Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Janette Stenroos-Ek
+358 9 310 86633
janette.stenroos-ek@edu.hel.fi
Skolsekreterare
Heidi Rehn
+358 9 310 86630
heidi.rehn@hel.fi
palveluvastaava
Ollijuhani Kujansivu
+358 50 352 0506
ollijuhani.kujansivu@edu.hel.fi
Rektor
Carita Svartström-Glasgow
+358 9 310 86596
carita.glasgow@hel.fi
Läsåret 2024-2025
Språkstudier
Tillgänglig: sal
Zacharias Topeliusskolan har i dagsläge ca 167 elever. Skolan är i sann mening En Skola för Alla eftersom alla olika undervisningsformer finns med i verksamheten.
I allmänundervisningen (Aina) finns årskurserna 1-5. I smågrupperna (Toini) undervisas elever med funktionsvariation i årskurserna 1-9 med förlängd läroplikt. Eva-enheten erbjuder specialklassundervisning och krävande särskilt stöd för Helsingforselever med vårdkontakt genom hela grundskolan, i årskurserna 1-9.
Läs mer om de förändringar som berör vår skola under de närmaste åren under rubriken "Förändringar som berör Åshöjdens grundskola, Zacharias Topeliusskolan och Kottby lågstadieskola".
Vår skola
Vi värnar om att eleverna tillägnar sig goda baskunskaper och -färdigheter i en trygg, inkluderande och stimulerande miljö. Den anrika skolbyggnaden är belägen på en lummig sluttning omgiven av ädla löv- och barrträd och har en stor skolgård. Finlandssvenska traditioner värderas högt med Zacharias Topelius tankar om detsamma som ledstjärna.
Vi satsar mycket på att skapa en trivsam arbetsmiljö. Utvecklingsarbete i personalgruppen sker kontinuerligt och ett särskilt specialpedagogiskt kunnande och förhållningssätt har byggs upp under flera års tid.
Den svenskspråkiga Eva-enheten har i uppdrag att ge sjukhusundervisning och koordineras av Zacharias Topeliusskolan.
I skolbyggnaden verkar också Toppans förskola och Toppans specialförskola som lyder under Bertha-Maria Hemmet. Verksamhetens förman är Dan Engström.
Helsingfors kommunala läroplan (Länk leder till extern tjänst)och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
I årskurserna 1–5 läser eleverna ett eller två språk vid sidan av sitt modersmål. A1-språket, finska börjar man läsa i årskurs 1. Studierna i A2-språket, engelska inleds i årskurs 3.
Välkommen till skolan!
Kom ihåg att logga in i Wilma! I Wilma kan ni läsa nyheter, intern post och ta del av beslut som gäller eleven. Mer info om hel.fi/wilma(Länk leder till extern tjänst)
Om ni redan har ett Wilma-konto och en elev i skolan, se instruktionen på sidan 7, under rubriken: B. Att lägga till ett barn som börjar skolan till ditt befintliga Wilma-konto
Att skapa ett Wilma-konto med hjälp av Suomi.fi-identifiering (PDF)(Länk leder till extern tjänst)
Sök till eftermiddagsverksamhet för skolelever i Helsingfors(Länk leder till extern tjänst)
Haru — skolnätverket
Zacharias Topeliusskolan tillhör de 45 utvalda skolorna i Svenskfinland som integrerar Haru(Länk leder till extern tjänst) i verksamheten. Haru samlar in det gemensamma kunnandet som finns i skolor och andra organisationer och förmedlar vidare till alla i nätverket.
Haru jobbar för en holistisk människosyn och en synlig värdegrund samt ett inkluderande skolklimat. Tilltro till våra egna styrkor ökar vår förmåga att påverka vårt liv och vår framtid. Haru stöder skolorna i arbetet att låta elever utvecklas till den bästa versionen av sig själva.
