Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Helga Thrainsdottir
+358 9 310 20414
helga.thrainsdottir@hel.fi
Skolsekreterare
Elin Blomqvist (åk 1-5)
+358 9 310 37484
elin.blomqvist@hel.fi
Skolsekreterare
Mona Aho (åk 6-9)
+358 9 310 80954
mona.aho@hel.fi
Rektor
Pia Silvander
+358 9 310 80952
pia.silvander@hel.fi
Läsåret 2024-2025
Språkstudier
Hoplaxskolan är en enhetlig grundskola som omfattar årskurserna 1–9. Skolan har verksamhet på fem olika adresser i västra Helsingfors. Två av enheterna ligger i Munksnäs och de övriga tre i Haga, Kårböle och Sockenbacka. Hoplaxskolan har inlett sin verksamhet 1.8.2014. Skolan har ungefär 780 elever.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan.Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
Under grundskolans första år lär sig eleven de grundläggande färdigheter som behövs i skolarbetet. Eleven lär sig att ta hand om sitt eget skolmaterial, att göra läxorna samt att arbeta både i grupp och självständigt. Under de två första skolåren lär sig eleverna baskunskaper och basfärdigheter.
I årskurs 1 inleds studierna i det i det andra inhemska språket och i årskurs 3 inleds studierna i det första främmande språket.
I årskurserna 7–9 studerar eleverna gemensamma läroämnen och tillvalsämnen i enlighet med skolans timfördelning. Bedömningen av eleven baserar sig på de mål som satts upp i läroplanen.
I årskurs 9 ansöker eleven till fortsatta studier med avgångsbetyget.
- A1-språk: finska inleds i årskurs 1
- A2-språk: engelska eller franska inleds i åk 3
Inför årskurs 7 kan eleverna välja ett nytt språk, B2-språket. Tyska, franska och engelska som B2-språk erbjuds i alla skolor. Därutöver har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin, såvida det finns tillräckligt många intresserade.
I Hoplaxskolan erbjuder vi undervisning i engelska, tyska, franska eller spanska som B2-språk.
Lov- och arbetstider
Höstterminen 8.8.2024 (tor) - 20.12.2024 (fre)
Höstlovet 14.10.2024 (mån) - 18.10.2024 (fre)
Jullovet 21.12.2024 (lör) - 6.1.2025 (mån)
Vårterminen 7.1.2025 (tis) – 31.5.2025 (lör)
Sportlovet 17.2.2025 (mån) - 21.2.2025 (fre)
Sektionen ger rektorerna befogenhet att besluta om en avvikelse (en enda dag) under läsårets gång, utom i fråga om datum för skolstarten, datum för vårterminsstarten och givetvis i fråga om den lagstadgade tidpunkten för när skolarbetet avslutas. Avvikelsen får ändå inte förorsaka extra kostnader för staden.
Rektorn har beslutat att lördag 24.5.2025 är en arbetsdag och kompenseras med en ledig dag fredag 2.5.2025.
Hoplaxskolans ordningsregler
- Jag uppför mig korrekt och följer anvisningar. Jag behandlar andra elever, skolans personal och gäster med respekt.
- Jag deltar i undervisningen ifall jag inte fått tillstånd till frånvaro. Jag kommer i tid.
- Jag ger andra arbetsro och bidrar till att skapa en lugn studiemiljö.
- Jag utför mina uppgifter noggrant och har med mig nödvändigt material.
- Jag håller mig inom skolområdet under skoldagen ifall jag inte fått tillstånd att lämna det.
- Jag hänger upp ytterkläderna och ställer skor och stövlar snyggt på för dem angiven plats (gäller årskurs 0–5). Jag tar av mig ytterkläderna under lektioner, samlingar och i matsalen (gäller årskurs 6–9).
- Jag tar inte med mig värdeföremål till skolan. Jag tar inte heller med föremål och ämnen som är farliga eller kan göra skada.
- I matsalen ger jag andra matro, har ett gott bordsskick och uppför mig väl i matkön. Jag varken äter eller dricker under lektioner och samlingar.
