Tietoa 3. luokalle siirtyvälle

Lapsen on mahdollista aloittaa kolmannelta luokalta A2-kielen opiskelu. Voit myös hakea 3. luokalle siirtyvälle lapsellesi paikkaa painotetusta opetuksesta.

Tällä sivulla

A2-kieli

Suomenkielisissä kouluissa 3. luokalle siirtyvä oppilas voi halutessaan ilmoittautua oman koulun valinnaisen A2-kielen opetukseen. Lisätietoja A2-kielen opiskelusta, kielivaihtoehdoista ja ilmoittautumisesta saa omalta koululta sekä oppiaineet ja arviointi-sivulta. Ruotsinkielisissä kouluissa A2-kieli alkaa kaikilla oppilailla 3. luokalla. 

Painotettu opetus 3. luokalta alkaen

Oppilas voi hakeutua kolmannelta luokalta alkavaan painotettuun opetukseen. Tutustu painotetun opetuksen vaihtoehtoihin.

Hakeminen Wilmassa

Jos haluat hakea lapsellesi paikkaa painotettuun opetukseen 3. luokalle, tee hakemus Wilma-lomakkeella hakuaikana. Tarkemmat ohjeet Wilma-lomakkeen täyttämiseen saat omalta koulultanne. Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.

Ruotsinkielisen Kottby Grundskolanin musiikkipainotukseen haetaan koulun omien ohjeiden mukaan. Katso tarkemmat ohjeet Kottby Grundskolanin nettisivuilta kohdasta 'Intensifierad musikundervisning från årskurs 3'.

Jos haet lapsellesi paikkaa painotettuun opetukseen, sitoudut ottamaan tarjotun paikan haetusta opetuksesta vastaan. Jos oppilas tulee valituksi painotettuun opetukseen, sinun tulee ilmoittaa siitä oppilaan nykyisen koulun rehtorille. Jos oppilas ei tule valituksi, hän saa jatkaa nykyisessä koulussaan ilman erillistä ilmoitusta.

Hakeminen muulla tavalla kuin Wilmassa

Ulkopaikkakuntalaiset hakijat sekä yksityisissä kouluissa olevat hakijat, joilla ei ole käytössä Wilma-lomaketta, hakevat erillisellä sähköisellä lomakkeella. Samalla lomakkeella hakevat myös ruotsinkielisissä kouluissa olevat oppilaat, jotka haluavat hakea suomenkielisiin vaihtoehtoihin.  Linkit hakulomakkeisiin päivitetään tälle sivulle hakuajan alkaessa.

3. vuosiluokalla alkava painotettu opetus

Oppilas voi hakea viiteen eri hakuvaihtoehtoon eli kouluun/painotukseen. Hakuvaihtoehdot asetetaan ensisijaisuusjärjestykseen. Saman painotuksen koulut käyttävät samaa valintakoetta, ja oppilas osallistuu valintakokeeseen ensisijaisessa kyseisen painotuksen hakuvaihtoehtokoulussaan.

Ilmaisutaito tarkoittaa esiintymistaitoa. Ilmaisutaitoa opiskellaan ryhmässä leikin ja roolien avulla. Ilmaisutunnilla harjoitellaan puhumista, liikkumista ja tanssia, teatteria ja musiikkia. Tavoitteena on, että oppilas löytää oman tapansa ilmaista itseään. 

Valintakokeessa on erilaisia ilmaisutehtäviä.  

Ilmaisun painotusta voi opiskella Kannelmäen peruskoulussa

Kuvataiteessa opiskellaan monipuolisesti piirtämistä, maalaamista, muotoilua ja rakentelua eri tekniikoilla ja materiaaleilla. Oppilas kehittää omaa persoonallista ilmaisuaan ja luovuuttaan kuvataiteessa. 

Valintakokeessa on erilaisia taidetehtäviä. 

Kuvataiteen painotusta voi opiskella  Aleksis Kiven peruskoulussa ja Pikku-Huopalahden ala-asteen koulussa. 