Med utgångspunkt i Tove Janssons berättelser och med läsning som verktyg jobbar skolorna i Haru med socioemotionella färdigheter som empati och förmågan att kommunicera och samarbeta. Läsning stöder vår förmåga att uttrycka våra tankar, känslor och behov. Boken vidgar vår förståelse för andra verkligheter.
Haruskolor har egen läsfrämjande verksamhet. Med Tove Janssons texter väcker vi elevernas intresse för språk och läsning.
”Målet är en välmående skola som präglas av öppenhet, delaktighet och personlig utveckling.”
UFA — utbildning för alla
Toppan är med i statsfinansierade projektet Utbildning för alla. Projektets mål är att stärka och utvidga inkluderande verksamhet i förskola och grundundervisning.
Alla Helsingforsskolor som deltar jobbar med det gemensamma målet inklusiv värdegrund och verksamhetskultur, och utöver det har Toppan valt fokusområdena elevens välmående, flexibla undervisningsarrangemang och samundervisning samt personalens samarbete.
Inom temat elevens välmående har alla grupper diskuterat faktorer som gör att vi mår bra i skolan. Sånt som nämnts är t.ex. trygghet, vänlighet, kamrater, att få lära sig, god skolmat, raster och pauser, tydliga rutiner och valmöjligheter. Med Toppan-huset som bas har vi visualiserat välmående i skolan så här;
Wilma
Wilma är ett bra sätt för hemmen att följa med vad som händer i skolan. Wilma(Länk leder till extern tjänst) fungerar som en informationskanal mellan föräldrarna och skolorna och genom Wilma får föräldrarna aktuell information om sitt barns skolgång.
Att skapa ett Wilma-konto med hjälp av Suomi.fi-identifiering (PDF)(Länk leder till extern tjänst)
Hem och skola
I vår skola fungerar en Hem och skola-förening. Föreningen ordnar bl.a. evenemang och utflykter.
Ordningsregler för Zacharias Topeliusskolan
Syftet med ordningsreglerna och tillämpningen
Ordningsreglerna främjar ordningen i skolan, ostörda studier samt trygghet och trivsel, enligt Lagen om grundläggande utbildning 29 § 4 mom.
Ordningsreglerna gäller under:
• under hela skoldagen
• verksamhet som är godkänd i skolans verksamhetsplan, t.ex. utfärder, tävlingar och fester
Ordningsreglerna gäller också då eleverna är i skolan eller på skolans område innan den första lektionen börjar och efter att den sista lektionen slutat.
Elevernas rättigheter och skyldigheter
Eleverna har rätt till en avgiftsfri grundläggande utbildning och till en trygg studiemiljö. Eleverna ska enligt lag behandlas lika och jämlikt oberoende av t.ex. kön, språk, kultur eller religion.
Skolan har och följer följande planer för elevernas trygghet:
• Plan för trivsel och trygghet
• Säkerhetsplan
• Jämställdhets- och likabehandlingsplan
Eleverna är skyldiga att utföra sina uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt samt delta i undervisningen om eleven inte har fått tillstånd till frånvaro.
Trygghet, trivsel och ostörda studier
Ett gott uppförande betyder att man:
• tar hänsyn till andra och respekterar arbetsron
• visar respekt för andra genom att hälsa och använda ett gott språk utan svordomar och liknande
• tar av sig skorna och ställer dem på skohyllan då man kommer in i skolan
• kommer i tid till skolan och till lektionerna
• håller reda på sitt skolmaterial och uppgifter
Att vistas och röra sig i och utanför skolan
• Man får inte avlägsna sig från skolans område under skoldagen om inte undervisningen kräver det eller om man fått särskilt tillstånd till det
• Man får inte göra någonting som skadar en själv eller andra
• Under skolvägen bör man följa trafikreglerna. Skolan rekommenderar att eleverna alltid använder cykelhjälm då man cyklar, åker rullbräde eller liknande till skolan.
