Drumsö lågstadieskola

Drumsö lågstadieskola består av årskurserna 1-6.
Drumsö
Bild: Ann-Christine Eskman

Kontaktuppgifter

Drumsövägen 50, 00200 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan
finska svenska
PB 20301, 00099 Helsingfors stad

Biträdande rektor
Lotta Silén
+358 9 310 28665
lotta.silen@hel.fi

Skolsekreterare
Ann-Christine Eskman
+358 9 310 15937
ann-christine.eskman@hel.fi

Rektor
Charlotta Wallenius
+358 9 310 86754
charlotta.wallenius@hel.fi

Läsåret 2025-2026

Språkstudier

finska
engelska, tyska

Tillgänglig: sal

Drumsö lågstadieskola strävar till att vara en öppen och välkomnande skola där eleverna och hemmen deltar i utvecklandet av verksamhetskulturen. Alla vuxna i skolan deltar i fostringsarbetet och fungerar som förebilder. 

I Drumsö lågstadieskola jobbar vi för gemenskap, trygghet, respekt och acceptans. Det här förverkligas bland annat genom mångsidigt samarbete kollegialt, över klassgränser och aktiv elevmedverkan. Genom varierande arbetssätt och teman ges eleven möjlighet att utveckla egna styrkor.

Vår skola

Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas. 

Målet är att undervisningen ska vara så nära skolelevens vardag som möjligt. Varje årskurs undervisas av flera lärare. Eleverna i respektive årskurs är indelade i flera basgrupper där varje grupp har en egen ansvarslärare. Vid sidan av den egna läraren kan det finnas en speciallärare, en lärare för barn med invandrarbakgrund eller en skolassistent som stöder lärandet.

Eleverna i Drumsö lågstadieskola börjar läsa A1-språket finska i årskurs 1. I årskurs 3 börjar eleverna läsa A2-språket engelska eller tyska enligt val. Information om språkvalen skickas ut till berörda elevers vårdnadshavare under våren. En förutsättning för att undervisning skall arrangeras i båda A2-språken är, att grupperna omfattar minst tolv elever. 

Skolan renoveras och vi börjar skolåret 8.8.2024 i Hedengrens på Drumsövägen 50.

Samarbetet mellan hem och skola är en del av skolans verksamhet som fastställs i läroplanen. Skolan kommer överens om verksamhetsformerna i samarbete med föräldrarna.

Samtliga skolor i Helsingfors har en direktion med representanter för föräldrarna. Direktionen beslutar om skolans verksamhetsplan, väljer de ordinarie lärarna, godkänner budgeten och framlägger ett förslag till läroplan för utbildningsnämndens svenska sektion.

Föräldrarna får en chans att bekanta sig med varandra genom tillställningar som ordnas av skolan eller vid evenemang som ordnas av klassföräldrarna. I de flesta skolor verkar också en föräldraförening som stödjer hela skolans verksamhet.

För samarbetet mellan hem och skola har man utvecklat det elektroniska systemet Wilma, som fungerar som en informationskanal mellan föräldrarna och skolorna. Genom Wilma får föräldrarna aktuell information om sitt barns skolgång.

Skolan informerar hemmen om frågor som gäller eleven och skolan. På motsvarande sätt förväntas det att föräldrarna informerar skolan om frågor som gäller barnet, till exempel frånvaro. Vi förutsätter att föräldrarna meddelar skolan om barnets sjukfrånvaro genast första frånvarodagen. Frånvaroanmälan kan göras på Wilma eller per telefon till lärarrummet.

Klasslärarna informerar om det kommande skolarbetet per veckobrev, som skickas till hemmen varje fredag via Wilma.

