Työelämäkumppanit
Konepajan lukiolla on monenlaisia kumppanuuksia eri työelämäkumppanien kanssa.
- Pieniä ja lyhyitä projekteja
- Suurempia ja pidempikestoisia projekteja
- Verkostoviikon kestävää yhteistyötä
- Aineenopetuksen projekti
- Työelämään tutustuminen (Lukio-TET)
- Vapaaehtoistyöhön tutustuminen (Lukio-VET)
Verkostoissa oppiminen
Konepajan lukiolaiset opiskelevat verkostoissa.
-
Verkostoissa oppiminen mahdollistaa oppimisympäristön laajentamisen.
-
Opiskelussa otetaan huomioon laajemmin työelämätietoisuus, järjestöjen ja korkeakoulujen todellisuus.
-
Opiskelua tapahtuu enemmän koulun ulkopuolella.
-
-
Yhteistyö työelämäkumppaneiden kanssa antaa käytännönläheistä tietoa työelämästä ja eri ammateista.
-
Verkostoituminen voi tarjota lukiolaisille esikuvia ja mentorointia, joka voi inspiroida omaa uravalintaa.
-
Verkostojen kautta voi nähdä ja saada käyttöön uusia oppimateriaaleja ja resursseja, jotka eivät ole muuten saatavilla.
-
-
Verkostoituminen mahdollistaa osallistumisen erilaisiin projekteihin ja yhteistyöhankkeisiin, jotka rikastuttavat oppimiskokemusta.
Tiimityö
-
Konepajan lukiossa jokaisella opiskelijalla on oma kotitiimi, jota ohjaa kotitiimin valmentaja. Kotitiimi tapaa viikoittain 75 minuutin verran.
-
Tiimissä työskentely edistää lukion opetussuunnitelman laaja-alaisten tavoitteiden(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) saavuttamista.
-
Konepajan lukion opiskelijat työskentelevät viikoittain omissa pikkutiimeissä, kuten usein työelämässäkin työskennellään.
-
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
-
Vastuunottamisen ja -jakamisen taidot kehittyvät.
-
Auttaa tunnistamaan erilaisia vahvuuksia ja rooleja ja hyödyntämään niitä.
-
Tiimityössä ratkotaan ongelmia yhdessä, mikä kehittää kriittistä ajattelua.
-
-
Pikkutiimit työskentelevät ainerajat ylittävien projektien parissa keskiviikkoisin tehden yhteistyötä työelämän kumppanin kanssa.
-
Pikkutiimin ansiosta uusien työelämäkumppaneiden tapaamista ei tarvitse jännittää. Oma tiimi on tukena!
Portfoliopedagogiikka
- Portfoliopedagogiikka on opetusmenetelmä, jossa opiskelija sanoittaa, kokoaa ja tuo esille oppimiaan asioita ja taitoja.
-
Portfoliota voidaan käyttää opetettavien aineiden arviointiin.
-
Portfolio voi toimia keskustelun lähtökohtana oppimiskeskusteluissa tiimin valmentajan ja opon kanssa.