Turismen till Helsingfors fortsätter öka

Helsingfors är Finlands populäraste turistmål. Enligt de preliminära uppgifterna för 2023 ökade antalet övernattningar som görs av turister med över 10 procent i Helsingfors. Hållbara värden, ett starkt kulturliv, unika evenemang, mångsidigt matutbud och naturnära och marina förhållanden är de främsta fördelarna med Helsingfors som turistmål.
Ihmisvilinää Helsingin Torikortteleissa
Enligt de preliminära uppgifterna hade Helsingfors drygt 4 miljoner registrerade övernattningar år 2023. Uppskattningsvis 57 procent av de här gjordes av inhemska turister och 43 procent av utländska turister. Bild: Maija Astikainen

Turismen till Helsingfors ökade med över 10 procent

Enligt de preliminära uppgifterna hade Helsingfors drygt 4 miljoner registrerade övernattningar år 2023. Uppskattningsvis 57 procent av de här gjordes av inhemska turister och 43 procent av utländska turister.

Antalet utländska besökare ökade med mer än 20 procent jämfört med 2022. De flesta av Helsingfors utländska turister kom från USA, Tyskland, Sverige och Storbritannien. Ökningen av turister från Japan, Kina och Hongkong har varit störst, men siffrorna ligger ännu inte på samma nivå som före pandemin. Turismen från de här länderna kom i gång långsammare än väntat.

Under 2022 ökade inrikesturismen till Helsingfors betydligt efter coronapandemin. Antalet inhemska turister ökade fortfarande 2023, vilket bevisar att finländarna fortfarande vill resa till huvudstaden och hitta något nytt att uppleva i staden.

Övernattningar skedde också utanför inkvarteringsrörelserna, till exempel i form av privat inkvartering. Uppskattningsvis utgjorde de cirka 15 procent av alla övernattningar. Dessutom hade Helsingfors många dagsturister, som till exempel internationella kryssningsresenärer och inhemska dagsbesökare.

De internationella turistströmmarna rör sig allt längre norrut

I en undersökning(Länk leder till extern tjänst) som publicerades av EU förra året förutspås att turistströmmarna delvis kommer förflyttas från södra Europa till norra Europa. Samtidigt som turistströmmarna förutspås öka vill Helsingfors vara världens mest hållbara turistmål och en föregångare för hållbar turism. Att samordna den växande turismen och hållbarheten kräver planering och mycket arbete.

– Vi vill stödja våra turistföretag i att utveckla hållbarheten. Det är inte bara nödvändigt för planetens och själva turistmålets framtid, utan innebär också en enorm affärsmöjlighet. Vi i Helsingfors vill vara den plats där de här besökarna verkligen kan uppnå sitt mål, säger Nina Vesterinen, turismchef inom Helsingfors stad.

Utmaningen har bemötts på många olika sätt. Helsingfors har förbundit sig till målet att halvera utsläppen från turismen under det kommande decenniet, vilket är en del av FN:s Glasgow Declaration.

Företag inom turism- och evenemangsbranschen har också tillgång till kolavtrycksmätare och utbildning i ämnet. På det här sättet kan vi, genom att utnyttja data, lära oss mer om var utsläppen från turismen uppstår och hur de kan minskas dem genom olika åtgärder.

Vi i Helsingfors har redan länge förberett oss på EU-kommissionens förslag till direktiv om gröna påståenden, dvs. så kallad grönmålning, genom att satsa på index, certifieringar och det nationella programmet Sustainable Travel Finland. Mer framträdande inom turistrådgivningen är företag som erbjuder produkter och tjänster som producerats på ett hållbart sätt.

Dessutom satsar Helsingfors på inklusivitet, det vill säga att turistupplevelserna kan upplevas likvärdigt för alla oavsett besökarens ålder, sexuella läggning, religion, kultur eller särskilda behov.

Helsingfors matår ökar dragningskraften för turismen

I år väntas turismen till Helsingfors få positiv drivkraft. Trots den ekonomiska situationen och den geopolitiska osäkerheten är det inte lätt att avstå från semesterresor.

– Vi ser fram emot fler ansvarsfulla turister och ett ökat intresse för Helsingfors. Bland annat mångsidiga evenemang skapar efterfrågan och internationella kongresser fyller sommaren i Helsingfors, säger Vesterinen.

Matkultur är en central faktor som livar upp Helsingfors och bidrar till stadens dragningskraft. I Helsingfors finns matupplevelser för alla smaklökar, från fine dining och matbranschens innovationer till bär och fisk från den närliggande naturen.

– Förra veckan kunde vi med glädje berätta att Helsingfors stad den 27 maj kommer stå värd för evenemanget där de nordiska restaurangerna som får Michelin-stjärnor offentliggörs. Det är en av världens mest berömda evenemang inom matbranschen, och det för med sig branschens nordiska höjdare till Helsingfors, säger Vesterinen. 

– Häromkring är det naturligt att skapa Helsingfors matår, med målet att utmana alla Helsingfors aktörer inom såväl restaurang-, turism- och evenemangsbranschen som föreningar och företagare att ta Helsingfors matkultur till nya dimensioner. Det är dags att öppna upp för nya smaker, skapa innovativa matupplevelser och göra Helsingfors till ett internationellt sett intressant mål för matturism. Vi bjuder in alla att hjälpa till att, med hjälp av vår mångsidiga matkultur, skapa ett attraktivt matår och särskilt försommarens matveckor 24.5–16.6.2024, säger Vesterinen uppmuntrande.

Mer information om Helsingfors matår och evenemangen