- Jag tar hand om skolans och min egen egendom och bidrar till en trivsam skolmiljö. Jag ersätter och rengör de skador jag orsakat skolans egendom. Jag använder min mobiltelefon så att den inte stör undervisningen, koncentrationen eller andras trivsel. Detta gäller även under samlingar och i matsalen.
- Jag fotograferar och filmar bara personer som har gett tillstånd till det. I sociala medier och på andra ställen behandlar jag andra med respekt. Jag publicerar endast innehåll som jag har upphovsrätt och behövliga tillstånd för. När jag kopierar text eller bilder anger jag alltid en källa för att undvika plagiat.
Personalens kontaktuppgifter
Hoplaxskolan
Besöksadress: Solnavägen 18-20, 00330 Helsingfors
PB 33301, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Munksnäs-enheten 6-9
Solnavägen 18-20
00330 Helsingfors
Hoplaxskolan, Munksnäs-enheten 1-5
Bredviksvägen 23
00330 Helsingfors
PB 33302, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Haga-enheten 1-5
Stormyrvägen 16 B
00320 Helsingfors
PB 39302, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Kårböle-enheten 1-5
Sorolavägen 2
00420 Helsingfors
PB 42301, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Sockenbacka-enheten 1-2
Kånalavägen 13
00370 Helsingfors
PB 37301, 00099 Helsingfors stad
Rektor
Pia Silvander
09 310 80952(Link startar ett telefonsamtal), 040 336 0495(Link startar ett telefonsamtal)
pia.silvander@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Biträdande rektor
Helga Thráinsdóttir
09 310 20414(Link startar ett telefonsamtal), 040 687 9832(Link startar ett telefonsamtal)
helga.thrainsdottir@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolsekreterare
Mona Aho (åk 6-9)
09 310 80954(Link startar ett telefonsamtal)
mona.aho@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Elin Blomqvist (åk 1-5)
09 310 37484(Link startar ett telefonsamtal)
elin.blomqvist@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd
Munknäs enheterna M1-5; M6-9
050 596 4940(Link startar ett telefonsamtal)
kv.hoplaxskolan@sol.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Fastighetsskötsel PHM Liikekiinteistöt oy 020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Platschef Munksnäs-enheten 1-5
Marina Stenbäck
09 310 86677(Link startar ett telefonsamtal), 040 661 5515(Link startar ett telefonsamtal)
marina.stenback@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd, 050 596 4940(Link startar ett telefonsamtal)
kv.hoplaxskolan@sol.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Fastighetsskötsel, CBRE
Platschef Haga-enheten 1-5
Eeva Buzalski
09 310 86603(Link startar ett telefonsamtal), 050 590 1395(Link startar ett telefonsamtal)
eeva.buzalski@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd, Tuomo Kostet 050 436 3658(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel, PHM Liikekiinteistöt oy 020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Platschef Kårböle-enheten 1-5
Anna-Maria Rosenqvist
09 310 82879(Link startar ett telefonsamtal), 040 334 9168(Link startar ett telefonsamtal)
anna-maria.rosenqvist@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd, Ella Veistiö 050 436 1894(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel, PHM Liikekiinteistöt oy 020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Sockenbacka-enheten 1-2
Pia Silvander (se ovan)
Enhetens kontaktperson 040 334 8303(Link startar ett telefonsamtal)
Skolvärd, Ari-Pentti Pietinen 050 434 3476(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel, PHM Liikekiinteistöt oy 020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Direktionens ordförande
Charlotte Granberg-Haakana
Munksnäs-enheten 6-9
- Ahonen Kristian; ortodox religion
- Apter Ira; speciallärare
- Bach Petra; spanska, tyska
- Bergman Elmer; matematik, fysik, digital kompetens
- Buddas Susanna; svenska och litteratur, klassföreståndare 7B
- Ekman Karin; elevhandledare
- Elmgren Björn; elevhandledare, spanska
- Englund Joakim; biologi, geografi, klassföreståndare 8F
- Eriksson Gustav; matematik, kemi, fysik, digital kompetens
- Finell Marianne; historia, samhällslära, klassföreståndare 7D
