Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Lotta Yliaho-Lehtonen
+358 9 310 86055
lotta.yliaho-lehtonen@edu.hel.fi
Förvaltningsassistent
Anneli Albrecht
+358 9 310 89842
kontorstjanster.ostersundom.skola@hel.fi
Rektor
Heidi Lithén
+358 9 310 71728
heidi.lithen@hel.fi
Läsåret 2025-2026
Språkstudier
Välkommen till Östersundom skola!
Vår fina och trivsamma skola finns i Zachrisbackens allaktivitetshus.
Årskurs: 1-6
Elevantal: 35
Sammasatta klasser 1-3 och 4-6
Klasslärare: 2 + 1 timlärare
Speciallärare: 1 (torsdagar)
Distrikt: Östra distriktet (Nordsjö lågstadieskola, Degerö lågstadieskola, Botby grundskola, Östersundom skola)
Trafikförbindelse: Från Östra centrum t.ex. buss nr 93 eller 93K.
Skolan verkar tillsammans med Sakarimäen peruskoulu i allaktivitetshuset på Zachrisbacken.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
Undervisningen i grundskolan styrs av skolans läroplanen. I läroplanen tas bland annat upp målen för skolarbetet, vilka ämnen eleverna läser i skolan, hur vi arbetar i skolan och hur man kan stödja eleverna på olika sätt hemma och i skolan.
Målet är att undervisningen ska vara så nära skolelevens vardag som möjligt. Hela staden ses som lärmiljö. Varje klass har en egen lärare som undervisar under de flesta lektionerna. Vid sidan av den egna läraren kan det finnas en speciallärare, en lärare för barn med invandrarbakgrund eller en skolassistent. I vår skola ses samtliga elever som en helhet där gruppindelingarna ser olika ut i olika ämnen. Skolans två klasslärare ansvarar tillsammans för eleverna.
Eleverna får läroböckerna och annat skolmaterial gratis från skolan. Skolorna väljer själva vilka läromedel de använder.
I Östersundom skola kan man studera följande språk
- A1-språk finska (nybörjar- eller modersmålsinriktad) från åk 1
- A2- språk engelska eller tyska från åk 3
Östersundom skolas direktion har beslutat att minst 10 elever ska välja ett språk för att undervisningen ska ordnas. Skolan undervisar i det språk som majoriteten av eleverna i en årskurs väljer.
Om en skola inte har möjlighet att ordna undervisning i båda B-språken kan eleverna ges möjlighet att åka till en annan skola för att delta i språkundervisningen.
Läsåret 2024-2025 börjar på torsdagen den 8 augusti kl. 9:30
Välkomna!
Skolfotografering fredag 27.9.2024
Läsåret 2024-2025 arbetstider:
Höstterminen: 8.8.2024 (to) - 20.12.2043 (fre)
Höstlov vecka 42, 14.10 (må) -18.10 (fre)
Jullov 21.12 .2024 (lö) - 6.1.2025 (må)
Vårterminen: 7.1.2025 (ti) - 31.5.2025 (lö)
Sportlov vecka 8, 17.2.2025 (må) - 21.2.2025 (fre)
Skoldag lördag 9.11.2024
Ledig dag fredag 2.5.2025
Samarbetet med vårdnadshavarna är en viktig del av vår verksamhet. Tillsammans jobbar vi för en trygg och trivsam skola för alla.
Vår huvudsakliga kommunikationskanal är wilma(Länk leder till extern tjänst).
Att vårdnadshavarna känner varandra och varandras barn bidrar till tryggheten i skolan. Vårdnadshavarna får en chans att bekanta sig med varandra genom tillställningar och evenemang som ordnas av skolan.
Östersundom har en Hem och Skola förening som är gemensam för skolan och daghemmet Landbo.
Östersundom skolas ordningsregler
Skolans ordningsregler gäller under skoldagen, på skolans område, på tillställningar som skolan ordnar och under skolutfärder. I frågor som inte nämns skilt, följer vi allmän lagstiftning och god sed.
Varje elev har rätt till undervisning enligt läroplanen samt rätt att bli behandlad enligt de mänskliga rättigheterna. Varje elev är skyldig att delta i undervisningen, ifall hen inte tillfälligt befriats från den.