Måltider
• Man tvättar händerna före måltiderna
• Man använder ett gott bordsskick och ger andra matro
• Portionen man serverar sig ska inte vara större än att man orkar äta upp den
Ordning och renlighet samt miljöhänsyn
• Värdesaker tar man inte med sig utan anledning
• Man håller reda på sina saker och låter andras saker vara i fred
• Allt material i skolan tar man ansvar för
• Man skräpar inte ner och man hjälper till att hålla skolan och skolgården ren och snygg
• Man äter och dricker inte under lektionstid, om inte läraren gett tillstånd till det
Säkerhet
• Om något går sönder säger man genast till en vuxen
• Cyklar, sparkbrädor och liknande rörs inte under skoldagen
Användning av dator, mobiltelefon och andra mobila enheter
• Mobiltelefoner och andra elektroniska apparater får inte störa undervisningen. Därför bör de vara på ljudlöst läge och i skolväskan, om inte läraren gett instruktioner om annat.
• Man beaktar upphovsrätten samt använder inte smartklockan, datorn eller telefonen till annat än skolarbete
Berusningsmedel och farliga föremål
• Det är förbjudet att ta med sig berusningsmedel till skolan
• Det är förbjudet att ta med sig vassa eller annars farliga föremål till skolan
Disciplin
• Skolan använder sig av fostrande samtal för att handleda eleverna
• Skolan kan också använda sig av de övriga disciplinära åtgärderna som nämns i lagstiftningen:
- kvarsittning
- tillsägelse att lämna klassrummet
- förvägra elev att delta i undervisningen
- ålägga elev att utföra hemuppgifter
- skriftlig varning
- avstängning för viss tid
• Lärarna och rektorn har rätt att granska saker som elever har med sig och får vid behov omhänderta störande eller farliga föremål
• Skolans lärare och rektor är skyldiga att meddela vårdnadshavare om trakasserier, mobbning eller våld som skett i skolan eller under skolvägen.
Uppföljning och granskning
• Skolans elever och vårdnadshavare informeras om skolans ordningsregler vid läsårsstart eller när de trätt i kraft
• Ordningsreglerna granskas i slutet av läsåret och uppdateras då det behövs
Ordningsreglerna på Stenbäcksgatan
I vår skola tar vi gemensamt ansvar för att alla ska trivas
1. Jag vet att alla människor är olika och jag är artig och vänlig mot alla i skolan. Jag har ett gott språk utan svordomar och liknande.
2. Jag ger arbetsro åt alla som arbetar i skolans utrymmen.
3. Jag kommer i tid till skolan. Då skolklockan ringer efter rasten, ställer jag mig i eget led och går in då rastvakten säger.
4. Jag är försiktig med mina skolkamrater under leken på skolgården och följer skolgårdsreglerna.
5. Jag håller reda på mina saker och låter andras saker vara ifred.
6. Jag tar ansvar för allt material i skolan.
7. Om något går sönder säger jag genast till en vuxen.
8. Jag skräpar inte ner och jag hjälper till att hålla skolgården och skolhuset snyggt och trivsamt.
9. Jag tar av mig uteskorna då jag kommer in och lägger dem på skohyllan. Jag går med inneskor inomhus.
10. Jag tvättar händerna då jag kommer in i klassrummet.
11. Jag tvättar mina händer innan jag ställer mig i matkön, ger andra matro och serverar mig en portion som jag orkar äta upp.
12. Jag tar inte med mig vassa saker eller annat som kan vara farligt, till skolan
13. Jag tar inte godis eller tuggummi med mig till skolan utan lov. Jag tar inte heller pengar eller värdesaker med i onödan och om jag har värdesaker med mig är det på mitt eget ansvar.
14. Jag håller min telefon på ljudlöst läge i väskan under skoldagen. Då läraren ger tillåtelse får jag använda min telefon som hjälpmedel i mitt lärande. Jag använder inte sociala medier eller spel på skolans område.
