Mellunmäkeen uudistettu keskusta ja 800 uutta asukasta

Mellunmäen metroaseman ympäristöön kaavaillaan uutta bussiterminaalia sekä raitiovaunun päätepysäkkiä, kauppoja, kivijalkaliiketiloja sekä asuntoja 800 asukkaalle. Alueen liikennereitit suunnitellaan kokonaan uudestaan.
Virtuaalinen havainnekuva, jossa on ihmisiä aukiolla, kerrostaloja, bussiterminaali ja metro.
Mellunmäen keskustassa voi tulevaisuudessa näyttää tältä. Kuva: Voima Graphics Oy

Mellunmäen metroaseman ympäristöä uudistetaan tiiviiksi ja monipuoliseksi paikalliskeskustaksi. Alueelle valmistellaan asemakaava, joka tekee mahdolliseksi palveluiden parantamisen sekä uusien asuntojen rakentamisen.

Suunnitteilla on uutta omistus-, vuokra-, opiskelija- ja senioriasumista yhteensä noin 800 asukkaalle. Nykyinen K-Supermarket Masin rakennus ja opiskelija-asuintalo on tarkoitus purkaa uusien rakennusten tieltä. Asuntoja tulee lisäksi alueille, jotka nykyisin ovat pysäköintikäytössä. Tulevaisuudessa pysäköintipaikat sijoitetaan halleihin.

Asuntojen lisäksi Mellunmäen keskustaan suunnitellaan kahta supermarkettia, yhtä pienempää lähikauppaa ja kivijalkaliiketiloja. Kaupallisten tilojen määrä kaksinkertaistuu nykyisestä. Yhteen rakennuksista on suunnitteilla myös yksityinen päiväkoti.

Kulkureitit uudistetaan ja puroluontoa palautetaan esiin

Uudessa asemakaavassa alueen liikennejärjestelyt uudistetaan perinpohjaisesti. Kadut ja aukiot rakennetaan näillä näkymin lähes kokonaan uudestaan. Näin tehdään, koska alueen täydennysrakentaminen muuttaa nykyisiä kulkuyhteyksiä sekä katu- ja aukiotiloja.

Mellunmäen julkisen liikenteen yhteydet paranevat entisestään, kun Vantaalta Mellunmäkeen rakennettava pikaraitiotie valmistuu arviolta vuonna 2029. Metroaseman lähelle suunnitellaankin sekä raitolinjan päätepysäkki että uusi bussiterminaali. 

Suunnitelmiin kuuluun muun muassa joukkoliikenteelle varattu reitti, joka kulkisi nykyiseltä Pallaksentieltä Pallaksenpolkua pitkin Hetanaukiolle ja siitä edelleen Länsimäentielle.

Länsimäentien ja Mellunmäentien liikennejärjestelyjä uudistetaan. Risteysalueen alikulkutunnelit sekä Aarteenetsijänsilta korvataan risteyksillä, joissa on liikennevalot. Alikulkutunnelit poistetaan, jotta täydennysrakentaminen voidaan sijoittaa lähelle risteysaluetta. Aarteenetsijänsilta joudutaan poistamaan, koska uusi bussiterminaali tulee sillan tilalle.

Suunnittelun tavoitteena on parantaa myös katutilan viihtyisyyttä. Kaavoituksessa selvitetään mahdollisuutta siihen, että Mellunkylänpuro kulkisi ainakin osan matkaa Mellunmäen keskustassa. Nykyisin puro kulkee putkessa Mellunmäen keskustan ali.

Suunnitelma-aineistot kommentoitavana 30.3.2025 asti

Mellunkylän keskustan suunnitelmia voi kommentoida Kerrokantasi-sivustolla 30. maaliskuuta saakka, jolloin myös luonnosaineiston virallinen nähtävilläoloaika päättyy.

Alueen suunnitelmista kerrotaan myös kaavakävelyllä, joka järjestetään 20. maaliskuuta kello 17. Kävelylle lähdetään Hetanaukiolta läheltä Mellunmäen metroaseman sisäänkäyntiä.

Valmistelun jälkeen kaupunkiympäristölautakunnalle esitellään kaavaehdotus näillä näkymin loppusyksyllä.

Tavoitteena on, että uuden asemakaavan mukainen rakentaminen voisi alkaa vuonna 2027.