helsingin kaupungin ravintola-alan yhteistyön kehittämisestä vastaava yritysluotsi Jukka-Pekka
Tolvanen.

Muut uudet panimotoimijat kuten Vallilan panimo ja Etko Brewing ovat perustaneet panimonsa vanhoille pienteollisuusalueille Vallilaan ja Roihupeltoon. Vanhat pienteollisuusalueet ovat toimivia ympäristöjä alan yrityksille, sillä niissä on alhaisempi vuokrataso kuin kantakaupungissa ja tilat ovat toimintaan soveltuvia. Molempien yritysten asiakkaat ovat tuoneet oman lisänsä myös alueiden elinvoimaisuuden kehittymiselle. Esimerkiksi Vallilan panimo elävöittää aluettaan yhdessä muiden alueella toimivien ravintola-alan yritysten kuten Bites Burgersin ja Ääniwallin kanssa.

Ruokamatkailijat etsivät omaleimaisia matkakohteita

Ravitsemusala on Helsingille vetovoimatekijä, joka korostaa kaupungin omalaatuisuutta ja tuo oman mielenkiintoisen lisänsä kaupungin ruokamatkailulle. Ruokamatkailijat etsivät matkakohteistaan sellaista omalaatuisuutta ja eksoottisuutta, mitä ei muualta löydy. Ja esimerkiksi vanhassa trooppisessa sisäpuutarhassa toimiva panimo yhdessä taproomin ja Story ravintoloiden keittiön kanssa on ehdottomasti sellainen.

Myös muut toimialan yritykset etsivät kiivaasti soveltuvia liiketiloja läheltä asiakkaita ja kaupungilla onkin mahdollisuus vastata tarpeeseen muuttamalla vanhojen rakennusten käyttötarkoituksia luovuutta ja yritysten ideoita hyödyntäen. Vastaamalla kysyntään Helsinki kehittää mielikuvaa haluttuna yritysten sijaintipaikkakuntana, sillä menestyvät yritykset suosittelevat Helsinkiä mielellään muille saman toimialan yrityksille. Ja kun yritykset ja matkailijat kiinnostuvat Helsingistä, myös osaava työvoima seuraa perässä.

Uutisen kuva: CoolHead Brew -panimon
perustaja Cleber Goncalvesin mielestä Helsinki on erinomainen paikka harjoittaa
panimotoimintaa. Vanhaan rakennukseen Viikissä on tehty uutta toimintaa
vastaava käyttötarkoituksen muutos ja mittava remontti. (Oskari Sarkima)