Painotettu opetus

Osa perusopetuksen kouluista tarjoaa painotettua opetusta 1., 3. tai 7. vuosiluokalta alkaen. Painotetussa opetuksessa painotetaan tiettyä oppiainetta tai aihealuetta. Hakuvaihtoehtoja ovat digitaalinen kuvataide, ilmaisu, kuvataide, latina, liikunta, liikunta ja kotitalous, luonto ja tiede, matematiikka, matematiikka-luonnontiede, mediakasvatus, musiikki, nykytanssi, taideilmaisu, tanssi, liike ja ilmaisu, tanssitaide, teknologiakasvatus ja viestintä.

Painotetussa opetuksessa opiskelevilla oppilailla kouluviikko voi olla 1–2 tuntia pidempi kuin yleisopetuksessa opiskelevilla oppilailla.

Painotettuun opetukseen haetaan valintakokeella, jolla testataan oppilaan valmiuksia opiskella hakemassaan painotuksessa. Saman painotuksen koulut käyttävät samaa valintakoetta ja järjestävät kokeet samanaikaisesti.

Hakuohjeet helsinkiläiselle hakijalle

  • Haku 1. luokalle: Ensimmäiselle luokalle Porolahden peruskoulun musiikkiluokalle  haetaan Asti-järjestelmässä tammikuussa, kun kouluun ilmoittautuminen aukeaa. Katso lisätietoa osiosta Tietoa 1. luokan aloittavalle.
  • Haku 3. luokalle: Opetukseen haetaan Wilmassa. Hakuaika on tammikuussa. Katso lisätietoa osiosta Tietoa 3. luokalle siirtyvälle. Ruotsinkielisen Kottby grundskolanin musiikkipainotukseen haetaan koulun omien ohjeiden mukaan. Katso tarkemmat ohjeet Kottby grundskolanin nettisivuilta kohdasta 'Intensifierad musikundervisning från årskurs 3'. 
  • Haku 7. luokalle: Opetukseen haetaan Wilmassa. Hakuaika on marras-joulukuussa. Katso lisätietoa osiosta Tietoa 7. luokalle siirtyvälle. Ruotsinkielisen Kottby grundskolanin musiikkipainotukseen haetaan koulun omien ohjeiden mukaan. Katso tarkemmat ohjeet Kottby grundskolanin nettisivuilta kohdasta 'Intensifierad musikundervisning från årskurs 7'. 
  • Tarkemmat ajankohdat ja lisätiedot valintakokeista sekä niissä tarvittavista välineistä saa koulun kotisivuilta. Kokeisiin ei lähetetä erillistä kutsua. Löydät kaikki peruskoulumme Peruskoulut-sivulta.

Hakuohjeet ulkopaikkakuntalaiselle hakijalle

Painotettuun opetukseen otetaan ensisijaisesti Helsingissä asuvia oppilaita. Jos luokassa on tilaa, voidaan sinne ottaa myös muualla asuvia oppilaita. Katso tarkemmat hakuohjeet kunkin luokka-asteen omista osioista.

Tarkemmat ajankohdat ja lisätiedot valintakokeista sekä niissä tarvittavista välineistä saa koulun kotisivuilta. Löydät kaikki peruskoulumme Peruskoulut-sivulta.

Painotettua opetusta tarjoavat koulut

1. vuosiluokalla alkava painotettu opetus

Painotettuun opetukseen haetaan valintakokeella. Tarkemmat ajankohdat ja lisätiedot valintakokeista sekä niissä tarvittavista välineistä saa koulun kotisivuilta. 

3. vuosiluokalla alkava painotettu opetus

Oppilas voi hakea viiteen eri hakuvaihtoehtoon eli kouluun/painotukseen. Hakuvaihtoehdot asetetaan ensisijaisuusjärjestykseen. Saman painotuksen koulut käyttävät samaa valintakoetta, ja oppilas osallistuu valintakokeeseen ensisijaisessa kyseisen painotuksen hakuvaihtoehtokoulussaan.

Ilmaisutaito tarkoittaa esiintymistaitoa. Ilmaisutaitoa opiskellaan ryhmässä leikin ja roolien avulla. Ilmaisutunnilla harjoitellaan puhumista, liikkumista ja tanssia, teatteria ja musiikkia. Tavoitteena on, että oppilas löytää oman tapansa ilmaista itseään. 

Valintakokeessa on erilaisia ilmaisutehtäviä.  

