Helsingin merellinen tarjonta viehättää – Helsinki Biennaali täytti Vallisaaren ja Kaunissaari tuplasi kävijämääränsä

Merellisyys on ollut Helsingille valtti menneenä kahtena koronakesänä. Helsinki Biennaali veti Vallisaareen 12.6.–26.9. jopa 145 000 kävijää.
Kävelijöiden letka Vallisaaressa.

Merellisyys on ollut Helsingille valtti menneenä kahtena koronakesänä, ja saariston raikkaissa tuulissa on riittänyt kävijöitä. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty Helsinki Biennaali osoittautui menestykseksi ja veti Vallisaareen 12.6.–26.9. peräti 145 000 kävijää. Kauden yllättäjä oli vehreä Kaunissaari, joka kaksinkertaisti kävijämääränsä. Kyseisen reitin lähtöpaikka Vuosaaressa vaihtui, samoin kuin liikennöitsijä.

Viesti on ollut merellisen strategian alusta asti sama: meri kuuluu kaikille! Saariston saavutettavuuden eteen on tehty paljon ja työ jatkuu edelleen. Merellistä kehittämistä linjattiin vuoteen 2030 asti edellisellä valtuustokaudella, ja uuden kaupunkistrategian linjaukset rakentavat aiemman päälle.

Kaupunkistrategiassa todetaan merellisyyteen liittyen seuraavasti:

  • Merellisen Helsingin kehittämistä jatketaan kunnianhimoisesti merellisiä yhteyksiä, rantareittejä, laitureita ja tukikohtia parantaen sekä merellistä yrittäjyyttä edistäen. Helsinki vaalii Itämerta ja sen rantoja ja vähentää päästöjä Itämereen.
  • Helsinki Biennaali toteutetaan vuosina 2023 ja 2025.
  • Esimerkiksi Eteläsatamasta, Makasiinirannasta, Itäkeskuksesta ja Suvilahdesta kehitetään elämyksellisiä keskuksia, joissa kulttuuri ja vapaa-aika ovat vahvasti läsnä.
  • Osoitetaan Vartiosaari virkistyskäyttöön.

Vesiliikennekokeilut otettu innostuksella vastaan

Tulevien vuosien tavoitteena on kehittää Helsingin vesiliikennettä ekologisemmaksi ja nykyistäkin asiakaslähtöisemmäksi.

Kruunuvuorenrannan tänä kesänä alkaneet vesiliikennekokeilut saivat käyttäjiltä kiitosta. Kuukauden ajan liikennöinyt kokeilulinja Kauppatorin ja Kruunuvuorenrannan välillä palveli noin 900 matkustajaa. Sen lisäksi Kruunuvuorenrannan laiturilta pystyi hyppäämään saaristokierrokselle Vasikkasaareen, Vallisaareen ja Lonnaan.

Kesällä 2020 Vartiosaaren liikenteessä aloitettua sähköisen kutsuveneliikenteen kokeilua jatkettiin kesällä 2021 Merisataman liikenteessä. Merisatamassa liikennöi 12 henkilön täysin sähkökäyttöinen kutsuvene, joka oli mahdollista kutsua määriteltyihin noutolaitureihin mantereella. Veneen kyydissä pääsi kaikkiin Merisataman edustan saariin. Kyydin tilaaminen ja maksaminen tehtiin Callboats-sovelluksen kautta.

Lisäksi Vartiosaareen pääsi jo toista kesää osallistuvan budjetoinnin kautta mahdollistetulla aurinkosähkölauttayhteydellä, jota käytti yli 10 000 ihmistä. Kävijämäärien kasvaessa Vartiosaaren retkeilypalveluita on parannettu reittejä rakentamalla ja opasteita uusimalla.

Rantareitit liikkujien ilona

Rantojen virkistyskäyttöä varten jatketaan myös 130 kilometriä pitkän rantareitin avaamista. Reitistä muokataan vaihe kerrallaan kävely- ja pyöräilyreittien verkosto.

Kantakaupunkia kiertävä reitti valmistui viime vuonna ja Itäinen reitti opasteineen valmistuu tämän vuoden marraskuun loppuun mennessä. Seurasaaren ympärille tuleva reitti avautuu ensi vuonna. Myöhemmin on tarkoitus opastaa myös Lauttasaaren, Vanhankaupunginlahden ja Laajasalon kiertävät reitit.

Kaupunkisoutu- ja moottoriveneet kasvattivat suosiotaan

Uusia vesiliikennöintitapoja edustavat myös Helsingissä kolmatta kesää käytössä olleet Skipperin kaupunkisoutuveneet ja hitiksi osoittautuneet Skipperi Fleetin vuokramoottoriveneet. Skipperin kausi 2021 sujui myönteisissä merkeissä ja yhä useampi helsinkiläinen ja muualla Suomessa asuva veneilijä pääsi nauttimaan merellisestä Helsingistä edullisesti, vaivattomasti ja turvallisesti.

Helsingin 12 kaupunkisoutuveneen lisäksi Skipperi Fleet -moottoriveneiden määrää kasvatettiin menneellä kaudella pääkaupunkiseudulla lähes 100 veneeseen, joista Helsingissä oli 55 venettä. Pelkästään Helsingissä näillä veneillä tehtiin yli 8 000 retkeä lähelle ja ulommas saaristoon. Soutuveneillä tehtiin parisen tuhatta retkeä.

Skipperiltä kerrotaan, että asiakaspalautteissa korostui käytön helppous ja vaivattomuus. Merkittävä osa näkee palvelun etuina rentoutumisen ja palautumisen arjen vastapainona sekä vaivattoman pääsyn unohtumattomien luontokokemusten äärelle kauniissa saaristossa yhdessä perheen ja ystävien kanssa.

Skipperi Akatemian veneilytaitotesti tehtiin pakolliseksi kaikille moottoriveneilijöille ja aloittelevat veneilijät saivat veloituksettoman käytännön veneilykoulutuksen, mikä omalta osaltaan näkyi parantuneena veneilyturvallisuutena ja toisten huomioimisena vesillä. Loppukesästä moottoriveneisiin tuotiin ominaisuus, jossa veneen tietokone varoittaa veneilijää nopeusrajoituksista ja alueista, joissa on aallonmuodostus kielletty. Tämä sai positiivisen vastaanoton palvelun jäseniltä ja viranomaisilta.

Kaudelle 2021 pyritään kasvattamaan veneiden määrää pääkaupunkiseudulla ja Skipperi kartoittaa veneille uusia satamia ja laituripaikkoja Helsingissä. Lisäksi Skipperin suunnitelmissa on julkaista uusia sähköisiä palveluita saaristokohteiden ja palveluntarjoajien löytämiseen.

Lisää aiheesta

Hel.fi/saaristossa

Kuva: Kalle Kataila