Helsingin kesäyrittäjyysohjelma tarjoaa nuorille mahdollisuuden testata liikeideoita

40 innokasta nuorta on aloittanut Helsingin kesäyrittäjyysohjelmassa, jonka käytännön toteutuksesta vastaa pääkaupunkiseudun 4H-yhdistys.
Runo Vainio ja Kuura Virtanen Mustikkamaan kahvilassa
Runo Vainio ja Kuura Virtanen pitävät Marika Kauppisen kanssa kesällä kahvilaa Mustikkamaan Syötävässä puistossa sijaitsevassa punaisessa pirtissä. Kuva: Business Helsinki

Neljäkymmentä innokasta nuorta on aloittanut Helsingin kaupungin ja Pääkaupunkiseudun 4H-yhdistyksen yhteistyössä toteuttamassa Yrityskesä-ohjelmassa. Siinä kaupunki tarjoaa nuorille yrittäjille toiminnan käynnistämiseen 300 euron arvoisen yrityssetelin ja 4H-yhdistys yrittäjyyskoulutusta ja oman yrittäjämentorin. Nuoret yrittäjät toivovat kesäyritysohjelmasta työkokemusta ja hyödyllisiä verkostoja.

Helsingin kaupunki on tarjonnut jo useampana vuonna 15–29-vuotiaille yrittäjähenkisille nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään kesäyrittäjyyden kautta. Pääkaupunkiseudun 4H:n järjestämään Yrityskesä-ohjelmaan haki tänäkin keväänä 130 nuorta. Heistä noin neljäkymmentä pääsee toteuttamaan liikeideaansa.

Kesäyrittäjien valintakriteereissä korostuivat nuorten liikeideat ja innokkuus yrittäjyyttä kohtaan. Aikaisempaa työkokemusta ei vaadittu.

- Toivomme, että ohjelmien myötä yrittäjäksi lähtemisen kynnys madaltuisi ja tästä tulisi nuorille varteenotettava vaihtoehto palkkatyön rinnalle. Monella nuorella on erityisosaamista, joka olisi mahdollisuus tuotteistaa kannattavaksi ja mieluisaksi liiketoiminnaksi, Business Helsingin yritysneuvoja Hannele Kostiainen uskoo.

- Kesäyrittäjyysohjelma antaa positiivisia kokemuksia yrittäjyydestä ja aikaisempina vuosina ohjelmaan osallistuneista nuorista valtaosa jatkaakin yrittäjänä ohjelman jälkeen, Kostiainen lisää.

Kaverukset perustivat vegaanisen ja inklusiivisen kesäkahvilan

Helsingin kaupunki on tarjonnut yhdelle yrittäjäporukalle tilat kahvilakäyttöön Mustikkamaan Syötävässä puistossa sijaitsevasta punaisesta pirtistä. Kahvilaa pyörittävät tänä kesänä kaverukset Runo Vainio, Kuura Virtanen ja Marika Kauppinen.

- Syötävän puutarhan kahvilaan etsittiin yrittäjiä kesälle ja sopiva yrittäjäporukka muodostui kavereita mukaan kyselemällä. Ideoimme kahvilaa kiinnostuksen kohteidemme perusteella ja vegaanius nousi ykköseksi. Sen lisäksi saavutettavuuteen panostavasta kahvilastamme saa palvelua suomen ja englannin lisäksi myös karjalan kielellä sekä suomalaisella viittomakielellä taitojemme mukaan, Runo Vainio sanoo.

Nuorten yrittäjien mielestä kesä näyttää, miltä yrittäjyys lopulta tuntuu. Ajatuksena yrittäjyydessä kiinnostaa vapaus ja omannäköisten päätösten tekeminen.

- Omia mokia ei tarvitse häpeillä esihenkilöille, vaan voi nostaa katseen suoraan seuraavaan haasteeseen. Ja myös hyvästä tuloksesta voi taputtaa itseään olkapäälle samassa suhteessa hiukan kovemmin, Vainio pohtii.

Kesältä on odotuksissa onnistuneesti hyytyneitä juustokakkuja ja puutarhasta kerätyistä raaka-aineista tehtyjä juomia ja leivonnaisia. Lisäksi toiveena ovat tietenkin monipuoliset asiakaskohtaamiset, joissa huomioidaan myös kielivähemmistöt.

Sakari Kauppinen
Sakari Kauppinen kuvaa 360° kameralla kiinteistöjä ja muita kohteita. Kuva: Business Helsinki

Yrittäjyydessä houkuttelee vapaus ja luovuuden hyödyntäminen

Sakari Kauppinen keksi liikeideansa, kun hän sattui näkemään somessa yhdysvaltalaisen somevaikuttajan videon, jossa esiteltiin 360-kuvauskalustoa. Tästä inspiroituneena Kauppinen alkoi etsiä vastaavia työtapoja netistä ja oppi prosessin aikana tuntemaan keskeiset työvaiheet, julkaisualustat ja kuvauskaluston. Lopulta Kauppinen valitsi omaan toimintaansa parhaat vaihtoehdot ja hankki kaluston itselleen.

- Olen aina ollut luonteeltani utelias ja kiinnostun nopeasti asioista. Yritykseni tarjoaa ensisijaisesti kiinteistöjen ja muiden kohteiden kuvausta 360° kameralla. Tulen kehittämään palveluani tulevaisuudessa aloittamalla virtuaalistailauksen, jossa tyhjä asunto kalustetaan virtuaalisesti, Kauppinen kertoo.

- Odotan tulevalta kesältä positiivisia uusia asiakaskohtaamisia. Olen luottavainen ideani suhteen ja uskon, että tuotteeni kiinnostaa myös muita. 4H-yrittäjyysmatka on mielestäni erinomainen tapa syventyä yrittämiseen. Odotan innolla tulevia yritysohjaustapaamisia ja uuden oppimista! Kauppinen intoilee.

Silja Rantala
Silja Rantala perusti oman Matilda Valdén -vaatebrändin. Kuva: Business Helsinki

Ajatus yrityksestä syntyi, kun kesätyöpaikkaa ei löytynyt

Silja Rantalan Matilda Valdén -vaatebrändi syntyi, kun hän koki haasteita kesätyöpaikan löytämisessä. Jostain piti saada rahaa ja Rantala tajusi voivansa muuttaa rakkaan harrastuksensa ompelun liikeideaksi. Tieto 4H-yhdistyksen kesäohjelmasta löytyi koulun kautta ja ensimmäisen vuoden vaatetuksen opiskelija päätti tarttua haasteeseen.

Vaatesuunnittelussa Rantalaa kiehtoo erityisesti uniikkien tuotteiden valmistaminen. Ensimmäiseksi tuotteeksi valikoitui korsettitoppi, sillä hän tykkää itse käyttää farkkuja ja korsettitoppia. Myöhemmin malliston on tarkoitus laajentua.

- Tykkään siitä, että samanlaisia tuotteita ei näe kaduilla. Kierrätys on minulle tärkeää ja sen vuoksi käytän mahdollisimman paljon kierrätettyjä materiaaleja tuotteissani, Rantala kertoo.

Tulevalta 4H-yrittäjyysmatkalta Rantala odottaa kokemusta asiakaspalvelusta, sillä se on tärkeä osa alaa.

- Tuotteiden tekeminen on hauskaa ja rentouttavaa. Tässä tulee varmasti eteen paljon uusia ja yllättäviä juttuja. 4H-mentoreilta olen onneksi saanut paljon tukea ja on kiva, että heiltä voi kysyä milloin vain neuvoa, Rantala lisää.