Wilmas inloggningssida(Länk leder till extern tjänst)

Drumsö Hem och Skola(Länk leder till extern tjänst)

Ordningsregler i Drumsö lågstadieskola

1. Jag bidrar till att skapa en trygg studiemiljö för oss alla.1 
2. Jag ger alla arbetsro.2 
3. Jag tar hand om min egen, andras och skolans egendom och miljö.3 
4. Jag ersätter och rengör de skador jag orsakat skolans egendom.4 
5. Jag har en skyldighet att delta i undervisningen ifall jag inte fått tillstånd till frånvaro. (t.ex. kommer i tid till lektionerna.)5 
6. Jag utför mina uppgifter samvetsgrant.6 
7. Jag följer instruktioner, uppträder korrekt och tar hänsyn till andra.7 
8. Jag behandlar andra elever och skolans personal med respekt.8 
9. Jag håller mig innanför skolans område under skoldagen ifall jag inte fått tillstånd att lämna det.9 
10. Jag använder inte mina elektroniska apparater så att de stör undervisningen.10 
11. Jag beaktar upphovsrätten när jag använder elektroniska apparater i skolan. Jag fotograferar, bandar och filmar bara personer som har gett tillstånd till det. I sociala medier och på andra ställen publicerar jag endast innehåll som jag har upphovsrätt och behövliga tillstånd för. Om jag är osäker på om innehållet är sakligt eller korrekt frågar jag alltid vad min lärare anser om att publicera det.11 
12. När jag kopierar text eller bilder anger jag alltid en källa. Jag plagierar inte delar av texter eller hela arbeten.12 
13. Jag tar inte med mig förbjudna eller farliga föremål eller ämnen till skolan. Till dessa hör t.ex. alkohol, tobaksprodukter, narkotika, knivar, skjutvapen, kraftiga laserpekare samt andra motsvarande föremål och ämnen.13 

1 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
2 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
3 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
4 Skadeståndslag (412/1974) kap 2 1 §, 2 §, 3 § 
5 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 25 § (1267/2013): läroplikt, 26 § (477/2003): fullgörande av läroplikten, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
6 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
7 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
8 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
9 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
10 I skolans ordningsregler kan man till exempel inte helt förbjuda eleverna att ta med mobila enheter till skolan, men man kan begränsa användningen av dem under pågående undervisning. Skolan kan kräva att de mobila enheterna är i ett icke-distraherande läge under undervisningen. Förbudet gäller då också att sända ljud och bild som direktuppspelning (sk. livestream) från lektionen om den inte har något samband med undervisningen. Man kan inte helt förbjuda användningen av mobila enheter under raster eller motsvarande tider då undervisning inte ges. I enskilda fall kan man dock ingripa i användningen av mobila enheter under raster, ifall enheten används till exempel i syfte att mobba eller trakassera. Se även till exempel (OKV 166/1/2008). 
11 Personuppgiftslagen (523/199), strafflagen (39/1889) kap 24 8-10 § 
12 Upphovsrättslagen (404/1961) 
13 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö  

Personalens kontaktuppgifter

Drumsö lågstadieskola

Drumsövägen 50, 00200 Helsingfors
PB 20301, 00099 Helsingfors stad

Rektor

Charlotta Wallenius
09 3108 6754
charlotta.wallenius@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Biträdande rektor

Lotta Silén
09 3102 8665
lotta.silen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Skolsekreterare

Ann-Christine Eskman
09 310 15937
ann-christine.eskman@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Personalrummet

09 3108 2164

Fastighetsansvarig

Albert Björklund
050 4013926

Skolrestaurangen

09 3108 2169

Eftisarrangörer

Barnavårdsföreningen i Finland r.f.
050 471 0989

Områdeskooordinator för eftermiddagsverksamhet

Anna Salmi
09 3108 7103
anna.h.salmi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Läsåret 2024-2025

Årskurs 1

Oscar Kjellman
Anna Hanninen
Greta Wirén

Årskurs 2

Emma Skreslett
Johanna Berlin
Annica Aspelin

Årskurs 3

Sandra Borg
Jani Sarén
Emma Kotka

Årskurs 4

Annette Lundström
Vincent Voutilainen
Lina Fleege

Årskurs 5

Andreas Vallander
Victor Mattsson
Michaela Kaitemo

Årskurs 6

Julia Ljungman
Maria Shumka
Mauritz Lunabba

Lunden och Fyren

Elsa Sandås
Ica Sandström

Musik

Petra Eklund-Saloheimo

Ortodox religion

Kristian Ahonen

Judendom

ingen lärare för tillfället

Tyska

Monika Aspelin
Kajsa Svenfelt

Speciallärare

Kerstin Liinamaa åk 1-3
Erika Lindroos-Holm åk 4-6

 

Specialklasslärare

Elsa Sandås
Ica Sandström

Lärare i svenska som andraspråk 

Brita-Stina Romar, tel 0404858135

Skolgångsbiträden

Birgitta Byman
Dmitrii Varakin
Pontus Dufholm
Ron Niilola
Ingrid André
Elmer Skön

Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer

Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.

Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd.

Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.30–9.15. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan be biträdande rektorn om mer information om Drumsö lågstadieskolas morgonverksamhet.

Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
 

Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Eftermiddagsverksamheten är avgiftsbelagd.  Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.

Kontrollera vilka verksamhetsställen som ordnar eftermiddagsverksamhet närmast vår skola.  

Du kan även söka efter platser med eftermiddagsverksamhet i vår skolas område med hjälp av Servicekartan. På Servicekartan (Länk leder till extern tjänst)(Länk leder till extern tjänst) ska du skriva in exempelvis skolans adress i sökfältet. 

 

 

 

 

I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet. 

Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer. 

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025

Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.

Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.

Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.

Tisdag  
Kodning och spelplanering (årskurs 3-6)  

Tid: Tisdagar kl 14.30–15.45   

Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum  

Hobbygruppen Coders lär ut grundläggande programmeringslogik med hjälp av kodblock. I takt med att kunskaperna utvecklas och gruppen går framåt kodar vi våra egna spel och enkla program, och går vidare till att använda riktiga programmeringsspråk.  

Anmälning: Anmäl dig till kodningen här  (Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Minecraft Adventurers (årskurs 3-6)  

Tid: Tisdagar kl 15.45–17 

Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum  

I gruppen Minecraft Adventurers hoppar vi in i Minecrafts vilda värld tillsammans, med stöd av varandra och våra egna överlevnadskunskaper. Vi spelar spelet i överlevnadsläge med några vändningar.  
Gruppen är utformad och genomförd så att alla spelare är välkomna att delta, oavsett skicklighetsnivå, så det finns ingen anledning att oroa sig för om jag kan.  
Gruppen kommer att äga rum i Centralbiblioteket Odes lokaler, där alla nödvändiga spel och all nödvändig utrustning finns, så deltagarna behöver inte ta med sig något annat än ett glatt humör!  

Anmälning: Anmäl dig till Minecraft Adventurers här  (Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Onsdag  
Klättring (årskurs 3-6)  

Tid: Onsdagar kl 16–17 

Plats: Sundholmens idrottscenter (Våning K1), Energiakatu 3  

Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.  

Anmälning: Anmäl dig till klättringen här  (Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Parkour PÅ FINSKA (3.-6.lk)

Tid: Onsdagar kl 14.30–15.30 
Plats: Kiviaidankatu 2c, våning 4 (Drumsö)

Parkourtunnilla mm. tasapainoillaan, ylitetään esteitä, sujahdellaan ahtaista väleistä, kiivetään seinille ja hypitään erilaisille pinnoille ja ennen kaikkea – pidetään hauskaa. Parkourin pariin ovat tervetulleita kaiken tasoiset liikkujat.  

Anmälning: Anmäl dig till parkour på finska här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: suvi.ekroos@parkourakatemia.fi  (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Parkour Akatemia / Harrastamisen Suomen malli  

Parkour PÅ FINSKA (3.-6.lk)

Tid: Onsdagar kl 15.30–16.30 
Plats: Kiviaidankatu 2c, våning 4 (Drumsö)

Parkourtunnilla mm. tasapainoillaan, ylitetään esteitä, sujahdellaan ahtaista väleistä, kiivetään seinille ja hypitään erilaisille pinnoille ja ennen kaikkea – pidetään hauskaa. Parkourin pariin ovat tervetulleita kaiken tasoiset liikkujat.  

Anmälning: Anmäl dig till parkour på finska här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: suvi.ekroos@parkourakatemia.fi  (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Parkour Akatemia / Harrastamisen Suomen malli  

Games'N’Fun English Club (årskurs 3.-6.)