15. Skolans datorer och lärplattor används endast för undervisning. Detta gäller inte digitala hjälpmedel.
16. Smartklockor och andra motsvarande digitala verktyg skall hemifrån vara inställda på tyst läge och telefonen hålls i väskan. Detta gäller inte digitala hjälpmedel.
17. Jag beaktar upphovsrätten då jag använder mobiltelefonen eller andra elektroniska verktyg i skolan. Jag fotograferar och filmar inte i skolan, ifall det inte getts som en skoluppgift eller ingår i min plan.
18. Jag använder alltid hjälm om jag kommer med egen cykel, rullskridskor, rullbräde eller sparkbräde till skolan. Jag använder inte dessa på skolgården.
Ordningsregler på Eva-enheten i Arbis
I vår skola tar vi gemensamt ansvar för att alla ska trivas
1. Jag vet att alla människor är olika och jag är artig och vänlig mot alla i skolan. Jag har ett gott språk utan svordomar och liknande.
2. Jag ger arbetsro åt alla som arbetar i skolans utrymmen och tar hänsyn till andra under rasterna när jag rör mig i skolbyggnaden.
3. Jag kommer i tid till skolan.
4. Jag respekterar mina skolkamrater.
5. Jag håller reda på mina saker och låter andras saker vara ifred.
6. Jag tar ansvar för allt material i skolan.
7. Om något går sönder säger jag genast till en vuxen.
8. Jag skräpar inte ner och jag hjälper till att hålla skolgården och skolhuset snyggt och trivsamt.
9. Jag tar inte med mig vassa saker eller annat som kan vara farligt, till skolan.
10. Om jag har värdesaker med mig till skolan är det på mitt eget ansvar.
11. Jag håller min telefon på ljudlöst läge i väskan under skoldagen. Då läraren ger tillåtelse får jag använda min telefon som hjälpmedel i mitt lärande. Jag använder inte sociala medier eller spel på skolans område.
12. Skolans datorer och lärplattor används endast för undervisning.
13. Smartklockor och andra digitala verktyg skall hemifrån vara inställda på tyst läge.
14. Jag beaktar upphovsrätten då jag använder mobiltelefonen eller andra elektroniska verktyg i skolan. Jag fotograferar och filmar inte i skolan, ifall det inte getts som en skoluppgift.
Under de kommande åren kommer specialklasserna för elever med förlängd läroplikt, alltså Toiniverksamheten, att flytta från Zacharias Topeliusskolan till Åshöjdens grundskola. Samtidigt flyttar årskurs 7–9 samt musikklasserna från Åshöjdens grundskola till den nya skolbyggnaden i Kottby.
Innan Toniverksamheten flyttar till Åshöjdens grundskola renoveras de utrymmen de kommer att flytta till. Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan inleds efter att Toniverksamheten flyttat ut. Projekten genomförs under åren 2024–2027.
Via denna responskanal(Länk leder till extern tjänst) har du möjlighet att framföra dina synpunkter till de arbetsgrupper och tjänstemän som arbetar med förändringarna. Vi läser kontinuerligt den inkomna responsen, och tar hänsyn till den i det fortsatta arbetet.
Du hittar en mer exakt beskrivning av förändringarna som kommer att ske och tidtabellen för projekten i tidslinjen nedan.
Tidtabell för flytt, renoveringar och nybygge
Tidtabellen för de förändringar som berör Zacharias Topeliusskolan, Åshöjdens grundskola och Kottby lågstadieskola.
-
Augusti 2025
- Kottby lågstadieskolas nya skolbyggnad på adressen Pohjolagatan 45 är klar. Kottby lågstadieskola flyttar tillbaka till skolan från tillfälliga lokaler.
- Årskurs 7–9 i Åshöjdens grundskola flyttar till den nybyggda skolan i Kottby.
- Den intensifierade musikundervisningen flyttar från Åshöjdens grundskola till den nya skolbyggnaden i Kottby.
