Till följd av en lagändring förändras stödet för lärande från och med den 1 augusti 2025 i förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.

Åshöjdens grundskola

Åshöjdens grundskola består av årskurserna 1-9.
Åshöjdens grundskola
Bild: Karo Pirkkalainen

Kontaktuppgifter

Sturegatan 6, 00510 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan
Finska, Svenska
PB 51307, 00099 Helsingfors stad

Biträdande rektor
Petra Bergström
+358 9 310 89677
petra.bergstrom@edu.hel.fi

Skolsekreterare
Dolores Olin
+358 9 310 84441
dolores.olin@hel.fi

Rektor
Birgitta Ponthin
+358 9 310 84440
birgitta.ponthin@hel.fi

Läsåret 2025-2026

Språkstudier

finska
engelska, tyska
spanska, kinesiska, latin, franska, tyska, ryska

Intensifierad undervisning

musik
musik

Åshöjdens grundskola är en enhetlig grundskola med årskurserna 1–9. Skolan ansvarar också för den intensifierade musikundervisningen (musikklasserna) på svenska i Helsingfors. Skolan har ca 420 elever. I skolan finns också Åshöjdens förskola. 

Från och med läsåret 2025–2026 ordnas den intensifierade musikundervisningen i Kottby grundskola. Samtidigt flyttar även årskurs 7–9 från Åshöjdens grundskola till Kottby grundskola. Läs mer om de förändringar som berör vår skola under de närmaste åren under rubriken "Förändringar som berör Åshöjdens grundskola, Zacharias Topeliusskolan och Kottby lågstadieskola".

Åshöjdens grundskola arbetar för en trygg och trivsam miljö. Goda och förtroendefulla relationer mellan lärare och elever är viktiga för att våra mål skall kunna uppnås. Vi är en skola där trygghet, respekt, tolerans, trivsel, glädje och nyfikenhet är viktigt.

Skolans motto är "Att ge eleverna rötter och vingar" (efter en tanke av H. Carter). När vi gett eleverna rötter - baskunskaper, arbetsrutiner en språklig identitet och en stark självkänsla, rötter förankrade i verkligheten och det samhälle som omger skolan - kan vi ge dem vingar - förmåga till estetiska upplevelser, möjligheter att gå egna vägar för att uppnå gemensamma mål, glädje att lyckas med sina uppgifter, förmåga att hantera motgångar och tillfälle att utveckla sin personlighet.

Samhällsorienterad profil

Åshöjdens elever skall vara rustade att möta morgondagen i det samhälle som omger dem. Därför har skolan valt en samhällsorienterande profil.  Profileringen innebär att eleverna uppmuntras att tänka självständigt, ifrågasätta och diskutera.

Samhällsorienteringen ingår i alla läroämnen, periodarbeten över ämnesgränser, samlingar och temadagar. Studiebesöken i huvudstadsregionen är en viktig del av samhällsorienteringen. Under dem bekantar sig eleverna med hur staden fungerar, stadens historia, kulturutbudet och de samhälleliga strukturerna, t.ex. riksdag och tingsrätt. 

Vår skola

Helsingfors kommunala läroplan (Länk leder till extern tjänst)  och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan.  Skolans läroplan (Länk leder till extern tjänst)  innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas. 

I Åshöjdens grundskola verkar Helsingfors stads enda svenskspråkiga musikklasser. Eleverna väljs in efter lämplighetstest till årskurs 3 och årskurs 7. De som läser intensifierad musik har flera timmar musik än elever i närskolklass. Eleverna undervisas i sång, körsång, bandspel, musikteori (åk 3–6), enkel musikteknologi (åk 7–9) och musikkännedom.

För att trivas på musikklassen krävs ett gott gehör och ett särskilt stort intresse för sång och musik. Därtill rekommenderar skolan att eleven spelar ett instrument, även utanför skolan, eftersom det stöder inlärningen i musik. 

Arbetstider och lovdagar under läsåret 2024–2025

Skolan börjar tors 8.8 kl.9.00.

Höstterminen  tors 8.8.2024 -fre 20.12.2024
Höstlov mån 14.10.2024 - sön 20.10.2024
Lov fre 6.12.2024
Jullov lör 21.12-2024 - mån 6.1.2025

Vårterminen tis 7.1.2025 - lör 31.5.2025
Påsklov fre 18.4.2025 - mån 21.4.2025
Lov tors 1.5.2025 - fre 2.5.2025
Skoldag lör 24.5.2025
Lov tors 29.5.2025 

Skolans språkutbud:

  • A1-språk från åk 1 finska (nybörjarfinska eller modersmålsinriktad finska)
  • A2-språk från åk 3 engelska eller tyska
  • B2-språk (valfritt ämne i åk 7–9) tyska, franska, spanska, kinesiska, ryska, latin eller engelska ifall det sistnämnda inte läses som A2-språk. Från och med läsåret 2017–2018 inleds B2-språket i åk 7 enligt den nya läroplanen.

För att undervisningen i ett språk ska kunna ordnas krävs att gruppen blir tillräckligt stor. Detta gäller A2-språket som läses från åk 3, samt B2-språket som läses som ett valfritt ämne i åk 7–9. Direktionen fattar utgående från elevernas val i åk 6 beslut om vilka av skolans valfria ämnen som kan ordnas.

Tycker ditt barn om att sjunga? Skulle han eller hon önska att musiklektionerna i skolan var fler?

Barn med ett speciellt intresse för musik erbjuds en möjlighet att söka till intensifierad musikundervisning i från och med årskurs 3. Drygt 10 elever antas årligen.

Observera att den intensifierade musikundervisningen ordnas i nya Kottby grundskola från och med läsåret 2025–2026. Lämplighetstest och informationsmöten ordnas ändå i Åshöjdens grundskola.

Eleverna som går i musikklass har fyra timmar musik per vecka. I undervisningen ingår sång, körsång, enkelt instrumentspel, grundläggande musikteori och musikkunskap.

Så här ansöker du till intensifierad undervisning från årskurs 3

Alla elever i årskurs 2 i stadens svenska skolor deltar i januari i ett musikalitetstest som ordnas i den egna skolan. I februari ordnas ett lämplighetstest för intensifierad undervisning i Åshöjdens grundskola. I detta ingår en individuell del och en gruppdel.