Tid: Onsdagar kl 14:30 – 16:00 

Plats: Centralbiblioteket Ode, 3. våning  

 

Games'N Fun in English-klubben erbjuder roliga aktiviteter och samhörighet till alla som tycker om olika spel (till exempel brädspel och digitala spel) och samtidigt vill lära sig engelska. Genom att delta, får du själv bidra och påverka programinnehållet. Kom med och ta med dina vänner!  

 

Anmälan:  Anmäl dig till Games'N'Fun här(Länk leder till extern tjänst)  

Vid frågor: Marja Storås,  info@kielikoulumasto.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Ordnare: Kielikoulu Masto / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 

Torsdag  
Matlagning (årskurs 3-6)  

Tid: Torsdagar kl. 14.15–15.45 

Plats: Centralbiblioteket Ode, köket  

Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!    

Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här (Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) , tfn. 050 432 8888  

Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Bildkonst (årskurs 3-6)  

Tid: Torsdagar kl 15–16.30 

Plats: 6MS

Vi provar på flera olika färger, material och konstformer, och lägger tyngden på att experimentera och utforska möjligheterna i varje medie. Varje vecka provar vi på nåt nytt, och gör roligt utmanande uppgifter tillsammans med penna, målfärg, krita eller någonting helt annat!  

Anmälning:  Anmäl dig till bildkonstgruppen här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: marie-therese@nsu.fi  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Nylands Svenska ungdomsförbund / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Vår skolas direktion

Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan

Direktionens sammansättning 2021-2025

Christoffer Ehrnrooth, ordf.  Ersättare: Christoffer Waselius

Lotta Suominen, vice ordf.  Ersättare: Kethe Hermunen

Tom Keskinen.  Ersättare: Carolina Bengs

Samuli Seppävuori. Ersättare: Sabina Hollmén

Charlotta Waselius-Sittnikow. Ersättare: Maria Fagerholm

Personal representant

Ann-Christine Eskman.  Ersättare: Markus Varjonen

Lärar representant

Annette Lundström.  Ersättare: Sandra Borg

Sekreterare

Charlotta Wallenius

Plats:                   Teams

Tid:                          24.2.2025 kl 16.30

Närvarande:         Christoffer Ehrnrooth    ordförande
Tom Keskinen
Charlotta Waselius-Sittnikow
Lotta Suominen
Samuli Seppävuori
Ann-Christine Eskman    personalrepresentant
Annette Lundström    lärarrepresentant
Charlotta Wallenius    föredragande, sekreterare
       

§1    MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag:    Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört   

Beslut:    Ordförande öppnade mötet kl 16.30 och konstaterade att mötet var lagenligt sammankallat och beslutfört.

§2    VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag:    Direktionen väljer Annette Lundström och Ann-Christine Eskman till protokolljusterare

Beslut:    Direktionen valde Annette Lundström och Ann-Christine Eskman

§3    FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag:    Föredragningslistan fastställs i förelagd form

Beslut:    Föredragningslistan fastställdes i förelagd form

§4    BEGÄRAN OM UTLÅTANDE AV SKOLORNAS DIREKTIONER OM LÄROPLANENS PUNKT 9.2 MÖJLIGHETER ATT STUDERA MODERSMÅL OCH LITTERATUR, DET ANDRA INHEMSKA SPRÅKET OCH FRÄMMANDE SPRÅK

Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar sektionerna vid fostrans- och utbildningsnämnden om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid kommunens enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.

Direktören för svenska servicehelheten vid fostrans- och utbildningssektorn begär ett utlåtande av skolans direktion om den föreslagna ändringen i den kommunala läroplanen för den grundläggande utbildningen, det vill säga punkt 9.2 Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk, där det bland annat bestäms om minimiantalet elever för att bilda en ny undervisningsgrupp i språk.