- Renoveringen av utrymmen för Toiniverksamheten inleds i Åshöjdens grundskola.
-
Januari 2026
- Toiniverksamheten inleds i Åshöjdens grundskola.
- Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan inleds. Zacharias Topeliusskolan flyttar till tillfälliga lokaler. Exakt adress meddelas senare.
-
Augusti 2027
Renoveringen av Zacharias Topeliusskolan är klar. Eleverna inom allmänundervisningen flyttar tillbaka till den nyrenoverade skolan.
Personalens kontaktuppgifter
Zacharias Topeliusskolan
Besöksadress: Stenbäcksgatan 14, 00250 Helsingfors, Tölö
PB 25301, 00099 Helsingfors stad
Öppen skoldagar kl. 8-17
Skolsekreterare
Heidi Rehn
tfn 09 310 86630
heidi.rehn@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Rektor
Carita Glasgow
tfn 09 310 86596, 040 667 2094
carita.glasgow@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Vicerektor
Janette Stenroos-Ek
tfn 050 336 5710
janette.stenroos-ek@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Representant för Toini enheten
Marika Öfverström
tfn 050 467 5752
marika.ofverstrom@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Representant för Aina enheten
Mia Mäkikärki
mia.makikarki@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Direktionens ordförande
Johan Palmén
tfn 0400 88 5549
johan.palmen@folkhalsan.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Ansvariga för eftermiddagsverksamheten
Annika Tenkanen, Toppans eftis (för åk1 – åk2)
tfn 044 7881054
Zaches eftis (smågrupperna) Ollijuhani Kujansivu
zaches.eftis.las@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) eller ollijuhani.kujansivu@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
tfn 050 352 0506
Skolvärd
Stefan Bergholm
tfn 050 4156162
kv.topeliusskolan@sol.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) (8.00-12.30)
Skolrestaurangen
Maarit Huittinen
tfn 09 310 86600
Lärarna har e-post adresser i formen förnamn.efternamn@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).
Aina
- Åk 1 Mia Mäkikärki
- Åk 2 Sofie Sundman
- Åk 3 Kaisa Kevin
- Åk 4 Thomas Hagman
- Åk 5 Henry Waltzer
- Franskalärare Lena Gärkman
- Musiklärare Jesper Eklund
- Timlärare Sonja Edberg
- Svenska som andra språk och litteratur Stina Romar tfn. 040 4858135
Eva
- Åk 1-5E Michael Fagerström
- Åk 6-9E Joanna Kock tfn. 09 31031685
- Åk 6-9E Niclas Öfverström tfn. 09 310 37249
- Konsultativ speciallärare Marica Enlund tfn. 040 759 2984
Toini
- T 1-3 Katja Helenelund tfn. 040 176 8032
- T 2-3 Elias Ericsson tfn. 040 334 8747
- T 4-7 Anna Stoltzenberg tfn. 050 380 9908
- T 4-6 Julia Heinonen
- T 5-6 Ninni Walldén tfn. 050 4675753
- T 7-9 Catarina Lindroos tfn. 040 772 4049
- T 8-9 Jonette Kniivilä tfn. 040 844 9470
- T 6-9 Marika Öfverström tfn. 050 467 5752
- Timlärare i högstadiet Hanna Karsten von Hertzen
- Timlärare Sonja Edberg tfn. 040 334 2058
Speciallärare
Janette Stenroos-Ek
tfn 050 336 5710
janette.stenroos-ek@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolgångshandledare
Anna-Lena
Albert
Axel
Cecilia
Ellen
Fabian
Jasper
Johan
Johanna
Kevin
Michaela
Nea
Noora
O-J
Sebastian
Simon
Thomas
Timur
Viking
Örjan
Elevhandledare på EVA enheten
Joanna Kock
tfn 040 6477232
joanna.kock@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Elevhandledare på Toini enheten
Marika Öfverström
tfn 050 467 5752
marika.ofverstrom@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Sjukhuslärare
Lena Gärkman
tfn 040 835 2629
lena.garkman@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolhälsovårdare
Jonna Blyh-Perret
tfn 050 310 5585
jonna.blyh-perret@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Anträffbar måndagar och fredagar udda veckor
Skolkurator
Lina Stenman
tfn 050 591 7235
lina.stenman@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4. Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Skolan erbjuder morgonverksamhet för elever i åk 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i åk 3 och 4. Verksamheten är frivillig och avgiftsfri och börjar kl. 8.00 under skoldagar.