Anmälningsblanketten till lämplighetstestet skickas med resultatet för musikalitetstestet. Lämplighetstesten till musikklassen anordnas under vecka 6, onsdag 5.2.2025, torsdag 6.2.2025 och fredag 7.2.2025. I dem ingår en individuell del och en gruppdel. OBS! Anmälan ska vara inlämnad senast måndag 27.1.2025 kl.16.00. En bekräftelse på att man vill ta emot en erbjuden plats i musikklassen skall vara Åshöjdens grundskola tillhanda senast onsdagen den 26.2.2025. Alla får en personlig kallelse till lämplighetstestet. Var och en får både en individuell tid och en grupptid och ska delta i bådadera. Under lämplighetstestet får eleven sjunga en valfri sång, härma rytmer och melodier samt delta i gruppstunden då vi musicerar tillsammans. Elever som spelar ett instrument får spela ett kort stycke.

Anmälningsblanketten till lämplighetstestet skickas med musikalitetstestresultaten. Om en elev blir erbjuden en plats kan familjen ta ställning till om hen tar emot platsen eller fortsätter i sin egen skola. Eleverna kan efter åren på åk 3–6 fortsätta i musikklass i samma skola på åk 7–9. Den intensifierade musikundervisningen i åk 3-9 flyttar från och med 1.8.2025 till Kottby nya grundskola, Pohjolagatan 45.

Vi ordnar ett informationsmöte om musikklasserna i Åshöjdens grundskola onsdagen den 22.1.2025 kl. 18.00. Barnen får då gärna komma med och bekanta sig med skolan. Förfrågningar som gäller musikklasserna kan göras per e-post till anna.schultz@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) .

Ungdomar med ett speciellt intresse för musik erbjuds en möjlighet att söka till musikklass. Antalet elever som antas till åk 7 varierar, men det maximala antalet per årskull är 18. En informationsvideo om verksamheten i musikklasserna i årskurs 7–9 kommer att visas i de svenskspråkiga skolorna för alla elever i årkurs 6.

Observera att den intensifierade musikundervisningen ordnas i Kottby nya grundskola från och med läsåret 2025–2026. Lämplighetstest och informationsmöten ordnas ändå i Åshöjdens grundskola.

Eleverna som går i musikklass i årskurs 7–9 har 67,5 minuter musikundervisningen med klassen två gånger per vecka och 60 minuter körundervisning med klassen en gång per vecka. I undervisningen ingår främst bandspel, sång och körsång i olika stilar från mera klassiskt till pop och rock. Vi deltar i olika projekt både i och utanför skolan. 

Till den intensifierade musikundervisningen åk 7–9 antas elever som

  • har ett stort intresse för sång och spel
  • har intresse för och färdigheter att mucisera i grupp
  • har grundläggande kunskaper i musikkunskap (b.a. notnamn, intervall upp till en oktav, notvärden, vanligaste taktarter)
  • OBS! Alla sökande beaktas.

Så här ansöker du till intensifierad musikundervisning från årskurs 7

Antagningen till musikklassen sker genom ett lämplighetstest som består av ett musikalitetstest och ett prov i musikkunskap som är gemensamt för alla sökande och en individuell del där den sökande visar sina musikaliska färdigheter. Musikklasserna erbjuder platser för elever skrivna i Helsingfors. Den intensifierade musikundervisningen i åk 3-9 flyttar från och med 1.8.2025 till Kottby nya grundskola, Pohjolagatan 45.

Lämplighetstesten till musikklass åk 7 anordnas torsdagen den 23.1.2025 i Åshöjdens grundskola. I dem ingår en individuell del och en gemensam del där musikalitet och grunderna i musikkunskap testas. Anmälning till lämplighetstest skall skickas senast fredagen den 17.1.2025 kl 16.00 via e-post till skolans kansli ( dolores.olin@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) ) . Om eleven blir erbjuden en plats kan ni ta ställning till om hen vill gå i musikklass eller fortsätta i sin egen närskola. Ett informationsmöte om musikklasserna 7–9 ordnas i Åshöjdens grundskola onsdagen den 11.12.2024 kl. 18.00, i samband med det allmänna informationsmötet för åk 7. Vi presenterar då också musiklassernas verksamhet med några elevuppträdanden. Förfrågningar som gäller musikklasserna kan även göras per e-post till musiklektorn Johanna Perret ( johanna.perret@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) ).

Gemensam del

Den gemensamma delen består av ett musikalitetstest (Karma-test) och ett musikkunskapsprov (bl.a. notnamn, intervall). Alla sökande beaktas.

Den individuella delen består av att:

  • Eleven sjunger en självvald sång utan ackompanjemang
  • Eleven ger prov på sina solistiska färdigheter i sitt huvudinstrument. Ifall huvudinstrumentet är sång, uppför man utöver föregående en till självvald kort sång (sammanlagt 2 sånger). Alla sökande sjunger dessutom en av juryn vald enkel barnsång (t.ex. Blinka lilla stjärna) samt en kanonsång.
  • Rytm- och gehörstest. Eleven härmar korta rytmer och melodislingor efter lärarens anvisningar.

Informationsmöte för åk 6 inför åk 7 ordnas onsdagen den 11.12.2024 kl.18.00 i skolans festsal. Välkommen!

Under de kommande åren kommer specialklasserna för elever med förlängd läroplikt, alltså Toiniverksamheten, att flytta från Zacharias Topeliusskolan till Åshöjdens grundskola. Samtidigt flyttar årskurs 7–9 samt musikklasserna från Åshöjdens grundskola till den nya skolbyggnaden i Kottby.  

Innan Toniverksamheten flyttar till Åshöjdens grundskola renoveras de utrymmen de kommer att flytta till. Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan inleds efter att Toniverksamheten flyttat ut. Projekten genomförs under åren 2024–2027.  

Via denna responskanal(Länk leder till extern tjänst) har du möjlighet att framföra dina synpunkter till de arbetsgrupper och tjänstemän som arbetar med förändringarna. Vi läser kontinuerligt den inkomna responsen, och tar hänsyn till den i det fortsatta arbetet.  

Du hittar en mer exakt beskrivning av förändringarna som kommer att ske och tidtabellen för projekten i tidslinjen nedan.  

Tidtabell för flytt, renoveringar och nybygge

Tidtabellen för de förändringar som berör Zacharias Topeliusskolan, Åshöjdens grundskola och Kottby lågstadieskola.

  1. Augusti 2025

    • Kottby lågstadieskolas nya skolbyggnad på adressen Pohjolagatan 45 är klar. Kottby lågstadieskola flyttar tillbaka till skolan från tillfälliga lokaler.  
    • Årskurs 7–9 i Åshöjdens grundskola flyttar till den nybyggda skolan i Kottby. 
    • Den intensifierade musikundervisningen flyttar från Åshöjdens grundskola till den nya skolbyggnaden i Kottby.  
    • Renoveringen av utrymmen för Toiniverksamheten inleds i Åshöjdens grundskola.  
  2. Januari 2026

    • Toiniverksamheten inleds i Åshöjdens grundskola.  
    • Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan inleds. Zacharias Topeliusskolan flyttar till tillfälliga lokaler. Exakt adress meddelas senare. 
  3. Augusti 2027

    Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan är klar. Eleverna inom allmänundervisningen flyttar tillbaka till den nyrenoverade skolan.

