Alternativ efter årskurs 6
- Om ditt barn går i en närskola som har årskurserna 1–9 fortsätter barnet i årskurs 7–9 i samma skola.
- Om barnet går i en närskola som har årskurserna 1–6 anvisas en närskola i det egna området som barnet går vidare till för årskurs 7–9.
- Du kan också ansöka om en plats för ditt barn i intensifierad, tvåspråkig eller engelskspråkig undervisning. De flesta av dessa alternativ erbjuds enbart i finskspråkiga skolor.
- Du kan även ansöka om plats för eleven i en annan närskola än den staden anvisat. Om det finns lediga platser i skolan kan eleven få plats.
- Om ditt barn redan studerar i ett alternativ med intensifierad undervisning eller grundläggande utbildning på ett annat språk, kan barnet fortsätta i samma utbildning även i årskurs 7–9 utan ett nytt lämplighetsprov. Du kan också ansöka om en plats för barnet i närskolan, men det är inte säkert att barnet kan få en plats.
Anmälan och ansökan till årskurs 7 i Wilma
Anmäl ditt barn till årskurs 7 med formuläret i Wilma under ansökningstiden. Skolan kan ge mer information om hur man fyller i Wilma-formuläret. Försenade ansökningar behandlas inte.
Om ditt barn går i en svenskspråkig skola och vill ansöka om plats i en finskspråkiga skola eller tvärtom, om barnet ännu inte bor i Helsingfors eller om du inte har tillgång till Wilma ber vid dig läsa anvisningarna under rubriken "Ansökan som inte sker via Wilma".
Till den svenskspråkiga intensifierad undervisningen ansöker eleven enligt skolans egna anvisningar. Svenskspråkig intensifierad undervisning ordnas från och med läsåret 2025–2026 i Kottby grundskola (nuvarande Kottby lågstadieskola). Läs mer om hur du ansöker på Kottby grundskolas webbsida under rubriken "Intensifierad musikundervisning från årskurs 7".
Tidtabell för läsåret 2025–2026
-
1.11–14.12.2024
Skolorna kan hålla informationsmöten. Tidpunkterna för mötena finns på skolornas webbplatser.
-
16.12.2024–16.1.2025
Anmäl ditt barn genom blanketten i Wilma. Observera att du måste logga in i Wilma via en webbläsare för att komma åt blanketten.
Alla vårdnadshavare till sjätteklassare ska under ansökningstiden fylla i ett formulär i Wilma för att meddela om elevens val vid övergången till årskurs 7.
-
23.1.–27.2.2025
Skolorna ordnar lämplighetstest till intensifierad och tvåspråkig undervisning. Exakt tidpunkt finns på skolornas egna webbsidor.
-
26.3.2025
Besluten om elevantagningen skickas per post.
Om ditt barn går i en svenskspråkig skola och vill ansöka om plats i en finskspråkig skola, eller om ditt barn går i en finskspråkig skola och vill ansöka om en plats i svenskspråkig skola, ska du anmäla ditt barn till skolan genom blanketterna nedan. Om ditt barn inte bor i Helsingfors eller om ditt barn går i en privatskola i Helsingfors och ni inte har tillgång till stadens Wilmatjänst ska du också anmäla barnet genom blanketterna nedan.
- Ansökningsblankett till de svenskspråkiga skolorna för läsåret 2025–2026(Länk leder till extern tjänst)
- Anmälnings- och ansökningstiden till de finskspråkiga skolorna för läsåret 2025–2026(Länk leder till extern tjänst)
Du behöver inga Wilma-inloggningsuppgifter för att fylla i blanketten, enbart en fungerande e-postadress.
Skriv först in din e-postadress i adressfältet och klicka sedan på ”Skicka ett bekräftelsemeddelande” Gå sedan till din inkorg och klicka på länken i meddelandet du fått. Därefter kan du fylla i anmälningsblanketten.
Efter att du sparat blanketten får du ett bekräftelsemeddelande till din inkorg om att vi tagit emot blanketten.
