Jopo-toimintaan voi hakea 7.–9.-luokkalainen, joka on mahdollisesti jäämässä ilman päättötodistusta tai putoamassa jatkokoulutuksesta. Varsinainen hakuaika Jopoon on maalis–huhtikuussa 2021, mutta jos vapaita paikkoja jää, niitä voidaan täyttää vielä syksyn ajan jatkuvassa haussa.
Toiminallisuus ja työpainotteisuus tarkoittavat, että Jopossa opiskellaan sekä koulussa että työpaikoilla. Opiskeluun kuuluu myös opintokäyntejä ja retkiä. Luokassa työskentelee opettajan lisäksi nuoriso-ohjaaja. Jopo-luokkia on eri puolilla Helsinkiä.
”Mun itsetunto alko vahvistuu”
”Mä olin ihan kauhee 8. luokalla, mutta pikkuhiljaa aloin ymmärtää open pointtia ja mun itsetunto alko vahvistuu. Mulla oli superonnistuneita työjaksoja ja niiden avulla mä löysin mun jutun. Musta tuli sosiaali-alan ammattilainen ja oon nyt ollut töissä amiksesta asti. Mä oon tosi kiitollinen Joposta ja open kannustuksesta. Jopo-luokka pelasti mun elämän”, entinen Jopo-oppilas Joanna kiteyttää kokemuksensa.
Myös Jopo-luokkalaiset Sisu ja Kevin ovat tyytyväisiä:
”Täällä mä saan tehtyä hommia. Vanhalla luokalla mikään ei napannut. Aiemmin mä vaan istuin luokassa tekemättä mitään. Kaikki opetus oli niin nopeeta etten pysynyt mukana. Nykyään mä pystyn keskittymään opiskeluun ja uskallan pyytää ja saada apua, jos en osaa. Itsetuntoni on vahvistunut Jopo-luokalla.”
Pojat kertovat myös, että erinomaisesti menneet työjaksot ovat vahvistaneet heidän yhteishakuvalintaansa.
”Jopo-opettajana saa olla mukana nuorten hienoissa kasvutarinoissa”
Erityisopettajat Kare Ollinen ja Ismo Jaalas ovat työskennelleet Jopo-luokan opettajina toistakymmentä vuotta. He kokevat työnsä motivoivana ja merkityksellisenä:
”Tässä saa olla mukana nuorten hienoissa kasvutarinoissa ja pääsee näkemään, miten mistään kiinnostumaton ja tulevaisuudenuskonsa menettänyt nuori muuttuu elämänhaluiseksi ja tulevaisuuteen luottavaksi. Meillä on loistava moniammatillinen työtiimi, eli Jopo-luokalla on kaksi opettajaa ja nuorisotyöntekijä.”
”Tyypillinen Jopo-oppilas aloittaessaan syksyllä on oppinut ainoastaan sen, että hän ei osaa mitään ja on huono kaikessa, ja tätä hän oireilee monella eri tavalla. Vaikka oppilailla on teoria-aineissa haasteita, useimmiten jo ensimmäinen työjakso antaa onnistumisen kokemuksen ja minähän olenkin hyvä -tunteen.”
”Oppilaiden onnistumista ruokitaan ja sen varaan rakennetaan itsetunnon kasvua. Muutos näkyy muun muassa siten, että aiemmat ongelmat vähenevät ja oppilas alkaa käydä koulua säännöllisesti ja sitoutuu aikatauluihin ja sopimuksiin. Nuoren kiinnostus ja motivaatio omaa tulevaisuuttaan ja yhteishakua kohtaan kasvavat.”
”Työpaikkojen kirjo on tosi laaja”
Jopolla on lukuvuoden aikana neljä erillistä työssäoppimisjaksoa, jolloin oppilas osallistuu ohjatusti työpaikan tehtäviin, saa kokemuksia eri aloilta oppien samalla työelämän pelisääntöjä sekä suorittaa itsenäisiä opiskelutehtäviä.
Millaisiin työpaikkoihin oppilaat ovat päässeet, Kare Ollinen ja Ismo Jaalas?
”Työpaikat valikoituvat aina oppilaan mielenkiinnon mukaan. Mitään varsinaisia rajoituksia työpaikoille ei ole paitsi se, että niiden pitää olla pääkaupunkiseudun sisällä ja sopia alaikäisille.”
Työpaikkoja ovat muun muassa sosiaaliset alat: päiväkoti, vanhustenhuolto, nuorisotalot, koulut ja iltapäivätoiminta sekä ravintola- ja kahvila-ala. Paikkoja on McDonaldsista Michelin-tason ravintoloihin. Työpaikkoja tarjoavat myös vähittäistavarakaupat, erikoisliikkeet (vaate-, eläin-, urheilu-, musiikki-, rauta- ym. kaupat), kiinteistönhuolto, autoala, logistiikka-ala sekä parturi ja kauneudenhoitoala.
”Työpaikkojen kirjo on tosi laaja”, Ollinen ja Jaalas sanovat.