Stadin AO:n logistiikka-alan opiskelijat siirsivät kokeilukontti Teklan syysloman ajaksi säilöön

Liikuteltava kontti tuo uusimman teknologian yhdenvertaisesti eri puolille Helsinkiä koulujen oppilaiden testattavaksi. Stadin AO:n opiskelijat puolestaan saavat tärkeää harjoitusta nosturiauton käytöstä ja muista työvaiheista konttia siirtäessään.

Julkaistu , päivitetty
Juha Niemi, Arttu Lipponen ja Joonas Taskinen
Kuva: Roni Rekomaa

Vuosaaressa koettiin kiehtova opetustapahtuma, kun Stadin AO:n opiskelijat siirsivät opettajansa ohjauksessa Helsingin kouluja kiertävän kokeilukontin syysloman ajaksi Malmin lentokentälle tilapäissäilytykseen.

Kuljetuspalveluiden opetustapahtuma toimi osana kuorma-autonkuljettajana työskentelyn laajaa opintokokonaisuutta ja oli oppimista ja harjoittelua todellisessa työympäristössä.

Juha Niemi osoittaa käsillä, mihin Arttu Lipponen voi ajaa nosturiauton.
Lehtori Juha Niemi näyttää käsillään, minne opiskelija voi ajaa nosturiauton. Kuva: Roni Rekomaa

Haastava nostotyö

Nostotyö on haastava ja edellyttää rauhallista mutta päättäväistä otetta, kertoo Stadin AO:n lehtori Juha Niemi Merilahden peruskoulun parkkipaikalla, mistä kontti siirretään. Kokeilukontti painaa lähes 4000 kiloa, ja työhön tilattu nosturiauto jaksaa nostaa juuri sen verran painoa.

– Nyt tarkkana. Tulkaa katsomaan, että täällä on tilaa, Niemi ohjaa opiskelijoita.

Noston toteuttavat hänen ohjauksessaan logistiikka-alan perustutkintoa opiskelevat Arttu Lipponen ja Joonas Taskinen

Opiskelijat katselevat, kun opettaja on kiivennyt kontin päälle tikapuilla..
Opiskelijat katselevat, kun opettaja kiipeää ketterästi kokeilukontin päälle. Kuva: Roni Rekomaa

Olemme tehneet kirjallisen tukimateriaalin eli ohjeistuksen siihen, miten nosto etenee vaiheittain.

Siirrossa on monta eri työvaihetta. Jo nostoa edeltävänä päivänä opiskelijat ovat katsoneet opettajansa johdolla, että nosturiauto on kunnossa, ja varmistaneet, että kaikki tarvittavat välineet on pakattu mukaan. Nostopaikalla on aina varmistettava alueen turvallisuus ja tarvittaessa eristettävä alue läpikulkemiselta. Nostamisessa on monta yksityiskohtaa, joita harjoitellaan opettajan lähiohjauksessa. Nosturiauton ajaminen ja tavaroiden kuljettaminen ovat vielä omat työvaiheensa.

Pieniä yksityiskohtia, joita pitää harjoitella, on todella paljon. Olemme tehneet ammatillisen opettajan Jari Tolppasen kanssa kirjallisen tukimateriaalin eli ohjeistuksen siihen, miten nosto etenee vaiheittain, Stadin AO:n erityisopettaja Arja Aaltonen kertoo.

Joonas Taskinen, Arttu Lipponen, Juha Niemi, Arja Aaltonen ja Severi Tonttila kontin edessä.
Joonas Taskinen, Arttu Lipponen, Juha Niemi, Arja Aaltonen ja Severi Tonttila poseeraavat siirretyn kokeilukontin edessä. Kuva: Roni Rekomaa

Oppilaat osallistuvat tuotekehitysprosessiin

Kokeilukontti Tekla on oivallinen esimerkki Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen sisäisestä yhteistyöstä: kontti sisältää uusimpia ja kehitteillä olevia oppimisteknologioita, joita koulujen oppilaiden lisäksi pääsevät testaamaan alueen päiväkotien lapset. Kontin siirron puolestaan hoitaa ammatillinen koulutus eli Stadin AO.

Kontin nostotyön on tilannut kaupungin elinkeino-osaston projektiasiantuntija Severi Tonttila, joka toimii Teklan ”kontti-isäntänä”. Tonttila suunnittelee sen, millä kouluilla kontti kiertää, ohjaa oppilaille kontissa teknologiatyöpajat ja seuraa kontin siirrot sekä tavaroiden kuljetukset.

– Kontissa on vaihtuvia oppimisteknologiaratkaisuja, joita oppilaat pääsevät testaamaan ja yhteiskehittämään yhdessä yritysten edustajien kanssa. Oppilaat ikään kuin osallistuvat tuotekehitysprosessiin kokeilemalla, arvioimalla ja antamalla palautetta, hän kertoo.

Arttu Lipponen säätelee nosturiauton tukijalkoja.
Konttia siirtänyt Arttu Lipponen valmistuu Stadin AO:sta ensi keväänä Kuva: Roni Rekomaa

Vierailut ovat madaltaneet myös opettajien kynnystä kokeilla oppimisteknologioita osana omaa opetustaan.

Palaute kokeilukontista on ollut hyvää.