Personalens kontaktuppgifter

Åshöjdens grundskola

Besöksadress: Sturegatan 6, 00510 Helsingfors
Postadress: PB 51307, 00099 Helsingfors stad
Öppet under skoldagar klockan 8–15

Rektor

Birgitta Ponthin
tfn 09 310 84440, 050 341 0685
birgitta.ponthin@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Biträdande rektor

Petra Bergström
tfn 09 310 89677, 040 334 9547
petra.bergstrom@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Direktionens ordförande

Pamela Granskog
pamela.granskog@gmail.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Skolsekreterare

Dolores Olin
tfn 09 310 84441
dolores.olin@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Kansliet är öppet för eleverna kl. 8:30–15
Skolsekreteraren meddelas om ändringar i namn, adress, telefonnummer och hemort.

Lärarrummet

tfn 09 310 84438 (Obs! Använd ej telefonsvararen.)

Ansvarig för eftermiddagsverksamheten

Tove Bergman
tfn 044 788 5992

Skolvärd 

Petri Saarela
tfn 050 406 9263

Skolrestaurang  

tfn 040 334 8755

Lärarna nås via Wilma eller via e-post enligt modellen fornamn.efternamn@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)  

Lärarkåren läsåret 2024–2025
 

  • Ahlqvist Ann-Charlotte, textilslöjd, huslig ekonomi, klassföreståndare för 8M
  • Ahonen Kristian, ortodox religion, ls
  • Anderson Polly, klasslärare i kl. 5-6M
  • Bergström Petra, bildkonst, biträdande rektor
  • Björkqvist Sanna-Ria, tjänstledig
  • Björkwall Daniela, historia och samhällskunskap, klassföreståndare för 7C
  • Brännback Fanny, biologi, geografi, specialundervisning
  • Fogde Richard, fysik, kemi och matematik, klassföreståndare för 7B
  • Granholm Christina, engelska och tyska, klassföreståndare för 8B
  • Granvik Jonny, teknisk slöjd
  • Havström Sanna-Maria, lektorsvikarie i gymnastik och hälsokunskap fr.o.m. 3.3.2025
  • Hägglund Sofia, svenska och litteratur, klassföreståndare för 9M
  • Höglund Catharina, klasslärare kl.1N
  • Jardbrink Sara, klasslärare kl.5N
  • Johansson Nina, livsåskådning och specialundervisning
  • Karjalainen Benjamin, matematik, fysik och kemi
  • Karsten Johan, matematik och fysik, klassföreståndare för 9C
  • Korsström Fanny, tjänstledig
  • Kullström Emilia, klasslärare kl.3N
  • Lappalainen Pihla, finska, klassföreståndare för 7A
  • Lehtola Jere, klasslärare kl.6N
  • Lygdman Camilla, huslig ekonomi, klassföreståndare för 8A
  • Marjamäki Caroline, speciallärare åk 1-6
  • Olander Patrik, gymnastik
  • Pawlikowski Pawel, tjänstledig
  • Perret Johanna, musik
  • Pitkäniemi Marko, katolsk religion
  • Ponthin Birgitta, rektor
  • Rainio Erika, klasslärare kl.4N
  • Renko-Michelsén Zsuzsanna, engelska, klassföreståndare för 7M
  • Räike Matias, klasslärare kl.3-4M
  • Saarela Veikka, svenska och litteratur, klassföreståndare för 9B
  • Schröder Celina, matematik och fysik, klassföreståndare för 8C
  • Schultz Anna, musik, pedagogisk ledare för lärare i åk 1-6
  • Schüller Linnea, specialklasslärare åk 7-9
  • Siffrén Carola, svenska och litteratur
  • Siggberg Cevia, klasslärare i kl. 2N
  • Silander Rosanna, gymnastik och hälsokunskap, klassföreståndare för 9A
  • Sipper Cecilia, specialundervisning åk 7-9, finska
  • Sivén Maria, elevhandledare
  • Ståhlberg Claus, historia och religion, klassföreståndare för 7D
  • Uusi-Honko Veronika, finska och franska, klassföreståndare för 8B
  • Åberg Crista, tjänstledig
  • Österholm Kaisa, biologi och geografi, specialundervinsning åk 7-9, klassföreståndare för 8E
Speciallärare 

Björkqvist Sanna-Ria, åk 7-9
tjänstledig

Marjamäki Caroline, åk 1-6
tfn 040 675 8518
caroline.marjamaki@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Schüller Linnea specialklass åk 7-9
tfn 040 821 9520
linnea.schuller@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Sippel Cecilia, åk 7-9
tfn 040 3344746
cecilia.sippel@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

 

Elevhandledare 

Maria Sivén
tfn 09 310 84436, 040 334 9217

Kurator

Lina Stenman
tfn 050 591 7235
lina.stenman@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Hälsovårdare

Charlotte Augustin åk 1-7
tfn 050 349 2098
Charlotte är anträffbar i skolan på måndag, tisdag och torsdag och tar emot enligt tidbeställning.

Annamaija Jäälinoja åk 8-9
tfn 050 310 5612
Annamaija är anträffbar i skolan tisdag-fredag och tar emot enligt tidbeställning.

Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer

Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.

Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4. 

Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.00. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan be sekreteraren om mer information om skolans morgonverksamhet per telefon på numret 09 310 84441. 

Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.

Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. 

Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.

Åshöjdens eftis

Åshöjdens grundskolas eftermiddagsverksamhet arrangeras av Folkhälsan Välfärd Ab.  Åshöjdens eftis är en hälsofrämjande, ledd fritidsverksamhet med betoning på bland annat delaktighet, ansvarstagande och sociala relationer.

Eftermiddagsverksamheten erbjuder barnet meningsfull verksamhet efter skoldagens slut. Verksamheten börjar genast efter skoldagen och pågår senast till klockan 17. För verksamheten ansvarar utbildade ledare. Barnen får mellanmål under eftermiddagen.

Elever och specialelever i grundskolans årskurs 1 – 2 kan ansöka om en plats inom den lagstadgade eftermiddagsverksamheten. Barnen väljs till eftermiddagsverksamheten för ett år i taget. Vid valet iakttas stadens gemensamma urvalsprinciper. För verksamheten uppbärs en fast månadsavgift. Nedsatt avgift eller befrielse från avgiften kan beviljas på basis av familjens inkomster.

Tilläggsuppgifter om eftermiddagsverksamheten av arrangören eller eftiskoordinatorn.

