Minervaskolan

Minervaskolan består av närskoleklasser i årskurserna 1-6 och tre specialklasser.
Minervaskolan
Bild: Karo Pirkkalainen

Kontaktuppgifter

Apollogatan 12, 00100 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan
Finska, Svenska
PB 10301, 00099 Helsingfors stad

Biträdande rektor
Lotta Silén
+358 9 310 28665
lotta.silen@hel.fi

Skolsekreterare
Liisa Kemell
+358 9 310 83270
liisa.kemell@hel.fi

Rektor
Charlotta Wallenius
+358 9 310 86754
charlotta.wallenius@hel.fi

Läsåret 2025-2026

Språkstudier

finska
engelska

Tillgänglig: sal

Minervaskolan har drygt 200 elever i årskurserna 1-6 i närskoleklasser och tre specialklasser för området.

Vår skola

Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas. 

Språkprogram

Eleverna i Minervaskolan börjar läsa A1-språket finska i årskurs 1. I årskurs 3 börjar eleverna läsa A2-språket engelska eller tyska enligt val. Information om språkvalen skickas ut till berörda elevers vårdnadshavare under våren. En förutsättning för att undervisning skall arrangeras i båda A2-språken är, att grupperna omfattar minst tolv elever.

Skolan informerar om aktuella händelser via Wilma.

Samarbetet mellan hem och skola är en del av skolans verksamhet som fastställs i läroplanen. Skolan kommer överens om verksamhetsformerna i samarbete med föräldrarna.

Samtliga skolor i Helsingfors har en direktion med representanter för föräldrarna. Direktionen beslutar om skolans verksamhetsplan, godkänner budgeten och framlägger ett förslag till läroplan för utbildningsnämndens svenska sektion.

Föräldrarna får en chans att bekanta sig med varandra genom tillställningar som ordnas av skolan eller vid evenemang som ordnas av klassföräldrarna. Minerva Hem och Skola stöder skolans verksamhet och främjar samarbetet mellan hem och skola.

Det elektroniska systemet Wilma fungerar som den huvudsakliga informationskanalen mellan vårdnadshavare och skola. Genom Wilma får föräldrarna aktuell information om sitt barns skolgång. Klassläraren informerar vårdnadshavarna om det kommande skolarbetet via Wilma varje vecka. På motsvarande sätt förväntas det att föräldrarna informerar skolan om frågor som gäller barnet, till exempel frånvaro. Vi förutsätter att föräldrarna meddelar skolan om barnets sjukfrånvaro genast första frånvarodagen. Frånvaroanmälan görs på Wilma.

Wilmas inloggningssida(Länk leder till extern tjänst)

Ordningsregler i Minervaskolan

1. Jag bidrar till att skapa en trygg studiemiljö för oss alla.1 
2. Jag ger alla arbetsro.2 
3. Jag tar hand om min egen, andras och skolans egendom och miljö.3 
4. Jag ersätter och rengör de skador jag orsakat skolans egendom.4 
5. Jag har en skyldighet att delta i undervisningen ifall jag inte fått tillstånd till frånvaro. (t.ex. kommer i tid till lektionerna.)5 
6. Jag utför mina uppgifter samvetsgrant.6 
7. Jag följer instruktioner, uppträder korrekt och tar hänsyn till andra.7 
8. Jag behandlar andra elever och skolans personal med respekt.8 
9. Jag håller mig innanför skolans område under skoldagen ifall jag inte fått tillstånd att lämna det.9 
10. Jag använder inte mina elektroniska apparater så att de stör undervisningen.10 
11. Jag beaktar upphovsrätten när jag använder elektroniska apparater i skolan. Jag fotograferar, bandar och filmar bara personer som har gett tillstånd till det. I sociala medier och på andra ställen publicerar jag endast innehåll som jag har upphovsrätt och behövliga tillstånd för. Om jag är osäker på om innehållet är sakligt eller korrekt frågar jag alltid vad min lärare anser om att publicera det.11 
12. När jag kopierar text eller bilder anger jag alltid en källa. Jag plagierar inte delar av texter eller hela arbeten.12 
13. Jag tar inte med mig förbjudna eller farliga föremål eller ämnen till skolan. Till dessa hör t.ex. alkohol, tobaksprodukter, narkotika, knivar, skjutvapen, kraftiga laserpekare samt andra motsvarande föremål och ämnen.13 

