Beredningen av Helsingforsregionens stadscykeltjänst framskrider till beslutsfattande

Beredningen av den nya regionala stadscykeltjänsten framskrider till beslutsfattande. Kommunerna ska fatta beslut om deltagande i den gemensamma upphandlingen, varefter konkurrensutsättningen inleds. Målet är att våren 2026 införa ett nytt stadscykelsystem som fungerar i flera kommuner inom regionen och är enhetligt, användarvänligt och förmånligt för användarna.
Kaupunkipyöriä kaupunkipyöräasemalla.
Stadscykelstation i Helsingfors. Bild: Roni Rekomaa

I Helsingforsregionen finns för närvarande ett gemensamt stadscykelsystem för Helsingfors och Esbo och ett separat system för Vanda. För tillfället kan cyklar inte användas över gränserna för dessa två system. Avtalsperioderna för Helsingfors, Esbos och Vandas nuvarande stadscykeltjänster upphör efter säsongen 2025. Stadscyklarna är framför allt ett enkelt, behändigt och hälsosamt sätt att röra sig. De förbättrar kollektivtrafikens tillgänglighet, erbjuder ett förmånligt och hållbart sätt att röra sig samt uppmuntrar till att cykla.

Elva kommuner i Helsingforsregionen har deltagit i beredningen av upphandlingen

 

Beredningen av upphandlingen av den regionala stadscykeltjänsten och utarbetandet av behövliga utredningar har gjorts i samarbete mellan kommunerna i regionen och HRT. I beredningsarbetet har Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Sibbo, Kyrkslätt, Sjundeå, Tusby, Kervo, Hyvinge, Nurmijärvi och HRT utarbetat ett samarbetsavtal för Helsingforsregionen för att skapa en regional stadscykeltjänst. Utöver avtalet har det utarbetats kommunspecifika projektplaner som nu ska godkännas. I planerna beskrivs bland annat upphandlingens viktigaste principer för de tekniska lösningarna för cyklarna och stationerna, serviceområdets planerade storlek, utvecklingsmöjligheter och finansiering. De beslut som nu ska fattas gäller samarbetsavtalet mellan kommunerna och HRT, projektplanerna och deltagande i konkurrensutsättningen av ramavtalet.

Särskilt viktiga egenskaper i upphandlingen av det nya stadscykelsystemet är regionalitet samt systemets funktion, användarvänlighet och ekonomiska effektivitet. Tjänsten ska även vara förmånlig för användarna. Ur användarens synvinkel är det viktigt att man genom en registrering kan använda ett stadscykelsystem som fungerar med samma teknik och verksamhetslogik i hela regionen. Detta förbättrar stadscykelsystemets användarerfarenhet och möjliggör en smidig användning av tjänsten i början och slutet av kollektivtrafikresan.

Reformen utförs tillsammans med användarna

 

Som grund för projektplanerna har man utrett användarerfarenheten genom att använda resultaten av de årliga kundenkäterna om huvudstadsregionens nuvarande stadscykeltjänster och den respons som lämnats in under årens lopp. Syftet med detta är att systemet ska kunna byggas så att det betjänar kunderna så bra som möjligt. Till stöd för basuppgifterna har dessutom gjorts en intervjuundersökning.

Stadscyklarna i Helsingfors och Esbo har varit väldigt populära. Däremot har cyklarna i Vanda använts mindre. Användarna har önskat att Helsingfors och Esbo stadscyklar också skulle fungera i Vanda. Detta önskemål uppfylls i och med det nya systemet.

Dessutom kommer HRT under hösten att samla in nuvarande kunders önskemål om systemets egenskaper genom kundenkäten om de nuvarande stadscyklarna. Efter att projektplanerna godkänts kommer man att involvera användarna bland annat i fråga om planeringen av placeringen av stationerna.

Målet är att inleda konkurrensutsättningen under hösten 2024

 

Parterna i upphandlingen av tjänsten preciseras under hösten 2024, när kommunerna har fattat sina beslut om deltagande i den gemensamma upphandlingen. Konkurrensutsättningen inleds efter detta senare under hösten 2024.

Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab ansvarar i samarbete med de övriga parterna för beredningen av upphandlingen och konkurrensutsättningen. Målet är att skapa ett flexibelt ramavtal som gör det möjligt att utveckla tjänsten och ta i bruk olika optioner under avtalsperioden. Ett flytande system, det vill säga ett system helt utan stationer, har i detta skede uteslutits från upphandlingen. Systemets tekniska egenskaper preciseras i och med att upphandlingen framskrider.