A2-språk
I svenskspråkiga skolor börjar alla elever studera ett A2-språk i årskurs 3. En elev som ska börja i årskurs 3 i en finskspråkig skola har möjlighet att anmäla sig till undervisning i ett valfritt A2-språk i sin skola.
Mer information om studierna i A2-språk, språkalternativen och anmälning fås från den egna skolan samt på sidan om läroämnen och bedömning.
Intensifierad undervisning från årskurs 3
En elev kan ansöka till intensifierad undervisning som börjar i årskurs 3. Läs mer om alternativen för intensifierad undervisning.
Ansökan till svenskspråkig intensifierad undervisning
Svenskspråkig intensifierad undervisning erbjuds enbart av Kottby grundskolas musikklasser (nuvarande Kottby lågstadieskola). Läs mer om hur du ansöker på Kottby grundskolas webbsida under rubriken "Intensifierad musikundervisning från årskurs 3".
Ansökan till finskspråkig intensifierad undervisning
Ansökan via Wilma
Om ditt barn går i en finskspråkiga skola kan du ansöka om en plats för ditt barn i intensifierad undervisning i årskurs 3 med Wilma-formuläret under ansökningstiden. Skolan ger mer information om hur man fyller i Wilma-formuläret. Försenade ansökningar behandlas inte.
Om du ansöker om en plats för ditt barn i intensifierad undervisning förbinder du dig till att ta emot en plats som erbjuds i den undervisning du ansöker till. Om eleven blir vald till intensifierad undervisning, ska du meddela om det till rektorn i elevens nuvarande skola. Om eleven inte blir vald kan han eller hon fortsätta i sin nuvarande skola utan särskild anmälan.
Ansökan som inte sker via Wilma
Sökande från andra orter och sökande som går i privatskolor och som inte har tillgång till Wilma-formulär ansöker med en skild elektronisk blankett. Elever i svenskspråkiga skolor som vill ansöka om plats i finskspråkiga skolor ansöker också med en skild blankett. Blanketten publiceras på denna sida senast när ansökningstiden börjar.
Alternativ för intensifierad undervisning som börjar i årskurs 3
Eleven kan ansöka till fem olika alternativ, det vill säga skolor/specialiseringar. Ansökningsalternativen placeras i prioritetsordning. Skolor med samma specialisering använder samma inträdesprov, och eleven deltar i inträdesprovet hos sitt förstahandsval bland de skolor som har specialiseringen i fråga.
På bildkonstlektionerna får eleverna lära sig och att rita, måla, forma och bygga på ett mångsidigt sätt och med olika tekniker och material. Eleverna utvecklar sitt eget personliga uttryck och sin kreativitet inom bildkonsten.
Urvalsprovet innehåller olika konstuppgifter.
Intensifierad undervisning i bildkonst ges på lågstadieskolan Pikku-Huopalahden ala-asteen koulu och grundskolan Aleksis Kiven peruskoulu.
På gymnastiklektionerna övar vi på motoriska färdigheter i olika idrottsgrenar. Undervisningen består av rörelsefärdighet, grenfärdighet, balans och förmåga att hantera utrustning. Alla lektioner kan också genomföras med hjälp av aktivitetsbaserade inlärningsmetoder.
Urvalsprovet mäter allmänna färdigheter i gymnastik med hjälp av tester som är anpassade för barn.
Intensifierad undervisning i gymnastik ges på grundskolorna Haagan peruskoulu, Pukinmäenkaaren peruskoulu, Merilahden peruskoulu och Puistopolun peruskoulu och på lågstadieskolan Tahvonlahden ala-asteen koulu.
På musiklektionerna lär vi oss att sjunga och spela, musikteori, musikhistoria och rörelse till musik. Vi musicerar tillsammans.
På urvalsprovet ska eleven sjunga och utföra rytm- och melodiuppgifter.
Intensifierad undervisning i musik ges på grundskolorna Laajasalon peruskoulu, Pakilan peruskoulu, Suutarilan peruskoulu och Vuoniityn peruskoulu och lågstadieskolorna Kaisaniemen ala-asteen koulu och Oulunkylän ala-asteen koulu. Intensifierad undervisning i musik ges på svenska på Kottby grundskola.
På lektionerna i nutidsdans får eleverna uttrycka sig genom rörelse och att göra saker tillsammans. I undervisningen ingår att se dansföreställningar, diskutera och skriva om sitt eget dansande. Eleverna uppträder på skolans fester och på danselevernas egen dansfest. Danseleverna samarbetar med musikeleverna.
I urvalsprovet utför eleverna övningar i grupp under ledning av en lärare. I övningarna bedöms elevens motoriska och koreografiska färdigheter. I övningarna bedöms också elevernas mod att skapa egna rörelser.
Intensifierad undervisning i nutidsdans ges på lågstadieskolan Kaisaniemen ala-asteen koulu. I grundskolans övre klasser heter den intensifierade undervisningen i nutidsdans danskonst.
På lektionerna i konstuttryck lär vi oss bildkonst, musik, handarbete och uttrycksförmåga. Vi skapar egna konstverk och gör gemensamma projekt. Eleverna får besöka olika kulturobjekt som teatrar och museer. Vi samarbetar med olika kulturaktörer.
Varje år fokuserar vi på olika konstämnen i undervisningen. I årskurs 4 fokuserar vi på handarbete, i årskurs 5 på musik och i årskurs 6 på bildkonst. I årskurs 8 fokuserar eleverna på teateruttryck och i årskurs 9 får de fokusera på en konstform som är viktig för dem. I årskurs 3 och 7 lär vi oss om olika konstarter.
Urvalsprovet innehåller uppgifter inom bildkonst, musik, handarbete och uttrycksförmåga. I urvalsprovet får eleverna visa att de kan samarbeta.
Intensifierad undervisning i konstuttryck ges på grundskolan Puistopolun peruskoulu.
Tidtabell för läsåret 2024–2025
-
8–19.1.2024
Skolorna kan ordna informationsmöten. Tidpunkterna för mötena finns på skolornas webbplatser.
-
22.1–4.2.2024
Ansökningstid för intensifierad undervisning.
-
6–27.2.2024
Urvalsprov för intensifierad undervisning.
-
2.4.2024
Elevantagningsbesluten skickas till vårdnadshavarna.