Tove Bergman, eftisledare

Tfn 044 788 5992

ashojdenseftis@folkhalsan.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet. 

Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer. 

Skolans klubbverksamhet läsåret 2023-2024

I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet åt Helsingforsiska grundskoleelever. Eleverna kan delta i planeringen och utvecklingen av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).

Informationen om skolans klubbar uppdateras när höstterminen har börjat.

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025

Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.

Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.

Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.

Måndag
Klättring (årskurs 7-9)

Tid: Måndagar kl 16 -17 

Plats: REDI, ingång från Leonkatu

Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.  

Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)  

Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Klättring (årskurs 3-6)

Tid: Måndagar kl 14.50 - 15.50 

Plats: REDI, ingång från Leonkatu

Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.  

Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Tisdag
Kodning och spelplanering (årskurs 3-6)

Tid: Tisdagar kl 14.30–15.45 

Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum

Hobbygruppen Coders lär ut grundläggande programmeringslogik med hjälp av kodblock. I takt med att kunskaperna utvecklas och gruppen går framåt kodar vi våra egna spel och enkla program, och går vidare till att använda riktiga programmeringsspråk.

Anmälning: Anmäl dig till kodningen här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: xRoc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Minecraft Adventurers (årskurs 3-6)

Tid: Tisdagar kl 15.45 – 17

Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum

I gruppen Minecraft Adventurers hoppar vi in i Minecrafts vilda värld tillsammans, med stöd av varandra och våra egna överlevnadskunskaper. Vi spelar spelet i överlevnadsläge med några vändningar. 
Gruppen är utformad och genomförd så att alla spelare är välkomna att delta, oavsett skicklighetsnivå, så det finns ingen anledning att oroa sig för om jag kan. 
Gruppen kommer att äga rum i Centralbiblioteket Odes lokaler, där alla nödvändiga spel och all nödvändig utrustning finns, så deltagarna behöver inte ta med sig något annat än ett glatt humör!

Anmälning: Anmäl dig till Minecraft Adventurers här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: xRoc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Onsdag
Matlagning (årskurs 3-6)

Tid: Onsdagar kl. 15–16.30 

Plats: hussasalen

Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!  

Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi,(Länk öppnar standardprogram för e-post) tfn. 050 432 8888

Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Games'N’Fun English Club (årskurs 3.-6.)

Tid: Onsdagar kl 14:30 – 16:00 

Plats: Centralbiblioteket Ode, 3. våning  

 

Games'N Fun in English-klubben erbjuder roliga aktiviteter och samhörighet till alla som tycker om olika spel (till exempel brädspel och digitala spel) och samtidigt vill lära sig engelska. Genom att delta, får du själv bidra och påverka programinnehållet. Kom med och ta med dina vänner!  

 

Anmälan:  Anmäl dig till Games'N'Fun här(Länk leder till extern tjänst)  

Vid frågor: Marja Storås,  info@kielikoulumasto.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Ordnare: Kielikoulu Masto / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 

Torsdag
Matlagning (årskurs 7-9)

Tid: Torsdagar kl. 15.45–17.15 (med början 5.9.)

Plats: Centralbiblioteket Ode, köket

Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!  

Anmälning: Anmäl dig till matlagning här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi,(Länk öppnar standardprogram för e-post) tfn. 050 432 8888

Ordnare: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

Digital Art in English (årskurs 7.-9.)

Time: Thursdays at 16 – 17.30

Place: Helsinki Central Library Oodi, Computer room, 2nd floor.  

Welcome to the world of digital art! At the digital art club we will learn the basics of digital painting and image processing. In weekly classes we use iPad and Apple Pencil together with Adobe Fresco application to create the artworks.  

 

Enroll here: Sign up to digital art here(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)

More information: toimisto@kuviskoulu.fi,(Länk öppnar standardprogram för e-post) tel. 045 1243 586  

Organizers: Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu / Finnish Model for Leisure Activities  

Vår skolas direktion

Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan

Ordinarie medlemmar (Personliga suppleanter)

Pamela Granskog, ordförande (Linda Zilliacus)

Jens Öhman, vice ordförande (Jennie Hamro)

Jani Boström (Anna Bjarland)

Krister Ax (Jeanette Borg)

Malin Wikstedt (Tomas Sun)

Linnea Schüller, lärarrepresentant (Johanna Perret)

Dolores Olin, personalrepresentant (Charlotte Augustin)

Elevrepresentant, lågklasser

Elevrepresentant, högklasser

 

HELSINGFORS STAD        PROTOKOLL NR 2/2025

ÅSHÖJDENS GRUNDSKOLA   

DIREKTIONEN        27.3.2025

MÖTESTID        27.3.2025 kl. 17.03 – 17.50

MÖTESPLATS    Åshöjdens grundskola, Sturegatan 6, andra våningen rum 218

Närvarande        
        Krister Ax 
        Jani Boström 
        Pamela Granskog, ordförande 
        Dolores Olin 
        Linnea Schüller 
        Malin Wikstedt 
                                           

Övriga    Mindel Guthwert, elevrepresentant 
Gabriel Bielen, elevrepresentant 
Birgitta Ponthin, föredragande, sekreterare      

ÄRENDEN:

§ 6 
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

Beslut:    Direktionen konstaterade att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Jani Boström och Krister Ax till protokolljusterare.

§ 7

Fastställande av Åshöjdens grundskolas användningsplan för budgeten för år 2025

Beslut:    Direktionen för Åshöjdens grundskola beslutade att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.

Dessutom beslutade direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.

§ 8

Tillstånd för rektor att använda budgetanslag 2025

Beslut:     Direktionen beviljade rektor rätt att använda budgetanslag för sin egen fortbildning, tjänsteresor/resor och anskaffningar. M2 resplan görs alltid elektroniskt och godkänns av chefen för grundläggande utbildning.

§ 9

Meddelande

LOV OCH ARBETSTIDER LÄSÅRET 2025 – 2026

Höstterminen     7.8.2025 – 20.12.2025 
Höstlovet    13.10.2025 – 17.10.2025 
Jullovet        22.12.2025 – 6.1.2026 
Vårterminen    7.1.2026 – 30.5.2026 
Sportlovet    16.2.2026 – 20.2.2026

TIMSS 2023-STUDIEN

Rektorn redogjorde för resultatet för TIMSS 2023-studien.

Beslut:    Direktionen antecknade meddelandena för kännedom.

§ 10

Lägerskola för åk 7

Beslut:    Direktionen godkände att det även hösten 2025 (20.8 - 21.8) ordnas lägerskola för åk 7 i Hyvinge, på Kiljava-lägerområde.

§ 11

A2-språk fr.o.m. årskurs 3

Beslut:    Direktionen beslutade att endast engelska läses som A2-språk i åk 3 läsåret 2025 - 2026.

