Älykkään matkailun Helsinki

Helsingin tavoitteena on olla maailman älykkäin ja toimivin matkailukohde yhteistyössä yritysten, tiedeyhteisön ja kaupunkilaisten kanssa. Kehittymisessä tiedolla johtaminen, digitaalisuus ja uudet teknologiat ovat ratkaisevassa roolissa. Digitaalisia ratkaisuja hyödyntävät yritykset kasvavat ja kansainvälistyvät myös muita nopeammin. Älykäs vierailukohde tarjoaa myös asiakkaille sujuvimman polun haaveilusta elämysten käyttäjäksi. Helsinki valittiin vuonna 2019 Euroopan älykkäimmäksi matkakohteeksi (European Capital of Smart Tourism). Haluamme edelleen jatkaa älykkään matkailukohteen kehitystä eteenpäin.

Kehitämme Helsingistä maailman kestävintä ja älykkäintä matkailukohdetta.

Helsingin kaupunkistrategia 2021–2025

Helsingin matkailun tiedolla johtamisen työkaluna DataLokki – Helsinki Destination Insights

Helsingin kaupunki haluaa tukea matkailun ja tapahtumien kehittämistä tiedolla johtamisen ohjelmistoalustalla DataLokki – Helsinki Destination Insights. Vuonna 2023 lanseerattu alusta kerää Helsingin matkailuun ja tapahtumiin liittyvän datan yhteen ohjelmistokokonaisuuteen, jossa tietoa visualisoidaan tietoikkunoissa eli dashboardeissa. Sen myötä tieto on laajasti hyödynnettävissä ja jaettavissa niin kaupungin sisäisesti kuin myös muiden matkailualueiden, yritysten ja sidosryhmien kanssa. Ohjelmistoalustasta saatavaa tietoa hyödynnetään myös kaupungin toimintojen päätöksenteossa ja kehittämisessä. Lisäksi se tukee eri toimijoiden osaamisen, tuotekehityksen ja liiketoiminnan kehittämistä. Alustan kehittämiskumppanina on Tridea Oy(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Lue lisää: Uusi alusta tarjoaa ajantasaista tilannetietoa Helsingin matkailusta ja tapahtumista

Tutustu uuden tiedolla johtamisen ohjelmistoalustan käyttöönottoprojektin loppuraporttiin.

DataLokki – Helsinki Destination Insights(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Kuva: Sakari Röyskö / Business Helsinki

Case-esimerkki DataLokin käytöstä: Helsingin matkailuneuvonta

Matkailuneuvonnan resursointi ja työvuorosuunnittelu on melkoinen palapeli, jonka kokoamiseen DataLokista löytyy kootusti apua erilaisten tilastojen ja datan muodossa. Keväisin rekryprosessin alkaessa tutkimme tarkasti tulevan kesän tapahtuma-, risteily- ja lentodataa, jotta osaamme palkata oikeita kieliä osaavia ihmisiä työskentelemään oikea-aikaisesti. Matkailuneuvonnan keräämä data asiakkaiden tarpeista taas auttaa meitä suunnittelemaan työntekijöiden koulutuksia niin, että työntekijämme saavat perehdytystä juuri niihin asioihin, joista matkailijat meiltä eri palvelukanavissa kysyvät. Työvuorosuunnitteluun ja vuorojen miehitykseen käytämme apuna tilastoja ja dataa myös – jotta meillä olisi oikeanlainen ja oikein mitoitettu resurssi työntekijöitä oikeaan aikaan kohtaamassa matkailijoita. (Mari Somero, matkailuneuvonnan tiimipäällikkö, Helsingin kaupunki)

Matkailun tiedolla johtamisen käsikirja

Visit Finlandin Matkailun tiedolla johtamisen käsikirja on yrityksille ja alueorganisaatioille suunnattu opas tiedolla johtamisesta. Käsikirjassa määritetään tiedolla johtaminen ja sen ulottuvuudet sekä kuvataan tiedolla johtamisen hyödyntämistä kilpailukyvyn lähteenä.

Matkailun tiedolla johtamisen käsikirja(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Mahdollisuuksia datasta - Datan hyödyntämisen opas matkailuyrityksille

Oppaaseen on koottu tietoa datan hyödyntämisen mahdollisuuksista, menetelmistä ja välineistä sekä matkailutiedon tuottajista ja datalähteistä. Mukana on tosielämän esimerkkejä, jotka auttavat ymmärtämään, millaista iloa datasta voisi olla. Opas on suunnattu ensisijaisesti sellaisille pienille ja keskisuurille matkailuyrityksille, joille datan hyödyntäminen liiketoiminnan tukena ei vielä ole kovin tuttua. Oppaasta voivat silti hyötyä ja inspiroitua myös pidemmälle datamaailmassa ehtineet.

