Kaupungit tarvitsevat riittävän järeät keinot säännelläkseen esimerkiksi sähköpotkulautojen käyttäjien ikärajoja sekä sähköpotkulautojen pysäköintiä, kokonaismäärää ja ajallista käyttöä. Yöaikainen käyttö lisää onnettomuusriskiä, kun lautoja käytetään valitettavan usein myös päihtyneenä. Sähköpotkulautailuun toivotaankin myös promillerajaa.
– Haluamme säilyttää sähköpotkulaudat kaupunkikuvassa jatkossakin, mutta toistuvat vaaratilanteet ja ongelmat olemassa olevienkin sääntöjen noudattamisessa osoittavat, että tilanne on kiireesti saatava hallintaan selkeillä lainsäädännöstä johdettavilla pelisäännöillä. Yhteisten sääntöjen noudattamattomuudesta tulisi olla mahdollista asettaa myös jonkinlainen rikkomusmaksu, sanoo Helsingin pormestari Juhana Vartiainen.
Hallitus valmistelee hallitusohjelman mukaisesti uutta lainsäädäntöä mikroliikkumisen kokonaisuuteen. Lainsäädäntöä kaivataan selkeyttämään ja parantamaan tilannetta ensi vuoden kautta ajatellen.
– Hallitusohjelman tärkeää kirjausta siitä, että kaupungeille annetaan työkalut mikroliikkumisen hallintaan, on valmisteltava ripeästi. Toivomme valtiolta ja vastuuministeri Ranteelta ennen kaikkea riittävän kunnianhimoista valmistelua, joka huomioi todelliset ja toistuvat vaaratilanteet. Tällä hetkellä tilanne ei ole kokonaisuutena kenenkään toimijan hallinnassa, mikä valitettavasti näkyy selvästi kaikissa suurissa kaupungeissa, toteaa Tampereen pormestari Kalervo Kummola.
– Uusille kaupunkilaisten suosimille liikkumismuodoille on mahdollistettava tilaa ja toimintaedellytyksiä, mutta ei muiden tielläliikkujien ja sähköpotkulautailijoiden itsensä turvallisuuden kustannuksella. Kulunut kesä on jälleen osoittanut, että vain riittävän järeät keinot säännellä niin lautojen nopeusrajoituksia, yöaikaista käyttöä, ikärajoja ja pysäköintiä mahdollistavat turvallisuuden ja sujuvan liikkumisen kaikille kaupunkilaisille, sanoo Turun pormestari Minna Arve.
Juhana Vartiainen, Helsingin pormestari
Kalervo Kummola, Tampereen pormestari
Minna Arve, Turun pormestari