Ilmaisun painotusta voi opiskella Kannelmäen peruskoulussa

Kuvataiteessa opiskellaan monipuolisesti piirtämistä, maalaamista, muotoilua ja rakentelua eri tekniikoilla ja materiaaleilla. Oppilas kehittää omaa persoonallista ilmaisuaan ja luovuuttaan kuvataiteessa. 

Valintakokeessa on erilaisia taidetehtäviä. 

Kuvataiteen painotusta voi opiskella  Aleksis Kiven peruskoulussa ja Pikku-Huopalahden ala-asteen koulussa. 

Liikunnassa harjoitellaan motorisia taitoja eri liikuntalajeissa. Harjoittelu koostuu liikkumistaidoista, lajitaidoista, tasapainotaidoista ja välineen käsittelytaidoista. Kaikkien oppituntien opiskelussa voidaan myös käyttää toiminnallisia oppimistapoja. 

Valintakokeessa mitataan yleisliikunnallisia taitoja lapsille sopivin testein. 

Liikunnan painotusta voi opiskella Haagan, Pukinmäenkaaren, Merilahden ja Puistopolun peruskouluissa sekä Tahvonlahden ala-asteen koulussa. 

Musiikissa opiskellaan laulua, soittoa, musiikkitietoa, musiikin historiaa sekä musiikkiliikuntaa. Musiikin opetuksessa musisoidaan yhdessä.  

Valintakokeessa oppilas laulaa ja tekee rytmi- ja melodiatehtäviä. 

Musiikin painotusta voi opiskella Laajasalon, Pakilan, Suutarilan ja Vuoniityn peruskouluissa sekä Kaisaniemen ja Oulunkylän ala-asteen kouluissa. Ruotsinkielistä musiikin painotettua opetusta antaa Kottby grundskola. 

Nykytanssissa oppilas ilmaisee itseään liikkuen ja yhdessä tekemällä. Opetukseen kuuluu tanssiesityksien katsomista, keskustelua ja kirjoittamista omasta tanssimisesta. Oppilaat esiintyvät koulun juhlissa ja tanssioppilaiden omassa Tanssin juhlassa. Tanssioppilaat tekevät yhteistyötä musiikkioppilaiden kanssa.

Valintakokeessa oppilas tekee ryhmässä opettajan ohjaamia harjoituksia. Harjoituksissa arvioidaan oppilaan motorisia ja tanssillisia valmiuksia. Harjoituksissa arvioidaan myös oppilaan uskallusta tuottaa omaa liikettä. 

Nykytanssin painotusta voi opiskella Kaisaniemen ala-asteen koulussa. Nykytanssin painotus yläkoulussa on nimeltään tanssitaide.

Taideilmaisussa opiskellaan kuvataidetta, musiikkia, käsityötä ja ilmaisutaitoa. Taideilmaisussa tehdään omia taidetöitä ja yhteisiä projekteja. Oppilaat vierailevat eri kulttuurikohteissa kuten teattereissa ja museoissa. Yhteistyötä tehdään eri kulttuuritoimijoiden kanssa.  

Opetuksessa painotetaan vuosittain eri taideaineita. 4. luokalla painotetaan käsitöitä, 5. luokalla musiikkia ja 6. luokalla kuvataidetta. Yläkoulussa 8. luokalla painotetaan teatteri-ilmaisua ja 9. luokalla keskitytään itselle tärkeään taidemuotoon. 3. luokalla ja 7. luokalla tutustutaan eri taiteenaloihin. 

Valintakokeessa on tehtäviä kuvataiteesta, musiikista, käsityöstä ja ilmaisutaidosta. Valintakokeessa oppilas näyttää, että osaa tehdä yhteistyötä. 

Taideilmaisun painotusta voi opiskella Puistopolun peruskoulussa.

7. vuosiluokalla alkava painotettu opetus

Painotettuun opetukseen haetaan valintakokeella, johon ilmoittaudutaan Wilmassa. Oppilas voi hakea viiteen eri hakuvaihtoehtoon eli kouluun/painotukseen. Hakuvaihtoehdot asetetaan ensisijaisuusjärjestykseen. Saman painotuksen koulut käyttävät samaa valintakoetta (poikkeuksena Helsingin normaalilyseo, jossa on oma latinan valintakoe), ja oppilas osallistuu valintakokeeseen ensisijaisessa kyseisen painotuksen hakuvaihtoehtokoulussaan.

Tarkemmat ajankohdat ja lisätiedot valintakokeista sekä niissä tarvittavista välineistä saa koulun kotisivuilta.