§ 12

Val av tillvalsämnen för läsåret 2025 - 2026

Beslut:    Direktionen tog del av elevernas val och tog ställning till vilka tillvalsämnen som kan ordnas läsåret 2025 - 2026.

§ 13

Ordnings- och trivselregler för Kottby grundskola

Beslut:    Direktionen godkände ordnings- och trivselreglerna för Kottby grundskola.  

§ 14

Läroplanen för Kottby grundskola

Beslut:    Skolvisa preciseringar i läroplanen för Kottby grundskola

Direktionen i Åshöjdens grundskola förordar de skolvisa preciseringarna i läroplanen främst gällande de valfria ämnena och valfria timmarna i konst- och färdighetsämnen för Kottby grundskola. Kottby grundskola är en ny enhetlig grundskola och skolan har en ny läroplan. Då Kottby grundskola inte har någon direktion ännu, så bör Kottby lågstadieskolas och Åshöjdens grundskolas direktioner godkänna dessa läroplanspreciseringar. Eftersom beslutanderätten gällande ändringar av läroplanen för enskilda skolor ligger hos direktören för den svenska servicehelheten, sänder direktionerna för Kottby lågstadieskola och Åshöjdens grundskola ändringen vidare för direktörens godkännande.

Läroplanen finns som bilaga.  

Beslutsmotivering

De skolvisa preciseringarna gäller främst de valfria ämnena och valfria timmarna i konst- och färdighetsämnena som erbjuds i Kottby grundskola. I och med utvidgningen av Kottby lågstadieskolas verksamhet till en enhetlig grundskola behöver de skolvisa preciseringarna i läroplanen föras till beslut.  

Åshöjdens grundskola förnyade de valfria ämnena och de valfria konst- och färdighetsämnena under läsåret 2023 - 2024 och godkändes då av direktören för den svenska servicehelheten. Läroplanstillägget för Åshöjdens grundskola trädde i kraft den 1 augusti 2024.  

För valfria ämnen och valbara timmar i konst- och färdighetsämnen bibehålls samma tillvalsutbud från Kottby lågstadieskolas läroplan för åk 3-6 och från Åshöjdens grundskolas läroplan för åk 7-9 i Kottby grundskolas läroplan. Läroplanen föreslås träda i kraft 1.8.2025 då Kottby grundskolas verksamhet börjar.  

Valfria åk 3-6

Åk 3, Intensifierad musik, 2 åvh 
Åk 4, Intensifierad musik, 2 åvh  
Åk 5, Intensifierad musik, 2 åvh  
Åk 6, Intensifierad musik, 2 åvh  

Åk 4-6, Gymnastik, 1 åvh/årskurs

Åk 4-6, Kreativt skapande, 1 åvh/årskurs

Åk 4-6, Musik, 1 åvh/årskurs

Åk 4-6, Världens språk, 1 åvh/årskurs

Valfria åk 7-9

Åk 7, Intensifierad musik, 1 åvh 
Åk 8, Intensifierad musik, 2 åvh 
Åk 9, Intensifierad musik, 2 åvh

Åk 7-9, Franska, 2 åvh/årkurs

Åk 7-9, Spanska, 2 åvh/årskurs

Åk 7-9. Tyska, 2 åvh/årskurs

Åk 7, Design och redesign, 2 åvh

Åk 7, Kreativ media, 2 åvh

Åk 7, Studieteknik, 2 åvh

Åk 8-9 Huslig ekonomi, 2 åvh/årskurs

Åk 8-9, Må bra, 2 åvh/årskurs

Åk 8-9, Studieteknik, 2 åvh/årskurs

Åk 8-9, Tillämpad matematik, 2 åvh/årskurs

Valbara konst- och färdighetsämnen

Åk 8, Bakning (huslig ekonomi), 1 åvh

Åk 8, Spela i band (musik), 1 åvh

Åk 8, Teckning, målning och keramik, 1 åvh

Åk 8, Ull, lin och bomull, 1 åvh

Åk 8-9, Bildkonst, 2 åvh/årskurs

Åk 8-9, Gymnastik, 2 åvh/årskurs

Åk 8-9, Musik, 2 åvh/årskurs

Åk 8-9, Slöjd, teknisk slöjd 2 åvh/årskurs

Åk 8-9 Slöjd, textilslöjd 2 åvh/årskurs

Delaktighet i den skolvisa läroplansprocessen  

Lärarkollegierna, skolornas elevkårer och direktioner har hörts i ärendet.

Barnkonsekvensanalys

De valfria ämnenas och valbara ämnenas innehåll och mål grundar sig på den nationella läroplanen. Elevernas intressen har tagits i beaktande och flera av de valfria ämnena stöder elevernas allmänna välbefinnande och inlärning.

§ 15

Elevfrågor

Tas upp frågor som elevmedlemmarna vill diskutera.

Beslut:    Det fanns inget eleverna ville behandla.

§ 16

Rektor informerar om aktuellt i skolan

Beslut:    Rektorn informerade om rekryteringen och om Kottby grundskolas skolhus.

Antecknades till kännedom.

 

Direktionen för Åshöjdens grundskola

Pamela Granskog         
ordförande           

Birgitta Ponthin 
sekreterare

Protokollet är justerat

Jani Boström                 Krister Ax 
protokolljusterare        protokolljusterare

Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.

 

HELSINGFORS STAD PROTOKOLL NR 1/2025

ÅSHÖJDENS GRUNDSKOLA

DIREKTIONEN 24.2.2025

MÖTESTID 24.2.2025 kl. 17.00 – 17.32

MÖTESPLATS Åshöjdens grundskola, Sturegatan 6, andra våningen rum 218

Närvarande 
Krister Ax 
Anna Bjarland 
Pamela Granskog, ordförande 
Dolores Olin 
Linnea Schüller 
Malin Wikstedt 
Jens Öhman

Övriga 
Sandra Maurizi, elevrepresentant 
Birgitta Ponthin, föredragande, sekreterare

ÄRENDEN:

§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag: Ordförande förklarar mötet öppnat kl. 17.00 Beslut: Ordförande förklarade mötet öppnat kl. 17.00

§ 2 MÖTETS LAGLIGHET

Förslag: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt sammankallat och beslutfört. Beslut: Ordförande konstaterade mötet vara lagenligt sammankallat och beslutfört.

§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTANS FASTSTÄLLELSE

Förslag: Direktionen fastställer föredragningslistan. Beslut: Direktionen fastställde föredragningslistan.

§ 4 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag: Direktionen utser två medlemmar till protokolljusterare.

Beslut: Direktionen utsåg Linnea Schüller och Malin Wikstedt till protokolljusterare.