1§ Jag uppför mig vänligt, jag är rättvis och ärlig
Var och en har rätt att känna sig psykiskt och fysiskt trygg. I skolan godkänner vi varken mobbning eller psykiskt och fysiskt våld.
Jag använder inte kränkande eller diskriminerande språk eller handlingar.
Var och en främjar skolans trygghet och trivsel genom sitt eget beteende
Jag uppträder enligt givna specialinstruktioner under skolans gemensamma tillställningar och då jag representerar skolan.
§2 Jag säkrar arbetsron i skolan
Jag kommer i tid till lektionerna, jag har med arbetsredskapen och mina hemuppgifter är utförda.
Var och en har rätt att få jobba ostört: eleverna för inlärning, lärarna för undervisning, övrig personal för att göra sitt jobb.
Läraren har rätt att beslagta ett föremål eller ett ämne, som eleven stör undervisningen eller inlärningen med. Föremålet återlämnas i slutet av skoldagen.
Lektionerna slutar enlig överenskommelse. Det är läraren som avslutar lektionen.
3§ Jag respekterar min egen, andras och skolans egendom
Var och en har rätt till att deras egendom lämnas i fred.
Privat egendom är på ägarens eget ansvar i skolan.
Alla är skyldiga att handskas varsamt med skolbyggnaden samt med skolans inredning, utrustning och möbler.
Jag håller läroböckerna och skolredskapen i gott skick. Läroböckerna är skolans egendom.
Det är förbjudet att avsiktligt förorsaka skada på skolans eller andras egendom.
4§ Jag gör rasterna till trevliga pauser
Jag rör mig lugnt inne i skolan.
Jag åker inte med cykel eller annat fortskaffningsmedel på skolgården under skolans öppethållningstider.
Skolan och skolområdet hålls snyggt. Jag håller mig på det överenskomna rastområdet och rastreglerna under rasterna.
5§ Jag hämtar inte farliga ämnen eller föremål till skolan
Det är förbjudet att inneha och använda förbjudna eller farliga föremål i skolan. Föremål som kan upplevas som en säkerhetsrisk eller som är mot ordningsreglerna ska överlåtas till skolan.
Det är förbjudet att ta med sig tryck- eller multimediaprodukter till skolan som kränker de mänskliga rättigheterna.
Vidbehov har rektor eller lärare rätt att beslagta förbjudna eller farliga föremål samt rätt att vid behov genomsöka elevens saker för att beslagta dem. Beslagtagna ämnen och föremål överlåts åt elevens vårdnadshavare eller polis.
6§ Min telefon, kamera eller andra apparater stör inte
Jag ser till att min telefon och andra liknande apparater inte stör undervisningen.
Telefonerna används i skolan endast i undervisningssyfte eller enligt andra överenskommelser med läraren.
Skolan ersätter inte elevens egendom som går sönder eller försvinner.
7§ Förutom redan nämnda regler följer jag lärarnas och den övriga personalens instruktioner
Rektor, lärare eller en annan skolmyndighet kan vid behov precisera reglerna eller ge tilläggsinstruktioner.
8§ I disciplinära ärenden följer vi gällande lag
Enligt grundskollagen (§37) kan en elev som inte följer skolordningen eller som uppför sig olämpligt tillrättavisas genom disciplinära medel. Fostrande samtal, kvarsittning, skriftlig varning samt tidsbegränsad relegering är exempel på disciplinära förfaranden.
I enighet med de fostrande åtgärderna samt de egentliga disciplinära åtgärderna
- kan lärare eller annan personal säga till eller korrigera eleven om olika saker
- kan läraren kräva att eleven stannar kvar efter skoldagen under högst en timme för att utföra skoluppgifterkan
- kan lärare avlägsna eleven från klassen eller annan gemensam tillställning för högst resten av lektionenkan
- kan eleven kallas till fostrande samtal med en lärare
- kan eleven ges kvarsittning för högst två timmar
- kan eleven ges en skriftlig varning
- kan rektor avstänga eleven från skolan för resten av skoldagen
- kan skolans direktion avstänga/relegera eleven för högst en månad, ifall eleven trots kvarsittning eller skriftlig varning fortsätter att allvarligt bryta mot reglerna.
