1. Muutokset yhteistyökokouksen kokoonpanossa
Espoon toiseksi edustajaksi yhteistyökokoukseen on nimetty valtuuston puheenjohtaja Kai Mykkänen ja Tuusulan toiseksi edustajaksi on nimetty valtuuston puheenjohtaja Kati Lepojärvi.
Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi muutokset kokoonpanossa. Yhteistyökokouksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana, joka edustaa KUUMA-seutua, toimii KUUMA-seudun puheenjohtajana toimivan kunnan valtuuston puheenjohtaja. Vastaavasti yhteistyökokouksen toisena varapuheenjohtajana toimii Espoon valtuuston kulloinenkin puheenjohtaja. Todetaan näin ollen, että Lepojärvi toimii yhteistyökokouksen 1. varapuheenjohtajana ja Mykkänen 2.varapuheenjohtajana.
2. Porvoon ja Lohjan kaupunkien esitys tulla kutsutuiksi Helsingin seudun yhteistyökokouksen toimintaan
Porvoon ja Lohjan kaupungit ovat 29.6.2020 toimittaneet Helsingin seudun yhteistyökokoukselle esityksensä tulla kutsutuiksi mukaan Helsingin seudun yhteistyökokouksen toimintaan.
Kaupungit perustelevat esitystään teettämällään selvityksellä, jonka mukaan metropolialueen 14 kunnan rajaus on keinotekoinen, sillä toiminnallinen alue ulottuu ko. kuntia laajemmalle alueelle. Porvoo ja Lohja katsovat, että alue-, väestö- ja yhdyskuntarakennetta, kasvua, kilpailukykyä ja työllisyyttä sekä asumista, liikkuvuutta ja asiointia kuvaavien tilastollisten tunnuslukujen valossa kaupungit ovat kiinteä osa metropolialuetta ja niiden kytkeytyminen osaksi metropolialuetta toisi mukanaan useita hyötyjä.
Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän selostus Porvoon ja Lohjan kaupunkien esityksestä ja käydään asiasta lähetekeskustelu.
Yhteistyökokous päättää, että asiasta laaditaan syksyn 2019 aikana selvitys, jossa arvioidaan Porvoon ja Lohjan liittymisen tarkemmat vaikutukset mm. yhteistyön, sen tavoitteiden, organisoitumisen ja muiden esiin nousevien asioiden osalta. Selvitys toteutetaan Helsingin seudun yhteistyökokouksen sihteeristön toimesta yhteistyössä HSL:n kanssa. Selvitys käsitellään sen valmistumisen jälkeen HSYK:in kokouksessa.
Liitteet
Liite 1: Porvoon ja Lohjan kaupunkien esitys (pdf)
Liite 2: Porvoon ja Lohjan kaupunkien esityksen perustelumuistio (pdf)
3. Helsingin seudun päivitetty yhteistyösopimus
Helsingin seudun kuntien yhteistyö perustuu vuonna 2005 hyväksyttyyn yhteistyösopimukseen. Sopimuksessa on sovittu yhteistyön tarkoituksesta ja tavoitteista, yhteistyön organisoimisesta, yhteistyökokouksesta, sen kokoonpanosta ja menettelytavoista sekä yhteistyökokouksen kokousvalmistelusta ja muusta viranhaltijayhteistyöstä samoin kuin yhteistyön muista periaatteista.
Helsingin seudun kunnan- ja kaupunginjohtajat päättivät kokouksessaan 23.10.2019, että 15 vuotta vanhaa sopimusta on tarve päivittää, sillä se ei vastaa enää nykytilaa. Uusi sopimus tuotaisiin hyväksyttäväksi yhteistyökokoukselle. Ehdotus uudeksi yhteistyösopimukseksi vastaa sisällöllisesti pitkälti aiempaa, vuonna 2005 voimaan tullutta sopimusta. Sopimusta ehdotetaan uudistettavaksi ennen kaikkea teknisesti ja ehdotetaan, että sitä yksinkertaistetaan ja selkeytetään rakenteeltaan. Sopimuksen päivittämisen yhteydessä kaupunginjohtajat päättivät helsinginseutu.fi-sivuston lakkauttamisesta ja keskeisten kokousasiakirjojen siirrosta Helsingin kaupungin verkkosivuille kuuden kuukauden siirtymäajalla. Sisältöyhteistyötä erityisesti erityisryhmien tarvitsemien sisältöjen osalta jatkettaisiin.
Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän selostus uudesta yhteistyösopimuksesta. Todetaan, että nyt tehdyt muutokset sopimukseen ovat tarkoituksenmukaisia. Päätetään, että uusi sopimus hyväksytään sen jälkeen, kun yhteistyökokous on päättänyt kantansa kohdassa 2 mainittuun Porvoon ja Lohjan esitykseen. Tämän jälkeen yhteistyösopimus hyväksytään kaikissa seudun kunnissa, jonka jälkeen se tulee voimaan. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Liitteet
Liite 3: Ehdotus Helsingin seudun uudeksi yhteistyösopimukseksi (pdf)
4. Valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen 2020-2031 hyväksyminen
Ympäristöministeriö asetti Helsingin seudun kuntien ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen 2020 – 2023 neuvotteluryhmän 5.12.2018. Neuvotteluryhmään kuuluivat jäsenet Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hyvinkään kaupungeista, Nurmijärven kunnasta, HSL:stä, Uudenmaan ELY-keskuksesta sekä ympäristöministeriöstä, liikenne- ja viestintäministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä, Väylävirastosta ja ARA:sta ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Neuvottelutulos valtion ja Helsingin seudun kuntien välisestä MAL-sopimuksesta vuosille 2020-2031 saavutettiin 2.6.2020. Sopimus tulee voimaan kaikkien sopijaosapuolten hyväksyttyä sen. HSL:n hallitus on hyväksynyt sopimuksen kokouksessaan 16.6.2020. Tavoitteena on, että sopimus voitaisiin allekirjoittaa alkusyksystä 2020.
Sopimuksen tarkoitus ja tavoitteet
Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus perustuu Helsingin seudun 14 kunnan ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä. Sopimuksella vahvistetaan kuntien keskinäistä yhteistyötä ja suunnitteluyhteistyön jatkuvuutta, kumppanuutta seudun kuntien ja valtion välillä sekä osapuolten sitoutumista seudun kehittämiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin. Sopimuksessa varaudutaan pitkäjänteiseen kehitykseen ja toimenpiteiden voimistamiseen tarvittaessa. Sopijaosapuolet sitoutuvat yhdessä edistämään sopimuksen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteuttamista.
Sopimuksen toimenpiteet luovat edellytyksiä seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän ja –investointien ja maankäytön yhteensovittamiselle. Toimenpiteillä edistetään vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja mahdollistetaan sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoelämän elinvoimaisuus. Tavoitteena on myös torjua segregaatiota ja asunnottomuutta sekä edistää asuinalueiden monimuotoi-suutta ja alueiden asuntokannan monipuolisuutta.
Sopimuksessa määritellään tavoitetila 12-vuotisen sopimuskauden osalta Helsingin seudulle sekä kehityspolku tämän tavoitetilan saavuttamiseksi edellä mainittujen teemojen osalta. Tavoitetilan ja kehityspolun toteutumista ja toimenpiteitä tarkastellaan ja täsmennetään rullaavasti eduskuntavaalikausittain. Sopimukseen on sisällytetty keskeisimmät, vaikuttavimmat ja kuntien keskinäistä ja/tai kuntien ja valtion yhteistyötä edellyttävät maankäyttöä, asumista ja liikennejärjestelmän kehittämistä koskevat tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet. Sopimuksessa esitettävät konkreettiset toimenpiteet koskevat sopimuskauden ensimmäistä nelivuotisjaksoa 2020-2023. Seuraavia jaksoja koskevat toimenpiteet tarkennetaan seuraavien MAL-sopimusten yhteydessä. Sopimuksen toteutumisen kannalta on tärkeää, että myös kuntien ja valtion muut kehittämistoimet tukevat so-pimuksen tavoitteiden toteutumista.