§ 5 BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM LÄROPLANENS PUNKT 9.2 MÖJLIGHET ATT STUDERA MODERSMÅL OCH LITTERATUR, DET ANDRA INHEMSKA SPRÅKET OCH FRÄMMANDE SPRÅK

Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar sektionerna vid fostrans- och utbildningsnämnden om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid kommunens enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.

Direktören för svenska servicehelheten vid fostrans- och utbildningssektorn begär ett utlåtande av skolans direktion om den föreslagna ändringen i den kommunala läroplanen för den grundläggande utbildningen, det vill säga punkt 9.2 Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk, där det bland annat bestäms om minimiantalet elever för att bilda en ny undervisningsgrupp i språk.

Direktionen har behandlat läroplansförändringen i februari 2025. Ändringen föreslås träda i kraft från och med 1.8.2025.

1. Motivering för ändringen

I stadens grundskolor varierar minimiantalet elever som behövs för att bilda en ny språkgrupp från skola till skola. Syftet med ändringen är att förenhetliga minimiantalet så att det blir detsamma i alla skolor. En ny språkgrupp måste vara tillräckligt stor för att gruppstorleken inte ska bli för liten i årskurserna 7–9. För närvarande är antalet elever i vissa språkgrupper färre än sex, vilket leder till större grupper i andra ämnen. Förändringen ökar därmed likvärdigheten mellan ämnen. Beslutsförslaget påverkar inte språkstigarna, det vill säga i vilka skolor det valda A2-språket fortsätter i de högre årskurserna.

Utbildningsnämndens svenska sektion har godkänt skolornas språkprogram på sitt möte 16.4.2015 (§ 16). På sitt möte 25.9.2018, § 37 beslutade Svenska sektionen

att tidigarelägga A2-språken så att de undervisas två årsveckotimmar redan i årskurs 3. Som A2-språk erbjuds i samtliga skolor engelska, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. Beslut om de andra A2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att i västra området erbjuds franska och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk.

Undervisningen i B2-språket är tidigarelagt från årskurs 8 till årskurs 7. Beslut om B2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en grupp i enlighet med läroplanen uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.

2. Den nuvarande formuleringen i Helsingfors stads läroplan

9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk

Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) stärks genom en tidigareläggning, och inleds redan i årskurs 1. I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. För att en grupp i A2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 12 elever väljer det språket. En grupp kan bildas även med färre elever ifall skolans direktion besluter så, och skolans ekonomiska resurser tillåter det. Skolorna inom ett område kan även samarbeta för att bilda gemensamma grupper i A2-språket. Detta kan i så fall för eleverna innebära resor i början eller slutet av en skoldag. Skolorna ansvarar för att möjliga förflyttningar under skoldagen är trygga och övervakade.

Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område. Vilket annat A2-språk som förutom engelskan erbjuds diskuteras i respektive område, och besluts därefter i utbildningsnämndens svenska sektion. Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. När det gäller vilka B2-språk de enskilda skolorna erbjuder från årskurs 7 diskuterar linjen för svensk dagvård och utbildning med respektive skola och beslut i frågan fattas därefter i utbildningsnämndens svenska sektion.

3. Den föreslagna ändringen i Helsingfors stads läroplan

9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk

Språkprogrammet

Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) inleds i årskurs 1. För elever som flyttar till Helsingfors i ett senare skede under den grundläggande utbildningen och som inte tidigare läst finska erbjuds B1-finska. B1-finskan inleds i årskurs 6 och stärks med en timme högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Eftersom eleverna som läser B1-finska behöver ett A1-språk läser de eleverna A1-engelska i sitt språkprogram.

I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2- språk. I det västra området erbjuds franska som A2-språk och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk. För att en grupp i A2-språk eller B2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 13-15 elever väljer det språket.

Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område.

Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. Alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en grupp uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.

9.2.1 Avbrytande av språkstudier i A2 eller B2-språk

Valet av A2-språket och B2-språket är bindande från tidpunkten för valet fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven fortsätter att studera språket fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven får avbryta eller byta kursen om det finns synnerliga skäl för det.

Dessa skäl kan vara bl.a:

1.Om det finns allvarliga skäl till elevens svårigheter att lära sig ett språk,

2.En väsentlig förändring av elevens livssituation eller en förändring av hens hälsotillstånd,

3.Eleven flyttar inom staden och byter till en skola där det inte finns någon språkgrupp.

Skolans rektor fattar beslut om att avbryta språkundervisningen. För detta beslut ska elevens vårdnadshavare lämna in en skriftlig begäran om avbrytande med angivande av skälen för begäran. Vid behov kan rektorn samråda med klassläraren eller klassens skolgångshandledare, ämneslärarna, specialläraren och skolans elevvård.

Direktionen diskuterade den föreslagna ändringen i Helsingfors stads läroplan. Den är i det stora hela bra. Gruppstorleken 13 – 15 oroade dock direktionen. Angivelsen på gruppstorleken är vag, vilket ger upphov till fortsatt ojämlikhet i gruppstorlek mellan skolor. I vilka fall tillämpas den nedre gränsen på 13, i vilka fall den övre gränsen 15 elever? Den nedre gränsen för gruppstorleken anses vara orimligt hög. Det kan leda till att undervisning i vissa språk inte blir av och elevernas intresse för att läsa språk minskar generellt. Om ett språk inte läses under ett läsår påverkar det intresset för det språket även följande läsår. Redan nu kritiseras språkutbudet vara smalt i de svenska skolorna i Helsingfors, i jämförelse med de finska. Det behövs ett brett språkutbud för att bibehålla attraktionskraften.

Om en språkgrupp inte blir av då t.ex. endast 12 elever valt språket måste dessa elever välja ett annat ämne. Det kan betyda att andra grupper blir för stora och behöver delas, vilket inte leder till en ekonomisk inbesparing. Om en elev inte erbjuds undervisning i det språk den valt är den ev. inte motiverad att läsa något annat ämne.

På nationell nivå har intresset för att studera språk minskat markant över en längre tid och därför anser direktionen att vi på alla sätt måste stärka språkundervisningen eftersom vi vet att breda språkkunskaper behövs i framtiden.

Övriga frågor direktionen funderade på:

- om 25 elever valt ett språk får man dela gruppen; vilket är maximiantalet elever i en grupp?

- gäller minimiantalet 13 – 15 också för grupper i övriga tillvalsämnen?

Direktionen anser att en grupp kan bildas om 12 elever valt språket.

Enligt direktionen är punkt 9.2.1 bra. Det behövs vägande skäl för att avbryta språkstudierna. Processen för att avbryta studierna i ett språk bör innefatta att även eleven har hörts.

Både elevkåren och lärarkåren har hörts i ärendet.