- Forstén Sture; klasslärare 6D
- Grundvall Jonas; bildkonst, klassföreståndare 7C
- Gylling Pontus; slöjd, klassföreståndare 8A
- Höckerstedt Oscar; engelska
- Höckerstedt Pirkko; svenska och litteratur, klassföreståndare 9D
- Johansson Celine; klasslärare 6B
- Kouri Emmi; matematik, klasslärare 6C
- Kronman Peter; fysik, matematik, klassföreståndare 9C
- Larson Peter; religion, historia, klassföreståndare 9A
- Lindfors Tom; gymnastik
- Lindroos Margita; huslig ekonomi
- Lindström Anna; speciallärare
- Lundsten Georg; svenska och litteratur
- Mattson Jonatan; hälsokunskap, livsåskådning, gymnastik, klassföreståndare 8D
- Mikkola Lotta; finska, geografi, klassföreståndare 9F
- Myllyvirta Sampo; historia, samhällslära
- Piiroinen Tua; gymnastik, klassföreståndare 9E
- Pitkäniemi Marko; katolsk religion
- Puurunen Jenni; slöjd
- Rahka Janina; finska, engelska
- Renvall Gunilla; kemi, matematik, klassföreståndare 7E
- Rewell Tomi; engelska, finska, klassföreståndare 8B
- Rönnberg Anni; biologi, geografi, klassföreståndare 8E
- Silvander Pia; rektor
- Sjögren Joel; specialklasslärare
- Sjöholm Sonja; klasslärare 6A
- Smeds Tora; matematik, klassföreståndare 8C
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
- Vähäkainu Veronica; lärare i svenska som andra språk
- Wikström Matilda; musik, klassföreståendare 7A
- Öström Linnea; franska, klassföreståendare 9B
Munksnäs-enheten 1-5
- Aho Toni; klasslärare 5A
- Ahonen Kristian; lärare i ortodox religion
- Besser Malin; klasslärare 5B
- Carlberg Maria; specialklasslärare
- Djupsjöbacka Sonja; klasslärare 2A
- Ekström Maj; klasslärare 5B
- Grönqvist Wilhelmina; speciallärare
- Gylling Pontus; slöjd
- Hellstrand Mirjam; klasslärare 1B
- Kämäräinen Ville; klasslärare 4A (tjänstledig till 5.12.2024)
- Mäkelä Evelina; klasslärare 1A
- Pitkäniemi Marko; lärare i katolsk religion
- Rehn-Sirén Paula; klasslärare 4B
- Sallner-Flinck Helene; klasslärare 4A
- Segercrantz-Lindholm Johanna; klasslärare 3A
- Selin Anna-Lina; klasslärare 5C
- Silvander Pia; rektor
- Stenbäck Marina; platschef
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
- Vähäkainu Veronica; lärare i svenska som andra språk
- Öström Linnea; franska
Haga-enheten 1-5
- Ahonen Kristian: ortodox religion
- Buzalski Eeva: platschef och klasslärare H3B
- Jaakola Petra; speciallärare
- Johansson Cecilia; klasslärare åk 5
- Oksanen Katarina; klasslärare åk 1
- Partonen Henna; klasslärare åk 4
- Salin Johanna; klasslärare åk 1
- Ståhl Kasper; klasslärare H3A
- Silvander Pia; rektor
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
- Vähäkainu Veronica; lärare i svenska som andra språk
Kårböle-enheten 1-5
- Blomqvist Tom; klasslärare åk 4
- Fagerholm Nina; lärare i slöjd
- Grönqvist Klaus; klasslärare åk 2
- Jaakola Petra; speciallärare
- Lindholm Robert; klasslärare åk 5
- Lindström Ella; lärare i svenska som andra språk
- Lönnqvist Maximilian; klasslärare åk 1
- Vladimir Nikamo; lärare i ortodox religion
- Pitkäniemi Marko; lärare i katolsk religion
- Rosenqvist Anna-Maria; platschef, klasslärare åk 3
- Sjöstrand Gitta; timlärare
- Silvander Pia; rektor
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
Sockenbacka-enheten 1-2
- Jaakola Petra; speciallärare
- Silvander Pia; rektor
- Sjöstrand Gitta; klasslärare åk 1-2
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
Elevhandledare M7-9
Karin Ekman
040 334 9167(Link startar ett telefonsamtal), 09 310 86663(Link startar ett telefonsamtal)
Björn Elmgren
bjorn.elmgren@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolpsykolog
Skolkurator
Ina Ylitervo
Munksnäs-enheten 6-9, Munksnäs-enheten 1-5, Haga-enheten 1-5, Kårböle-enheten 1-5, Sockenbacka-enheten 1-2
050 5539 697(Link startar ett telefonsamtal)
ina.ylitervo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Hälsovårdare
Anna Bergström
Sockenbacka-enheten, åk 1-4 i Munksnäs-enheten 1-5 och åk 6, samt åk 8-9 i Munksnäs-enheten 6-9
050 310 5556(Link startar ett telefonsamtal)
Birgitta Karanen
Kårböle-enheten 1-5
050 310 5612(Link startar ett telefonsamtal)
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4.
Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.50. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan be biträdende rektorn om mer information om skolans morgonverksamhet per telefon på numret 09 310 20414.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Använd vår sökmotor för att ta reda på vilka verksamhetsställen som ordnar eftermiddagsverksamhet närmast ditt barns skola. Du kan exempelvis skriva in skolans adress i sökfältet.
Du kan även söka efter platser med eftermiddagsverksamhet i vår skolas område med hjälp av Servicekartan. På Servicekartan (Länk leder till extern tjänst)ska du skriva in exempelvis skolans adress i sökfältet.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.
Måndag
Bildishobby (årskurs 3-6)
Tid: Måndagar kl 14.15–15.45
Plats: Hoplax-Munksnäs Lågstadie. Klassrummet informeras senare
Välkömna att lära sig bildkonst! Vi ritar, målar och testa ut olika bildkonsttekniker. Vi gör grundläggande övningar med hjälp av perspektiv, kompositioner och olika material. Klubben lämpar sig för nybörjare men också för längre hunna. Målet med klubben är att hålla uppe nyfikenheten och skaparglädjen i en trygg gemenskap med nya utmaningar.
Anmälning: Anmäl dig till bildishobbyn här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)
Mer information: info@lasifaasi.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Studio Lasifaasi / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Tisdag
Scoutklubben (årskurs 3.-6.)
Tid: Tisdagar kl 14-15
Plats: Hoplax-Haga, Klassrummet informeras senare, på skolan
Välkommen till scoutklubben! Scoutklubben är fylld av samarbete, lära sig nya saker och så klart skratt och glädjen i att göra! I scoutklubben har vi en rolig ledare och alla får vara sig själv. I scoutklubben gör man samma saker som i scouterna, det viktigaste är vänskap, respekt för naturen och samarbete. Kom med på äventyr i scoutklubben!
Anmälning: Anmäl dig till Scoutklubben här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: helka.korkko@leiri.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) tfn. 044 723 8121
Arrangör: Leirikesä / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Egen Spelstudio (årskurs 3-6)
Tid: Onsdagar kl 14.30–16 (med början 4.9.)
Plats: Hoplax-Kårböle, Klassrummet informeras senare
Vad behövs för att starta en egen spelstudio? Vem har inte drömt om att skapa sitt eget hit-spel med vännerna? Men vad krävs egentligen? Enbart programmering färdigheter räcker inte för att väcka allmänhetens intresse. Det krävs olika färdigheter och olika människor för att få spelet från ritbordet till alla läppar. Förutom programmering behövs design, grafiskt kunnande, projektarbete, testning och naturligtvis marknadsföring. Alla behöver inte kunna allt eller ens tycka om alla delområden, men alla får prova på varje roll och vara med i spelproduktionen från början till slut. Och i slutet lurar det värdefulla huvudpriset som delas ut av en känd influencer på School of Gaming's Spelfestival!
Anmälning: Anmäl dig till Egen Spelstudio här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: Timo Kaski, harrastuskoordinaattori@sog.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: School of Gaming/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Bildishobby (årskurs 6-9)
Tid: Onsdagar kl 14.30-16 (med början 4.9.)
Plats: Hoplax-Munksnäs, Bildkonstsalen
Välkommen till att lära dig bildkonst! Vi ritar, målar och provar på olika bildkonsttekniker. Vi gör grundläggande övningar med hjälp av perspektiv, kompositioner och även olika material. Klubben lämpar sig för nybörjare men också för lite mer erfarna barn. Målet med klubben är att hålla uppe nyfikenhet och skaparglädje i en trygg gemenskap med nya utmaningar.