Motivering för ändringen
I stadens grundskolor varierar minimiantalet elever som behövs för att bilda en ny språkgrupp från skola till skola. Syftet med ändringen är att förenhetliga minimiantalet så att det blir detsamma i alla skolor. En ny språkgrupp måste vara tillräckligt stor för att gruppstorleken inte ska bli för liten i årskurserna 7–9. För närvarande är antalet elever i vissa språkgrupper färre än sex, vilket leder till större grupper i andra ämnen. Förändringen ökar därmed likvärdigheten mellan ämnen. Beslutsförslaget påverkar inte språkstigarna, det vill säga i vilka skolor det valda A2-språket fortsätter i de högre årskurserna.

Utbildningsnämndens svenska sektion har godkänt skolornas språkprogram på sitt möte 16.4.2015 (§ 16). På sitt möte 25.9.2018, § 37  beslutade Svenska sektionen att tidigarelägga A2-språken så att de undervisas två årsveckotimmar redan i årskurs 3. Som A2-språk erbjuds i samtliga skolor engelska, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. Beslut om de andra A2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att i västra området erbjuds franska och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk.

Undervisningen i B2-språket är tidigarelagt från årskurs 8 till årskurs 7. Beslut om B2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en grupp i enlighet med läroplanen uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.

Utlåtandet ska riktas till svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden och lämnas in senast 25.2.2025 i följande teamsmapp Hörande språkgrupper.

Observera följande:
Namnge filen med skolans namn
Ladda upp utlåtandet i PDF-format
Förse inte utlåtandet med underskrifter

Den nuvarande formuleringen i Helsingfors stads läroplan
9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk
Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) stärks genom en tidigareläggning, och inleds redan i årskurs 1. I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. För att en grupp i A2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 12 elever väljer det språket. En grupp kan bildas även med färre elever ifall skolans direktion besluter så, och skolans ekonomiska resurser tillåter det. Skolorna inom ett område kan även samarbeta för att bilda gemensamma grupper i A2-språket. Detta kan i så fall för eleverna innebära resor i början eller slutet av en skoldag. Skolorna ansvarar för att möjliga förflyttningar under skoldagen är trygga och övervakade.
Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område. Vilket annat A2-språk som förutom engelskan erbjuds diskuteras i respektive område, och besluts därefter i utbildningsnämndens svenska sektion. Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. När det gäller vilka B2-språk de enskilda skolorna erbjuder från årskurs 7 diskuterar linjen för svensk dagvård och utbildning med respektive skola och beslut i frågan fattas därefter i utbildningsnämndens svenska sektion.

Den föreslagna ändringen i Helsingfors stads läroplan
9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk
Språkprogrammet
Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) inleds i årskurs 1. För elever som flyttar till Helsingfors i ett senare skede under den grundläggande utbildningen och som inte tidigare läst finska erbjuds B1-finska. B1-finskan inleds i årskurs 6 och stärks med en timme högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet.  Eftersom eleverna som läser B1-finska behöver ett A1-språk läser de eleverna A1-engelska i sitt språkprogram.
I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2- språk. I det västra området erbjuds franska som A2-språk och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk. För att en grupp i A2-språk eller B2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 13-15 elever väljer det språket. 
Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område. 
Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. Alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.
9.2.1 Avbrytande av språkstudier i A2 eller B2-språk
Valet av A2-språket och B2-språket är bindande från tidpunkten för valet fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven fortsätter att studera språket fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven får avbryta eller byta kursen om det finns synnerliga skäl för det.
Dessa skäl kan vara bl.a:
1.Om det finns allvarliga skäl till elevens svårigheter att lära sig ett språk,
2.En väsentlig förändring av elevens livssituation eller en förändring av hens hälsotillstånd,
3.Eleven flyttar inom staden och byter till en skola där det inte finns någon språkgrupp.
Skolans rektor fattar beslut om att avbryta språkundervisningen. För detta beslut ska elevens vårdnadshavare lämna in en skriftlig begäran om avbrytande med angivande av skälen för begäran. Vid behov kan rektorn samråda med klassläraren eller klassens skolgångshandledare, ämneslärarna, specialläraren och skolans elevvård.

Förslag:     Direktionen redovisar sin åsikt i ett utlåtande som bifogas detta protokoll.

Beslut:     Direktionen ställer sig kritisk till den föreslagna ändringen och redovisar detta i ett utlåtande som bifogas detta protokoll.