Helsingin seudun MAL-sopimus 2020-2031 on jatkoa seudun MAL-sopimukselle 2016-2019. Sopimuksen lähtökohtana on Helsingin seudun maankäyttö, asuminen ja liikenne 2019 -suunnitelma (MAL 2019), joka on valmisteltu yhteistyössä seudun kuntien, HSL:n sekä valtion ympäristö- ja liikennehallinnon toimijoiden kesken. Muita sopimuksen keskeisiä lähtökohtia ovat:
- Pääministeri Marinin hallitusohjelma 10.12.2019
- Kansainväliset ilmastosopimukset ja niiden perusteella laaditut Kansallinen energia- ja ilmastostrategia ja keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma (KAISU)
- Eduskunnan kirjelmä asuntopolitiikan kehittämiskohteista (EK 26/2018 vp – O 61/2016 vp) tarkastusvaliokunnan mietinnön pohjalta
- Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
- Valtakunnalliselle liikennejärjestelmäsuunnitelmalle asetetut tavoitteet ja strategiset linjaukset
Sopimuksen sisältö
Sopimuksessa on määritelty kestävää ja vähähiilistä yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää sekä asumista ja elinympäristön laatua koskevat tavoitetilat 2030+ sekä kehityspolut ja sovitut toimenpiteet tavoitetilan saavuttamiseksi. Lisäksi on määritelty muut sopimuksen toteuttamisen kannalta tärkeät valtion toimenpiteet, jotka koskevat mm. maankäyttö- ja rakennuslain uudistamista ja valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa sekä erilaisia muita valtion kehittämisohjelmia. Sopimus sisältää myös Helsingin kaupunkiseudun prioriteettina olevan listan valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa huomioitavista suunnittelukohteista.
Sopimuksen voimassaolo
Sopimuksen pidemmän aikavälin tavoitteet ovat voimassa 2020-2031. Sopimuskausi on 31.12.2023 saakka. Sopimus uusitaan vuoden 2023 loppuun mennessä siten, että tämän sopimuksen tavoitetila ja toimenpidepolku tarkistetaan ja täsmennetään suhteessa kansainvälisiin, kansallisiin ja seudullisiin tavoitteisiin. Samalla sovitaan vuosille 2024-2027 ajoittuvista konkreettisista toimenpiteistä, joilla edistetään tarkistetun tavoitetilan 2035 toteutumista täsmennetyn toimenpidepolun mukaisesti. Konkreettisia toimenpiteitä valit-taessa otetaan huomioon tämän sopimuksen toteutuminen ja toimien vaikuttavuus.
Valtio-osapuolten sitoutuminen sopimukseen määritellään valtioneuvoston periaatepäätöksellä, jossa linjataan valtion tahtotila ja tuki julkisen talouden suunnitelman ja talous-arvioiden puitteissa. Valtion rahoitustoimenpiteet edellyttävät eduskunnan päätöstä.
Valtion ehtona tähän sopimukseen sitoutumiselle ja siihen sisältyvien rahoitustoimenpiteiden toteuttamiselle on, että kunnat ovat omalta osaltaan toteuttaneet sopimukseen sisältyvät ja kuntien toimivallassa olevat toimenpiteet. Kuntien sitoutuminen sopimukseen edellyttää vastaavasti, että valtio on toteuttanut sopimuksessa sovitut toimenpiteet.
Seuranta
Sopimuksen toteutumista seuraa sopijaosapuolten edustajien vuosittain kokoontuva seurantakokous, jonka valmistelusta vastaa MAL-sopimussihteeristö. Seuranta-aineiston kokoamisesta vastaa sopijaosapuolista ja seututiedon tuottajista muodostettu työryhmä. Seuranta-aineiston ylläpidosta ja koordinoinnista vastaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä (HSY), joka kokoaa muilta sopimusosapuolilta tarvittavat seurantatiedot MAL-sopimussihteeristön ohjauksessa.
Vuosittaisen seurantakokouksen yhteydessä varaudutaan tarvittaessa tarkistamaan sopimuksen sisältöä jäljellä olevan sopimuskauden osalta merkittävistä olosuhteiden muutoksista johtuen.
Päätösehdotus: Helsingin seudun yhteistyökokous merkitsee tiedoksi apulaispormestari Sinnemäen sekä toimitusjohtaja Rihtniemen selostuksen MAL-sopimuksen neuvottelutuloksesta. Yhteistyökokous päättää osaltaan hyväksyä valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen MAL-sopimusta koskevan neuvottelutuloksen 2.6.2020 ja suosittaa sen hyväksymistä kunnille.
Katso tarvittaessa lisätiedot MAL-sopimuksesta ympäristöministeriön nettisivuilla: MAL-sopimukset 2020–2031(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
5. Muut ajankohtaiset asiat
Päätösehdotus: Yhteistyökokous päättää merkitä tiedoksi esille tulleet muut ajankohtaiset asiat.