Utlåtandet riktas till svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden och lämnas in senast 25.2.2025.

Beslut: Direktionen diskuterade ärendet och sänder sitt utlåtande till svenska sektionen.

Direktionen för Åshöjdens grundskola

Pamela Granskog ordförande

Birgitta Ponthin sekreterare

Linnea Schüller           Malin Wikstedt 
protokolljusterare      protokolljusterare
 

HELSINGFORS STAD PROTOKOLL NR 3/2024

ÅSHÖJDENS GRUNDSKOLA

DIREKTIONEN 2.10.2024

MÖTESTID 2.10.2024 kl. 17.08 – 18.14

MÖTESPLATS Åshöjdens grundskola, Sturegatan 6, andra våningen rum 218

NÄRVARANDE

Ledamöter Krister Ax

Anna Bjarland

Pamela Granskog, ordförande

Dolores Olin

Linnea Schüller

Malin Wikstedt

Jens Öhman

Elevrepresentant, lågstadie

Elevrepresentant, högstadie

Birgitta Ponthin, föredragande, sekreterare

§

20

Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

21

Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2024 - 2025

22

Lärarrepresentant i direktionen

23

Handledande lärare för elevkåren

24

Prao för åk 9

25

Verksamhetsplanen för läsåret 2024 – 2025

26

Utlåtande om arbetstider och lovdagar läsåret 2025 - 2026

27

Skolstarten

28

Elevfrågor

29

Rektor informerar om aktuellt i skolan

30

Anmälningsärenden

§ 20

Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

Beslut: Direktionen konstaterade att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Jens Öhman och Dolores Olin till protokolljusterare.

§ 21

Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2024 - 2025

Beslut: Direktionen beslutade att bevilja Mindel Guthwert 9c (ordinarie medlem), Sandra Maurizi 9c (personlig ersättare), Gabriel Bielen 6n (ordinarie medlem) och Adalmina Wolff 6m (personlig ersättare), som av elevkåren utsetts till elevernas representanter, närvaro och yttranderätt vid direktionens sammanträden läsåret 2024 - 2025. Eleverna har ändå inte rätt att delta i beslutsfattandet och inte rätt att närvara då ärenden som gäller personal eller avstängning av elever behandlas vid direktionens sammanträde.

§ 22

Lärarrepresentant i direktionen

Beslut: Antecknades till kännedom

§ 23

Handledande lärare för elevkåren

Beslut: Antecknades till kännedom.

§ 24

Prao för åk 9

Beslut: För eleverna i åk 9 ordnas prao vecka 45 och 46 (4.11 – 15.11.2024).

§ 25

Verksamhetsplanen för läsåret 2024 - 2025

Beslut: Rektor gick i stora drag igenom läsårets verksamhet. Mål och strategier diskuterades. Direktionen godkände verksamhetsplanen för läsåret 2024 - 25.

§ 26

Utlåtande om arbetstider och lovdagar läsåret 2025 - 2026

Beslut: Direktionen tog ställning till alternativen och avgav sitt utlåtande. Utlåtandet ställs till svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning och skickas till Mariella Michelsson senast 23.10.

§ 27

Skolstarten

Beslut: Antecknades till kännedom.

§ 28

Elevfrågor

Beslut: Fanns inga elevfrågor att behandla.

§ 29

Rektor informerar om aktuellt i skolan

- Coaching för personalen gällande förändringsprocessen med nya Kottby.

- Bygget av nya Kottby framskrider enligt tidtabellen.

Beslut: Antecknades till kännedom.

§ 30

Anmälningsärenden

Ändring av läroplanen för A1-språken i de svenska skolorna i Helsingfors

Beslut av Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning. Protokollsutdrag 5/2024, 27.8.2024/§ 31.

Beslut: Antecknades till kännedom

 

Direktionen för Åshöjdens grundskola

Pamela Granskog, ordförande

Birgitta Ponthin, sekreterare

Protokollet är justerat

Jens Öhman, protokolljusterare 

Dolores Olin, protokolljusterare

Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.

HELSINGFORS STAD PROTOKOLL NR 2/2023
ÅSHÖJDENS GRUNDSKOLA
DIREKTIONEN 12.6.2023

 

MÖTESTID 12.6.2023 kl. 17.02 – 18.01

MÖTESPLATS Åshöjdens grundskola, Sturegatan 6, andra våningen rum 218

 

NÄRVARANDE

Ledamöter:
Krister Ax
Laura Bergvall
Jani Boström
Pamela Granskog, ordförande
Dolores Olin
Malin Wikstedt
Jens Öhman

Övriga:
William Hamro, elevrepresentant
Birgitta Ponthin, föredragande, sekreterare

 

§

5 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

6 Verksamhetsberättelsen över läsåret 2022 – 2023

7 Meddelanden

8 Lägerskola för åk 7

9 A2-språk fr.o.m. årskurs 3

10 Valfritt ämne i 4n-6n 2023 - 2024

11 Val av tillvalsämnen för läsåret 2023 – 2024

12 Stipendier

13 Prao för åk 9

14 Dagsverke

15 Skoldag 18.5.2024

16 Skolvis läroplansförändring

17 Elevfrågor

18 Rektor informerar om aktuellt i skolan

19 Anmälningsärenden

 

§ 5

Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

Beslut: Direktionen konstaterade att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Krister Ax och Malin Wikstedt till protokolljusterare.

 

§ 6

Verksamhetsberättelsen över läsåret 2022 – 2023

Beslut: Direktionen tog del av skolans verksamhetsberättelse och godkände den.

 

§ 7

Meddelanden

1. LOV OCH ARBETSTIDER LÄSÅRET 2023 - 2024

Höstterminen 10.8.2023 – 22.12.2023

Höstlovet 16.10.2023 – 22.10.2023

Jullovet 23.12.2023 – 7.1.2024

Vårterminen 8.1.2024 – 1.6.2024

Sportlovet 19.2.2024 – 25.2.2024

2. ANTALET NYA ELEVER I SKOLAN HÖSTEN 2023

Föredragande informerar om antalet elever som anmält sig till åk 1, åk 7 och musikklasserna inför läsåret 2023 - 2024.

3. REKRYTERINGEN

Föredragande redogör för rekryteringen av lärare och assistenter inför läsåret 2023 - 2024.

Beslut: Direktionen antecknade meddelandena för kännedom

§ 8

Lägerskola för åk 7

Beslut: Direktionen godkände att det 23-25.8.2023 ordnas lägerskola för åk 7 i Hyvinge, på Kiljava-lägerområde.

 

§ 9

A2-språk fr.o.m. årskurs 3

Beslut: Direktionen beslutade att endast engelska läses som A2-språk i åk 3 läsåret 2023 - 2024.