1 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
2 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
3 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
4 Skadeståndslag (412/1974) kap 2 1 §, 2 §, 3 § 
5 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 25 § (1267/2013): läroplikt, 26 § (477/2003): fullgörande av läroplikten, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
6 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
7 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö, 35 § (1040/2014): elevens skyldigheter 
8 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
9 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö 
10 I skolans ordningsregler kan man till exempel inte helt förbjuda eleverna att ta med mobila enheter till skolan, men man kan begränsa användningen av dem under pågående undervisning. Skolan kan kräva att de mobila enheterna är i ett icke-distraherande läge under undervisningen. Förbudet gäller då också att sända ljud och bild som direktuppspelning (sk. livestream) från lektionen om den inte har något samband med undervisningen. Man kan inte helt förbjuda användningen av mobila enheter under raster eller motsvarande tider då undervisning inte ges. I enskilda fall kan man dock ingripa i användningen av mobila enheter under raster, ifall enheten används till exempel i syfte att mobba eller trakassera. Se även till exempel (OKV 166/1/2008). 
11 Personuppgiftslagen (523/199), strafflagen (39/1889) kap 24 8-10 § 
12 Upphovsrättslagen (404/1961) 
13 Lag om grundläggande utbildning (628/1998) 29 § (1267/2013): rätt till en trygg studiemiljö  

Personalens kontaktuppgifter

Minervaskolan

Apollogatan 12
00100 Helsingfors
PB 10301
00099 Helsingfors stad

Skolsekreterare

Liisa Kemell
09 310 83270
liisa.kemell@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Rektor

Charlotta Wallenius
09 3108 6754
charlotta.wallenius@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Biträdande rektor

Lotta Silén
09 3102 8665
lotta.silen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Personalrummet

09 3108 6590

Fastighetsansvarig

Kati Eerola
040 688 6221

Skolköket

09 3108 6523

Eftis Nanokerhot

040 7108 542
040 7154 139

Eftis Mysis

040 6621 266

Områdeskooordinator för eftermiddagsverksamhet

Anna Salmi
09 3108 7103
anna.h.salmi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Läsåret 2024-2025 

Lärare

Årskurs 1-2 A
Anna Rautalinko

Årskurs 1-2 B
Hector Köhler

Årskurs 1-2 C
Henrica Österman

Årskurs 1-2 D
Michelle Weckman

Årskurs 3-4 A
Mette Råman

Årskurs 3-4 B
Emma Storvall

Årskurs 3-4 C
Hanna Friis

Årskurs 3-4 D
Julia Hurskainen

Årskurs 5-6 A
Pia Hanstén

Årskurs 5-6 B
Pamela Liljeström

Årskurs 5-6 C
Johanna Store

Årskurs 5-6 D
Ulf Ivarsson

Speciallärare
Palmgren Marina
09 310 86593

Resurslärare
Matilda Luuppala

S2-lärare
Brita-Stina Romar
040 485 8135

Ortodox religion
Kristian Ahonen

Katolsk religion
Marko Pitkäniemi

Islam religion
Isak Hannus

Musiklärare
Petra Eklund-Saloheimo 

Tyska
Kajsa Svenfelt

Skolgångshandledare
Åsa Hellström
Eva Hongell
Gunilla Krook-Luo
Helena Givoni
Emilia Nylund
 

Skolpsykolog

Markus Varjonen
09 310 71953
markus.varjonen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Skolkurator

Moa Lillkaas
09 310 33423
moa.lillkaas@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Skolhälsovårdare

Birgitta Karanen
050 310 5612
Mottagningstider i skolan på tisdagar och onsdagar.
Skolläkaren är anträffbar vissa fredagar under läsåret.

Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer

Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.

Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd.

Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.15. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan vara i kontakt med biträdande rektor angående Minervaskolans morgonverksamhet.

Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du också på våra sidor för den grundläggande utbildningen.

Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Läs mer om eftermiddagsverksamheten och dess avgifter på våra sidor för den grundläggande utbildningen.  

Kontrollera vilka verksamhetsställen som ordnar eftermiddagsverksamhet närmast vår skola.  

Du kan även söka platser med eftermiddagsverksamhet i vårt område på Servicekartan(Länk leder till extern tjänst) . På Servicekartan kan du skriva in din hemadress i hemadressfältet. 

I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet. 

Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer. 

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024 - 2025

Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.

Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.

Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.

Måndag
Bildkonst (åk 3-6)

Tid: Måndagar kl 14.15 – 15.45

Plats: Klassrum 215

Vi provar på flera olika färger, material och konstformer, och lägger tyngden på att experimentera och utforska möjligheterna i varje medie. Varje vecka provar vi på nåt nytt, och gör roligt utmanande uppgifter tillsammans med penna, målfärg, krita eller någonting helt annat!

Kontaktperson:  marie-therese@nsu.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Anmälning:  Anmäl dig till bildkonstgruppen här(Länk leder till extern tjänst)

Arrangör: Nylands Svenska ungdomsförbund / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 

Tisdag  
Kodning och spelplanering (årskurs 3-6)  

Tid: Tisdagar kl 14.30–15.45

Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum  

Hobbygruppen Coders lär ut grundläggande programmeringslogik med hjälp av kodblock. I takt med att kunskaperna utvecklas och gruppen går framåt kodar vi våra egna spel och enkla program, och går vidare till att använda riktiga programmeringsspråk.  

Anmälning: Anmäl dig till kodningen här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Minecraft Adventurers (årskurs 3-6)  

Tid: Tisdagar kl 15.45-17 

Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum  

I gruppen Minecraft Adventurers hoppar vi in i Minecrafts vilda värld tillsammans, med stöd av varandra och våra egna överlevnadskunskaper. Vi spelar spelet i överlevnadsläge med några vändningar.   Gruppen är utformad och genomförd så att alla spelare är välkomna att delta, oavsett skicklighetsnivå, så det finns ingen anledning att oroa sig för om jag kan.  
Gruppen kommer att äga rum i Centralbiblioteket Odes lokaler, där alla nödvändiga spel och all nödvändig utrustning finns, så deltagarna behöver inte ta med sig något annat än ett glatt humör!  

Anmälning: Anmäl dig till Minecraft Adventurers här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Onsdag
Klättring (årskurs 3-6)  

Tid: Onsdagar kl 16–17 

Plats: Sundholmens idrottscenter, Energigatan 3

Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.  

Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com  (Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet

 Games'N’Fun English Club (årskurs 3.-6.) NY!

Tid: Onsdagar kl 14:30 – 16:00 

Plats: Centralbiblioteket Ode, 3. våning  

 

Games'N Fun in English-klubben erbjuder roliga aktiviteter och samhörighet till alla som tycker om olika spel (till exempel brädspel och digitala spel) och samtidigt vill lära sig engelska. Genom att delta, får du själv bidra och påverka programinnehållet. Kom med och ta med dina vänner!  

 

Anmälan:  Anmäl dig till Games'N'Fun här(Länk leder till extern tjänst)  

Vid frågor: Marja Storås,  info@kielikoulumasto.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Ordnare: Kielikoulu Masto / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Torsdag  
Matlagning (årskurs 3-6)  

Tid: Torsdagar kl. 14.15–15.45 

Plats: Centralbiblioteket Ode, köket  

Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!    

Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här  (Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: Katja Salojärvi, katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) , p. 050 432 8888  

Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Vår skolas direktion

Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan

Plats: Teams

Tid: 24.2.2025 kl. 17.03

Närvarande: 

Lotta Wikmanordförande

Andreas Slotte

Joen Schauman

Björn Söderholm

Linda Ahlblad

Åsa Hellströpersonalrepresentant

Hanna Friis lärarrepresentant

Charlotta Wallenius föredragande, sekreterare

                                                  

§1 MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag: Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört           

Beslut: Ordförande öppnade mötet kl 17.03 och konstaterade att mötet var lagenligt sammankallat och beslutfört.

§2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag: Direktionen väljer Åsa Hellström och Hanna Friis till protokolljusterare

Beslut: Direktionen valde Åsa Hellström och Hanna Friis till protokolljusterare

§3  FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag: Föredragningslistan fastställs i förelagd form

Beslut:  Föredragningslistan fastställdes i förelagd form

§4  BEGÄRAN OM UTLÅTANDE AV SKOLORNAS DIREKTIONER OM LÄROPLANENS PUNKT 9.2 MÖJLIGHETER ATT STUDERA MODERSMÅL OCH LITTERATUR, DET ANDRA INHEMSKA SPRÅKET OCH FRÄMMANDE SPRÅK

Enligt Helsingfors stads  förvaltningsstadga beslutar sektionerna vid fostrans- och utbildningsnämnden om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid kommunens enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.

Direktören för svenska servicehelheten vid fostrans- och utbildningssektorn begär ett utlåtande av skolans direktion om den föreslagna ändringen i den kommunala läroplanen för den grundläggande utbildningen, det vill säga punkt 9.2 Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk, där det bland annat bestäms om minimiantalet elever för att bilda en ny undervisningsgrupp i språk.

 

Motivering för ändringen

I stadens grundskolor varierar minimiantalet elever som behövs för att bilda en ny språkgrupp från skola till skola. Syftet med ändringen är att förenhetliga minimiantalet så att det blir detsamma i alla skolor. En ny språkgrupp måste vara tillräckligt stor för att gruppstorleken inte ska bli för liten i årskurserna 7–9. För närvarande är antalet elever i vissa språkgrupper färre än sex, vilket leder till större grupper i andra ämnen. Förändringen ökar därmed likvärdigheten mellan ämnen. Beslutsförslaget påverkar inte språkstigarna, det vill säga i vilka skolor det valda A2-språket fortsätter i de högre årskurserna.

Utbildningsnämndens svenska sektion har godkänt skolornas språkprogram på sitt möte 16.4.2015 (§ 16). På sitt möte 25.9.2018, § 37  beslutade Svenska sektionen att tidigarelägga A2-språken så att de undervisas två årsveckotimmar redan i årskurs 3. Som A2-språk erbjuds i samtliga skolor engelska, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. Beslut om de andra A2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att i västra området erbjuds franska och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk.

Undervisningen i B2-språket är tidigarelagt från årskurs 8 till årskurs 7. Beslut om B2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en grupp i enlighet med läroplanen uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.

Utlåtandet ska riktas till svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden och lämnas in senast 25.2.2025 i följande teamsmapp  Hörande språkgrupper(Länk leder till extern tjänst) .

Observera följande:

Namnge filen med skolans namn

Ladda upp utlåtandet i PDF-format

Förse inte utlåtandet med underskrifter

Den nuvarande formuleringen i Helsingfors stads läroplan

9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk

Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) stärks genom en tidigareläggning, och inleds redan i årskurs 1. I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. För att en grupp i A2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 12 elever väljer det språket. En grupp kan bildas även med färre elever ifall skolans direktion besluter så, och skolans ekonomiska resurser tillåter det. Skolorna inom ett område kan även samarbeta för att bilda gemensamma grupper i A2-språket. Detta kan i så fall för eleverna innebära resor i början eller slutet av en skoldag. Skolorna ansvarar för att möjliga förflyttningar under skoldagen är trygga och övervakade.

Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område. Vilket annat A2-språk som förutom engelskan erbjuds diskuteras i respektive område, och besluts därefter i utbildningsnämndens svenska sektion. Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. När det gäller vilka B2-språk de enskilda skolorna erbjuder från årskurs 7 diskuterar linjen för svensk dagvård och utbildning med respektive skola och beslut i frågan fattas därefter i utbildningsnämndens svenska sektion.

 

Den föreslagna ändringen i Helsingfors stads läroplan

9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk

Språkprogrammet

Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) inleds i årskurs 1. För elever som flyttar till Helsingfors i ett senare skede under den grundläggande utbildningen och som inte tidigare läst finska erbjuds B1-finska. B1-finskan inleds i årskurs 6 och stärks med en timme högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet.  Eftersom eleverna som läser B1-finska behöver ett A1-språk läser de eleverna A1-engelska i sitt språkprogram.

I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2- språk. I det västra området erbjuds franska som A2-språk och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk. För att en grupp i A2-språk eller B2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 13-15 elever väljer det språket.

Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område.

Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. Alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.

9.2.1 Avbrytande av språkstudier i A2 eller B2-språk

Valet av A2-språket och B2-språket är bindande från tidpunkten för valet fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven fortsätter att studera språket fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven får avbryta eller byta kursen om det finns synnerliga skäl för det.

Dessa skäl kan vara bl.a:

1.Om det finns allvarliga skäl till elevens svårigheter att lära sig ett språk,

2.En väsentlig förändring av elevens livssituation eller en förändring av hens hälsotillstånd,

3.Eleven flyttar inom staden och byter till en skola där det inte finns någon språkgrupp.

Skolans rektor fattar beslut om att avbryta språkundervisningen. För detta beslut ska elevens vårdnadshavare lämna in en skriftlig begäran om avbrytande med angivande av skälen för begäran. Vid behov kan rektorn samråda med klassläraren eller klassens skolgångshandledare, ämneslärarna, specialläraren och skolans elevvård.

Förslag: Direktionen redovisar sin åsikt i ett utlåtande som bifogas detta protokoll.

Beslut:Direktionen redovisar sin åsikt i ett utlåtande som bifogas detta protokoll.

                        

§6 NÄSTA MÖTE

 Förslag:  Mötestiden enligt skild kallelse  

 Beslut: Nästa möte enligt skild kallelse.

§7 MÖTET AVSLUTAS KL. 17.46

Direktionens protokoll 2/2024

Plats: Minervaskolan, festsalen

Tid: 9.10.2024 kl. 17.00

Närvarande: 
Lotta Wikman, ordförande
Andreas Slotte
Joen Schauman
Björn Söderholm
Linda Ahlblad
Åsa Hellström, personalrepresentant
Hanna Friis, lärarrepresentant
Charlotta Wallenius, föredragande, sekreterare
       

§1    MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag:    Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört   

Beslut:    Ordförande öppnade mötet kl 17 och konstaterade att mötet var lagenligt sammankallat och beslutfört.

§2    VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag:    Direktionen väljer Åsa Hellström och Hanna Friis till protokolljusterare

Beslut:    Direktionen valde Åsa Hellström och Hanna Friis till protokolljusterare

§3    FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag:    Föredragningslistan fastställs i förelagd form

Beslut:    Föredragningslistan fastställdes i förelagd form

§4    VERKSAMHETSPLANEN FÖR LÄSÅRET 2024-2025

   Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.

Verksamhetsplanen finns som bilaga till möteskallelsen och i Wilma.

Förslag:     Observera att det i förslaget till verksamhetsplan ingår ett initiativ om en arbetsdag som infaller på en lördag under läsåret. Denna skulle infalla 24.5.2025. Orsaken till initiativet är att eleverna skulle ges möjlighet att delta i Stafettkarnevalen.

Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.

Beslut:    Direktionen godkände verksamhetsplanen.

§5    BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2025-2026

I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).

Läsåret 2025 – 2026 infaller trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är två dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 188 arbetsdagar.

Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2025 - 2026. Samma förslag har skickats till de finskspråkiga skolornas direktioner.

Alternativ 1

På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).

