Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Satu Wendell
+358 9 310 38781
satu.wendell@edu.hel.fi
Skolsekreterare
Karin Fougstedt
+358 9 310 28401
karin.fougstedt@hel.fi
Rektor
Heidi Dufva
+358 9 310 36785
heidi.dufva@hel.fi
Tillgänglig: sal
I Kottby lågstadieskola finns årskurserna 1-6. Skolan har allt som allt 183 elever läsåret 2024-2025. Vi är enligt planen i utrymmena på Backasgatan 84 vån 3, tills den nya skolbyggnaden på Pohjolagatan 45 färdigställs i augusti 2025. I Arabiastranden, Parisgränden 2 A 2, finns vår kvartersskola sedan hösten 2009. Där jobbar årskurserna 1A och 2A.
Från och med läsåret 2025–2026 utvidgas Kottby lågstadieskola till en enhetlig grundskola med årskurserna 1–9. Samtidigt flyttar även den intensifierade musikundervisningen från Åshöjdens grundskola till Kottby grundskola. Läs mer om de tidtabellen under rubriken "Förändringar som berör Åshöjdens grundskola, Zacharias Topeliusskolan och Kottby lågstadieskola".
Kottby lågstadieskola värnar om elevernas basfärdigheter. Eleverna arbetar konkret och praktiskt med det undervisningsstoff som behandlas.
Förutom ämnesmålen som finns i skolans läroplan, strävar vi i Kottby lågstadieskola till att skapa en god inlärningsmiljö och trevlig stämning i skolan, en "Kottby anda".
Elevernas sociala utveckling och deras samarbetsförmåga är också en viktig del av skolans verksamhet.
Vår skola
I årskurserna 1–6 läser eleverna ett eller två språk vid sidan av sitt modersmål. A1-språket är det obligatoriska språk som man nu börjar läsa i årskurs 1. Studierna i A2-språket inleds i årskurs 3.
Språkutbudet i Kottby lågstadieskola:
A1-språk Finska
A2-språk Engelska eller tyska
För att en grupp i tyska skall bildas behövs minst 12 intresserade elever. Ett samarbete kan etableras med ett närliggande svenskspråkigt lågstadium, ifall timresurserna ger vika, för att bilda en grupp.
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
Undervisningen i grundskolan styrs av skolans läroplan. I läroplanen tar man upp målen för skolarbetet, vilka ämnen man läser i skolan, hur man arbetar i skolan och hur man kan stödja eleverna.
Målet är att undervisningen ska vara så nära skolelevens vardag som möjligt. Varje klass har en egen lärare som undervisar under de flesta lektionerna. Vid sidan av den egna läraren kan det finnas en speciallärare, en lärare för barn med invandrarbakgrund eller en skolassistent.
Eleverna får läroböckerna och annat skolmaterial gratis från skolan. Skolorna väljer själva vilka läromedel de använder.
Föräldramöte angående övergången till Kottby Grundskola 5.3.2025
Vi ordnar ett föräldramöte angående övergången till Kottby Grundskola 5.3.2025 kl.17.30. Rektorerna Heidi Dufva och Birgitta Ponthin berättar om övergången.
Föräldrakaffe för vårdnadshavare till blivande åk 1, ordnas 6.5.2025
Föräldrakaffe för vårdnadshavare till blivande åk 1, ordnas 6.5.2025 kl.8. Rektorerna Heidi Dufva och Birgitta Ponthin informerar.
Lov- och arbetstider 2024-2025
Höstterminen 8.8.2024 (tor) – 20.12.2024 (fre)
Höstlovet 14.10.2024 (må) – 18.10.2024 (fre)
Jullovet 21.12.2024 (lör) – 6.1.2025 (mån)
Vårterminen 7.1.2025 (ti) – 31.5.2025 (lö)
Sportlovet 17.2.2025 (må) – 21.2.2025 (fre)
Påsklov (to) 17.4.2025 - 21.4.2025 (må)
Lördag 24.5.2025 Staffettkarneval är en skoldag.
