Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Lotta Silén
+358 9 310 28665
lotta.silen@hel.fi
Skolsekreterare
Liisa Kemell
+358 9 310 83270
liisa.kemell@hel.fi
Rektor
Charlotta Wallenius
+358 9 310 86754
charlotta.wallenius@hel.fi
Läsåret 2024-2025
Språkstudier
Tillgänglig: sal
Minervaskolan har drygt 200 elever i årskurserna 1-6 i närskoleklasser och tre specialklasser för området.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
Språkprogram
Eleverna i Minervaskolan börjar läsa A1-språket finska i årskurs 1. I årskurs 3 börjar eleverna läsa A2-språket engelska eller tyska enligt val. Information om språkvalen skickas ut till berörda elevers vårdnadshavare under våren. En förutsättning för att undervisning skall arrangeras i båda A2-språken är, att grupperna omfattar minst tolv elever.
Skolan informerar om aktuella händelser via Wilma.
Samarbetet mellan hem och skola är en del av skolans verksamhet som fastställs i läroplanen. Skolan kommer överens om verksamhetsformerna i samarbete med föräldrarna.
Samtliga skolor i Helsingfors har en direktion med representanter för föräldrarna. Direktionen beslutar om skolans verksamhetsplan, godkänner budgeten och framlägger ett förslag till läroplan för utbildningsnämndens svenska sektion.
Föräldrarna får en chans att bekanta sig med varandra genom tillställningar som ordnas av skolan eller vid evenemang som ordnas av klassföräldrarna. Minerva Hem och Skola stöder skolans verksamhet och främjar samarbetet mellan hem och skola.
Det elektroniska systemet Wilma fungerar som den huvudsakliga informationskanalen mellan vårdnadshavare och skola. Genom Wilma får föräldrarna aktuell information om sitt barns skolgång. Klassläraren informerar vårdnadshavarna om det kommande skolarbetet via Wilma varje vecka. På motsvarande sätt förväntas det att föräldrarna informerar skolan om frågor som gäller barnet, till exempel frånvaro. Vi förutsätter att föräldrarna meddelar skolan om barnets sjukfrånvaro genast första frånvarodagen. Frånvaroanmälan görs på Wilma.
Ordningsregler i Minervaskolan
1. Jag bidrar till att skapa en trygg studiemiljö för oss alla.1
2. Jag ger alla arbetsro.2
3. Jag tar hand om min egen, andras och skolans egendom och miljö.3
4. Jag ersätter och rengör de skador jag orsakat skolans egendom.4
5. Jag har en skyldighet att delta i undervisningen ifall jag inte fått tillstånd till frånvaro. (t.ex. kommer i tid till lektionerna.)5
6. Jag utför mina uppgifter samvetsgrant.6
7. Jag följer instruktioner, uppträder korrekt och tar hänsyn till andra.7
8. Jag behandlar andra elever och skolans personal med respekt.8
9. Jag håller mig innanför skolans område under skoldagen ifall jag inte fått tillstånd att lämna det.9
10. Jag använder inte mina elektroniska apparater så att de stör undervisningen.10
11. Jag beaktar upphovsrätten när jag använder elektroniska apparater i skolan. Jag fotograferar, bandar och filmar bara personer som har gett tillstånd till det. I sociala medier och på andra ställen publicerar jag endast innehåll som jag har upphovsrätt och behövliga tillstånd för. Om jag är osäker på om innehållet är sakligt eller korrekt frågar jag alltid vad min lärare anser om att publicera det.11
12. När jag kopierar text eller bilder anger jag alltid en källa. Jag plagierar inte delar av texter eller hela arbeten.12
13. Jag tar inte med mig förbjudna eller farliga föremål eller ämnen till skolan. Till dessa hör t.ex. alkohol, tobaksprodukter, narkotika, knivar, skjutvapen, kraftiga laserpekare samt andra motsvarande föremål och ämnen.13
1 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö
2 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö
3 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter
4 Skadeståndslag (412/1974) kap 2 1 §, 2 §, 3 §
5 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 25 § (1267/2013): läroplikt, 26 § (477/2003): fullgörande av läroplikten, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter
6 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter
7 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter
8 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö
9 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö
10 I skolans ordningsregler kan man till exempel inte helt förbjuda eleverna att ta med mobila enheter till skolan, men man kan begränsa användningen av dem under pågående undervisning. Skolan kan kräva att de mobila enheterna är i ett icke-distraherande läge under undervisningen. Förbudet gäller då också att sända ljud och bild som direktuppspelning (sk. livestream) från lektionen om den inte har något samband med undervisningen. Man kan inte helt förbjuda användningen av mobila enheter under raster eller motsvarande tider då undervisning inte ges. I enskilda fall kan man dock ingripa i användningen av mobila enheter under raster, ifall enheten används till exempel i syfte att mobba eller trakassera. Se även till exempel (OKV 166/1/2008).