Liikunnassa harjoitellaan motorisia taitoja eri liikuntalajeissa. Harjoittelu koostuu liikkumistaidoista, lajitaidoista, tasapainotaidoista ja välineen käsittelytaidoista. Kaikkien oppituntien opiskelussa voidaan myös käyttää toiminnallisia oppimistapoja. 

Valintakokeessa mitataan yleisliikunnallisia taitoja lapsille sopivin testein. 

Liikunnan painotusta voi opiskella Haagan, Pukinmäenkaaren, Merilahden ja Puistopolun peruskouluissa sekä Tahvonlahden ala-asteen koulussa. 

Musiikissa opiskellaan laulua, soittoa, musiikkitietoa, musiikin historiaa sekä musiikkiliikuntaa. Musiikin opetuksessa musisoidaan yhdessä.  

Valintakokeessa oppilas laulaa ja tekee rytmi- ja melodiatehtäviä. 

Musiikin painotusta voi opiskella Laajasalon, Pakilan, Suutarilan ja Vuoniityn peruskouluissa sekä Kaisaniemen ja Oulunkylän ala-asteen kouluissa. Ruotsinkielistä musiikin painotettua opetusta antaa Kottby grundskola. 

Nykytanssissa oppilas ilmaisee itseään liikkuen ja yhdessä tekemällä. Opetukseen kuuluu tanssiesityksien katsomista, keskustelua ja kirjoittamista omasta tanssimisesta. Oppilaat esiintyvät koulun juhlissa ja tanssioppilaiden omassa Tanssin juhlassa. Tanssioppilaat tekevät yhteistyötä musiikkioppilaiden kanssa.

Valintakokeessa oppilas tekee ryhmässä opettajan ohjaamia harjoituksia. Harjoituksissa arvioidaan oppilaan motorisia ja tanssillisia valmiuksia. Harjoituksissa arvioidaan myös oppilaan uskallusta tuottaa omaa liikettä. 

Nykytanssin painotusta voi opiskella Kaisaniemen ala-asteen koulussa. Nykytanssin painotus yläkoulussa on nimeltään tanssitaide.

Taideilmaisussa opiskellaan kuvataidetta, musiikkia, käsityötä ja ilmaisutaitoa. Taideilmaisussa tehdään omia taidetöitä ja yhteisiä projekteja. Oppilaat vierailevat eri kulttuurikohteissa kuten teattereissa ja museoissa. Yhteistyötä tehdään eri kulttuuritoimijoiden kanssa.  

Opetuksessa painotetaan vuosittain eri taideaineita. 4. luokalla painotetaan käsitöitä, 5. luokalla musiikkia ja 6. luokalla kuvataidetta. Yläkoulussa 8. luokalla painotetaan teatteri-ilmaisua ja 9. luokalla keskitytään itselle tärkeään taidemuotoon. 3. luokalla ja 7. luokalla tutustutaan eri taiteenaloihin. 

Valintakokeessa on tehtäviä kuvataiteesta, musiikista, käsityöstä ja ilmaisutaidosta. Valintakokeessa oppilas näyttää, että osaa tehdä yhteistyötä. 

Taideilmaisun painotusta voi opiskella Puistopolun peruskoulussa.

Tärkeät päivämäärät

Aikataulutietoa kevään 2025 hakeutumisesta.

  1. Koulujen infotilaisuudet 11.1.2025 mennessä

    Tilaisuuksien ajankohdat löytyvät koulujen verkkosivuilta.

  2. 13.-27.1.2025 Hakuaika ​

    Täytä lomake Wilmassa. Myöhästyneitä hakemuksia ei huomioida. ​Hakeminen on sitovaa, eli oppilas sitoutuu ottamaan paikan vastaan, jos tulee valituksi. ​

  3. 3.2.-3.3.2025 Valintakokeet ​

    Tarkista aikataulu koulun sivuilta. Erillistä kutsua ei lähetetä.​

  4. 2.4.2025 Oppilaaksiottopäätökset postitetaan koteihin​

    Oppilaspaikkaa ei tarvitse erikseen vahvistaa.