Personalens kontaktuppgifter
Här hittar du kontaktuppgifter till personalen som jobbar i vår skola:
Östersundom skola
Besöksadress: Knutersvägen 924, 00890 Helsingfors
PB 89301, 00099 Helsingfors stad
Skolsekreterare
Anneli Albrecht
tfn 09 310 898 42(Link startar ett telefonsamtal), 040 336 0831(Link startar ett telefonsamtal)
anneli.albrecht@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Kansliet är öppet för elever under skoldagen.
Skolsekreteraren kontaktas i frågor gällande ändring av kontaktuppgifter samt frågor gällande skolskjutsen.
Rektor
Heidi Lithén
tfn 09 31071728(Link startar ett telefonsamtal), 040 8211669(Link startar ett telefonsamtal)
heidi.lithen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Platschef
Lotta Yliaho-Lehtonen
tfn 040 630 5515(Link startar ett telefonsamtal)
lotta.yliaho-lehtonen@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Direktionens ordförande
Maria Orassaari
maria.orassaari@gmail.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Ansvarig för eftermiddagsverksamheten
Nano, Lasten ja nuorten kerhotoiminta
Östersundom skola
Knutersvägen 924
00890 Helsingfors
kl. 12.00-17.00
tfn 0400 815440(Link startar ett telefonsamtal)
ostis@nanokerhot.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd
Harri Kärki
tfn 050 5444390(Link startar ett telefonsamtal)
Skolrestaurang
Amica, Compass Group
tfn 050 4306528(Link startar ett telefonsamtal)
sakarinmaki@amica.if(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Lotta Yliaho-Lehtonen
Klasslärare åk 5-6 och platschef i Östersundom skola
lotta.yliaho-lehtonen@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
tfn 040 630 5515(Link startar ett telefonsamtal)
Robert Miettunen
Klasslärare åk 1-2
robert.miettunen@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Jonatan Wikström
Klasslärare i åk 3-4
jonatan.wikstrom@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Anette Appel-Klemt
Speciallärare för åk 1-6
tfn 0406527656(Link startar ett telefonsamtal)
anette.appel-klemt@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolfarfar
Bosse Sjöblom
Skolhälsovårdare
Tiina Liimatainen
tfn 09 310 48665(Link startar ett telefonsamtal)040 354 6430(Link startar ett telefonsamtal)
må-to, kl.8:00-13:30
Hälsovårdaren använder sig också av Helsingfors stads elektroniska ärendehantering.
Avtalet om företrädare bör vara i kraft för att kunna använda tjänsten.
Skolpsykolog
Minna Sirelius
tfn 09 310 71965(Link startar ett telefonsamtal)
minna.sirelius@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolkurator
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivillia, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen.
Morgonverksamhet för skolelever ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning i stadens svenska och finska skolor samt i några lekaparker. Barnen kan delta i verksamheten innan lektionerna börjar. Anmälan och närmare information om verksamheten.
Östersundom skola ordnar morgonverksamhet för elever i årskurserna 1–2 samt för elever med särskilda behov de morgnar skolan börjar senare än kl. 8.30.
Eleverna kan delta i morgonverksamheten innan lektionerna börjar. Något morgonmål serveras inte under verksamheten, verksamheten är avgiftsfri. Under morgonverksamheten kan eleverna leka fritt och umgås med sina kamrater i sällskap av en vuxen person enligt överenskommelse antingen utomhus eller inomhus. Platsen för morgonverksamheten är Eftis utrymmen. Morgis ordnas som ett samarbete med Nano.
Du kan be rektorn om mer information om skolans morgonverksamhet per telefon på numret 09 310 71728.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd.
Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
I Östersundom ordnas eftermiddagsverksamheten av:
Nano, Lasten ja nuorten kerhotoiminta
Östersundom skola
kl. 12.00-17.00
tfn 0400 815440(Link startar ett telefonsamtal)
ostis@nanokerhot.fi(Länk leder till extern tjänst)
Läs mer om eftermiddagsverksamheten som ordnas i vår skola.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.