I den frivilliga och delvis handledda verksamheten kan man till exempel leka, spela, vistas utomhus, vila och läsa. I verksamheten betonas kompisrelationer och utveckling av interaktionsfärdigheterna. Skolan serverar ingen frukost under morgonverksamheten, men barnen kan ha med sig något att äta.
Ansökningsblankett finns i Wilma.
Eftermiddagsverksamheten för skolelever erbjuder elever i årskurserna 1–2 trevliga aktiviteter i en trygg miljö efter skoldagen. Verksamhet ordnas i skolor och i närheten av skolor på sammanlagt cirka 250 verksamhetsställen runt om i Helsingfors.
I fortsättningen ansöker man om eftermiddagsverksamhet i första hand i Wilma. Ansökningstiden för eftermiddagsverksamheten för läsåret 2024–2025 är nu på våren. Kom ihåg att ansöka under ansökningstiden. Vid tilldelning av platser spelar det ingen roll när under ansökningstiden ansökan har skickats in. Mer information om eftermiddagsverksamheten finns på sidan hel.fi/eftisverksamhet(Länk leder till extern tjänst). Instruktioner (finska, svenska, engelska, somaliska, ryska och arabiska) för ansökan till eftermiddagsverksamheten finns på sidan hel.fi/wilma(Länk leder till extern tjänst). Nedan finns dessutom länkar till illustrerade instruktioner.
Ansökan om plats i eftermiddagsverksamheten i Wilma (PDF)(Länk leder till extern tjänst)
Att skapa ett Wilma-konto med hjälp av Suomi.fi-identifiering (PDF)(Länk leder till extern tjänst)
Under punkten Om barnet går i en specialklass för elever med krävande stöd, välj rätt undervisningsform ska för Toini-elevers del kruxas i TOI alternativet.
Sök till eftermiddagsverksamhet för skolelever i Helsingfors(Länk leder till extern tjänst)
Fyll i ansökan om eftermiddagsverksamheten i Wilma(Länk leder till extern tjänst)
Zaches eftis läsåret 2024-2025
Smågruppernas morgon- och eftermiddagsverksamhet fungerar som en förlängning av skoldagen och är anpassad efter skolundervisningen. Alla elever har ett individuellt planerat morgon- och eftermiddagsschema för att säkra deras rutiner och struktur.
Eleverna är indelade i tre mindre grupper där innehållets fokus är bl.a. utomhusaktiviteter, musikstunder, biblioteksbesök och gymnastik.
Ledande eftisledare för smågruppernas morgon -och eftermiddagsverksamhet är Ollijuhani Kujansivu tel. 050 352 0506.
Folkhälsans eftis i Toppan läsåret 2024-2025
Folkhälsans eftis erbjuder en trygg och trevlig plats att tillbringa eftermiddagen på för elever i årskurs 1 och 2. Eftis är öppet efter skoldagens slut till kl. 17. Verksamheten i övrigt följer skolåret, under skolloven har eftis stängt.
Annika Tenkanen är ansvarig eftisledare. Tfn 044 788 1054.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Skolans klubbverksamhet läsåret 2024-2025
I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet för Helsingfors grundskoleelever. Eleverna kan delta i planering och utveckling av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).