11 Personuppgiftslagen (523/199), strafflagen (39/1889) kap 24 8-10 §
12 Upphovsrättslagen (404/1961)
13 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö
Personalens kontaktuppgifter
Minervaskolan
Apollogatan 12
00100 Helsingfors
PB 10301
00099 Helsingfors stad
Skolsekreterare
Liisa Kemell
09 310 83270
liisa.kemell@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Rektor
Charlotta Wallenius
09 3108 6754
charlotta.wallenius@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Biträdande rektor
Lotta Silén
09 3102 8665
lotta.silen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Personalrummet
09 3108 6590
Fastighetsansvarig
Aleksandr Mitrofanov
050 401 3951
Skolköket
09 3108 6523
Eftis Nanokerhot
040 7108 542
040 7154 139
Eftis Mysis
040 6621 266
Områdeskooordinator för eftermiddagsverksamhet
Anna Salmi
09 3108 7103
anna.h.salmi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Läsåret 2024-2025
Lärare
Årskurs 1-2 A
Anna Rautalinko
Årskurs 1-2 B
Hector Köhler
Årskurs 1-2 C
Henrica Österman
Årskurs 1-2 D
Michelle Weckman
Årskurs 3-4 A
Mette Råman
Årskurs 3-4 B
Emma Storvall
Årskurs 3-4 C
Hanna Friis
Årskurs 3-4 D
Julia Hurskainen
Årskurs 5-6 A
Pia Hanstén
Årskurs 5-6 B
Pamela Liljeström
Årskurs 5-6 C
Johanna Store
Årskurs 5-6 D
Ulf Ivarsson
Speciallärare
Floman-von Bonsdorff Annika
09 3108 6593
Resurslärare
Matilda Luuppala
S2-lärare
Brita-Stina Romar
040 485 8135
Ortodox religion
Kristian Ahonen
Katolsk religion
Marko Pitkäniemi
Islam religion
Isak Hannus
Musiklärare
Petra Eklund-Saloheimo
Tyska
Kajsa Svenfelt
Skolgångshandledare
Åsa Hellström
Eva Hongell
Gunilla Krook-Luo
Helena Givoni
Emilia Nylund
Skolpsykolog
Markus Varjonen
09 310 71953
markus.varjonen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolkurator
Moa Lillkaas
09 310 33423
moa.lillkaas@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolhälsovårdare
Birgitta Karanen
050 310 5612
Mottagningstider i skolan på tisdagar och onsdagar.
Skolläkaren är anträffbar vissa fredagar under läsåret.
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd.
Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.15. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan vara i kontakt med biträdande rektor angående Minervaskolans morgonverksamhet.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du också på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Läs mer om eftermiddagsverksamheten och dess avgifter på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Kontrollera vilka verksamhetsställen som ordnar eftermiddagsverksamhet närmast vår skola.
Du kan även söka platser med eftermiddagsverksamhet i vårt område på Servicekartan(Länk leder till extern tjänst). På Servicekartan kan du skriva in din hemadress i hemadressfältet.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024 - 2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.
Tisdag
Kodning och spelplanering (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 14.30–15.45 (med början 3.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum
Hobbygruppen Coders lär ut grundläggande programmeringslogik med hjälp av kodblock. I takt med att kunskaperna utvecklas och gruppen går framåt kodar vi våra egna spel och enkla program, och går vidare till att använda riktiga programmeringsspråk.
Anmälning: Anmäl dig till kodningen här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Minecraft Adventurers (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 15.45-17 (med början 3.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum
I gruppen Minecraft Adventurers hoppar vi in i Minecrafts vilda värld tillsammans, med stöd av varandra och våra egna överlevnadskunskaper. Vi spelar spelet i överlevnadsläge med några vändningar. Gruppen är utformad och genomförd så att alla spelare är välkomna att delta, oavsett skicklighetsnivå, så det finns ingen anledning att oroa sig för om jag kan.
Gruppen kommer att äga rum i Centralbiblioteket Odes lokaler, där alla nödvändiga spel och all nödvändig utrustning finns, så deltagarna behöver inte ta med sig något annat än ett glatt humör!
Anmälning:Anmäl dig till Minecraft Adventurers här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Klättring (årskurs 3-6)
Tid: Onsdagar kl 16–17 (med början 4.9.)
Plats: Sundholmens idrottscenter, Energigatan 3
Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.
Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Torsdag
Matlagning (årskurs 3-6)
Tid: Torsdagar kl. 14.15–15.45 (med början 5.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, köket
Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!
Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här (Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: Katja Salojärvi, katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), p. 050 432 8888
Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Direktionens protokoll 2/2024
Plats: Minervaskolan, festsalen
Tid: 9.10.2024 kl. 17.00
Närvarande:
Lotta Wikman, ordförande
Andreas Slotte
Joen Schauman
Björn Söderholm
Linda Ahlblad
Åsa Hellström, personalrepresentant
Hanna Friis, lärarrepresentant
Charlotta Wallenius, föredragande, sekreterare
§1 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört
Beslut: Ordförande öppnade mötet kl 17 och konstaterade att mötet var lagenligt sammankallat och beslutfört.
