I Grundskolan Norsen arbetar lärarna systematiskt med att utveckla elevernas emotionella och sociala färdigheter. Arbetet är en del av stadens Antimobbningsprogram och ger alla elever verktyg att tala om känslor, också de som är ovana att göra det.
Under höstterminen har klassläraren Emilia Packalén tillsammans med sina femteklassare en gång i veckan arbetat med sociala och emotionella färdigheter.
Trots att arbetet bara pågått i några månader säger Emilia att hon redan nu ser en förändring i elevernas beteende.
”Jag märker en stor skillnad jämfört med när vi började. Eleverna förstår att alla måste få säga sin sak och vi har blivit av med beteendet där man skrattar åt andras svar eller på något annat sätt kommenterar det som de andra säger. De har blivit bättre på att lyssna på varandra”, säger hon.
Emilia arbetar med sociala och emotionella färdigheter tillsammans med Grundskolan Norsens skolcoach Annika Kuusiniemi. Utgående från ett färdigt program med tillhörande material väljer Annika ut det innehåll som hon och Emilia tar upp under veckans lektion.
”Vi brukar börja med ett så kallat fiiliskort. Eleverna får alltså välja ett kort med en bild eller ett ord som beskriver hur de känner och har det just idag och sedan får alla kort berätta hur de mår.”
Efter det följer övningar, exempelvis i form av lek eller pyssel. En central del av lektionerna är att eleverna diskuterar och lyssnar på varandra.
”Jag tycker att det här arbetet är jätteviktigt. Man märker att vissa barn är hemskt ovana att prata om känslor och att sätta in sig i någon annans situation. Under våra lektioner får de öva på att det som känns okej för mig kanske inte är okej för någon annan”, säger Emilia.
Arbetet är mobbningsförebyggande
En av de drivande krafterna bakom Grundskolan Norsens arbete med sociala och emotionella färdigheter är biträdande rektor Clara Lindqvist. Hon leder trygghetsarbetsgruppen, där lärare från skolans alla enheter kommer överens om hur arbetet ska läggas upp.
Clara säger att skolorna alltid har arbetat med social och emotionella färdigheter. Grundskolan Norsen valde ändå att för drygt ett år sedan börja arbeta allt mer systematiskt och strukturerat med dessa färdigheter.
”Orsaken till varför man mobbar och retar är för att man själv mår dåligt. För att gå till botten med mobbning måste vi ta itu med orsakerna och därför satsar vi på emotionella och sociala färdigheter”, säger Clara Lindqvist.
Att utveckla färdigheterna är också en av åtgärderna i stadens Antimobbningsprogram, AMP13, som omfattar alla stadens daghem och skolor. Programmet består av tretton åtgärder för att motverka mobbning.
Biträdande rektor Clara Lindqvist säger att barn är sociala dygnet runt på grund av sociala medier och att sociala och emotionella färdigheter därför har blivit allt viktigare.
Olika program för olika åldrar
Clara Lindqvist berättar att lärare i varierande grad är bekväma med att arbeta med sociala och emotionella färdigheter. Därför har Grundskolan Norsen utgått från färdiga program som lärarna kan använda sig av.
Emilia Packalén använder sig av ett program som riktar sig till lite äldre elever. Jennifer Bonns, som undervisar första- och andraklassare, utnyttjar ett annat.
Gemensamt för de båda programmen är att de skickar ut material som lärarna kan anpassa efter klassens behov.
Jennifer Bonns säger att hennes lektioner ofta inleds med en berättelse, till exempel om ett problem kompisar emellan. Därefter följer olika former av övningar som utgår från berättelsen.
”Vi har satsat ganska mycket att fundera på känslor, hur man kan känna och vad kan man göra om man känner sig ledsen eller utanför. Eleverna har tyckt att det varit kul, dels för att de kopplar ihop lektionerna med att leka lekar”, säger Jennifer Bonns.
Jennifer Bonns och Emilia Packalén säger att deras elever under lektionerna lär känna både sig själv och sina klasskamrater bättre.
”Det här är program som alla mår bra av. Som vuxen lär man sig också väldigt mycket av och om sina elever under lektionerna. Att känna sin klass och hur de fungerar är något man har nytta av i all undervisning, säger Emilia Packalén.
Enligt Jennifer Bonns är det bra att redan i tidig ålder börja öva på emotionella och sociala färdigheter med eleverna.
”Det känns bra att börja prata om de här sakerna redan när de går på ettan och tvåan och att veta att de redan i tidig ålder har blivit medvetna om detta. Jag hoppas lektionerna kommer att finnas kvar hos dem också när de blir äldre.”