Katutyöt siirtävät bussien ja ratikoiden reittejä tuon tuosta, mutta kuka suunnittelee kiertoreitit ja aikataulut? Oikea vastaus on HSL:n liikennesuunnittelija, esimerkiksi Esa Sauvola. Tällä hetkellä Esaa työllistävät etenkin Hämeentien ja Raide-Jokerin työmaat.
Sauvolan työ alkaa urakoitsijan tai tapahtumanjärjestäjän ilmoituksesta. ”Helpommista tapauksista, kuten yksittäisen pysäkin siirrosta pitäisi meidän saada tietää vähintään kaksi viikkoa ennen. Suuremmissa muutoksissa, joissa tarvitaan esimerkiksi raitiovaunua korvaavien bussilinjojen perustamista, puhutaan jopa viidestä kuukaudesta. Ilmoitus olisi hyvä tehdä aina, kun tapahtuma- tai työmaa-alue vähänkään liippaa läheltä joukkoliikenteen reittejä.”
Kun tieto poikkeusjärjestelyn tarpeesta tulee, Esa käy kohteessa tarkistamassa tilanteen. ”Teen maastokäyntejä kiireisimpänä aikana lähes päivittäin. Olen oppinut kantapään kautta, että paikan päällä kannattaa aina käydä, jos se on vain mahdollista. Käynnin jälkeen mietimme yhdessä urakoitsijan tai tapahtumajärjestäjän, liikennöitsijän, matkustajainfon ja viranomaisten kanssa, mikä olisi paras tapa järjestää poikkeusreitti.”
Riippuu paljon tilanteesta, miten kauan suunnittelu vie. ”Esimerkiksi toistuvissa, kalenterisidonnaisissa kaupunkitapahtumissa on usein olemassa valmis sabluuna, jonka mukaan edetään. Toisinaan pitää raapia pitkään päätä, jotta sopiva järjestely saadaan suunniteltua. Työssä haastavaa onkin rakentaa palapeli niin, että kaikki osat sopivat yhteen”, Esa kertoo.
HSL on tilaajaorganisaatio, joten korvaava liikenne tavallisesti kilpailutetaan. Tämän jälkeen Esan työnä on viedä tieto muuttuneista järjestelyistä eteenpäin. Esimerkiksi tieto bussipysäkin siirtymisestä välitetään sähköisten järjestelmien kautta suoraan kuljettajille sekä infonäyttöihin matkustajia varten.
HSL saa vuosittain paljon palautetta. Vaikka kiitokset hyvin hoidetusta työstä lämmittävätkin mieltä, on myös muu rakentava palaute Esalle tärkeää. ”Ihmisillä on puhelimet ja netti koko ajan käden ulottuvilla, ja epäkohdista lähtee palautetta vikkelästi. Tarkistamme kaikki palautteet ja reagoimme niihin tarvittaessa hyvin nopeasti. Työni on onnistunut, kun kaupunkilaisten matkaketju ei hankaloidu liikaa, vaan kaikki toimii.”
Haastatteluun moottoripyörällä karauttanut Esa sanoo nauttivansa työssään eniten vapaudesta ja vaihtelevuudesta. ”Pääsen liikkumaan työpäivän aikana paikasta toiseen. Kukaan ole huohottamassa niskaan, kunhan hommat hoituvat. Koskaan ei tule kahta samanlaista päivää, vaan aina riittää yllätyksiä ja haasteita.”
Vapaa-ajallakin huomio kiinnittyy joukkoliikenteeseen. ”Kyllä se katse etsiytyy jatkuvasti liikennevälineisiin ja -infraan. Puhelimessani on varmasti tuhansia kuvia erilaisista liikennejärjestelyistä”, Esa naurahtaa.
Teksti ja kuva: Elli Pukkinen