Digitaalisen kuvataiteen painotetussa opetuksessa käytetään enemmän digitaalisia välineitä kuten tietokoneita ja tabletteja.

Valintakoe on sama kuin kuvataiteen valintakokeessa, mutta sen lisäksi on yksi tehtävä, joka mittaa digitaalisia kuvallisia valmiuksia.

Digitaalisen kuvataiteen painotusta voi opiskella Meilahden yläasteen koulussa.

Ilmaisutaito tarkoittaa esiintymistaitoa. Ilmaisutaitoa opiskellaan ryhmässä leikin ja roolien avulla. Ilmaisutunnilla harjoitellaan puhumista, liikkumista ja tanssia, teatteria ja musiikkia. Tavoitteena on, että oppilas löytää oman tapansa ilmaista itseään.

Valintakokeessa on erilaisia ilmaisutehtäviä.

Ilmaisun painotusta voi opiskella Kannelmäen peruskoulussa.

Oppilas keskittyy ja syventyy erilaisiin tapoihin tehdä kuvia. Kuvia tehdään esimerkiksi piirtämällä, maalaamalla, muovaamalla, rakentelemalla ja digitaalisilla välineillä. Oppilas on osa taiteellista kouluyhteisöä. Oppilaat osallistuvat oppiaineiden väliseen yhteistyöhön, taideprojekteihin ja tutustuvat ajankohtaiseen kulttuuritarjontaan.

Valintakokeessa on erilaisia taidetehtäviä.

Kuvataiteen painotusta voi opiskella Aleksis Kiven peruskoulussa, Helsingin Uudessa yhteiskoulussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Helsingin yhteislyseossa, (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) Meilahden yläasteen koulussa ja Porolahden peruskoulussa.

Latinan oppitunneilla opiskellaan latinan kieltä, antiikin historiaa ja kreikkalais-roomalaista mytologiaa. Opetuksessa oppilas kehittää latinan kielitaitoaan, joka tukee äidinkielen ja muiden kielien opiskelua. Latinan opiskelu tukee laajasti sivistyssanojen ja kulttuurin ymmärtämistä. Latinaa opiskellaan valinnaisena B2-kielenä.

Valintakokeessa mitataan suomen kielen taitoa. Helsingin normaalilyseoon on oma valintakoe.

Latinan painotusta voi opiskella Helsingin normaalilyseossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (oma soveltuvuuskoe), Herttoniemen yhteiskoulussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja Töölön yhteiskoulussa.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Liikuntaluokat

Liikunnassa harjoitellaan erilaisia lajeja ja monipuolisesti perusliikuntamuotoja. Oppilailla on mahdollisuus osallistua Urhean koordinoimiin urheiluharjoituksiin ennen koulupäivää ja koulupäivän jälkeen pari kertaa viikossa.

Valintakokeessa mitataan sisäliikuntatesteissä liikkumistaitoja, nopeutta, kestävyyttä, voimaa, tasapainotaitoja, rytmiä, liikkuvuutta ja välineenkäsittelytaitoja. Tietoa kokeesta: www.soveltuvuuskoe.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Liikunnan painotuksessa voi opiskella Haagan, Itäkeskuksen, Laajasalon, Merilahden ja Pakilan, Puistopolun, Pukinmäenkaaren peruskouluissa sekä Maunulan yhteiskoulussa.

Urheiluluokat (Urhea)

Urheiluyläkouluilla on Suomen Olympiakomitean myöntämä Urheiluyläkoulu-status. Urheiluyläkoulun tavoitteena on tukea nuorta kilpaurheilijaa opiskelun ja urheilun yhdistämisessä sekä urheilijana kasvamisessa. Oppilaat osallistuvat Urhean koordinoimiin laji- ja fysiikkatreeneihin. Opetus suunnitellaan siten, että oppilailla on mahdollisuus osallistua aamu- ja iltapäivisin urheiluvalmennukseen.

Valintakokeessa mitataan sisäliikuntatesteissä liikkumistaitoja, nopeutta, kestävyyttä, voimaa, tasapainotaitoja, rytmiä, liikkuvuutta ja välineenkäsittelytaitoja. Tietoa kokeesta: www.soveltuvuuskoe.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Tämän lisäksi oppilas osallistuu valitsemansa urheilulajin lajiosan testiin.