§6    NÄSTA MÖTE

   Förslag:     Mötestiden enligt skild kallelse    

   Beslut:    Nästa möte enligt skild kallelse.
 

HELSINGFORS STAD            Protokoll 2/24
DRUMSÖ LÅGSTADIESKOLA 
    
Plats:                   Drumsö lågstadieskola, Hedengrens

Tid:                          8.10.2024 kl. 17.00

Närvarande:         Christoffer Ehrnrooth    ordförande
Tom Keskinen
Charlotta Waselius-Sittnikow
Lotta Suominen
Samuli Seppävuori
Ann-Christine Eskman    personalrepresentant
Annette Lundström    lärarrepresentant
Charlotta Wallenius    föredragande, sekreterare
       

§1    MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag:    Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört   

Beslut:    Ordförande öppnade mötet kl 17 och konstaterade att mötet var lagenligt sammankallat och beslutfört.

§2    VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag:    Direktionen väljer Annette Lundström och Ann-Christine Eskman till protokolljusterare

Beslut:    Direktionen valde Annette Lundström och Ann-Christine Eskman

§3    FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag:    Föredragningslistan fastställs i förelagd form

Beslut:    Föredragningslistan fastställdes i förelagd form

§4    VERKSAMHETSPLANEN FÖR LÄSÅRET 2024-2025

   Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.

Verksamhetsplanen finns som bilaga till möteskallelsen och i Wilma.

Förslag:     Observera att det i förslaget till verksamhetsplan ingår ett initiativ om en arbetsdag som infaller på en lördag under läsåret. Denna skulle infalla 24.5.2025. Orsaken till initiativet är att eleverna skulle ges möjlighet att delta i Stafettkarnevalen.

Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.

Beslut:    Direktionen godkände verksamhetsplanen.

§5    BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2025-2026

I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).

Läsåret 2025 – 2026 infaller trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är två dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 188 arbetsdagar.

Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2025 - 2026. Samma förslag har skickats till de finskspråkiga skolornas direktioner.

Alternativ 1

På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).

I det här alternativet har alla skolor en veckas höstlov. Läsåret börjar torsdag 7.8 och höstterminen slutar lördag 20.12. Vårterminsstart onsdag 7.1.

Alternativ 2

På hösten inleds arbetet 12.8.2025 (tis.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 16.10.2025 (tor.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).

I det här alternativet börjar läsåret senare och har två dagars höstlov. Annars samma som alternativ 1.

Förskoleundervisningen följer grundskolornas läs- och lovtider med undantaget att förskoleundervisningens hösttermin slutar fredag 19.12.2025 och vårterminen fredag 29.5.2026.

Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.

Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.

Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.

Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) , senast onsdagen den 23 oktober 2024.

Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten

Förslag:     Lärar- och personalrepresentanterna redovisar för lärarnas och personalens åsikt och rektor redovisar för elevernas omröstningsresultat. Direktionen besluter sig för vilket alternativ som förordas i direktionens eget utlåtande.

Beslut:     Annette Lundström berättade att lärarkollegiet föredrar alternativ 1. Charlotta Wallenius berättade att både personalen och elevkåren föredrar alternativ 1. Direktionen valde att förorda alternativ 1 i sitt utlåtande.
   

§6    NÄSTA MÖTE

   Förslag:     Mötestiden enligt skild kallelse    

   Beslut:    Nästa möte enligt skild kallelse.

§7    MÖTET AVSLUTAS KL. 18.00

 

Vår skola på sociala medier

Följ oss på sociala medier!

Drumsö lågstadieskola - Facebook(Länk leder till extern tjänst)

Plats

Drumsövägen 50, 00200 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren kräver användning av dörrtelefon varefter dörren öppnas men är tung.
  • Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.

I lokalen

  • Verksamhetsstället har 4 våningsplan.
  • I lokalen finns trösklar som är över 2 cm höga.
  • De inomhus gångvägarna har minst 4 trappsteg med ett räcke på ena sidan.
  • I lokalen finns en rullstolshiss.
  • Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I verksamhetsstället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på entréplan. Dörren till toaletten är svår att öppna och stänga.
  • Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga i festsal, motionssal.