Helsingin kaupungin palkanmaksu ja asiakaspalvelu sujuivat syyskuussa normaalisti

Kaupungin palkanmaksun tilanne on vakaa. Uusien ja selvittämistä vaativien palkkavirheiden määrä on jatkanut laskuaan ja vähentynyt merkittävästi alkuvuoteen verrattuna. Virheiden osuus oli syyskuussa 2,1 prosenttia kaikista palkkalaskelmista.
Syksyinen näkymä Tuomiokirkolle
Kuva: Omar El Mrabt

Kaikki vuoden 2022 tiedossa olleet palkkavirheet on käsitelty. Uusia virheitä  syntyy aiempaa vähemmän, lisäksi niiden korjaustahti on ripeä. Tällä hetkellä 98 prosenttia palkoista maksetaan oikein ja ajallaan. Palkkalaskelmia oli syyskuussa yhteensä 63 200 kappaletta.

– Kaupungin kokoisessa organisaatiossa pienikin virhemäärä tarkoittaa aina suurta määrää ihmisiä, joiden elämään palkkavirhe vaikuttaa. Pidämmekin tärkeänä, että uusia virheitä syntyy mahdollisimman vähän, jotta pystymme korjaamaan virheet nopeasti ja työntekijälle kohtuullisessa ajassa. Kehitämme myös kaupunkitasoisesti prosessejamme yhdessä järjestelmätoimittajan kanssa, jotta systemaattisten virheiden määrä saadaan minimoitua, sanoo palkkapalveluiden johtaja Terhi Karppinen.

Myös asiakaspalvelun tavoitettavuus hyvällä tasolla

Palkanlaskennan asiakaspalveluun tulleiden viestien ja puheluiden määrä on vakiintunut alemmalle tasolle kuin aikaisemman palkkajärjestelmän aikana. Tällä hetkellä yhteydenottojen määrä on noin 20 000  kuukaudessa, mikä on tavanomainen taso asiakaspalvelun näkökulmasta. Puhelinpalvelun keskimääräinen jonotusaika oli syyskuussa noin kuusi minuuttia.

Puhelinpalvelun tavoitettavuus on parhaimmillaan lähes 90 prosenttia, mutta laskee palkanmaksupäivinä ollen noin 50 prosenttia 14. päivän ja kuukauden viimeisen päivän yhteydessä.

Puhelinpalvelussa selvitetään takaisinsoittomahdollisuutta.