Helsingfors stad antar i första hand elever som är bosatta i Helsingfors till undervisning som ordnas av staden. En sökande som flyttar till Helsingfors anses vara bosatt i Helsingfors när den sökandes hemadress enligt befolkningsregistret är i Helsingfors när beslutet om elevantagningen fattas och när läsåret börjar.
Om det finns plats i en grupp för intensifierad, tvåspråkig eller engelskspråkig undervisning när elever bosatta i Helsingfors har antagits antar vi även elever bosatta i andra kommuner som har avlagt inträdesprovet med godkänt resultat. Dessa elever rangordnas enligt poängantalen i inträdesprovet. Vårdnadshavarna ansvarar för resorna till och från skolan och kostnaderna för dessa resor för elever från andra orter.
Mer information om alla praktiska frågor fås från områdets skola och dess webbplats.
Länk till ansökningsblanketten finns under rubriken "Ansökan som inte sker via Wilma" när ansökningstiden pågår.
Intensifierad undervisning från och med årskurs 7.
Intensifierad undervisning på svenska ordnas av Kottby grundskola. Ansökningsanvisningar till den svenskspråkiga intensifierade undervisningen finns på skolans egen webbplats.
Ditt barn kan ansöka till intensifierad undervisning i finskspråkiga skolor genom ett lämplighetstest. Anmäl ditt barn till lämplighetstestet genom Wilma eller genom en skild elektronisk blankett, mer information finns under rubriken Ansökan som inte sker via Wilma.
Eleven kan ansöka till fem olika alternativ, det vill säga skolor och/eller specialiseringar. Ansökningsalternativen placeras i prioritetsordning. Skolor med samma specialisering använder samma lämplighetstest (med undantag för Helsingin normaalilyseo, som har ett eget inträdesprov i latin), och eleven deltar i lämplighetstestet hos sitt förstahandsval bland de skolor som har specialiseringen i fråga.
Staden erbjuder även undervisning på engelska och på två språk från och med årskurs 7. Du kan läsa mer om de här alternativen på sidan Intensifierad undervisning och grundläggande utbildning på olika språk.
Närmare information om tidpunkterna samt lämplighetstest och utrustning som behövs för dem finns på skolans webbplats. Du får inte en personlig kallelse till lämplighetstest.
Intensifierad undervisning är undervisning som fokuserar på ett visst ämne eller ämnesområde. Eleven har fler lektioner i det intensifierade ämnet eller ämnesområdet än de andra eleverna. För elever som deltar i intensifierad undervisning kan skolveckan vara 1–2 timmar längre än för elever som deltar i den allmänna undervisningen.
Den intensifierade undervisningen börjar i årskurs 7. Alla intresserade kan söka till den intensifierade undervisningen. Ingen tidigare erfarenhet av ämnet krävs för att delta. Om en elev vill söka till den intensifierade undervisningen ska hen delta i ett urvalsprov i årskurs 6. På urvalsprovet testas elevens färdighet att delta i den intensifierade undervisningen.
Eleverna som väljs ut genom urvalsprovet kan placeras i en undervisningsgrupp med elever som deltar i den allmänna undervisningen. Då hålls bara lektionerna i det intensifierade ämnet i en egen undervisningsgrupp. Eleverna som väljs ut genom urvalsprovet kan också utgöra en egen undervisningsgrupp.
Mer information om intensifierade ämnen och urvalsprov finns på skolornas egna webbplatser edu.hel.fi/sokskolor, eller så kan du kontakta den skola som erbjuder den intensifierade undervisningen.
Med uttrycksförmåga avses konsten att framträda. Vi lär oss uttrycksförmåga i grupp genom lekar och roller. På uttryckslektionerna övar vi på tal, rörelse, dans, teater och musik. Målet är att eleverna ska hitta sitt eget sätt att uttrycka sig på.
Urvalsprovet innehåller olika uttrycksuppgifter.
Intensifierad undervisning i uttryck ges på grundskolan Kannelmäen peruskoulu.