Urheiluluokalla voi opiskella Haagan, Pasilan, Puistopolun ja Pukinmäenkaaren peruskouluissa sekä Herttoniemen ja Pohjois-Haagan yhteiskouluissa. Lisätietoja: https://urhea.fi/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Oppilas valmistaa aterioita terveellisesti ja ekologisesti, liikkuu monipuolisesti itse ja liikuttaa myös muita oppilaita. Oppilas oppii erilaisilla retkillä retkeilytaitoja kuten ruuan valmistusta ja liikkumista luonnossa. Oppilaat harjoittelevat liikuntatapahtumien suunnittelua ja järjestämistä. Opetuksessa keskitytään arki-, terveys- ja elämysliikuntaan. Tavoitteena on, että oppilas saa oppii edistämään omaa ja muiden hyvinvointia.

Valintakokeessa on tehtäviä, jotka mittaavat valmiuksia suunnitella ja ohjata liikuntahetkiä ryhmässä. Valintakokeessa on erilaisia kotitalouteen ja hyvinvointiin liittyviä kirjallisia tehtäviä.

Kotitalous ja liikunta -painotusta voi opiskella Pohjoismaisessa yhtenäiskoulussa.

Luonto- ja tiedepainotus tukee biologian, kemian ja fysiikan oppimista käytännöllisesti. Painotus sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita esimerkiksi luonnosta, laboratoriotyöskentelystä tai tähtitieteestä. Oppilas tutustuu monipuolisesti erilaisiin luonnontieteellisiin aiheisiin. Opetuksessa tehdään opintoretkiä, tutkitaan esimerkiksi avaruutta ja luontoa sekä harjoitellaan tutkimuksen tekemistä. Oppilas oppii, miten omaan ympäristöönsä voi vaikuttaa ja millainen elinympäristö maapallo on.

Valintakokeessa on soveltavia tehtäviä luonnontieteellisistä aiheista.

Luonto ja tiede -painotusta voi opiskella Käpylän, Merilahden ja Vesalan peruskouluissa.

Matematiikassa oppilas innostuu ratkaisemaan matemaattisia ongelmia ja syventää matemaattista ymmärrystä. Matematiikkaa on mukava oppia muiden matematiikasta kiinnostuneiden kanssa. Matematiikkaa syvennetään ja sovelletaan enemmän kuin muilla luokilla.

Valintakokeessa testataan peruslaskujen ja sanallisten ongelmanratkaisutehtävien osaamista. Valintakokeessa ei käytetä laskinta.

Matematiikan painotusta voi opiskella Maunulan, Munkkiniemen, Pohjois-Haagan ja Töölön yhteiskouluissa sekä Helsingin yhteislyseossa.

Oppilaat tutkivat ja havainnoivat luonnontieteellisiä ilmiöitä. Opiskeluun kuuluu tutkimuksia ja opintokäyntejä. Jokaisella luokka-asteella on oma teemansa, johon liittyy taito- ja taideaine. 7. luokalla tutkitaan Itämerta yhdistäen biologiaa ja kuvataidetta. 8. luokalla tehdään retkiä metsään ja tutustutaan fysiikan ja liikunnan yhteyksiin. 9. luokalla kokataan ja opiskellaan kemiaa sekä yhdistetään matematiikkaa ja maantiedettä.

Valintakokeessa on erilaisia luonnontieteellisiä ja matemaattisia tehtäviä.

Matematiikka-luonnontieteen painotusta voi opiskella Vartiokylän yläasteen koulussa.

Opetuksessa harjoitellaan valokuvaamista, videointia sekä uutisten ja muiden mediatekstien kirjoittamista. Lisäksi tutkitaan median sisältöjä. Oppitunneilla oppilaat tekevät omia mediatöitä. Mediakasvatuksessa käytetään koulun kuvausvälineitä ja tietokoneita. Omia laitteita ei tarvita. Mediakasvatuksen oppilaat vierailevat eri media-alan kohteissa, kuten toimituksissa tai yrityksissä sekä näyttelyissä.

Valintakokeessa on kaksi osaa: ryhmätyökoe ja yksilökoe. Ryhmätyökokeessa oppilas osoittaa, että hän osaa työskennellä yhdessä muiden kanssa. Yksilökokeessa oppilas tekee kirjoitus- ja piirtämistehtäviä.

Mediakasvatuksen painotusta voi opiskella Hiidenkiven ja Vuoniityn peruskoulussa.

Opetuksessa harjoitellaan monipuolisesti soittoa ja laulua, musiikin teknologian hyödyntämistä ja musiikin luovaa tuottamista. Pääpaino on yhteismusisoinnissa, mutta oppilaalla on myös mahdollisuus omien taitojen ja mielenkiinnonkohteiden kehittämiseen. Oppilaat soittavat eri instrumentteja, kehittävät omaa musiikillista ilmaisuaan ja osallistuvat erilaisiin projekteihin sekä esityksiin.