Måndag
Luontoryhmä (årskurs 3-6) OBS! Gruppen på finska
Tid: Måndagar kl 14.30 – 15.30 (med början 30.9.)
Plats: Klassrum B1-09
Retkeillään, seikkaillaan ja fiilistellään lähiluonnossa. Pelataan yhdessä, tutkitaan vaikkapa ötököitä, rakennetaan lumesta, tehdään luontokokeita, testataan trangian käyttöä, tehdään luontotaidetta ja paljon muuta! Mitä luontoon liittyvää sinä haluaisit ryhmässä tehdä? Ohjaaja toteuttaa mahdollisuuksien mukaan osallistujien toiveita, joten tämä harrastus on osallistujiensa näköinen.
Anmälan: Ilmoittaudu luontoharrastukseen tästä(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: lup-lapset@luontoliitto.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Luontoliiton Uudenmaan piiri / Harrastamisen Suomen malli Helsingissä
Torsdag
Parkour (årskurs 3-6)
Tid: Torsdagar kl 14.30 – 15.30 (med början 5.9.)
Plats: Gymnastiksal
Parkour är en spännande och mångsidig funktionell träning. Inom parkour är målet att förflytta sig så smidigt, flytande eller snabbt som möjligt från en plats till en annan genom att utnyttja omgivningens strukturer och utrustning. I övningarna rör sig alla i sin egen takt och stil – huvudsaken är att det är roligt! Inga onödiga risker tas i parkour och utbildningen fokuserar starkt på säkerhet. En av de bästa sakerna med att öva den här grenen är att den inte är tävlingsinriktad och inte innehåller begränsande regler för hur det ska göras. Parkour är mycket mångsidig som sport, och att utöva den utvecklar t.ex. styrka, kreativitet, uthållighet, smidighet, rymduppfattning, precision och kroppslig rörelse.
Anmälning: Anmäl dig till parkouren här (Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: Olli Väätäinen (olli@jalkipoltto.com(Länk öppnar standardprogram för e-post) / 0440755664) & Anna Mäkelä (0505477224)
Ordnare: Jälkipoltto / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Maria Orassaari, ordf. maria.orassaari@gmail.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)
suppeant: Therese Hagelstam
Carl Gruner, vice ord.
suppleant: Mia Therman
Peter Lauri
suppleant: Maija Erkheikki
Amy Albrecht
suppleant: Linda Fridberg
Gunnar Landén
suppleant: Janica Stormbom
Heidi Lithén , sekr.
suppleant: Lotta Yliaho-Lehtonen
MÖTESTID: Torsdag 08.06 kl. 17:00-18:30
MÖTESPLATS: Östersundom skola
NÄRVARANDE:
Maria Orassaari,ordförande
Peter Lauri medlem
Carl Gruner medlem
Amy Albrecht medlem
Lotta Yliaho-Lehtonen lärarrepresentant
Anneli Albrecht personalrepresentant
Heidi Lithén föredragande, sekreterare
XX elevrepresentant
§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE SAMT BESLUTFÖRHET
Ordförande öppnade mötet kl. 17:10 och det konstaterade att mötet var lagenligt sammankallat och beslutsfört.
§ 2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Beslut: Direktionen valde Amy Albrecht och Lotta Yliaho-Lehtonen till
protokolljusterare.
§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form
§ 4 GODKÄNNANDE AV VERKSAMHETSBERÄTTELSEN FÖR LÄSÅRET 2022-2023
Direktionen får verksamhetsberättelsen via epost senast 2.6
Beslut: Direktionen godkände verksamhetsberättelsen enligt förslaget.
§5 FASTSTÄLLANDE AV ÖSTERSUNDOM SKOLA ANVÄNDNINGSPLAN FÖR BUDGETEN FÖR ÅR 2023
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 13.12.2022 (§ 303) resultatbudgeten för år 2023. Sektorchefen beslöt 8.2.2023 (§ 12) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2023 samt var och ens anslag och beräknade inkomster.
Genom sitt beslut 5.12.2022 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar
för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs
för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna. Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen.
Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor.
Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. I
resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2023. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen.