Tycker ditt barn om att sjunga? Skulle han eller hon önska att musiklektionerna i skolan var fler?
Barn med ett särskilt intresse för musik erbjuds en möjlighet att söka till intensifierad musikundervisning från och med årskurs 3. Drygt 10 elever antas årligen.
Från och med läsåret 2025–2026 ordnas den intensifierade musikundervisningen i blivande Kottby grundskola, alltså nuvarande Kottby lågstadieskola. Observera att lämplighetstest och informationsmöten inför nästa läsår ordnas i Åshöjdens grundskola.
Eleverna som går i musikklass har fyra timmar musik per vecka. I undervisningen ingår sång, körsång, enkelt instrumentspel, grundläggande musikteori och musikkunskap.
Så här ansöker du till intensifierad undervisning från årskurs 3
Alla elever i årskurs 2 i stadens svenska skolor deltar i januari i ett musikalitetstest som ordnas i den egna skolan. I februari ordnas ett lämplighetstest för intensifierad undervisning. I detta ingår en individuell del och en gruppdel.
Anmälningsblanketten till lämplighetstestet skickas med resultatet för musikalitetstestet. Lämplighetstesten till musikklassen anordnas i Åshöjdens grundskola under vecka 6, onsdag 5.2.2025 och torsdag 7.2.2025. I dem ingår en individuell del och en gruppdel. OBS! Anmälan ska vara inlämnad senast måndag 27.1.2025 kl.16.00. En bekräftelse på att man vill ta emot en erbjuden plats i musikklassen skall vara Åshöjdens grundskola tillhanda senast onsdagen den 26.2.2025. Alla får en personlig kallelse till lämplighetstestet. Var och en får både en individuell tid och en grupptid och ska delta i bådadera. Under lämplighetstestet får eleven sjunga en valfri sång, härma rytmer och melodier samt delta i gruppstunden då vi musicerar tillsammans. Elever som spelar ett instrument får spela ett kort stycke.
Anmälningsblanketten till lämplighetstestet skickas med musikalitetstestresultaten. Om en elev blir erbjuden en plats kan familjen ta ställning till om hen tar emot platsen eller fortsätter i sin egen skola. Eleverna kan efter åren på åk 3–6 fortsätta i musikklass i samma skola på åk 7–9.
Vi ordnar ett informationsmöte om musikklasserna i Åshöjdens grundskola onsdagen den 22.1.2025 kl. 18.00. Barnen får då gärna komma med och bekanta sig med skolan. Förfrågningar som gäller musikklasserna kan göras per e-post till anna.schultz@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)(Länk öppnar standardprogram för e-post).
Ungdomar med ett speciellt intresse för musik erbjuds en möjlighet att söka till musikklass. Antalet elever som antas till åk 7 varierar, men det maximala antalet per årskull är 18. En informationsvideo om verksamheten i musikklasserna i årskurs 7–9 kommer att visas i de svenskspråkiga skolorna för alla elever i årskurs 6.
Från och med läsåret 2025–2026 ordnas den intensifierade musikundervisningen i blivande Kottby grundskola, alltså nuvarande Kottby lågstadieskola. Observera att lämplighetstest och informationsmöten inför nästa läsår ordnas i Åshöjdens grundskola.
Eleverna som går i musikklass i årskurs 7–9 har 67,5 minuter musikundervisningen med klassen två gånger per vecka och 60 minuter körundervisning med klassen en gång per vecka. I undervisningen ingår främst bandspel, sång och körsång i olika stilar från mera klassiskt till pop och rock. Vi deltar i olika projekt både i och utanför skolan.
Till den intensifierade musikundervisningen åk 7–9 antas elever som
- har ett stort intresse för sång och spel
- har intresse för och färdigheter att mucisera i grupp
- har grundläggande kunskaper i musikkunskap (b.a. notnamn, intervall upp till en oktav, notvärden, vanligaste taktarter)
- OBS! Alla sökande beaktas.