Anmälning: Anmäl dig till bildisgruppen här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Mer information: info@lasifaasi.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Studio Lasifaasi / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Torsdag
Matlagning (årskurs 7-9)
Tid: Torsdagar kl. 15.45–17.15 (med början 5.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, köket
Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!
Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här (Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), tfn. 050 432 8888
Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Parkour (åk 3.-6.)
Tid: Torsdagar kl 15.30 – 16.15
Plats: Hoplax-Munksnäs. Högstadieskolans gymnastiksal
Parkour är en spännande och mångsidig funktionell träning. Inom parkour är målet att förflytta sig så smidigt, flytande eller snabbt som möjligt från en plats till en annan genom att utnyttja omgivningens strukturer och utrustning. I övningarna rör sig alla i sin egen takt och stil – huvudsaken är att det är roligt! Inga onödiga risker tas i parkour och utbildningen fokuserar starkt på säkerhet. En av de bästa sakerna med att öva den här grenen är att den inte är tävlingsinriktad och inte innehåller begränsande regler för hur det ska göras. Parkour är mycket mångsidig som sport, och att utöva den utvecklar t.ex. styrka, kreativitet, uthållighet, smidighet, rymduppfattning, precision och kroppslig rörelse.
Anmälan: Anmäl dig till parkour här(Länk leder till extern tjänst)
Mer information: Olli Väätäinen (olli@jalkipoltto.com(Länk öppnar standardprogram för e-post) / 0440755664) & Anna Mäkelä (0505477224)
Arrangör: Jälkipoltto / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Ordinarie medlemmar
Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Tuomas Anttila, vice ordförande
Janina Riihimäki
Suppleant: Camilla Heikkilä
Johannes Perret
Suppleant: Edvard Silén
Sonja Londen
Suppleant: Max Lindholm
Lärarrepresentanter
Sonja Djupsjöbacka
Suppleant: Joakim Englund
Katja Kairisalo
Suppleant: Klaus Grönqvist
Representant för övrig personal
Mona Aho
Suppleant: Satu Tupala
Övriga
Eleverna har två representanter
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 6.6.2024
________________________________________
Tidpunkt 6.6.2024 kl. 18:00-19:45
Plats Hoplaxskolans Munksnäs 6–9 enhet, Solnavägen 18–20
Närvarande:
Ledamöter
Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Janina Riihimäki
Johannes Perret
Sonja Londen
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
XX, elevernas representant,
XX, elevernas representant
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Husets hälsning
4 Godkännande av verksamhetsberättelsen 2023–2024
5 Utvärderingar som genomförts
6 Lägerskola Kårböle
7 Övriga ärenden
8 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut: Direktionen konstaterade att sammanträdet var lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde ledamöterna Sonja Londen och Mona Aho till protokolljusterare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut: Direktionen beslöt att godkänna föredragningslistan i föreliggande form.
§ 3
Husets hälsning
Direktionen tog del av hälsningen.
- rektor presenterade det vi till dags dato vet om dataintrånget. Personalen kommer att delta i fortbildningar bland annat kring GDPR
- saneringarna av fastigheterna på adresserna Locklasivägen 9 samt Stormyrvägen 19 torde hålla tidtabellerna.
§ 4
Godkännande av verksamhetsberättelsen 2023–2024
Beslut: Direktionen för Hoplaxskolan tog del av Hoplaxskolans verksamhetsberättelse för läsåret 2023–2024 och godkände den.
§ 5
Utvärderingar som genomförts
I slutet av läsåret har det i Hoplaxskolan genomförts våra egna utvärderingar riktade till föräldrar och till elever som nu gått ut årskurs nio. Dessutom har Helsingfors stad gjort en enkät riktad till elev och föräldrar. Svaren presenterades för direktionen.
Direktionen tog del av utvärderingarna och diskuterade dem. Enkäten gjord av Helsingfors stad hade en bra svarsprocent, medan skolans egen enkät hade en låg. Orsaken till att skolan fått in så få svar på sin egen utvärdering dryftades.
