– Den radikalt förändrade verksamhetsmiljön har försämrat förväntningarna för affärsverksamheten för vart femte företag i Helsingfors. Förväntningarna inom företag med internationell verksamhet är dock högre än för de med fokus på den inhemska marknaden. I ett osäkert konjunkturläge kan man nå tillväxt genom att bli internationell, säger Marja-Leena Rinkineva, näringslivschef vid Helsingfors stad.
Företag med internationell verksamhet bedömde klart oftare än de med fokus på inhemska marknaden att både företagets anställda och omsättningen kommer att öka. Majoriteten av de som besvarat företagsenkäten verkar enbart på den inhemska marknaden, men närmare en fjärdedel hade också internationell verksamhet såsom utrikeshandel eller dotterföretag. De som räknade med ökad omsättning var företag som framför allt verkar internationellt och inom information och kommunikation, turism och logi samt finansiering och försäkring. Dystrare förväntningar på omsättningen än genomsnittet hade man däremot inom life science-branschen, byggbranschen, transport- och magasineringsbranschen samt affärsbranschen.
Hälften av företagen skulle förnya utbildningssystemet
– Kompetensglappet gällande arbetskraft märks både i det stora antalet långtidsarbetslösa och i de långa rekryteringsprocesserna på vissa arbetsplatser. Man måste hitta lösningar, annars blir det svårare för företag att förnya sig och växa, säger näringslivschefen Marja-Leena Rinkineva.
Närmare hälften av de företag som besvarat enkäten (46%) ansåg at det finns behov av att förnya utbildningssystemet och dess innehåll. Inom alla branscher fanns det många som betonade förnyandet. En nackdel med utbildningssystemet som nämndes var brister i flera yrkesutbildningar. Företag inom byggbranschen var mest missnöjda med yrkesutbildningen. Enligt enkäten är samarbetet mellan företagen och läroanstalterna för litet och det inleds för sent, vilket gör att man inte ens söker sig till branscher med arbetsbrist.
Drygt en tredjedel har använt stadens tjänster, företagstjänsterna fick bäst betyg
Drygt en tredjedel av de nästan tusen företagen har använt en eller flera av stadens tjänster under 2021–2022. I genomsnitt var upplevelsen av stadens tjänster relativt bra, på en skala 1–5 var alla betyg tre eller högre. Företagen hade mest använt tjänster relaterade till tillståndsförfaranden, men stadens företagstjänster fick de bästa betygen. Man måste ändå satsa mer på att göra folk medvetna om företagstjänsterna.
Helsingfors försöker på många sätt göra det lättare för företag att hitta arbetskraft. Stadens ansvar för skötseln av sysselsättningen har redan ökat, även om ansvaret för sysselsättningstjänster först i början av 2025 överförs till områdena och kommunerna permanent. Helsingfors erbjuder arbetsgivare hjälp med sysselsättning – till exempel lönestöd, Helsingforstillägg och rekryteringshjälp. Nästan vart tionde företag hade använt de sysselsättningstjänster som arbetsgivare erbjuds.
På företagens önskelista finns avvecklading av arbetslöshetsfällor, tillgång till förmånliga bostäder och påskyndad arbetskraftsinvandring
Enligt företagsenkäten var det viktigaste receptet för att hitta kompetent arbetskraft att förnya den sociala tryggheten genom att avveckla arbetslöshetsfällorna. En tredjedel av företagen bedömde att det här mest effektivt skulle göra det lättare att hitta arbetskraft. Inom nästan alla branscher ansågs avvecklandet av arbetslöshetsfällor vara den viktigaste åtgärden. Näst mest betonade företagen tillgången till förmånliga bostäder. Bostadsutbudet och prisnivån har betydelse för hur lätt det är för företagen att hitta arbetskraft. Tredje mest stöd fick påskyndandet av arbetskraftsinvandring med hjälp av staten, såsom genom att göra tillståndsprocesserna snabbare och genom beskattningen.
Företagen mindre villiga att rekommendera Helsingfors som etableringsort – främsta anledningen missnöje med trafiken
I utredningen lyfte företagen också upp många andra saker som staden borde satsa på för att förbättra utbudet av tjänster för företag och de fysiska förutsättningarna för verksamhet. Den negativa responsen gällde framför allt trafikarrangemang och parkering. Problem relaterat till de här minskade också företagens vilja att rekommendera Helsingfors som etableringsort.
Som utvecklingsobjekt lyfte man speciellt frågor gällande smidigheten i trafiken, parkeringsplatser och stadsplaneringen. Företagen önskade också att staden skulle ha en mer accepterande syn på användningsändamålen för utrymmen. Å andra sidan värdesätter man fortfarande Helsingfors styrkor, alltså marknadens storlek, internationella kontakter och kollektivtrafiken.
– Att ta fasta på de utmaningar som företagen nämnde stöder konkurrenskraften och framgången för både företagsfältet och hela Helsingfors, betonar näringslivschefen Marja-Leena Rinkineva.
Staden kommer fortsätta dialogen med de företag som besvarat enkäten.
Helsingfors stad har sedan år 2016 utrett företagens uppfattning om faktorer som påverkar Helsingfors livskraft och positiva inställning till företag. Helsingfors företagsenkät 2023 – uppfattningar om faktorer som påverkar livskraften är den fjärde utredningen inom ämnesområdet. Utredningen har utformats av Kaisa Saario, specialsakkunnig vid Helsingfors stad, och den baserar sig på svar från 975 företag som verkar i Helsingfors. Enkäten genomfördes av Taloustutkimus på uppdrag av näringsavdelningen vid Helsingfors stad (Business Helsinki).