Så här ansöker du till intensifierad musikundervisning från årskurs 7
Antagningen till musikklassen sker genom ett lämplighetstest som består av ett musikalitetstest och ett prov i musikkunskap som är gemensamt för alla sökande och en individuell del där den sökande visar sina musikaliska färdigheter. Musikklasserna erbjuder platser för elever skrivna i Helsingfors.
Lämplighetstesten till musikklass åk 7 anordnas torsdagen den 23.1.2025 i Åshöjdens grundskolas utrymmen. I dem ingår en individuell del och en gemensam del där musikalitet och grunderna i musikkunskap testas. Anmälning till lämplighetstest skall skickas senast fredagen den 17.1.2025 kl 16.00 via e-post till skolans kansli (dolores.olin@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)(Länk öppnar standardprogram för e-post)) . Om eleven blir erbjuden en plats kan ni ta ställning till om hen vill gå i musikklass eller fortsätta i sin egen närskola.Ett informationsmöte om musikklasserna 7–9 ordnas i Åshöjdens grundskola onsdagen den 11.12.2024 kl. 18.00, i samband med det allmänna informationsmötet för åk 7. Vi presenterar då också musiklassernas verksamhet med några elevuppträdanden. Förfrågningar som gäller musikklasserna kan även göras per e-post till musiklektorn Johanna Perret (johanna.perret@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)(Länk öppnar standardprogram för e-post)).
Gemensam del
Den gemensamma delen består av ett musikalitetstest (Karma-test) och ett musikkunskapsprov (bl.a. notnamn, intervall). Alla sökande beaktas.
Den individuella delen består av att:
- Eleven sjunger en självvald sång utan ackompanjemang
- Eleven ger prov på sina solistiska färdigheter i sitt huvudinstrument. Ifall huvudinstrumentet är sång, uppför man utöver föregående en till självvald kort sång (sammanlagt 2 sånger). Alla sökande sjunger dessutom en av juryn vald enkel barnsång (t.ex. Blinka lilla stjärna) samt en kanonsång.
- Rytm- och gehörstest. Eleven härmar korta rytmer och melodislingor efter lärarens anvisningar.
För vårdnadshavarna
Samarbetet mellan hem och skola är en del av skolans verksamhet som fastställs i läroplanen. Skolan kommer överens om verksamhetsformerna i samarbete med föräldrarna.
Samtliga skolor i Helsingfors har en direktion med representanter för föräldrarna. Direktionen beslutar om skolans verksamhetsplan, väljer de ordinarie lärarna, godkänner budgeten och framlägger ett förslag till läroplan för utbildningsnämndens svenska sektion.
Föräldrarna får en chans att bekanta sig med varandra genom tillställningar som ordnas av skolan eller vid evenemang som ordnas av klassföräldrarna.
För samarbetet mellan hem och skola har man utvecklat det elektroniska systemet Wilma, som fungerar som en informationskanal mellan vårdnadshavarna och skolorna. Genom Wilma får vårdnadshavarna aktuell information om sitt barns skolgång. Om du har problem med inloggningen eller behöver nya nyckel koder kontakta skolsekretare Karin Fougstedt, karin.fougstedt(at)hel.fi.
Skolan informerar hemmen om frågor som gäller eleven och skolan. På motsvarande sätt förväntas det att vårdnadshavarna informerar skolan om frågor som gäller barnet, till exempel frånvaro.
Klasslärarna informerar vårdnadshavarna genom Wilma, veckobrev, skoldagboken eller via telefonsamtal. Den ömsesidiga kommunikationen mellan vårdnadshavare och lärare bör ske på ett uppbyggande sätt.
Föräldraföreningen
Föräldraföreningen är frivillig verksamhet för skolans och elevernas bästa. Föräldraföreningen ordnar evenemang och program i samarbete med skolan. Föreningen kan också fungera som extra stöd för skolans officiella beslutande organ, direktionen. Samarbete med andra föräldrar kan också vara ett stöd i olika uppfostringsfrågor.