Eleverna lagar hälsosamma och ekologiska måltider, motionerar mångsidigt och bidrar till att också få de andra eleverna att röra på sig. På olika utflykter får eleverna lära sig friluftskunskaper som hur man lagar mat och rör sig i naturen. Eleverna övar på att planera och organisera idrottsevenemang. I undervisningen fokuserar vi på vardags-, hälso- och upplevelsemotion. Målet är att eleverna ska lära sig att främja sitt eget och andras välbefinnande.
Urvalsprovet innehåller uppgifter som mäter elevernas förmåga att planera och leda idrott i grupp. Urvalsprovet innehåller olika skriftliga uppgifter om huslig ekonomi och välbefinnande.
Intensifierad undervisning i huslig ekonomi och gymnastik ges på Nordiska skolan.
Eleverna sätter sig in i och fördjupar sig i olika sätt att skapa bilder. Vi skapar bilderna genom att till exempel rita, måla, forma, bygga och använda digitala hjälpmedel. Eleven är en del av en konstnärlig skolgemenskap. Eleverna deltar i ämnesövergripande samarbeten, konstprojekt och får ta del av det aktuella kulturutbudet.
Urvalsprovet innehåller olika konstuppgifter.
Intensifierad undervisning i bildkonst ges på högstadieskolan Mejlahden yläasteen koulu, grundskolorna Aleksis Kiven peruskoulu och Porolahden peruskoulu, Helsingin uusi yhteiskoulu och Helsingin yhteislyseo.
I den intensifierade undervisningen i digital bildkonst använder vi mer digitala hjälpmedel som datorer och surfplattor.
Urvalsprovet är detsamma som urvalsprovet för bildkonst, men med en extra uppgift som mäter elevernas digitala visuella färdigheter.
Intensifierad undervisning i digital bildkonst ges på högstadieskolan Meilahden yläasteen koulu.
På latinlektionerna lär vi oss latin, antikens historia och grekisk-romersk mytologi. Undervisningen går ut på att eleverna utvecklar sina kunskaper i latin, vilket är till stöd för undervisningen i modersmål och andra språk. Att lära sig latin ger ett omfattande stöd för att förstå kultur och främmande ord. Eleverna läser latin som ett valfritt B2-språk.
På urvalsprovet mäts elevernas kunskaper i finska. Normallyceum i Helsingfors har sitt eget urvalsprov.
Intensifierad undervisning i latin ges på Normallyceum i Helsingfors, Herttoniemen yhteiskoulu och Töölön yhteiskoulu.
Eleverna kan fördjupa sig i ett tema som intresserar dem: dans, drama, film, bildkonst, scenografi, musik och presentationsteknik, dvs. ljudåtergivning och scenbelysning. I årskurs 7 får eleverna lära sig om de olika delområdena av den intensifierade undervisningen. I årskurs 8 och 9 fördjupar eleverna sina kunskaper och specialiserar sig i ett ämne som intresserar dem.
Urvalsprovet innehåller olika funktionella och kreativa uppgifter.
Den intensifierade undervisningen ges på grundskolan Pitäjänmäen peruskoulu.
Gymnastikklasser
På gymnastiklektionerna övar vi på olika grenar och motionsformer på ett mångsidigt sätt. Eleverna har möjlighet att delta i idrottsträningar som samordnas av Urhea före och efter skolan ett par gånger i veckan.
Urvalsprovet består av idrottstester som sker inomhus och mäter rörelseförmåga, snabbhet, uthållighet, styrka, balans, rytm, rörlighet och förmåga att hantera utrustning. Information om provet: www.soveltuvuuskoe.fi(Länk leder till extern tjänst) (på finska).
Intensifierad undervisning i gymnastik ges på grundskolorna Haagan peruskoulu, Itäkeskuksen peruskoulu, Laajasalon peruskoulu, Merilahden peruskoulu, Pakilan peruskoulu, Puistopolun peruskoulu och Pukinmäenkaaren peruskoulu och på Maunulan yhteiskoulu.