Budgetramen för Östersundom skola är sammanlagt 389 772 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet
som för våren 2023 är 37 elever och för hösten 2023 är 37 elever.
Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet.
I användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 0,6 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.
Beslut: Direktionen i Östersundom skola beslöt att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.Dessutom beslöt direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.
§ 6 GODKÄNNANDE AV SKOLANS NYA ORDNINGSREGLER
Beslut: Direktionen godkände de nya ordningsreglerna enligt förslaget.
§ 7 ÖVRIGA ÄRENDEN
Inga övriga ärenden.
§ 8 MÖTET AVSLUTAS
Ordförande avslutade mötet kl. 18:30
MÖTESTID: Tisdag 10.10 kl.17:30-19:00
MÖTESPLATS: Östersundom skola
NÄRVARANDE:
Maria Orassaari ordförande
Carl Gruner medlem
Amy Albrecht medlem
Gunnar Landén medlem
Lotta Yliaho-Lehtonenlärarrepresentant
Anneli Albrecht personalrepresentant
Heidi Lithén föredragande, sekreterare
§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE SAMT BESLUTFÖRHET
Beslut Ordförande öppnade mötet kl. 17:31 och konstaterade att mötet är lagenligt sammankallat och beslutsfört.
§ 2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Beslut: Direktionen valde Carl Gruner och Lotta Yliaho-Lehtonen till
protokolljusterare.
§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form
§5 REKTORNS OCH ELEVKÅRENS HÄLSNINGAR
Rektorn tog kort upp aktuella ärende gällande skolan.
Elevrepresentanten kunde inte delta i mötet.
§6 GODKÄNNANDE AV VERKSAMHETSPLANEN FÖR LÄSÅRET 2023-2024
Beslut: Direktionen godkände verksamhetsplanen enligt förslaget.
§ 7 BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM LOVEN OCH ARBETSTIDERNA I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR OCH GYMNASIER LÄSÅRET 2024-2025
Till direktionen 4.9.2023
BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2024 - 2025
Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2024 - 2025.
På hösten inleds arbetet 8.8.2024 (tor.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 6.1.2025 (mån.).
På våren inleds arbetet 7.1.2025 (tis.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara två veckor långt, varvid vårterminen skulle börja efter trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Alternativ 2
På hösten inleds arbetet 12.8.2024 (mån.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre.).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 1.1.2025 (ons.).
På våren inleds arbetet 2.1.2025 (tor.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara drygt en vecka och vårterminen skulle börja före trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.
Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.
Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.
Beslut: Direktionen beslöt att föreslå för svenska sektionen för fostran och utbildning att lov- och arbetstiderna fastställs enligt alternativ 1.
Direktionen fick före sitt beslut ta del av personalens och eleverna önskemål. Både personalen och elevkårens röstade på alternativ 1.
Direktionens utlåtande finns som bilaga.
§ 7 ÖVRIGA ÄRENDEN
Direktion hade en kort diskussion gällande Östersundom skolas framtid.
§ 8 MÖTET AVSLUTAS
Ordförande avslutade mötet kl. 18:26
MÖTESTID: Torsdag 11.04.2024 kl.17:00-18:00
MÖTESPLATS: Östersundom skola
Närvarande:
Maria Orassaari ordförande
Carl Gruner medlem
Amy Albrecht medlem
Gunnar Landén medlem
Lotta Yliaho-Lehtonen lärarrepresentant
Anneli Albrecht personalrepresentant
Heidi Lithén föredragande, sekreterare
§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE SAMT BESLUTFÖRHET Ordförande öppnade mötet kl. 17:05 och konstaterade att mötet är lagenligt sammankallat och beslutsfört.
§ 2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Beslut: Direktionen valde Carl Gruner och Lotta Yliaho-Lehtonen till protokolljusterare.
§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form
§ 4 FASTSTÄLLANDE AV ÖSTERSUNDOM SKOLAS ANVÄNDNINGSPLAN FÖR BUDGETEN FÖR ÅR 2024
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 275) resultatbudgeten för år 2024. Sektorchefen beslöt 30.1.2024 (§ 9) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2024 samt var och ens anslag och beräknade inkomster. Genom sitt beslut 11.12.2023 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna. Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen. Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor. Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. I resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2024. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen. Budgetramen för skolan Östersundom skola är sammanlagt 347 238 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet som för våren 2024 är 35 elever och för hösten 2024 33 elever. Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet. I användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 1,1 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.