Vid Kottby lågstadieskola fungerar Kottby Hem och Skola rf. Som medlem i riksföreningen Hem och Skola samt medlem i föreningen Norr om stan presenterar föreningen sig på nätet och i tidningar.
Kottby Hem och Skola rf styrelses ordförande är Elina Mattson. Som lärarrepresentant fungerar lärare Catharina Sjölund.
Under de kommande åren kommer specialklasserna för elever med förlängd läroplikt, alltså Toiniverksamheten, att flytta från Zacharias Topeliusskolan till Åshöjdens grundskola. Samtidigt flyttar årskurs 7–9 samt musikklasserna från Åshöjdens grundskola till den nya skolbyggnaden i Kottby.
Innan Toniverksamheten flyttar till Åshöjdens grundskola renoveras de utrymmen de kommer att flytta till. Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan inleds efter att Toniverksamheten flyttat ut. Projekten genomförs under åren 2024–2027.
Via denna responskanal(Länk leder till extern tjänst) har du möjlighet att framföra dina synpunkter till de arbetsgrupper och tjänstemän som arbetar med förändringarna. Vi läser kontinuerligt den inkomna responsen, och tar hänsyn till den i det fortsatta arbetet.
Du hittar en mer exakt beskrivning av förändringarna som kommer att ske och tidtabellen för projekten i tidslinjen nedan.
Tidtabell för flytt, renoveringar och nybygge
Tidtabellen för de förändringar som berör Zacharias Topeliusskolan, Åshöjdens grundskola och Kottby lågstadieskola.
-
Augusti 2025
- Kottby lågstadieskolas nya skolbyggnad på adressen Pohjolagatan 45 är klar. Kottby lågstadieskola flyttar tillbaka till skolan från tillfälliga lokaler.
- Årskurs 7–9 i Åshöjdens grundskola flyttar till den nybyggda skolan i Kottby.
- Den intensifierade musikundervisningen flyttar från Åshöjdens grundskola till den nya skolbyggnaden i Kottby.
- Renoveringen av utrymmen för Toiniverksamheten inleds i Åshöjdens grundskola.
-
Januari 2026
- Toiniverksamheten inleds i Åshöjdens grundskola.
- Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan inleds. Zacharias Topeliusskolan flyttar till tillfälliga lokaler. Exakt adress meddelas senare.
-
Augusti 2027
Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan är klar. Eleverna inom allmänundervisningen flyttar tillbaka till den nyrenoverade skolan.
Personalens kontaktuppgifter
Lärarna kontaktas i första hand via Wilma-programmet eller per e-post fornamn.efternamn@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).
Kottby lågstadieskola
Besöksadress:
Backasgatan 84, 3 våningen Kottby
Parisgränden 2 A 2, Arabia kvartersskola, (ingång från gården)
Postadress:
PB 60301, 00099 Helsingfors stad (Kottby)
PB 56301, 00099 Helsingfors stad (Arabias kvartersskola)
Skolsekreterare
Karin Fougstedt
tfn 040 334 8559, karin.fougstedt@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Kansliet är öppet må kl. 8–14, ti 8-15.
Rektor
Heidi Dufva
tfn 040 536 4397
heidi.dufva@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Platsschef
Satu Wendell, tfn 040 531 4061
satu.wendell@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Direktionens ordförande
Krister Ax
krister.ax@gmail.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Lärarrummet
tfn 09 310 82310, 040 334 8558
Lärarrummet Arabias kvartersskola
tfn 040 336 2294
Skolvärd
tfn 0440 467 3576
Skolrestaurangen Kottis
tfn 09 310 84055
Regional koordinator för eftermiddagsverksamheten
tfn 09 310 87103
Läsåret 2024-25
Åk 1 A: Hanna Krogius
Åk 1K: Kent Ketomäki
Åk 2A: Camilla Kaila
Åk 2K: Anita Karlsson
Åk 3: Catharina Sjölund
Åk 4: Joanna Back & Nico Mäkinen
Åk 5: Nicolina Gull & Sandra Lind
Åk 6: Susanne Selin Dargin
Biträdande rektor & resurs: Satu Wendell
Speciallärare: Madeleine Arinze
Specialklasslärare: Marianne Ranki
Musiklärare: Rasmus Mellberg
Resurslärare: Erika Avara och Gunilla Palmén i Kottby, Sanna Sunell-Aalto i Arabia
Ortodox religion: Kristian Ahonen
Katolsk religion: Marko Pitkäniemi
Skolgångshandledare: Niina Tavast
E-post: förnamn.efternamn@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolpsykolog
Andrea Holm
tfn 09 3102 6048/040 638 9034 eller via Wilma
Skolkurator
Linda Huhtamäki
nås enklast via Wilma
Skolhälsovårdare
Charlotte Augustin
050 349 2098 eller via Wilma
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4.
Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.50. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan be platschefen satu Wendell om mer information om skolans morgonverksamhet per telefon på numret 09 310 38781.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Använd vår sökmotor för att ta reda på var det ordnas eftermiddagsverksamhet. Du kan exempelvis skriva in skolans adress i sökfältet.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Skolans klubbverksamhet
I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet åt Helsingforsiska grundskoleelever. Eleverna kan delta i planeringen och utvecklingen av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).
Informationen om skolans klubbar uppdateras när höstterminen har börjat.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.
Måndag
Klättring (årskurs 3-6)
Tid: Måndagar kl 14.50–15.50
Plats: REDI
Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.
Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Tisdag
Kodning och spelplanering (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 14.30–15.45
Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum
Hobbygruppen Coders lär ut grundläggande programmeringslogik med hjälp av kodblock. I takt med att kunskaperna utvecklas och gruppen går framåt kodar vi våra egna spel och enkla program, och går vidare till att använda riktiga programmeringsspråk.
Anmälning: Anmäl dig till kodningen här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Minecraft Adventurers (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 15.45-17
Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum
I gruppen Minecraft Adventurers hoppar vi in i Minecrafts vilda värld tillsammans, med stöd av varandra och våra egna överlevnadskunskaper. Vi spelar spelet i överlevnadsläge med några vändningar.
Gruppen är utformad och genomförd så att alla spelare är välkomna att delta, oavsett skicklighetsnivå, så det finns ingen anledning att oroa sig för om jag kan.
Gruppen kommer att äga rum i Centralbiblioteket Odes lokaler, där alla nödvändiga spel och all nödvändig utrustning finns, så deltagarna behöver inte ta med sig något annat än ett glatt humör!
Anmälning: Anmäl dig till Minecraft Adventurers här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Bildkonst (årskurs 3-6)
Tid: Onsdagar 13-14.30
Plats: Slöjdsalen
Vi provar på flera olika färger, material och konstformer, och lägger tyngden på att experimentera och utforska möjligheterna i varje medie. Varje vecka provar vi på nåt nytt, och gör roligt utmanande uppgifter tillsammans med penna, målfärg, krita eller någonting helt annat!
Anmälning: Anmäl dig till bildkonstgruppen här(Länk leder till extern tjänst)
Kontaktperson: marie-therese@nsu.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Nylands Svenska ungdomsförbund / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Torsdag
Matlagning (årskurs 3-6)
Tid: Torsdagar kl. 14.15–15.45
Plats: Centralbiblioteket Ode, köket
Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!
Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), tfn. 050 432 8888
Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Direktionsledamöterna
Direktionens sammansättning 2021-2025
Krister Ax, ordf., krister.ax@gmail.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Peter Kanerva, vice ordf.
Anna Ahto
Johan Vestin
Helena Piksilä
Lärar representant
Marianne Ranki
Personal representant
Karin Fougstedt
Sekreterare
Heidi Dufva
Två elevrepresentanter
HELSINGFORS STAD Protokoll 1/24
KOTTBY LÅGSTADIESKOLA
DIREKTIONEN 26.3.2024
________________________________________
Tidpunkt 26.3.24
Plats Kottby ls, Backasgatan 84
Närvarande Krister Ax, ordf.