Idrottsklasser (Urhea)
Idrottshögstadierna har beviljats status som idrottshögstadium av Finlands Olympiska Kommitté. Syftet med idrottshögstadierna är att stödja unga tävlingsidrottare i att kombinera studier och idrott och att växa som idrottare. Eleverna deltar i gren- och fysträning som samordnas av Urhea. Undervisningen är planerad så att eleverna har möjlighet att delta i idrottsträning på för- och eftermiddagar.
Urvalsprovet består av idrottstester som sker inomhus och mäter rörelseförmåga, snabbhet, uthållighet, styrka, balans, rytm, rörlighet och förmåga att hantera utrustning. Information om provet: www.soveltuvuuskoe.fi(Länk leder till extern tjänst). (på finska). Dessutom deltar eleven i ett test för den idrottsgren som hen väljer.
Idrottsklasser finns på grundskolorna Haagan peruskoulu, Pasilan peruskoulu, Puistopolun peruskoulu och Pukinmäenkaaren peruskoulu, och på Herttoniemen yhteiskoulu och Pohjois-Haagan yhteiskoulu. Mer information: https://urhea.fi/(Länk leder till extern tjänst) (på finska).
Den intensifierade undervisningen i natur och vetenskap stöder undervisningen i biologi, kemi och fysik på ett praktiskt sätt. Undervisningen passar alla som är intresserade av exempelvis natur, astronomi eller att jobba i laboratorium. Eleverna lär sig om olika naturvetenskapliga ämnen på ett mångsidigt sätt. På lektionerna gör vi exkursioner, utforskar till exempel rymden och naturen och övar på att skapa forskning. Eleverna får lära sig hur man kan påverka sin omgivning och vilken typ av livsmiljö jorden är.
Urvalsprovet innehåller tillämpade uppgifter inom naturvetenskapliga ämnen.
Intensifierad undervisning i natur och vetenskap ges på grundskolorna Käpylän perusukoulu, Merilahden peruskoulu och Vesalan peruskoulu.
På matematiklektionerna får eleverna inspiration att lösa matematiska problem och fördjupa sin förståelse för matematik. Det är roligt att lära sig matematik tillsammans med andra matematikintresserade. Vi fördjupar kunskaperna i matematik och tillämpar dem mer än i de andra klasserna.
På urvalsprovet testas elevernas kunskaper i grundläggande räkning och verbal problemlösning. Ingen miniräknare används vid urvalsprovet.
Intensifierad undervisning i matematik ges på Maunulan yhteiskoulu, Munkkiniemen yhteiskoulu, Pohjois-Haagan yhteiskoulu, Töölön yhteiskoulu och Helsingin yhteislyseo.
Eleverna undersöker och observerar naturvetenskapliga fenomen. Undervisningen omfattar forskning och studiebesök. Varje årskurs har sitt eget tema som är kopplat till ett övnings- och konstämne. I årskurs 7 undersöker vi Östersjön och kombinerar biologi och bildkonst. I årskurs 8 gör vi skogsutflykter och utforskar sambanden mellan fysik och gymnastik. I årskurs 9 lagar vi mat, studerar kemi och kombinerar matematik och geografi.
Urvalsprovet innehåller olika naturvetenskapliga och matematiska uppgifter.
Intensifierad undervisning i matematik–naturvetenskap ges på högstadieskolan Vartiokylän yläasteen koulu.
Undervisningen går ut på att eleverna får öva på att fotografera, filma och skriva nyhetstexter och andra medietexter. Vi granskar också medieinnehåll. På lektionerna gör eleverna sina egna medieprojekt. På lektionerna i mediefostran använder vi skolans foto- och filmutrustning och datorer. Ingen egen utrustning behövs. Eleverna inom mediefostran besöker olika platser inom mediebranschen, till exempel redaktioner eller företag och utställningar.
Urvalsprovet består av två delar: ett grupparbetsprov och ett individuellt prov. I grupparbetsprovet visar eleven att hen kan arbeta tillsammans med andra. I det individuella provet utför eleven skriv- och rituppgifter.
