Helsingin matkailu jatkaa kasvuaan

Helsinki on Suomen suosituin matkailukohde. Matkailijoiden yöpymisten määrä Helsingissä kasvoi vuoden 2023 ennakkotietojen mukaan yli 10 prosenttia. Kestävät arvot, vahva kulttuurielämä, uniikit tapahtumat, monipuolinen ruokatarjonta sekä luonnonläheisyys ja merellisyys ovat Helsingin ykkösvaltteja matkailukohteena.
Ihmisvilinää Helsingin Torikortteleissa
Vuonna 2023 Helsingissä oli noin reilut 4 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä. Niistä arviolta 57 prosenttia oli kotimaisia matkailijoita ja 43 prosenttia ulkomailta tulleita. Kuva: Maija Astikainen

Matkailu Helsinkiin kasvoi yli 10 prosenttia

Vuonna 2023 Helsingissä oli ennakkotietoihin perustuen reilut 4 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä. Niistä arviolta 57 prosenttia oli kotimaisia matkailijoita ja 43 prosenttia ulkomailta tulleita.

Ulkomaisten vierailijoiden määrä lisääntyi yli 20 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Eniten ulkomaisia matkailijoita Helsinkiin saapui Yhdysvalloista, Saksasta, Ruotsista ja Britanniasta. Japanista sekä Kiinasta ja Hong Kongista kasvu on ollut suurinta, mutta määrät eivät ole vielä pandemiaa edeltävää tasoa. Matkailu näistä maista lähti odotettua hitaammin liikkeelle.

Kotimaanmatkailu lisääntyi Helsingissä merkittävästi vuonna 2022 koronapandemian jälkeen. Kotimaisten matkailijoiden määrät kasvoivat vielä tästäkin vuonna 2023, mikä todistaa, että suomalaiset haluavat edelleen matkustaa pääkaupunkiin ja löytää kaupungista uutta koettavaa.

Yöpyjiä oli myös majoitusliikkeiden ulkopuolella esimerkiksi kotimajoituksessa. Arvio heidän määrästään on noin 15 prosenttia kaikista yöpymisistä. Lisäksi Helsingissä oli paljon päivämatkailijoita kuten kansainvälisiä risteilymatkailijoita ja kotimaisia päiväkävijöitä.

Kansainväliset matkailuvirrat siirtyvät yhä enemmän kohti pohjoista

EU:n viime vuonna julkaisemassa tutkimuksessa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ennustetaan matkailijavirtojen osittaista siirtymistä Etelä-Euroopasta kohti pohjoista. Samalla kun matkailijavirtojen ennustetaan kasvavan, haluaa Helsinki olla maailman kestävin matkailukohde ja kestävän matkailun edelläkävijä. Kasvavan matkailun ja kestävyyden yhteensovittaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja paljon työtä. 

–  Haluamme tukea matkailuyrityksiämme kestävyyden kehittämisessä, joka ei ole pelkästään planeetan ja itse matkailukohteen tulevaisuuden kannalta välttämätöntä, vaan se sisältää myös valtavan liiketoimintamahdollisuuden. Me Helsingissä haluamme olla vierailijoille se kohde, jossa tavoite olla maailman kestävin matkailukohde aidosti toteutuu, kertoo matkailupäällikkö Nina Vesterinen Helsingin kaupungilta.

Haasteeseen onkin vastattu monella eri tavalla. Helsinki on sitoutunut(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) YK:n alaisen Glasgow Declarationin tavoitteeseen puolittaa matkailun aiheuttamat päästöt seuraavan vuosikymmenen aikana.

Matkailu- ja tapahtuma-alojen yrityksille on myös tarjolla hiilijalanjälkimittarit sekä aiheeseen liittyvää koulutusta. Näin dataa hyödyntämällä opitaan tietämään paremmin, mistä matkailun päästöt tulevat ja miten niitä voidaan eri toimenpiteillä vähentää.

EU:n komissio antoi keväällä 2023 direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä, jolla tarkennettaisiin ympäristömainonnan pelisääntöjä ja vähennettäisiin niin sanottua viherpesua. Direktiiviehdotus edellyttäisi, että yritysten ympäristöväittämien on perustuttava tieteelliseen näyttöön. Tähän on Helsingissä varauduttu jo pidempään panostamalla indekseihin, sertifiointeihin ja kansalliseen Sustainable Travel Finland -ohjelmaan. Matkailuneuvonnassa näkyvämmin esillä ovat yritykset, joilla on kestävästi tuotettuja tuotteita ja palveluja.

Lisäksi Helsinki panostaa inklusiivisuuteen eli siihen, että matkailuelämykset olisivat yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavissa riippumatta vierailijan iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, uskonnosta, kulttuurista tai erityistarpeista.

Helsingin ruokavuodella lisää vetovoimaa matkailulle

Tänä vuonna odotetaan myönteistä virettä Helsingin matkailuun. Taloustilanteesta ja geopoliittisesta epävarmuudesta huolimatta lomamatkoja ei jätetä helposti väliin.

– Odotammekin lisää vastuullisia matkailijoita ja kasvavaa kiinnostusta Helsinkiä kohtaan. Muun muassa monipuoliset tapahtumat luovat kysyntää ja kansainväliset kongressit täyttävät kesäisen Helsingin, kertoo Vesterinen.

Ruokakulttuuri on Helsinkiä keskeisesti elävöittävä ja kaupungin houkuttelevuuteen vaikuttava tekijä. Helsingistä löytyy ruokaelämyksiä jokaiseen makuun fine diningistä ja ruoka-alan innovaatioista lähiluonnosta kerättyihin marjoihin ja kaloihin.

– Viime viikolla saimme ilolla kertoa, että Helsingin kaupunki isännöi 27. toukokuuta pohjoismaisten ravintoloiden Michelin-tähtien julkistamistilaisuutta. Kyseessä on yksi maailman tunnetuimmista ruoka-alan tapahtumista, joka tuo Helsinkiin alan pohjoismaiset huiput, Vesterinen iloitsee.

– Tähän ympärille on luontevaa rakentaa Helsingin ruokavuotta, jonka tavoitteena on haastaa kaikki helsinkiläiset niin ravintola-, matkailu- ja tapahtuma-alan toimijat, yhdistykset kuin yrittäjätkin yhdessä viemään Helsingin ruokakulttuuria uusiin ulottuvuuksiin. On aika avata uusia makuja, luoda innovatiivisia ruokakokemuksia ja tehdä Helsingistä kansainvälisesti kiinnostava ruokamatkailun kärkikohde. Kutsumme kaikkia rakentamaan vetovoimaista ruokavuotta ja erityisesti alkukesän ruokaviikkoja 24.5.–16.6.2024 monipuolisen ruokakulttuurimme avulla, Vesterinen kannustaa.

Lisätietoa Helsingin ruokavuodesta ja tapahtumahausta löytyy sivuilta www.hel.fi/ruokakaupunki