§2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen väljer Åsa Hellström och Hanna Friis till protokolljusterare
Beslut: Direktionen valde Åsa Hellström och Hanna Friis till protokolljusterare
§3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Förslag: Föredragningslistan fastställs i förelagd form
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form
§4 VERKSAMHETSPLANEN FÖR LÄSÅRET 2024-2025
Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.
Verksamhetsplanen finns som bilaga till möteskallelsen och i Wilma.
Förslag: Observera att det i förslaget till verksamhetsplan ingår ett initiativ om en arbetsdag som infaller på en lördag under läsåret. Denna skulle infalla 24.5.2025. Orsaken till initiativet är att eleverna skulle ges möjlighet att delta i Stafettkarnevalen.
Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
Beslut: Direktionen godkände verksamhetsplanen.
§5 BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2025-2026
I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).
Läsåret 2025 – 2026 infaller trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är två dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 188 arbetsdagar.
Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2025 - 2026. Samma förslag har skickats till de finskspråkiga skolornas direktioner.
Alternativ 1
På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
I det här alternativet har alla skolor en veckas höstlov. Läsåret börjar torsdag 7.8 och höstterminen slutar lördag 20.12. Vårterminsstart onsdag 7.1.
Alternativ 2
På hösten inleds arbetet 12.8.2025 (tis.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 16.10.2025 (tor.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
I det här alternativet börjar läsåret senare och har två dagars höstlov. Annars samma som alternativ 1.
Förskoleundervisningen följer grundskolornas läs- och lovtider med undantaget att förskoleundervisningens hösttermin slutar fredag 19.12.2025 och vårterminen fredag 29.5.2026.
Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.
Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.
Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.
Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), senast onsdagen den 23 oktober 2024.
Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten
Förslag: Lärar- och personalrepresentanterna redovisar för lärarnas och personalens åsikt och rektor redovisar för elevernas omröstningsresultat. Direktionen besluter sig för vilket alternativ som förordas i direktionens eget utlåtande.
Beslut: Lärarna och personalen föredrar alternativ 1, det gör likaså eleverna. Direktionen beslutar……
§6 NÄSTA MÖTE
Förslag: Mötestiden enligt skild kallelse
Beslut: Nästa möte enligt skild kallelse.
§7 MÖTET AVSLUTAS KL. 18.00
Ordförande Lotta Wikman
Sekreterare Charlotta Walle
Protokolljusterare Hanna Friis
Protokolljusterare Åsa Hellström
Direktionens protokoll 1/2024
Plats: Minervaskolan, festsalen
Tid: 3.6.2024 kl. 17.00
Närvarande:
Lotta Wikman, ordförande
Andreas Slotte
Joen Schauman
Björn Söderholm
Linda Ahlblad
Åsa Hellström, personalens representant
Hanna Friis, lärarrepresentant
Charlotta Wallenius, föredragande, sekreterare
§1 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag:Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat
och beslutfört
Beslut: Mötet öppnades kl 17.12 och det kontaterades att mötet var lagenligt
sammankallat och beslutfört.
§2 VAL AV PROTOKOLUUSTERARE
Förslag: Direlctionen väljer Joen Schauman och Hanna Friis till protokolljusterare.
Beslut: Enligt föredragning
§3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Förslag: Föredragningslistan fastställs i förelagd form
Beslut: Enligt föredragning
§4 VERKSAMHETSBERÄTTELSEN FÖR LÄSÅRET 2023-2024
Rektor presenterar kort verksamhetsberättelsen, som finns tillgänglig i sin helhet i Wilma.
Förslag: Direlctionen har tagit del av och godkänner verksamhetsberättelse 2023-2024.
Beslut: Enligt föredragning
§5 FASTSTÄLLANDE AV MINERVASKOLANS ANVÄNDNINGSPLAN FÖR BUDGETEN FÖR ÅR 2024.
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 275) resultatbudgeten för år 2024. Sektorchefen beslöt 30.1.2024 (§ 9) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2024 samt var och ens anslag och beräknade inkomster.
Genom sitt beslut 11.12.2023 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna. Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen.
Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor. Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. 1 resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2024. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen.
Budgetramen för Minervaskolan är sammanlagt 1 972 668 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet som för våren 2024 är 201 elever och för hösten 2024 212 elever.
Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet.
1 användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 1,1 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.
Förslag: Direktionen för Minervaskolan beslutar att godkänna användningsplanen för
budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i
den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna
och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det.
Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande
möte.
Beslut: Enligt föredragning.
Vår skola på sociala medier
Plats
Rutten till huvudingången
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- På rutten finns en under 6 m lång ramp med ett räcke på ena sidan.
Ingången "alternativ ingång"
- Ingången är svår att överblicka men belyst.
- Vid ingången finns en under 6 m lång ramp med ett räcke på ena sidan.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är tung eller annars svår att öppna.
I lokalen
- Servicepunkten finns på plan 3.
- Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- I servicelokalen finns 3 trappsteg efter varandra.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 1.