De två teman som kommer upp i enkäterna, som skolan behöver arbeta vidare på, är att ytterligare motarbeta mobbning samt förbättra kommunikationen till hemmen. Det efterfrågades tydligare instruktioner för hur mobbningsfall utreds samt hur vårdnads-havare tas med i utredningen. Det andra temat tangerar det första, vårdnadshavare önskar bättre information om de dagliga arrangemangen i skolan.
Beslut: Direktionen kommer att återkomma till utvärderingarna och ta dem i beaktande i följande verksamhetsplan.
§ 6
Lägerskola Kårböle
Direktionen tog del av programmet för lägerskolan, en kostnadskalkyl samt en redo-visning för hur medel har insamlats.
Beslut: Direktionen tog del av bilagorna och godkände programmet för Kårböle lägerskola 11-13.9.2024.
§ 7
Övriga ärenden
- Stafettkarnevalslördagens arrangemang kring mat för elever som sprang på Stadion diskuterades. Alla elever har rätt till skolmat under en arbetsdag och frågan var att uteblev mat för löparna? Arrangemangen behöver ses över.
§ 8
Mötet avslutas
Ordförande avslutade mötet 19:45. Följande möte ordnas i september 2024.
Charlotte Granberg-Haakana
ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Sonja Londen Mona Aho
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet på adressen www.hoplax.edu.hel.fi(Länk leder till extern tjänst)
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 26.3.2024
________________________________________
Tidpunkt 26.3.2024 kl. 18:05-19:13
Plats Hoplaxskolans Munksnäs 6–9 enhet, Solnavägen 18–20
Närvarande
Ledamöter
Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Tuomas Anttila, vice ordförande
Janina Riihimäki
Johannes Perret
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
XX, elevernas representant,
XX, elevernas representant
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Husets hälsning
4 Hoplaxskolans budget 2024
5 Lägerskola Kårböle
6 Lägerskola Haga
7 Lägerskola Munksnäs
8 Jämställdhet- och likabehandlingsplan
9 PISA resultat
10 Övriga ärenden
11 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut: Direktionen konstaterade att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde ledamöterna Johannes Perret och Mona Aho till protokolljusterare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut: Direktionen godkände föredragningslistan i föreliggande form.
§ 3
Husets hälsning
Direktionen tog del av hälsningen.
- lärarrepresentanterna presenterade arrangemangen samt tidtabellerna kring Skolmusik och Stafettkarnevalen
- Hoplaxskolan är partnerskola med HU och lärarrepresentanterna beskrev hur lärarnas utbildning till handledare för studerande har upplevts
- välläsningstävling ordnas i år i enheterna i och med att elevantalet är stort samt då det inte finns ett utrymme var alla kunde samlas
§ 4
Hoplaxskolans budget 2024
Rektor presenterade Hoplaxskolans budget för kalenderåret 2024.
Beslut: Direktionen för Hoplaxskolan beslutade att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutade direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.
§ 5
Lägerskola Kårböle
Direktionen tog del av programmet för lägerskolan, en kostnadskalkyl samt en redovisning för hur medel har insamlats.
Beslut: Direktionen godkände programmet för Kårböle lägerskola 2-4.4.2024.
§ 6
Lägerskola Haga
Direktionen tog del av programmet för lägerskolan, en kostnadskalkyl samt en redovisning för hur medel har insamlats.
Beslut: Direktionen godkände programmet för Haga lägerskola 9-11.9.2024.
§ 7
Lägerskola Munksnäs
Direktionen tog del av programmet för lägerskolan, en kostnadskalkyl samt en redovisning för hur medel har insamlats.
Beslut: Direktionen godkände programmet för Munksnäs lägerskola 20-22.5.2024 med klausulen att programmet ses över så att elevernas försäkringar täcker de inplane-rade aktiviteterna.
§ 8
Jämställdhet- och likabehandlingsplan
Direktionen tog del av den reviderade planen och diskuterar den. Direktionen önskade att den anonyma antimobbningskanalen skulle få mera synlighet.
Beslut: Direktionen godkände jämställdhets- och likabehandlingsplanen.