Intensifierad undervisning i mediefostran ges på grundskolorna Hiidenkiven peruskoulu och Vuoniityn peruskoulu.
På lektionerna övar vi spel och sång, användning av musikteknik och kreativ musikproduktion på ett mångsidigt sätt. Huvudfokus ligger på att musicera tillsammans, men eleverna får också möjlighet att utveckla sina egna färdigheter och intressen. Eleverna får spela olika instrument, utveckla sitt eget musikaliska uttryck och delta i olika projekt och uppträdanden.
Urvalsprovet innehåller rytm- och melodiuppgifter och eleven ska eventuellt lämna ett sång- och/eller instrumentprov.
Intensifierad undervisning i musik ges på högstadieskolan Kruununhaan yläasteen koulu, grundskolorna Laajasalon peruskoulu, Pakilan peruskoulu, Porolahden peruskoulu, Suutarilan peruskoulu och Vuoniityn peruskoulu, och på Oulunkylän yhteiskoulu. Intensifierad undervisning i musik ges på svenska på Åshöjdens grundskola.
På lektionerna i konstuttryck lär vi oss bildkonst, musik, handarbete och uttrycksförmåga. Vi skapar egna konstverk och gör gemensamma projekt. Eleverna får besöka olika kulturobjekt som teatrar och museer. Vi samarbetar med olika kulturaktörer. Varje år fokuserar vi på olika konstämnen i undervisningen. I årskurs 7 lär vi oss om olika konstarter. I årskurs 8 fokuserar vi på teateruttryck och i årskurs 9 får eleverna fokusera på en konstform som är viktig för dem.
Urvalsprovet innehåller uppgifter inom bildkonst, musik, handarbete och uttrycksförmåga. På urvalsprovet får eleverna visa att de kan samarbeta.
Intensifierad undervisning i konstuttryck ges på grundskolan Puistopolun peruskoulu.
Eleverna får lära sig om sin egen rörelse och dans som konstform, de får arbeta i grupp och öva på att uppträda på olika fester och evenemang på skolan och i närområdet. Eleverna tittar på framträdande och besöker museer, utställningar och verkstäder. På lektionerna i danskonst samarbetar vi med andra skolor och kulturaktörer.
På urvalsprovet utför eleverna uppgifter under ledning av en lärare, både ensamma och i en liten grupp på 9–12 elever. Eleverna får visa sina färdigheter i rörelsebaserade uppgifter och grupparbete.
Intensifierad undervisning i danskonst ges på högstadieskolan Kruununhaan yläasteen koulu.
Undervisningen passar alla som är intresserade av tillämpad problemlösning, skapande arbete och informationsteknik. Undervisningen omfattar mångsidig användning av teknik. Med hjälp av teknik kombinerar vi övnings- och konstämnen med läsämnen: till exempel helheten Kemi i köket går ut på att eleverna får lära sig kemi, huslig ekonomi och informationsteknik.
På urvalsprovet gör eleverna tillämpade uppgifter som kräver till exempel slutledningsförmåga. Urvalsprovet omfattar tekniskt ritande med penna och papper.
Intensifierad undervisning i teknologifostran ges på grundskolan Aurinkolahden peruskoulu.
Intensifierad undervisning i kommunikation passar alla som är intresserade av kommunikation, uttryck, informationsteknik, kreativt skrivande och samarbete. På lektionerna i kommunikation övar eleverna på förmågan att kommunicera och uttrycka sig, tillsammans och på egen hand. Dessutom övar vi på medieläskunnighet. Eleverna får skapa medieverk som videor, annonser och tidningar. Samtidigt lär de sig informations- och kommunikationsteknik. Eleverna som deltar i undervisningen åker på exkursioner. I årskurs 9 lär eleverna sig om visuell kommunikation.
På urvalsprovet bedöms elevernas kommunikationsförmåga.
Intensifierad undervisning i kommunikation ges på högstadieskolan Vartiokylän yläasteen koulu.