Heidi Dufva, sekr.
Helena Piksilä
Anna Ahto
Johan Vestin
Marianne Ranki
Peter Kanerva
Karin Fougstedt
xx , elevrepresentant
xx, elevrepresentant
ÄRENDEN:
§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande förklarar mötet öppnat kl. 08.00
Beslut: Ordförande förklarar mötet öppnat kl. 08.00
§ 2 MÖTETS LAGLIGHET
Förslag: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt sammankallat och beslutfört.
Beslut: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt sammankallat och beslutfört.
§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTANS FASTSTÄLLELSE
Förslag: Direktionen fastställer föredragningslistan.
Beslut: Direktionen fastställer föredragningslistan.
§ 4 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen utser två medlemmar till protokolljusterare.
Beslut: Direktionen utser Johan Vestin och Peter Kanerva till protokolljusterare
§ 5 REKRYTERING SAMT UTRYMMEN OCH PLANERING AV LÄSÅRET 24-25, KOTTBY
Rektor presenterar hur rekryteringen förlöper samt ger en inblick i planeringen av nästa läsår.
§ 6 Fastställande av Kottby ls användningsplan för budgeten för år 2024.
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 275) resultatbudgeten för år 2024. Sektorchefen beslöt 30.1.2024 (§ 9) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2024 samt var och ens anslag och beräknade inkomster.
Genom sitt beslut 11.12.2023 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna. Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen.
Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor.
Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. I resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2024. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen.
Budgetramen för Kottby ls är sammanlagt …1 690 282 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet som för våren 2024 är 181 elever och för hösten 2024 184 elever.
Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet.
I användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 1,1 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.
Förslag: Direktionen för Kottby ls. beslutar att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.
Beslut: Enligt förslag
§ 7 ELEVÄRENDEN
Elevrepresentanterna presenterar sina ärenden.
§ 8 ÖVRIGA ÄRENDEN
Nästa möte: enligt skild kallelse.
§ 9 MÖTETS AVSLUTANDE
Beslut: Mötet avslutas kl. 8.40
Krister Ax, ordf. Heidi Dufva, sekr.
Johan Vestin, protokolljust. Peter Kanerva, protokolljust.
MÖTESTID : Tisdag den 28 maj 2024 08.00
MÖTESPLATS: Backasgatan 84
Närvarande:
Krister Ax, ordf.
Heidi Dufva, sekr.
Helena Piksilä
Johan Vestin
Anna Ahto
Marianne Ranki
Peter Kanerva
Karin Fougstedt
xx, elevrepresentant
xx, elevrepresentant
ÄRENDEN:
§10 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande öppnar mötet kl. 08.00
Beslut: Ordförande öppnar mötet kl. 08.00
§ 11 MÖTETS LAGLIGHET
Förslag: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt
sammankallat och beslutfört.
Beslut: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt
sammankallat och beslutfört.
§ 12 FÖREDRAGNINGSLISTANS FASTSTÄLLELSE
Förslag: Direktionen fastställer föredragningslistan.
Beslut: Direktionen fastställer föredragningslistan.
§ 13 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen utser två medlemmar till protokolljusterare.
Beslut: Direktionen utser Anna Ahto och Peter Kanerva till protokolljusterare.
§ 14 VERKSAMHETSBERÄTTELSEN 2023-2024
Enligt förvaltningsstadgan kapitel 15 §3 skall direktionen årligen godkänna en plan för verksamhet, den så kallade verksamhetsplanen. Verksamhetsberättelsen har skrivits av rektor och lärarkår och lärarkollegiet har godkänt berättelsen den 14.5.2024
Förslag: Antecknas till kännedom.
Beslut: Antecknas till kännedom.
§15 ÖVRIGA ÄRENDEN
§16 Nästa möte
Förslag Hösten 2024 enligt skild kallelse.
Beslut Hösten 2024 enligt skild kallelse.
§17 Mötets avslutas.