Mahdollisuuksia datasta - Datan hyödyntämisen opas matkailuyrityksille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Matkailu- ja tapahtumatietojen neljä tärkeää tietokantaa

Helsingin matkailu- ja tapahtumatietoja ylläpidetään neljässä tärkeässä tietokannassa.

Oletko yrityksen omistaja tai edustaja? Ilmoittamalla palvelusi tiedot alla oleviin tietokantoihin, saat yrityksellesi laajasti täysin ilmaista näkyvyyttä alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä kanavissa, jotka hyödyntävät kyseisiä tietokantoja. Muistathan myös päivittää tietoja säännöllisesti, jotta ne pysyvät ajan tasalla.

Oletko matkailu- ja tapahtumatiedon sovellustarjoaja? Lue alta tarkemmin, millaisia avoimia rajapintoja on hyödynnettävissäsi ilmaiseksi.

1. Ilmoita paikkatietosi Kaupunkialusta-palveluun

Oletko yrityksen omistaja tai edustaja? Helsingin kaupungin ylläpitämää kaupunkialusta -tietokantaa käytetään mm. MyHelsinki.fi -verkkopalvelussa sekä tarjotaan avoimessa rajapinnassa kolmansille osapuolille. Tunnistautumalla voit kätevästi ylläpitää kohteesi tietoja ja lisätä valokuvia. Uusista kohteista voi myös antaa vinkin ilman tunnistautumista. Helsingin kaupungin matkailu ja kohdepalvelut -yksikkö tarkistaa kaikki lähetetyt tiedot ennen julkaisua ja pidättää oikeuden hyväksyä, muokata tai hylätä tietoja.

Tiedot ovat saatavilla TPR-REST-rajapinnasta.

Kaupunkialustan ilmoituslomake(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

2. Ilmoita tapahtumasi Helsingin tapahtumakalenteriin

Julkaisemme maksutta helsinkiläisten tapahtumien tietoja Myhelsinki.fi-sivuston tapahtumakalenterissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja Helsingin kaupungin tapahtumakalenterissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Ilmoittamalla tapahtumasi tietokantaan saat sen näkyviin myös muissa digitaalisissa kanavissa, jotka hyödyntävät kaupungin Linked Events -rajapintaa. Helsingin kaupungin matkailu ja kohdepalvelut -yksiköllä on oikeus valita julkaistava materiaali ja editoida tekstiä verkkosivuille sopivaksi. Tutustu tarkemmin kriteereihin(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja ilmoita tapahtumasi lomakkeella. Antamiasi tietoja hyödynnetään myös tapahtumien tilastoinnissa. Tapahtumasi ilmoittamalla autat siis tuomaan esiin myös tapahtuma-alan merkitystä Helsingissä.

Tapahtumien ilmoituslomake(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 

3. Ilmoita tuotetietosi Visit Finlandin DataHubiin

Visit Finland DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailu- ja tapahtumapalveluja tuottavat yritykset voivat tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Rajapinnan kautta eri toimijat voivat hakea ja julkaista matkailualan yritys- ja tuotetietoa omissa kanavissaan. MyHelsinki.fi-sivustolla esiintyvät aktiviteettituotteet(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) tulevat DataHubista. DataHubin sekä sen rajapinnan hyödyntäminen on käyttäjilleen ilmaista. Helsingin kaupungin matkailu ja kohdepalvelut -yksikkö moderoi helsinkiläisten yritysten tuotetiedot ennen julkaisua.   

VisitFinland DataHub(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

4. Saat lisää näkyvyyttä Valitse Vastuullisemmin -palvelussa

Valitse vastuullisemmin -palvelu nostaa MyHelsinki-verkkosivulla esille helsinkiläisiä yrityksiä, jotka toimivat yritystoiminnassaan vastuullisesti. Palvelu kattaa kuusi eri kategoriaa: käyntikohteet, ravintolat, tapahtumat ja tapahtumatilat, majoitus sekä liikkeet. Ilmoita tuotteesi mukaan palveluun ja saa sille lisää näkyvyyttä MyHelsinki-kanavissa!

Valitse vastuullisemmin -palvelu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Älykkään matkailun asiantuntija

Kuva: Sakari Röyskö

Haluatko tehdä yhteistyötä älykkään matkailun teemassa? Ole meihin yhteydessä:

Henna Siltanen
matkailun erityissuunnittelija
+358 40 168 3318(Linkki aloittaa puhelun)
henna.siltanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)