Digimieli-sivut tukevat jo olemassa olevia hoitosuhteita. Asiakkaan hoito vahvistuu, kun asiakas voi tapaamisten välillä tehdä harjoituksia tai palata aiheisiin muutoin omassa arkiympäristössään. Myös palveluiden saatavuus parantuu, kun hoitoa voi saada kotoa käsin. Samalla itsenäisen toimimisen edellytykset paranevat.
Henkilöstö saa Digimieli-materiaaleista uusia välineitä omaan työhönsä.
Tällä hetkellä Digimieli-sivusto tarjoaa apua esimerkiksi keholliseen ahdistukseen, tunne-elämän epävakauteen ja muuttuneeseen elämäntilanteeseen sekä työkaluja opiskelun helpottamiseen.
Digimieli madaltaa kynnystä hakea apua
Moni, joka tarvitsisi tukea mielen hyvinvointiin ei välttämättä hakeudu hoitoon. Digitaaliset palvelut, kuten uusi Digimieli-palvelu, madaltavat kynnystä hakea tukea.
”Verkossa toteutetut mielen hyvinvoinnin palvelut ovat helposti saavutettavia ja siksi tärkeä osa matalan kynnyksen hoitoa. Etäpalvelut tuovat avun ja tuen osaksi ihmisten arkea. Verkossa voidaan usein toteuttaa yhtä tehokkaita hoitoja kuin kasvokkain ammattilaisen vastaanotolla”, toteaa psykiatrian ensilinjan palvelujen päällikkö Sami Keränen.
”Verkkopalvelu on tarjolla niille, jotka kokevat sen itselleen sopivaksi tavaksi asioida ja saada apua”, Keränen jatkaa.
Digitaalisten mielenterveyspalveluiden etuna on myös, että niiden teemoihin voidaan palata uudelleen ja niitä voidaan käyttää missä ja milloin vain. Digipalvelut tarjoavat hyödyllistä tietoa myös läheisille ja ammattilaisille.
Helsingin kaupunki on toteuttanut Digimieli-sivuston osana sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallista mielenterveysstrategiaa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Tutustu Digimieli-sivustoon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)