I det här alternativet har alla skolor en veckas höstlov. Läsåret börjar torsdag 7.8 och höstterminen slutar lördag 20.12. Vårterminsstart onsdag 7.1.

Alternativ 2

På hösten inleds arbetet 12.8.2025 (tis.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 16.10.2025 (tor.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).

I det här alternativet börjar läsåret senare och har två dagars höstlov. Annars samma som alternativ 1.

Förskoleundervisningen följer grundskolornas läs- och lovtider med undantaget att förskoleundervisningens hösttermin slutar fredag 19.12.2025 och vårterminen fredag 29.5.2026.

Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.

Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.

Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.

Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) , senast onsdagen den 23 oktober 2024.

Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten

Förslag:     Lärar- och personalrepresentanterna redovisar för lärarnas och personalens åsikt och rektor redovisar för elevernas omröstningsresultat. Direktionen besluter sig för vilket alternativ som förordas i direktionens eget utlåtande.

Beslut:     Lärarna och personalen föredrar alternativ 1, det gör likaså eleverna. Direktionen beslutar……
   

§6    NÄSTA MÖTE

   Förslag: Mötestiden enligt skild kallelse    

   Beslut: Nästa möte enligt skild kallelse.

§7    MÖTET AVSLUTAS KL. 18.00

Ordförande Lotta Wikman  
Sekreterare Charlotta Walle
Protokolljusterare Hanna Friis
Protokolljusterare Åsa Hellström

Direktionens protokoll 1/2024

Plats: Minervaskolan, festsalen

Tid: 3.6.2024 kl. 17.00

Närvarande:
Lotta Wikman, ordförande
Andreas Slotte
Joen Schauman
Björn Söderholm
Linda Ahlblad
Åsa Hellström, personalens representant
Hanna Friis, lärarrepresentant
Charlotta Wallenius, föredragande, sekreterare

§1 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag:Ordförande öppnar mötet och konstaterar mötet är lagenligt sammankallat
och beslutfört
Beslut: Mötet öppnades kl 17.12 och det kontaterades att mötet var lagenligt
sammankallat och beslutfört.

§2 VAL AV PROTOKOLUUSTERARE
Förslag: Direlctionen väljer Joen Schauman och Hanna Friis till protokolljusterare.
Beslut: Enligt föredragning

§3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Förslag: Föredragningslistan fastställs i förelagd form
Beslut: Enligt föredragning

§4 VERKSAMHETSBERÄTTELSEN FÖR LÄSÅRET 2023-2024
Rektor presenterar kort verksamhetsberättelsen, som finns tillgänglig i sin helhet i Wilma.

Förslag: Direlctionen har tagit del av och godkänner verksamhetsberättelse 2023-2024.
Beslut: Enligt föredragning

§5 FASTSTÄLLANDE AV MINERVASKOLANS ANVÄNDNINGSPLAN FÖR BUDGETEN FÖR ÅR 2024.
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 275) resultatbudgeten för år 2024. Sektorchefen beslöt 30.1.2024 (§ 9) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2024 samt var och ens anslag och beräknade inkomster. 
Genom sitt beslut 11.12.2023 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna. Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen. 
Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor. Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. 1 resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2024. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen. 
Budgetramen för Minervaskolan är sammanlagt 1 972 668 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet som för våren 2024 är 201 elever och för hösten 2024 212 elever. 
Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet. 
1 användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 1,1 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.

Förslag: Direktionen för Minervaskolan beslutar att godkänna användningsplanen för
budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i
den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna
och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det.
Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande
möte.
Beslut: Enligt föredragning.
 

Plats

Apollogatan 12, 00100 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
  • På rutten finns en under 6 m lång ramp med ett räcke på ena sidan.

Ingången "alternativ ingång"

  • Ingången är svår att överblicka men belyst.
  • Vid ingången finns en under 6 m lång ramp med ett räcke på ena sidan.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är tung eller annars svår att öppna.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 3.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • I servicelokalen finns 3 trappsteg efter varandra.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 1.