– Usein kuulen työpajan jälkeen, että oppilaista tämä oli ihan paras juttu ja Teklaan olisi voinut jäädä pidemmäksikin aikaa. Vierailut Teklassa ovat myös opettajille hyödyllisiä. He pääsevät näkemään oppilaistaan uusia puolia, kun eivät ole itse vetovastuussa. Vierailut ovat madaltaneet myös opettajien kynnystä kokeilla oppimisteknologioita osana omaa opetustaan.

Jo 4000 oppilasta kokeillut

Jokaisen koulun kohdalla tulee etukäteen selvittää, minne kontti voidaan ulkona sijoittaa. Sähköjen saanti määrittää paljon. Sijoittelussa pitää ottaa huomioon mahdolliset tulvavedet, hätäpoistumistiet, kaivonkannet, nostoalueet ja turvallinen kulku konttiin.

– Koulut ovat valikoituneet hakemusten perusteella, ja vierailukohteita suunniteltaessa on huomioitu myös kaupunkiuudistusalueet. Paikan päällä on tarkistettu, soveltuuko kontti käytännössä ympäristöön, Tonttila selvittää.

Opiskelijat ja opettaja tekemässä nostotyötä
Tuntiopettaja Juha Niemi (kesk.) ohjaa opiskelijoita todellisessa työympäristössä. Kuva: Roni Rekomaa

Monelle alakoulun oppilaalle tulee yllätyksenä, että nostotapahtuman tekee opiskelija ja ammattinen opettaja ohjaa tilannetta.

Tänä syksynä kokeilukontti on seikkaillut Roihuvuoressa, Pukinmäessä ja Santahaminassa. Viime keväänä se kiersi kouluilla Östersundomissa, Tapanilassa, Arabiassa sekä Kontulassa ja kesää se vietti Malmilla päiväkotikeskittymässä.

Tekla on kullakin koululla kahdesta neljään viikkoa. Kontissa on vieraillut tähän mennessä noin 4000 oppilasta.

– Tilanteen salliessa ja varsinkin pienten oppilaiden seuratessa välitunneilla nostotapahtumaa kerromme heille liikenneturvallisuudesta ja kuinka olisi hyvä toimia, kun näkee nostotilanteen tai ison auton liikenteessä. Monelle alakoulun oppilaalle tulee yllätyksenä, että nostotapahtuman tekee opiskelija ja ammattinen opettaja ohjaa tilannetta, Aaltonen kertoo.

Konttia siirretään nosturiauton kyytiin
Raskas kontti siirtyy senttimetri kerrallaan nosturiauton kyytiin. Kuva: Roni Rekomaa

Tilanpuute vaikeutti siirtoa

Kontin siirtämistä on harjoiteltu etukäteen paljon Stadin AO:n omilla konteilla oppilaitoksen alueella Malmin lentokentällä.

– Nyt huomaat, että koukku sijoittuu ylöspäin. Ohjaa vähän ulos. Lähde hitaasti nostamaan, jottei kontti heilahda, Niemi opastaa Arttu Lipposta.

Nostaminen on hidasta ja tarkkaa hommaa. Niemi painottaa, että nosturinkuljettaja tekee usein kaiken yksin, joten paljon pitää ottaa huomioon.

– Tämä oli vähän erilaista nostotyötä. Tukijalat olivat niin lähellä. Vaikeaa oli se, että oli niin vähän tilaa, kolmatta vuotta logistiikka-alaa opiskeleva Lipponen kuvailee.

Lehtori Niemi komppaa:

Hankaluus oli siinä, että tämän nosturin nostokyky oli tällä kontilla ihan rajoilla. Liikkeet oli tehtävä hitaasti, ja ruusupuskat saivat väkisinkin kyytiä. Jouduimme menemään mahdollisimman lähelle taakkaa, mikä on vaarallista. Tien pinta oli kalteva, eikä autoa saatu suoraan, Niemi luettelee haasteita.

Opiskelijoiden tulee tehdä paljon toistoja, jotta he oppivat nostamaan kontteja turvallisesti erilaisissa olosuhteissa. Tekla antaa siihen jatkossakin mahdollisuuden: syysloman jälkeen opiskelijat kuljettavat sen takaisin Merilahden peruskoululle, josta he siirtävät sen myöhemmin kouluille Kannelmäkeen ja Pakilaan. Kontin kiertue jatkuu myös kevätlukukaudella.

Liikkeet oli tehtävä hitaasti, ja ruusupuskat saivat väkisinkin kyytiä.

Kontissa vierailu on antoisa ja jännittävä elämys oppilaille. Tulemalla suoraan koulujen pihalle tasa-arvoistamme helsinkiläisten oppijoiden pääsyä uusimpien teknologioiden pariin, Severi Tonttila sanoo.

Työryhmä siirtää konttia.
Kontin graffitit ovat nuorten tekemiä. Kuva: Roni Rekomaa
Joonas Taskinen kyykistyneenä.
Joonas Taskinen suosittelee logistiikka-alaa ja kuljetuspalveluja kaikille, joita kiinnostavat autot ja ajaminen. Kuva: Roni Rekomaa

Tekla-kokeilukontti on osa Jakamisella viisautta – yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hanketta, joka on Euroopan unionin osarahoittama. Helsingin kaupungin osahanke toteutetaan kaupunginkanslian elinkeino-osaston ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.

Tältä näyttää kokeilukontin sisällä.
Tältä näyttää kokeilukontin sisällä. Kuva: Severi Tonttila
Kontti auton kyydissä
Kontti nosturiauton kyydissä. Kuva: Roni Rekomaa