Valintakokeessa on rytmi- ja melodiatehtäviä sekä oppilas antaa mahdollisen laulu- ja/tai soittonäytteen.

Musiikin painotusta voi opiskella Kruununhaan yläasteen koulussa, Laajasalon, Pakilan, Porolahden, Suutarilan ja Vuoniityn peruskouluissa sekä Oulunkylän yhteiskoulussa. Ruotsinkielistä musiikin painotettua opetusta antaa Åshöjdens grundskola.

Taideilmaisussa opiskellaan kuvataidetta, musiikkia, käsityötä ja ilmaisutaitoa. Taideilmaisussa tehdään omia taidetöitä ja yhteisiä projekteja. Oppilaat vierailevat eri kulttuurikohteissa kuten teattereissa ja museoissa. Yhteistyötä tehdään eri kulttuuritoimijoiden kanssa. Opetuksessa painotetaan vuosittain eri taideaineita. 7. luokalla tutustutaan eri taiteenaloihin. 8. luokalla painotetaan teatteri-ilmaisua ja 9. luokalla keskitytään itselle tärkeään taidemuotoon.

Valintakokeessa on tehtäviä kuvataiteesta, musiikista, käsityöstä ja ilmaisutaidosta. Valintakokeessa oppilas näyttää, että osaa tehdä yhteistyötä.

Taideilmaisun painotusta voi opiskella Puistopolun peruskoulussa.
 

Oppilas tutustuu omaan liikkeeseen, tanssiin taiteena, työskentelee ryhmässä ja harjoittelee esiintymistä koulun ja lähiympäristön eri juhlissa ja tilaisuuksissa. Oppilaat katsovat esityksiä ja vierailevat museoissa, näyttelyissä ja työpajoissa. Tanssitaiteessa tehdään yhteistyötä muiden koulujen ja kulttuuritoimijoiden kanssa.

Valintakokeessa oppilas tekee sekä yksin että 9–12 hengen pienryhmässä opettajan ohjaamia tehtäviä. Oppilas näyttää valmiuksiaan liikkeellisissä tehtävissä ja ryhmätyöskentelyssä.

Tanssitaiteen painotusta voi opiskella Kruununhaan yläasteen koulussa.

Oppilas voi perehtyä itseään kiinnostavaan teemaan: tanssi, draama, elokuvaus, kuvataide, lavastus, musiikki sekä esitysteknologia eli äänentoisto ja lavavalaistus. 7. luokalla oppilaat tutustuvat painotuksen eri osa-alueisiin. 8. ja 9. luokalla oppilaat syventävät osaamistaan ja erikoistuvat itseään kiinnostavaan aiheeseen.

Valintakokeessa on erilaisia toiminnallisia ja luovia tehtäviä.

Ilmaisun painotusta voi opiskella Pitäjänmäen peruskoulussa.

Opetus sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita soveltavasta ongelmanratkaisusta, kädentaidoista ja tietotekniikasta. Opetus sisältää monipuolista teknologian käyttöä. Teknologian avulla yhdistetään taito- ja taideaineita lukuaineisiin: esim. Kemiaa keittiössä -kokonaisuudessa opiskellaan kemiaa, kotitaloutta ja tietotekniikkaa.

Valintakokeessa oppilas tekee soveltavia tehtäviä, joissa tarvitaan esimerkiksi päättelytaitoa. Valintakokeessa on teknillistä piirtämistä kynällä ja paperilla.

Teknologiakasvatuksen painotusta voi opiskella Aurinkolahden peruskoulussa.

Viestinnän painotus sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita viestinnästä, ilmaisusta, tietotekniikasta, luovasta kirjoittamisesta ja yhteistyöstä. Viestinnässä harjoitellaan viestintä- ja ilmaisutaitoja - yhdessä ja yksin. Lisäksi harjoitellaan medialukutaitoa. Oppilaat luovat mediateoksia kuten videoita, mainoksia ja lehtiä. Samalla opitaan tieto- ja viestintätekniikkaa. Viestinnän oppilaat tekevät opintoretkiä. 9. luokalla oppilaat opiskelevat visuaalista viestintää.

Valintakokeessa arvioidaan oppilaan viestintätaitoja.

Viestinnän painotusta voi opiskella Vartiokylän yläasteen koulussa.