Informationen om skolans klubbar uppdateras när höstterminen har börjat.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper
Tisdag
Kodning och spelplanering (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 14.30–15.45 (med början 3.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum
Hobbygruppen Coders lär ut grundläggande programmeringslogik med hjälp av kodblock. I takt med att kunskaperna utvecklas och gruppen går framåt kodar vi våra egna spel och enkla program, och går vidare till att använda riktiga programmeringsspråk.
Anmälning: Anmäl dig till kodningen här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Minecraft Adventurers (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 15.45–17 (med början 3.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, våning 2, spelrum
I gruppen Minecraft Adventurers hoppar vi in i Minecrafts vilda värld tillsammans, med stöd av varandra och våra egna överlevnadskunskaper. Vi spelar spelet i överlevnadsläge med några vändningar.
Gruppen är utformad och genomförd så att alla spelare är välkomna att delta, oavsett skicklighetsnivå, så det finns ingen anledning att oroa sig för om jag kan.
Gruppen kommer att äga rum i Centralbiblioteket Odes lokaler, där alla nödvändiga spel och all nödvändig utrustning finns, så deltagarna behöver inte ta med sig något annat än ett glatt humör!
Anmälning: Anmäl dig till Minecraft Adventurers här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Xroc/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Klättring (årskurs 3-6)
Tid: Onsdagar kl 16–17 (med början 4.9.)
Plats: Sundholmens idrottscenter (Våning K1), Energiakatu 3
Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.
Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Torsdag
Matlagning (årskurs 3-6)
Tid: Torsdagar kl. 14.15–15.45 (med början 5.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, köket
Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!
Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), tfn. 050 432 8888
Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan, ordningsstadgan eller andra ordningsbestämmelser. Direktionen kan också avstänga en elev vid grundskolan för högst en månad och besluta att avstängningen får verkställas innan beslutet vunnit laga kraft.
Ledamöter | Personliga ersättare |
Vårdnadshavare | |
Johan Palmén, ordf. | Kristina Rikberg |
Pia Öhman, viceordf. | Tommi Juusela |
Emma Marschan | Niklas Åkerfelt |
Therese Tiedemann | Johan Roman |
Mark Niemi | Miiku Lehtelä |
Lärarledamöter | |
Janette Stenroos-Ek | Mia Mäkikärki |
Marika Öfverström | Katja Helenelund |
Ledamot som företräder den övriga personalen | |
Iina Laine | Heidi Rehn |
Elevrepresentant | |
NN NN |
Plats
Rutten till huvudingången
- Alla över 10 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
- Rutten till ingången är ojämn samt belyst.
- På rutten finns minst 4 trappsteg.
Huvudingången
- Ingången är belägen i en nisch och belyst.
- Vid ingången finns minst 4 trappsteg.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Dörren öppnas med åtkomstkontroll.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Vindfånget är trångt.
Ingången "alternativ ingång"
- Bilplatserna för huvudingången kan användas även för den här ingången. Avståndet från bilplatser till ingången är under 10 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- Ingången är lätt att urskilja och belyst.
- Vid ingången finns minst 4 trappsteg med räcken på båda sidorna.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Dörren öppnas med åtkomstkontroll.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Verksamhetsstället ligger på annan plan än denna ingången.
Ingången "P-våningens tillgängliga ingång"
- Bilplatserna för huvudingången kan användas även för den här ingången. Avståndet från bilplatser till ingången är under 10 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- På rutten finns en brant backe.
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas med åtkomstkontroll.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Vindfånget är trångt.
- Verksamhetsstället ligger på annan plan än denna ingången.
- Den här ingången leder till samma hiss som huvudingången.
I lokalen
- Verksamhetsstället har 5 våningsplan.
- I lokalen finns en hiss som är svår att överblicka med en dörr som använder åtkomstkontroll. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- I lokalen finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
- I verksamhetsstället finns en tillgänglig toalett på plan 1.
- En annan tillgänglig toalett finns på plan 0.