Mötet avslutas kl. 8.30
Krister Ax, ordf. Heidi Dufva, sekr.
Anna Ahto, protokolljust. Peter Kanerva, protokolljust.
HELSINGFORS STAD Protokoll 3/24
KOTTBY LÅGSTADIESKOLA
DIREKTIONEN 10.9.2024
________________________________________
Tidpunkt 10.9.2024 kl. 8
Plats Backasgatan 84
Närvarande:
Krister Ax, ordf.
Heidi Dufva, sekr.
Helena Piksilä
Anna Ahto
Marianne Ranki
Laura Saarinen
Karin Fougstedt
xx, elevrepresentant
xx, elevrepresentant
§ 18
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslutsförslag
Direktionen torde konstatera att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen torde välja samtidigt ledamöterna xx och xx till protokolljusterare och xx och xx till ersättare för dessa.
Beslut:
Mötet öppnades kl. 8.03. Direktionen torde konstatera att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen torde välja samtidigt ledamöterna Anna Ahto och Laura Saarinen till protokolljusterare och Karin Fougstedt och Marianne Ranki till ersättare för dessa.
§ 19
Elevrepresentanters närvarorätt vid direktionsmöten
Beslutsförslag
Direktionen diskuterar elevrepresentanternas närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte. Direktionen besluter bevilja xx och xx närvaro- och yttranderätt vid direktionens möten.
Beslut:
Direktionen diskuterar elevrepresentanternas närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte. Direktionen besluter bevilja xx och xx närvaro- och yttranderätt vid direktionens möten.
§ 20
Verksamhetsplanen för läsåret 2024-25
Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.
Direktionen har fått tillgång till arbetsprocessen kring verksamhetsplanen genom det webbaserade programmet Wilma.
Beslutsförslag: Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
Beslut: Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
§21 BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2025 - 2026
I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).
Läsåret 2025 – 2026 infaller trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är två dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 188 arbetsdagar.
Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2025 - 2026. Samma förslag har skickats till de finskspråkiga skolornas direktioner.
Alternativ 1
På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
I det här alternativet har alla skolor en veckas höstlov. Läsåret börjar torsdag 7.8 och höstterminen slutar lördag 20.12. Vårterminsstart onsdag 7.1.
Alternativ 2
På hösten inleds arbetet 12.8.2025 (tis.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 16.10.2025 (tor.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
I det här alternativet börjar läsåret senare och har två dagars höstlov. Annars samma som alternativ 1.
Förskoleundervisningen följer grundskolornas läs- och lovtider med undantaget att förskoleundervisningens hösttermin slutar fredag 19.12.2025 och vårterminen fredag 29.5.2026.
Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.
Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.
Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.
Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), senast fredagen den 20 september 2024.
Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten
Beslut:
Eleverna röstade för alternativ 1 (alla klasser 133 elevröster för alternativ 1, 35 för alternativ 2). Kollegiet röstade för alternativ 1. Direktionen för vidare alternativ 1.
§22 Nästa möte
Beslutsförslag: Mötestid enligt skild kallelse
Beslut: Mötestid enligt skild kallelse
§23 Mötets avslutande
Mötet avslutades kl. 8.41.
Krister Ax, ordf. Heidi Dufva. sekr.
Anna Ahto, protokolljust. Laura Saarinen, protokolljust.
Vår skola på sociala medier
Plats
Rutten till huvudingången
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Vid ingången finns 3 trappsteg efter varandra.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är tung eller annars svår att öppna.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
Ingången "Gymnastiksalens ingång"
- Bilplatserna för huvudingången kan användas även för den här ingången. Avståndet från bilplatser till ingången är över 10 m.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är tung eller annars svår att öppna.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Verksamhetsstället ligger på samma plan som denna ingången.
I lokalen
- Verksamhetsstället har 2 våningsplan.
- I lokalen finns en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja.
- I verksamhetsstället finns en tillgänglig toalett på samma plan som ingången.
- Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga i föreläsningssal samt en mobil induktionsslinga.