Verkostot ja työelämätaidot -painotus

Konepajan lukion toiminta perustuu neljään kulmakiveen: työelämäkumppanit, verkostoissa oppiminen, tiimityö ja portfoliopedagogiikka.

Työelämäkumppanit

Konepajan lukiolla on monenlaisia kumppanuuksia eri työelämäkumppanien kanssa.

  • Pieniä ja lyhyitä projekteja
  • Suurempia ja pidempikestoisia projekteja
  • Verkostoviikon kestävää yhteistyötä
    • Aineenopetuksen projekti
    • Työelämään tutustuminen (Lukio-TET)
    • Vapaaehtoistyöhön tutustuminen (Lukio-VET)
Konepajan lukion työelämäkumppaneiden logoja
Kuva: Konepajan lukio

Verkostoissa oppiminen

Konepajan lukiolaiset opiskelevat verkostoissa.

  • Verkostoissa oppiminen mahdollistaa oppimisympäristön laajentamisen.

    • Opiskelussa otetaan huomioon laajemmin työelämätietoisuus, järjestöjen ja korkeakoulujen todellisuus.

    • Opiskelua tapahtuu enemmän koulun ulkopuolella.

  • Yhteistyö työelämäkumppaneiden kanssa antaa käytännönläheistä tietoa työelämästä ja eri ammateista.

    • Verkostoituminen voi tarjota lukiolaisille esikuvia ja mentorointia, joka voi inspiroida omaa uravalintaa.

    • Verkostojen kautta voi nähdä ja saada käyttöön uusia oppimateriaaleja ja resursseja, jotka eivät ole muuten saatavilla.

  • Verkostoituminen mahdollistaa osallistumisen erilaisiin projekteihin ja yhteistyöhankkeisiin, jotka rikastuttavat oppimiskokemusta.

Tiimityö

  • Konepajan lukiossa jokaisella opiskelijalla on oma kotitiimi, jota ohjaa kotitiimin valmentaja. Kotitiimi tapaa viikoittain 75 minuutin verran.

  • Tiimissä työskentely edistää lukion opetussuunnitelman laaja-alaisten tavoitteiden(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) saavuttamista.

  • Konepajan lukion opiskelijat työskentelevät viikoittain omissa pikkutiimeissä, kuten usein työelämässäkin työskennellään.

    • Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.

    • Vastuunottamisen ja -jakamisen taidot kehittyvät.

    • Auttaa tunnistamaan erilaisia vahvuuksia ja rooleja ja hyödyntämään niitä.

    • Tiimityössä ratkotaan ongelmia yhdessä, mikä kehittää kriittistä ajattelua.

  • Pikkutiimit työskentelevät ainerajat ylittävien projektien parissa keskiviikkoisin tehden yhteistyötä työelämän kumppanin kanssa.

  • Pikkutiimin ansiosta uusien työelämäkumppaneiden tapaamista ei tarvitse jännittää. Oma tiimi on tukena!

Portfoliopedagogiikka

  • Portfoliopedagogiikka on opetusmenetelmä, jossa opiskelija sanoittaa, kokoaa ja tuo esille oppimiaan asioita ja taitoja.
  • Portfoliota voidaan käyttää opetettavien aineiden arviointiin.

  • Portfolio voi toimia keskustelun lähtökohtana oppimiskeskusteluissa tiimin valmentajan ja opon kanssa.