 

§ 10

Valfritt ämne i 4n-6n 2023 - 2024

Beslut: Direktionen tog ställning till vilka valfria ämnen som kan ordnas.

 

§ 11

Val av tillvalsämnen för läsåret 2023 – 2024

Beslut: Direktionen tog del av elevernas val och godkände planen för tillvalsämnen som erbjuds eleverna.

 

§ 12

Stipendier

Rektor redogjorde för de utdelade stipendierna till elever i åk 1 - 9.

Beslut: Antecknades till kännedom.

 

§ 13

Prao för åk 9

Beslut: För eleverna i åk 9 ordnas prao vecka 44 och 45 (30.10 – 10.11.2023).

 

§ 14

Dagsverke

Beslut: Direktionen godkände att eleverna i åk 6 - 9 har dagsverksdag 22.9.2023.

 

§ 15

Skoldag 18.5.2024

Beslut: Direktionen godkände att fredagen 10.5 är en ledig dag och lördagen 18.5 är skoldag.

 

§ 16

Skolvis läroplansförändring

Ändring i läroplanen för Åshöjdens grundskola. Direktionen behandlar läroplansändringen på sitt möte 12.6.2023.

Eftersom beslutanderätten gällande ändringar av läroplanen för enskilda skolor ligger hos direktören för den svenska servicehelheten, sänder direktionen ändringen vidare för direktörens godkännande.

Beslut: Läroplansändringen gäller avslutande av det valfria ämnet Science för elever i åk 8 och 9. Ämnet Science har inte intresserat eleverna som ett valfritt ämne och därför är det motiverat att ta bort det här valfria ämnet från läroplanen för Åshöjdens grundskola. Förändringen föreslås träda i kraft från och med 1.8.2023.

Kollegiet, elevkåren och direktionen har hörts i ärendet.

Direktionen förordar förändringen.

 

§ 17

Elevfrågor

Beslut: Fanns inga frågor att behandla.

 

§ 18

Rektor informerar om aktuellt i skolan

1. Toini-klasserna

2. HUX

Beslut: Antecknades till kännedom.

 

§ 19

Anmälningsärenden

Beslut: Fanns inga anmälningsärenden.

 

Direktionen för Åshöjdens grundskola

 

Pamela Granskog

ordförande

 

Birgitta Ponthin

sekreterare

 

Krister Ax

protokolljusterare

 

Malin Wikstedt

protokolljusterare

 

Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli

Protokollet har hållits tillgängligt i skolans webbplats 22.6.2023

HELSINGFORS STAD PROTOKOLL NR 3/2023
ÅSHÖJDENS GRUNDSKOLA
DIREKTIONEN 9.10.2023

MÖTESTID 9.10.2023 kl. 17.35 – 18.36

MÖTESPLATS Åshöjdens grundskola, Sturegatan 6, andra våningen rum 218

NÄRVARANDE
Ledamöter: Krister Ax
Jani Boström,
Pamela Granskog, ordförande
Dolores Olin
Johanna Perret, ersättare
Jens Öhman

Övriga: Junie Hamro, elevrepresentant, gick när § 27 behandlades som sista punkt
Leona Gestrin, elevrepresentant, gick när § 27 behandlades som sista punkt
Birgitta Ponthin, föredragande, sekreterare

 

§
20
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

21
Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2023 - 2024

22
Handledande lärare för elevkåren

23
Verksamhetsplanen för läsåret 2023 - 2024

24
Utlåtande om arbetstider och lovdagar läsåret 2024 - 2025

25
Skolstarten

26
Elevfrågor

27
Rektor informerar om aktuellt i skolan

28
Anmälningsärenden

 

§ 20
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare

Beslut: Direktionen konstaterade att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Johanna Perret och Dolores Olin till protokolljusterare.

 

§ 21
Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2023 - 2024

Beslut: Direktionen beslutade att bevilja Junie Hamro 9b (ordinarie medlem), Kia Saarinen 9b (personlig ersättare), Leona Gestrin 6n (ordinarie medlem) och Salma Sarkola 6m (personlig ersättare), som av elevkåren utsetts till elevernas representanter, närvaro och yttranderätt vid direktionens sammanträden läsåret 2023 - 2024. Eleverna har ändå inte rätt att delta i beslutsfattandet och inte rätt att närvara då ärenden som gäller personal eller avstängning av elever behandlas vid direktionens sammanträde.

 

§ 22
Handledande lärare för elevkåren

Lärarkollegiet har utsett Polly Anderson och Daniela Björkwall till elevkårens handledande lärare för läsåret 2023 - 2024. Polly Anderson handleder åk 1-6 och Daniela åk 7-9.

Beslut: Antecknades till kännedom.

 

§ 23
Verksamhetsplanen för läsåret 2023 - 2024

Beslut: Rektor gick i stora drag igenom läsårets verksamhet. Mål och strategier diskuterades. Direktionen godkände verksamhetsplanen för läsåret 2023 - 2024.

 

§ 24
Utlåtande om arbetstider och lovdagar läsåret 2024 - 2025

Beslut: Direktionen tog ställning till alternativen och avgav sitt utlåtande. Utlåtandet ställs till svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning och skickas till Mariella Michelsson senast 29.10. Bilaga 1.

 

§ 25
Skolstarten

Rektor informerade om skolstarten och lägerskolan för åk 7.

Beslut: Antecknades till kännedom.

 

§ 26
Elevfrågor

Beslut: Fanns inget eleverna ville ta upp.

 

§ 27
Rektor informerar om aktuellt i skolan

1. REKRYTERINGEN
Rektorn redogjorde för rekryteringen hösten 2023.

Beslut: Antecknades till kännedom.

 

§ 28
Anmälningsärenden

1. Precisering i den skolvisa läroplanen för Åshöjdens grundskola
Det valfria ämnet Science för elever i åk 8 och 9 avslutas.

Beslut: Antecknades till kännedom.

 

 

Direktionen för Åshöjdens grundskola

Pamela Granskog
ordförande

 

Birgitta Ponthin
sekreterare

 

Protokollet är justerat

 

Johanna Perret
protokolljusterare

 

Dolores Olin
protokolljusterare

Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.

Protokollet har hållits tillgängligt i skolans webbplats 13.10.2023

Plats

Sturegatan 6, 00510 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Bilplatsen för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är tung eller annars svår att öppna.
  • Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.

I lokalen

  • Verksamhetsstället har 5 våningsplan.
  • I lokalen finns en hiss som är svår att överblicka med en dörr som använder åtkomstkontroll. Hissens nummerknappar kan inte avläsas med fingrarna. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja.
  • I verksamhetsstället finns en tillgänglig toalett på plan 0.
  • Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga i festsal.