Användningsplanen (direktionsrapporten) bilaga 1
Beslut: Direktionen i Östersundom skola beslutar att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag, med följande invändning.
Direktionen i Östersundom vill se en femårsplan för skolan och anser att två klasslärare för sex årskurser är en för liten resurs, trots att antalet elever är litet. Det finns erfarenheten från läsåret 2021-2022 som visar att inlärningen inte är tillräcklig när all undervisning delas mellan två klasslärare. Vi föreslår ett möte med direktören för svenska serviceenheten, Niclas Grönholm. Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan konto-grupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.
§ 4 ÖVRIGA ÄRENDEN
Heidi Lithén kontaktar sina chefer för att få ihop ett möte.
Innan nästa möte i juni utreder vi möjligheter att få t.ex. civiltjänstgörare, handledare på läroavtal och flera seniorer till skolan.
§ 5 MÖTET AVSLUTAS
Ordförande avslutade mötet kl. 18:07
MÖTESTID: Måndag 10.06.2024 kl. 17:00-18:00
MÖTESPLATS: Östersundom skola
MEDLEMMAR:
Maria Orassaari ordförande
Peter Lauri medlem
Carl Gruner medlem
Amy Albrecht medlem
Gunnar Landén medlem
Lotta Yliaho-Lehtonen lärarrepresentant
Anneli Albrecht personalrepresentant
Heidi Lithén föredragande, sekreterare
§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE SAMT BESLUTFÖRHET
Ordförande öppnade mötet kl. 17:01 och konstaterade att mötet lagenligt sammankallat och beslutsfört.
§ 2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Beslut: Direktionen välde Amy Albrecht och Lotta Yliaho-Lehtonen till protokolljusterare.
§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form
§ 4 GODKÄNNANDE AV VERKSAMHETSBERÄTTELSEN FÖR LÄSÅRET 2023-2024
Direktionen fick verksamhetsberättelsen via epost 4.6 för att hinna bekanta sig med den
Beslut: Direktionen godkände verksamhetsberättelsen enligt förslaget.
§5 FÖRSLAG PÅ FÖRFLYTT AV EN ARBETSDAG UNDER LÄSÅRET 2024-2025
Under läsåret 2023-2024 flyttades en arbetsdag så att hela skolan jobbade in lördagen 11.11.2024 och hade en ledig dag på fredag 10.5 (efter Kristi himmelfärdsdag). Klasslärarna föreslår en motsvarande flytt av arbetsdag nästa läsår. Förslaget är att jobba in lördagen 9.11.2024 och vara lediga fredagen 2.5.2025.
Beslut: Direktionen godkände förslaget att flytta en arbetsdag unders läsåret 2024-2025 så att skolan har arbetsdag på lördag 9.11.2024 och är lediga fredag 2.5.2025.
§ 7 ÖVRIGA ÄRENDEN
Uppdatering kring situationen nästa läsår. Timlärare rekryterad.
Rektor Heidi Lithén hade bokat en mötestid med sina chefer för att diskutera Östersundom skolas framtid. Mötet avbokades.
Direktionen önskar att rektorn bokar under hösten ett möte med Niclas Grönholm, där representanter från direktionen får närvara.
§ 8 MÖTET AVSLUTAS
Ordförande avslutade mötet kl. 17:58.
Vår skola på sociala medier
Följ oss på sociala medier!
Plats
Rutten till huvudingången
- 3 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.
Huvudingången
- Ingången är svår att överblicka men belyst.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas med åtkomstkontroll.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
I lokalen
- Verksamhetsstället har 3 våningsplan.
- I lokalen finns en hiss som är svår att överblicka med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- I lokalen finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Dörrarna i lokalen är svåra att överblicka.
- I verksamhetsstället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på entréplan. Dörren till toaletten är svår att öppna och stänga.
- Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga i festsal, motionssal.