§ 9
PISA resultat
Hoplaxskolan har deltagit i PISA undersökningen och rektorn presenterade resultaten.
Beslut: Direktionen tog del av resultaten från Hoplaxskolan och önskar att resultaten även presenteras för eleverna.
§ 10
Övriga ärenden
1. Sockenbacka enhetens situation diskuterades och hur ärendet fortskridit. Daghemmet Sockenstugan torde flytta till nya utrymmen våren 2025. Kvar blir förskolan som fungerar i samma utrymme som Sockenbacka 1–2 enheten. Verksamheten fortsätter i nuvarande utrymmen läsåret 2024-2025.
§ 11
Mötet avslutas
Ordförande avslutade mötet kl. 19:13. Följande möte hålls 6.6.2024 i M6-9 enheten.
Charlotte Granberg-Haakana
ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Johannes Perret Mona Aho
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet på adressen www.hoplax.edu.hel.fi(Länk leder till extern tjänst)
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 3.10.2023
________________________________________
Tidpunkt 3.10.2023 kl. 18:10-19:35
Plats Hoplaxskolans Haga 1-5 enhet, Stormyrvägen 16C
Närvarande
Ledamöter
Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Tuomas Anttila, vice ordförande
Janina Riihimäki
Sonja Londen
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
xx, elevernas representant,
xx, elevernas representant
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2023–2024
4 Husets hälsning
5 Arbetstider läsåret 2023–2024
6 Hoplaxskolans verksamhetsplan läsåret 2023–2024
7 Haga enhetens lägerskola 9-10.10.2023
8 Övriga ärenden
9 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut: Direktionen konstaterade att sammanträdet var lagligen sammankallat och besluts- fört. Direktionen beslutade att samtidigt välja ledamöterna Tuomas Anttila och Janina Riihimäki till protokolljusterare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut: Direktionen godkände föredragningslistan i föreliggande form.
§ 3
Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2023–2024
Beslut: Direktionen beslutade att bevilja xx och xx, som av elevkåren utsetts till elevernas representanter, närvaro- och yttranderätt vid direktionens sammanträden läsåret 2023–2024. Eleverna har ändå inte rätt att delta i beslutsfattandet och inte rätt att närvara då ärenden som gäller personal eller avstängning av elever behandlas vid direktionens sammanträde.
§ 4
Husets hälsning
Lärarrepresentanterna och rektor berättar vad som är aktuellt i våra olika enheter.
§ 5
Arbetstider läsåret 2023–2024
Direktionen tog del av en sammanfattning av elevernas och personalens åsikt om arbetstider och lovdagar för läsåret 2024–2025. Elevrepresentanterna presenterade hur förfrågan har utförts samt sammanfattningen.
592 elever (ca 75 %) i Hoplaxskolan valde alternativ 1, medan 84 elever valde alternativ 2. Av hela personalen valde 45 (ca 60 %) alternativ 1, medan 8 valde alternativ 2. Enligt sammanfattningen röstade majoriteten av eleverna och personalen på alternativ 1.
Alternativ 1
På hösten inleds arbetet 8.8.2024 (tor.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre.).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 6.1.2025 (mån.).
På våren inleds arbetet 7.1.2025 (tis.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara två veckor långt, varvid vårterminen skulle börja efter trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Beslut: Direktionen beslöt efter diskussion föreslå alternativ 1 som arbetstider och lovdagar i Helsingfors stads svenska skolor läsåret 2024–2025.
§ 6
Hoplaxskolans verksamhetsplan läsåret 2023–2024
Beslut: Direktionen tog del av verksamhetsplanen, diskuterade innehållet och godkände den.
§ 7
Haga enhetens lägerskola 9–10.10.2023
Beslut: Direktionen tog del av planen för Haga enhetens lägerskola och godkände programmet. Direktionen önskade ännu en utredning hur penninginsamlingen förverkligats.
§ 8
Övriga ärenden
Inga övriga ärenden.
§ 9
Mötet avlutas
Ordförande avslutade mötet kl. 19:35
Charlotte Granberg-Haakana
ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Tuomas Anttila Janina Riihimäki
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet på adressen www.hoplax.edu.hel.fi(Länk leder till extern tjänst) 10.11.2023
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.